Concurrentievervalsing?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Niek...
    • Nov 2001
    • 1094

Concurrentievervalsing?

Beste mede-forummers,
    onlangs hadden wij een optie op een groot examenfeest. Na lange afwachting van het doorslaggevende telefoontje, werd ik echter gebeld door een vriend van de organisatie dat men voor een andere drive-in-show gekozen had. Waarom?

Omdat deze drive-in-show als vriend bereid was het gehele feest, met complete lichtshow en al, voor NIKS te doen?!

Hier kan ik dus echt niet bij! Men zegt weleens dat draaien voor ong. € 300,- de markt kapot maakt (waar ik het overigens niet over eens ben...), maar ik vind toch echt dat dit de plank volledig misslaat!

Heeft iemand ooit weleens iets dergelijks meegemaakt, waarbij op deze manier onrecht werd aangedaan aan zij die het wel redelijkerwijs goed willen doen? En wat heb je eraan kunnen doen?

--> www.discoxtreme.nl <--
    <b><font color=\"orange\">Greetz Niek</b></font id=\"orange\">
  • Roland
    • Jan 2001
    • 480

is inderdaad zeer lullig, maar dat soort dingen gebeuren. Ligt een beetje aan de verstandhouding tussen jou en de organisatie van het feest. je kunt natuurlijk ook denken. Nu hebben ze een kut feest want iemand staat er met zijn goedkope prullen en anders hadden ze een topfeest.

Het is maar hoe je het bekijkt

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

Comment

• -Bart-
      • May 2001
      • 827

Typisch geval van jammer,

Ik vraag me af of de toegang van dat feest ook gratis wordt. Anders zou ik me als bezoeker toch afvragen wat de organisatie met het entreegeld heeft gedaan, als ik zou horen dat ze alles gratis hebben geregeld.

Hiernaast hoop ik voor de organisatie (en de drive in) dat ze alsnog een goed contract afsluiten. De misvatting van: 'er wordt niks betaald dus er is ook geen contract nodig' is bij dit soort feestcommissies snel gemaakt.

B.Sliggers
      <font size=\"1\">When you argue with a fool, chances are he is doing just the same.</font id=\"size1\">

Comment

• sussudio
        • May 2001
        • 534

Het is ons wel eens gebeurd dat wij een week van te voren nog afgebeld werden omdat een andere "drive-in" het voor de helft wilde doen.

Dat was meteen het moment dat wij het artikel over annulering in onze algemene voorwaarden hebben aangepast. Een tijd later was er een soortgelijk geval. Op dat moment was de organisatie volgens de algemene voorwaarden al 50% van de huurprijs aan ons verschuldigd en toen we ze daarop wezen is die andere drive-in toch maar afgebeld.

Verder natuurlijk vaak genoeg dat mensen telefonisch wat vragen stellen en een prijsopgaaf willen en dan vervolgens toch maar een van de vele amateurtjes uit de omgeving inhuren, omdat die veel goedkoper zijn. Achteraf kunnen wij vaak genieten van de verhalen over zo'n feest, omdat dat nogal eens tegenvalt (Voor de duidelijkheid: amateurtjes = jochies met wat licht en geluid pruttel die voor belachelijk lage prijzen draaien, Hobbyisten = Gasten die met fatsoenlijke apparatuur die tegen redelijke prijzen (maar dan zonder 19% btw) draaien)

Draaien voor 300 euro marktverzieken ? Dat ligt er maar aan wat je voor dat geld precies neerzet en wat de bedrijven in de directe omgeving rekenen voor zo'n setje. Voor Twente is 300 euro voor jullie "Plus"-setje een concurrerende prijs, maar geen marktverzieken. Ga je dat setje voor dezelfde prijs in het westen neerzetten, dan waarschijnlijk weer wel.

Drive-in Discoshow Sussudio
        Raad onze URL en win een blik op ons fotoboek.

Comment

• Michel van de Beek
          • Oct 2000
          • 283

citaat:
          Het is ons wel eens gebeurd dat wij een week van te voren nog afgebeld werden omdat een andere "drive-in" het voor de helft wilde doen.

Dat was meteen het moment dat wij het artikel over annulering in onze algemene voorwaarden hebben aangepast. Een tijd later was er een soortgelijk geval. Op dat moment was de organisatie volgens de algemene voorwaarden al 50% van de huurprijs aan ons verschuldigd en toen we ze daarop wezen is die andere drive-in toch maar afgebeld.

