Inschrijven bij KVK, voor/na -delen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jeroen 2-dance.com
    • Feb 2002
    • 115

Inschrijven bij KVK, voor/na -delen?

Ik wil van 2-dance voor eind van 't jaar inschrijven bij de KVK. Wat kan ik 't beste doen? Ik denk zelf een stichting, nadeel is dat je dan geen winst mag maken. Maar winst maken is ook niet ons doel, en je mag je winst dan wel weer investeren in komende feesten.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Tips/suggesties zijn meer dan welkom!

2-dance.com
    2-dance.com
  • twtia
    • Jun 2002
    • 77

hé Jeroen,

Ik denk dat het verstandig is om tot het begin van het volgende jaar te wachten. Volgens mij is het namelijk zo dat je dan voor die paar weken van dit jaar ook nog kvk betaalt en dan in januari weer.
    Voor meer Info check kvk.nl daar is echt alles te vinden kost je alleen wat zoekwerk.

Groeten,

Gijsbert

sound, sorbets and surfing. The 3 most inportant things in life

Comment

• Niek...
      • Nov 2001
      • 1094

Greetz Niek
      <b><font color=\"orange\">Greetz Niek</b></font id=\"orange\">

Comment

• otto
        • Aug 2000
        • 104

Ik heb niet alle opmerkingen in de andere fora nagekeken, maar misschien is vereniging een betere optie.

Kun je ook inschrijven bij KvK.
        Grote verschil met de stichting is dat je bij een stichting bij opheffen aan een goed doel moet schenken en bij een vereniging de gelden volgens een in de statuten vast te leggen sleutel over de leden kunt verdelen.
        Wanneer je dan nog besluit om een btw boekhouding te voeren ben je voor officiele klanten gelijk een stuk goedkoper.
        En jij maakt gewoon je kosten inclusief btw.
        Als er geld over is ga je er een avondje van bowlen eten, weekendje of een andere "verenigings" aktiviteit.
        Voor vrijwilligers mag je een beperkte onkostenvergoeding geven.
        (ik weet alleen niet hoe veel je over houdt, of tekort komt)

Succes

Otto

Comment

• Robert
          • Aug 2000
          • 630

Voor zover ik weer mag je met een stichting wel winst maken, zolang het maar niet de doelstelling van de stichting is om winst te maken. Dus je hoeft eventuele winst niet op te maken aan etentjes, of direct weer te investeren.

Verder vroeg ik me af waarom je als stichting in wil schrijven, en niet gewoon als eenmanszaak of V.O.F. Bijna alle k.v.k. ingeschreven drive-in shows en andere kleinschalige licht-geluid bedrijven hebben deze rechtsvorm (ons bedrijf ook trouwens). Ik zie hierin geen grote nadelen t.o.v. een stichting.

Grtz. Robert

Maar ik heb turbosound!! Nou ja....... een T-shirt ervan!! En een webzijde!!!!

Comment

• otto
            • Aug 2000
            • 104

Dat klopt. Waar ik het over heb is als je besluit te stoppen. Het geld uit een stichting kun je dan niet overhevelen naar je eigen porte monaie. Dat van een vereniging wel.
            Verder is het ook niet mijn dagelijks werk

Otto

Comment

• _Jasper
              • Jan 2001
              • 330

Bij een vereniging wel?? Ik d8 het niet!

Een vereniging mag wel winst maken, maar die winst moet ten goede komen aan het gemeenschappelijke doel. Het doel mag niet zijn het maken van winst ter verdeling onder de leden.

Seeeeeeee ya
              Jasper
              Drive-in Show The Dream Team
              Seeeeeeee ya
              Jasper

Comment

• Niek...
                • Nov 2001
                • 1094

citaat:Verder vroeg ik me af waarom je als stichting in wil schrijven, en niet gewoon als eenmanszaak of V.O.F. Ik zie hierin geen grote nadelen t.o.v. een stichting.
                Hmm, inschrijven als stichting heeft zo zijn voor- & nadelen. Een nadeel kan inderdaad zijn dat je niet direct winst mag maken zoals een VOF dat doet. Indien het slechts een hobby op "kostendekkende" basis is zal dat echter weinig uitmaken. Indien je een bedrijf gaat starten is het echter wel van belang!

