mp3 abonnement: is dit legaal?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LJ Chris
    • Jul 2002
    • 477

Ikzelf heb al eens geinformeerd om dit systeem aan te kopen.
    Men vertelde mij dat het ALLEEN legaal is als achtergrondmuziek in horeca panden of op het werk, maar het mag NIET gebruikt worden op fuiven e.d. , beetje verwarrend vind ik persoonlijk.

mvg
    chris
    Morgen is de drukste dag van je leven!

Comment

• moderator
      Moderator
      • Apr 2001
      • 5950

Afdracht van BUMA rechten doet een zaal/locatie eigenaar, dat ben je als " dj" of " show" niet verplicht.
      Wanneer je als horecaondernemning een mp3 systeem gebruikt dan geef je dat op bij je (jaarlijkse) opgaaf aan de buma...valt vanzelf op de mat
      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• maikel
        • Jan 2004
        • 4

Tot zover ik weet zijn ongecodeerde mp3 altijd illegaal
        want de buma/sterma verplicht zijn achtergrondmuziek producenten dat de mp3's beveiligd zijn zodat met deze niet kan afspelen op gewone computers

Comment

• Danny duyts
          • Feb 2002
          • 87

Wij hebben zo'n abbonement bij BPM-studio van PBsound. We zijn begonnen met een abbonement van 4000 nummers, en zitten nu momenteel al aan de 15000 nummers, werkt echt ideaal. Elke maand netjus de nieuwst nummer op een cd thuis plus een cd met een aantal nieuwe albums. Ook kunnen we muziek van hun internet site plukken. Dus je kan zelf je bestand zo groot maken als je zelf wilt.

Ook verhuren wij dan weer zo'n abbonement aan een jongerenvereniging hiermee verdienen we alweer een gedeelte van ons eigen abbonement terug.

Met vriendelijke groet

Danny Duyts

MUSIC POWER Licht & Geluid

Comment

• DJ.T
            • Nov 2002
            • 1502

Ik denk dat dat doorverhuren niet mag of wel?
            We're ready to party, are you?

Comment

• Danny duyts
              • Feb 2002
              • 87

Waarom niet als ik vragen mag? [:0]

Comment

• maikel
                • Jan 2004
                • 4

wat ik weet is het volgende:

volgens BUMA/STEMRA mag je niet doorverhuren dit is helaas strafbaar
                (zeggen ze)
                en de grotere aantallen tracks mag wel aleenhoe meer tracks je heb hoe meer je moet betalen ongeveer 10-20 euro per 1500 tracks per maand dus....
                als je 15000 tracks heb is dat ongeveer 100-200 euro per maand
                dit is heel veel geld als je dit officieel doet....

volgens de buma moet iedereen die "mp3"systemen verkoop of verhuurt in nederland hier aan voldoen.

let wel dit gaat pas in rond juli 2004
                maar ik hoop zelf dat het wel los gaat lopen

Comment

• cobi
                  • Aug 2002
                  • 1083

citaat:Geplaatst door BSL

Ikzelf heb al eens geinformeerd om dit systeem aan te kopen.
                  Men vertelde mij dat het ALLEEN legaal is als achtergrondmuziek in horeca panden of op het werk, maar het mag NIET gebruikt worden op fuiven e.d. , beetje verwarrend vind ik persoonlijk.

mvg
                  chris
                  Jaja, volgens mij zit het zo:

Een cd of mp3 kan je kopen en dan betaal je voor het prive gebruik van de muziek. Zodra je het openbaar (dus ook als achtergrond) gaat gebruiker moet de uitbater van de (horeca) zaak daar Buma/Stemra betalen. Het is zelfs zo dat wanneer er een bandje op een bruiloft speelt, de Horeca uitbater voor de Buma/Stemra kosten moet opdraaien.

Ik heb geen idee of deze regel nou massaal wordt ontdoken, of dat de Buma/Stemra misschien eenmalig per jaar wordt afbetaald aan de hand van een schatting.

Aan de andere kant zijn er ook weer bedrijven als bijvoorbeeld de Macro, die hebben geen zin in Buma/Stemra gedoe. Die bestellen bij bedrijven muziek die alleen maar 'traditionals' in het bestand hebben. Traditionals zijn dan weer muziek stukken waar geen rechten meer op zitten. Maar goed, dit laatste heeft weer helemaal niets te maken met het probleem waar we het in dit topic over hebben.
                  Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• splash-drive-in-shows
                    • Dec 2006
                    • 7

bedriijven

zijn er bij jullie naast PB-sound nog meer bedrijven bekend waarbij je een abonnement kan afsluiten ??

Comment

• renevanh
                      • Oct 2004
                      • 2371

Ik heb een anderhalf jaar terug contact gehad met Buma/Stemra over MP3's enz.

Een paar hoofdlijnen die ik nog uit dat gesprek kan terughalen:

- Niet betaalde MP3's (via p2p netwerken, vrienden, enz) mogen niet buiten huiselijke kring afgespeeld worden.
                      - Betaalde MP3's mogen alleen afgespeeld worden als er ontheffing aan Buma/Stemra betaald wordt, EN er een MP3 afspeelvergunning (weet niet meer hoe dat officieel heette) is.
                      - Je mag niet meer dan 5000 nummers in eigen beheer hebben, en er mogen er per jaar niet meer dan 1000 (misschien iets meer) vervangen worden.

Als je een abbonement voor een muziekPC afsluit betaal je die MP3 afspeelvergunning al, plus dat je voor je muziek betaald. De ontheffing is meestal zaak van de locatie, dus daar hoef je je niet druk om te maken.

René
                      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

Working...