Verder natuurlijk vaak genoeg dat mensen telefonisch wat vragen stellen en een prijsopgaaf willen en dan vervolgens toch maar een van de vele amateurtjes uit de omgeving inhuren, omdat die veel goedkoper zijn.
          Algemene voorwaarden zijn idd een aanrader ... zeker op dit punt.

Hier in de buurt van Utrecht met zijn vele studentenfeestjes zeker. Is ooit eens voorgekomen dat 1 vereniging vijf verschillende opties had genomen, en maar door bleef zoeken naar de goedkoopste. Op zich niet erg als dat geruime tijd van te voren gebeurt ... maar vier dagen voor het 'feest' is wat al te gortig. En dan van plan zijn gewoon op de dag zelf, terwijl je op het punt staat in te laden af te bellen.

En denk niet dat dit uitzondering is bij dat soort gasten ... het is eerder de regel.

Dus wees verstandig als je wel eens wat zaken doet met studenten, zorg dat je goede algemene voorwaarden hebt. Wijs ze hierop, en laat verder alle afspraken op papier zetten en ondertekenen door het bestuur, senaat of hoe ze het ook mogen noemen.

Groeten,
          Michel

--- check profiel voor de sites ---
          Groeten,
          Michel

Comment

• Niek...
            • Nov 2001
            • 1094

Probleem is dat het dus een optie was. Er is een contract met vrijblijvende offerte heen gestuurd. Toen ik dus niks weer kreeg heb ik erachteraan gebeld. Dan komt de aap uit de mouw. Op zich natuurlijk jammer dat het afgezegd is, ik vind het alleen niet netjes om constant (ook van die goede vriend) te horen dat het "geregeld" is.

citaat:Een tijd later was er een soortgelijk geval. Op dat moment was de organisatie volgens de algemene voorwaarden al 50% van de huurprijs aan ons verschuldigd en toen we ze daarop wezen is die andere drive-in toch maar afgebeld.
            Stel dat ze jullie toch niet huren, én toch afzien van die 50%. Hoe, en op welke grond en met welke instantie ga jij achter je geld aan? Ik vind Alg. Vwd namelijk prachtig, de controle en juridische naleving achteraf is mij echter beetje onduidelijk...

--&gt; www.discoxtreme.nl &lt;--
            <b><font color=\"orange\">Greetz Niek</b></font id=\"orange\">

Comment

• Michel van de Beek
              • Oct 2000
              • 283

Makkelijkste hiervoor is: pas in optie zetten als je een bevestiging (op papier) hebt gekregen, zeker bij nieuwe klanten.

Groeten,
              Michel

--- check profiel voor de sites ---
              Groeten,
              Michel

Comment

• sussudio
                • May 2001
                • 534

De huurder tekent voor het akkoordgaan met de algemene voorwaarden. Juridisch gezien hebben wij dus recht op die 50% vanaf de zoveelste dag voor het geplande optreden. Betalen ze niet, dan geef je de vordering door aan een incasso-bureau, die er zelf nog wat kosten bovenop drukt.

Comment

• Joost van Ens
                  • Jan 2001
                  • 628

Tsja, het lijkt wel of dit fenomeen zich steeds vaker voor gaat doen. Ik heb er dit jaar al verschillende gehad. En hoewel ik ook annulering in de voorwwaarden heb staan, is dit tot nu toe nog maar een keer voorgekomen, en idd. die moet de kosten nog steeds betalen. Veel lulliger is als je zoals ik laats had, 3 x op een dag gebeld wordt voor een scholier, eerst voor info, dan voor meer info en ten slotte ja, het gaat door, Maar we bellen morgen ff met de gegevens op wiens naam het contract moet, adres enz. (schoolleiding was al weg). Dan krijg je de zelfde avond een aanvraag om te freelancen voor die zelfde datum. Die zeg je dus af. Volgende dag, geen telefoon, dus zelf maar gebeld. En dan te horen krijgen we hebben je niet gebeld dus het gaat niet door. Zit je mooi een avond thuis dus.

Verder gratis op een school, Dat doe ik binnenkort ook, althans dat denken de scholieren. In werkelijkheid wordt de hele hap betaald door een van de vaders die verder anoniem wil blijven. Dus als ik daarmee een collega voor het hoofd stoot??? De scholieren weten niet beter, en ik stuur een factuur incl. btw.

groeten

Comment

• ralph
                    Banned
                    • Aug 2000
                    • 2649

Ik zou me hier niet zo druk over maken. Nu weet je toevallig waarom je een boeking misloopt.
                    Tegen zulke prijzen kan je onmogelijk opconcureren.