Andere grote voordeel van een stichting is de aansprakelijkheid. Indien je stichting failliet gaat ben je zelf niet aansprakelijk, men kan alleen het rest kapitaal van de stichting plukken. Bij een VOF daarentegen ben je wel met je persoonlijke vermogen aansprakelijk. Bovengenoemde regel van de stichting gaat echter alleen op indien niet aangetoond kan worden dat er grove bestuursfouten zijn gemaakt! Anders ben je alsnog persoonlijk aansprakelijk.

Greetz Niek

Comment

• Robert
                  • Aug 2000
                  • 630

Dat is inderdaad wel een voordeel.

Echter, de meeste drive-in shows zullen geen schulden hebben, en dus puur op eigen vermogen draaien. De kans dat ze failliet gaan is dus nihil. Dit zal alleen gebeuren als het bedrijf aansprakelijk wordt gesteld voor een ongeluk, en daar hebben we dan weer een aansprakelijkheidsverzekering voor.

Robert

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5430

citaat:
                    .....en daar hebben we dan weer een aansprakelijkheidsverzekering voor.
                    Hoi Robert,
                    en daar zit 'm nou net de kneep... die maatschappijen hebben zoveel moeilijke wooreden en kleine lettertjes in die polis dat ze onmiddelijk afhaken als je me een 'echte' claim (= serious money) komt. En ik heb de indruk dat we er ook in deze sector niet van doordrongen zijn dat er hier en daar nogal wat risico's genomen worden die in geval van hoofdelijke aansprakelijkheid voor de bestuurders van een stichting tot een persoonlijk faillisement (!) kunnen leiden.
                    greetz
                    rinus.

een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

die hoofdelijke aansprakelijkheid bij een rechtspersoon ( = bv, cv, nv, verniging, VOF, of stichting) moet echter eerst door de rechter via wanbestuur aangetoond worden, voordat de bewindvoerder persoonlijk aansprakelijk is, met inbegrip van het principe "Overmacht", en wordt dus al een stuk moeilijker dan bij een eenmanszaak. Verder is dan ook nog de WSNP van toepassing.

Andere zaken, als BTW nummers etc spelen dan ook een rol,
                      ( vereniging heeft geen BTW-plicht en dus geen recht op vooraftrek, waardoor je spullen al een 19% duurder worden).

Advies : ga eens langs de Kamer van Koophandel. Die mensen bijten echt niet, en kunnen je veel meer vertellen, en dat advies is gratis.
                      Van hieruit is een persoonlijk advies een beetje moeilijk.

moet ff een nieuwe aftiteling bedenken
                      Groetns met kloetns

Bijgewerkt door - ************** op 24/10/2002 11:38:40

Comment

• Davy Gabriels
                        • Aug 2002
                        • 819

citaat: Ik wil van 2-dance voor eind van 't jaar inschrijven bij de KVK.
                        M.a.w. velen onder jullie werken nu dus in het zwart?

Comment

• ralph
                          Banned
                          • Aug 2000
                          • 2649

Dat is wel heel erg kort door de bocht gaby,

Zoals ik het zie is 2dance begonnen als initiatief van een aantal jongens, nu worden de feesten wat groter, komen er meer belangen om de hoek kijken en doen ze er goed aan om voor een vorm te kiezen waarin alle verantwoordelijkheid duideelijk in beeld is gebracht.

Als het een stichting wordt dan kan dat een veel betere binninkomer zijn bij subsidie verstrekkende instanties als gemeentes en instanties die culturele initiatieven ondersteunen.

Als eenmanszaak, vof, bv heb je weer het voordeel van je btw, voor alles is iets te zeggen.

Gezien de activiteiten en mijn eigen ervaringen lijkt mij het een goed id als 2 damce bij de kvk zich breder laat informeren over de mogelijkheden voor het oprichten van een stichting.

&gt;&gt;&gt;&gt;Hoe meer zielen, hoe minder bier!&lt;&lt;&lt;&lt;

Comment

• Niek...
                            • Nov 2001
                            • 1094

Idd, helemaal mee eens! Bij mijn weten kan een Stichting, indien zij aan enkele voorwaarden voldoet, overigens wel aanspraak maken op de BTW regeling. Vraag het de kvk eens.

Greetz Niek

Comment

• Mathijs
                              Moderator
                              • Aug 2002
                              • 1353

check anders de opendag eens op 2 novenber door het hele land, kan je alles vragen, en wordt er van alles uitgelegd.

later
                              De Tante

Comment

Working...