Ik wil eens een kleine discussie losmaken in dit forum over hoe om te gaan met slechte klanten.
Een voorbeeld:
één van onze klanten, een verhuurbedrijf, geeft een klant een geluidsset mee. De set komt retour, wordt oppervlakkig gecheckt en werkt nog, dus wordt bij een volgende klus ingezet.
Op deze klus draait onze klant zelf en na een halfuur komt er geen geluid meer uit z'n halfjaar nieuwe set van een goed merk dus van tig-duizend euro's.
Klant baalt, komt naar ons toe: wat heb je me nu verkocht, halfjaar oud en nu al stuk. TD erbij, trekken de luidsprekerkasten uit elkaar en wat blijkt: alle orginele speakers uit de set zijn vervangen door goedkope (inmiddels dus defecte) Marquantspeakers à Euro 50,- per stuk. De speakers zijn met parkertjes in het hout geschroefd.
Na enig heen en weer gepraat met de bewuste klant, herinnert zich één van onze werknemers, dat hij de naam van de klant die de set in eerste instantie gehuurd heeft al eerder heeft horen vallen:
- Deze "heer" heeft een set licht of geluid gekocht bij een relatie, voor een bedrag van rond de € 10.000,- en nooit afgerekend. Toen de enigzins naïeve verkoper om z'n geld kwam, bleek dat de set was doorverkocht en het geld "verdwenen" was. Een aangespannen rechtzaak kost deze leverancier alleen maar geld. Als hij uiteindelijk heeft gewonnen, heeft de klant niets om mee te betalen. De koper blijkt opeens al 5 jaar een uitkering te hebben, een zeer forse belastingschuld en zelfs een "eigen" curator. Hij mag dus eigenlijk helemaal niks kopen en/of verkopen.
- Ook blijkt deze heer bij een optreden in een plaatselijke poptempel iets teveel apparatuur terug in z'n vervoermiddelen te hebben geladen. Nadat hij daar gestaan heeft mist de poptempel een Carverversterker.
- Een aantal andere verhuurders krijgt ook nog ettelijke Euro's voor geleverde diensten en/of spullen...
- Een volgende verhuurder mist spullen bij retourontvangst, etc.
En zo vormen de diverse verhalen uiteindelijk een behoorlijk duidelijk beeld van het fijne karakter van de bewuste persoon.
Mijn probleem is nu: hoe kan ik jullie waarschuwen om wie het gaat, zonder beschuldigd te worden van laster, roddel en achterklap. (overigens is die rechtzaak te bewijzen, maar dit terzijde, het gaat natuurlijk ook om de minder duidelijk aantoonbare gevallen) Deze mijnheer heeft nu alle bedrijven in een omtrek van 15 kilometer gehad en krijgt hier uiteraard niets meer geleverd of gekocht.
Ik verwacht niet dat hij nu stopt, maar wel dat 'ie in een grotere straal rond z'n woonplaats een nieuw slachtoffer zoekt.
Dat nieuwe slachtoffer kan JIJ zijn, jouw bedrijf kan door dit soort figuren gedupeerd worden.
Iemand enig idee?
Groeten,
Walter Jaegermann
Een voorbeeld:
één van onze klanten, een verhuurbedrijf, geeft een klant een geluidsset mee. De set komt retour, wordt oppervlakkig gecheckt en werkt nog, dus wordt bij een volgende klus ingezet.
Op deze klus draait onze klant zelf en na een halfuur komt er geen geluid meer uit z'n halfjaar nieuwe set van een goed merk dus van tig-duizend euro's.
Klant baalt, komt naar ons toe: wat heb je me nu verkocht, halfjaar oud en nu al stuk. TD erbij, trekken de luidsprekerkasten uit elkaar en wat blijkt: alle orginele speakers uit de set zijn vervangen door goedkope (inmiddels dus defecte) Marquantspeakers à Euro 50,- per stuk. De speakers zijn met parkertjes in het hout geschroefd.
Na enig heen en weer gepraat met de bewuste klant, herinnert zich één van onze werknemers, dat hij de naam van de klant die de set in eerste instantie gehuurd heeft al eerder heeft horen vallen:
- Deze "heer" heeft een set licht of geluid gekocht bij een relatie, voor een bedrag van rond de € 10.000,- en nooit afgerekend. Toen de enigzins naïeve verkoper om z'n geld kwam, bleek dat de set was doorverkocht en het geld "verdwenen" was. Een aangespannen rechtzaak kost deze leverancier alleen maar geld. Als hij uiteindelijk heeft gewonnen, heeft de klant niets om mee te betalen. De koper blijkt opeens al 5 jaar een uitkering te hebben, een zeer forse belastingschuld en zelfs een "eigen" curator. Hij mag dus eigenlijk helemaal niks kopen en/of verkopen.
- Ook blijkt deze heer bij een optreden in een plaatselijke poptempel iets teveel apparatuur terug in z'n vervoermiddelen te hebben geladen. Nadat hij daar gestaan heeft mist de poptempel een Carverversterker.
- Een aantal andere verhuurders krijgt ook nog ettelijke Euro's voor geleverde diensten en/of spullen...
- Een volgende verhuurder mist spullen bij retourontvangst, etc.
En zo vormen de diverse verhalen uiteindelijk een behoorlijk duidelijk beeld van het fijne karakter van de bewuste persoon.
Mijn probleem is nu: hoe kan ik jullie waarschuwen om wie het gaat, zonder beschuldigd te worden van laster, roddel en achterklap. (overigens is die rechtzaak te bewijzen, maar dit terzijde, het gaat natuurlijk ook om de minder duidelijk aantoonbare gevallen) Deze mijnheer heeft nu alle bedrijven in een omtrek van 15 kilometer gehad en krijgt hier uiteraard niets meer geleverd of gekocht.
Ik verwacht niet dat hij nu stopt, maar wel dat 'ie in een grotere straal rond z'n woonplaats een nieuw slachtoffer zoekt.
Dat nieuwe slachtoffer kan JIJ zijn, jouw bedrijf kan door dit soort figuren gedupeerd worden.
Iemand enig idee?
Groeten,
Walter Jaegermann
Comment