Als je dit heel veel meemaakt kan je wel kritisch gaan kijken naar je prijskwaliteit verhouding.
                    iemand zei het al, zelfde showtje in het oosten van het land gaat in de randstad voor meer geld over de toonbank.

Nu heb ik daar zo mijn twijfels over!
                    ik draai samen met een aantal andere dj's voor een show die beslist niet goedkoop is, maar kwalitatief wel goed. Wij komen met die shopw dus door het hele land. ook in het oosten, ook in de randstad, ook in zeeland, alleen in Groningen ben ik nog niet geweest...

Overal zitten dus mensen die niet willen dokken voor een showtje.
                    Overal zijn ook opdrachtgevers die wel weten dat kwaliteit betaald dient te worden.

Wij hier weten allemaal wat de spullen kosten en wat je er eventueel aan kunt verdienen en dus ook wat je er voor moet vragen...

voor noppes houdt niemand het lang vol!

Comment

• Flitslicht
                      • Feb 2002
                      • 180

Dit is mij ook wel eens overkomen. Het is erg lullig, vooral als je er al lichtjes van uit gaat dat het klusje voor jouw is.

Maar ja, onthoud wel, dat als je een offerte schrijft voor een "potentiele klant" dat dit voor een klant geheel vrijblijvend is.
                      Hij mag dus dan wat hij wil zolang er niets zwart op wit staat.

Zorg er dus voor dat je een contract hebt laten ondertekenen, dan ben je echt zeker van je zaak.

Grtz.

PS: Voor contracten--&gt; http://www.licht-geluid.nl/forum/top...?TOPIC_ID=3883

Comment

• Mark Vermeulen
                        • Feb 2002
                        • 98

Ik zou hier persoonlijk ver boven gaan staan. want als ze nu iemand hebben die het voor niets doet, zou anders waarschijnlijk ook niks zijn geworden want als iemand een goed feest wil organiseren weet ie dat dat geld kost en als jij een bepaald "flink" bedrag vraagt had ie dat anders ook niet gedaan.

Ik zou het me niet zo aan trekken en concurentie zou ik het in langs leve dagen niet willen noemen.,

Groetjes Mark.

Groetjes Mark Vermeulen
                        maar mijn baas heeft AD en EAW.
                        Groetjes Mark Vermeulen
                        maar mijn baas heeft AD en EAW.

Comment

• PowerSound
                          • Nov 2001
                          • 1892

Scholen hebben toch de eiging om het goedkoopst te zoeken en het kan hun geen bal schelen wat ze voor apparatuur ze in ruil krijgen.

PowerSound was hier...
                          PSL Bvba powered by
                          L-Acoustics dV-Dosc / Arc / dV-Sub / SB28 / 112P / LA8
                          Yahama LS9-32 / MC7L-48
                          Grand MA Full Size / Light / Avolite 2008 / Tiger
                          Martin MAC250 Krypton / Wash / 700 Profile / Atomic

Comment

• Repelsteeltje

Lezers,

Het valt me op dat bijna iedereen dit wel eens is overkomen, ik heb daar eerlijk gezegd helemaal geen ervaring mee. Het valt me dan ook op dat jullie allemaal druk bezig zijn met de nasleep van dit soort ellende. Ik ben het volledig met iedereen eens dat de juridische procedure d.m.v. leveringsvoorwaarden, contracten, annuleringspercentages enz. waterdicht moet zijn. Zeker bij nieuwe klanten zou ik vooraf uitzoeken of de opdrachtgever wel kapitaalkrachtig is (en blijf altijd alert bij vervolgopdrachten, het is tegenwoordig mode om 2 keer netjes zaken met je toe waarna ze een mega-opdracht bij je plaatsen en dan met de 'noorderzon' vertrekken). En wanneer je dan goede zaken kunt doen met zo iemand, dan moet je toch zorgen dat die klant nooit meer anders wil dan jou!? Is het niet verstandiger om te zorgen dat ze door je 'totale' product steeds weer terugkomen, en dat ze overtuigd zijn van het feit dat jij niet vervangbaar bent! En als je dan toch een keer 'problemen' krijgt zorg dan voor de correcte afhandeling en zorg op die manier dat je je geld krijgt.

Het is maar een visie...

MVG Remco

Comment

• ralph
                              Banned
                              • Aug 2000
                              • 2649

Wat repelsteeltje in mooie woorden zegt is:
                              doe je ding goed en ze komen terug...

Leuk marketing gelul, maar als een klant je lullig heeft gedumpt is dat al te laat...

Het blijft een naar gevoel als je op deze manier wordt genept.

Ralph,
                              Sounddesigner

Comment

Working...