werken als dj via payroll

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stoney3K
    • Sep 2007
    • 1399

Ik vind dit toch wel interessant om te volgen. Toevallig ben ik vanavond door een café geboekt, en het is toch wel even nadenken over je antwoord als ze je ineens out of the blue vragen "Hoeveel moet je er voor hebben?", als je dat nog nooit gevraagd is.

Gezien dit dus een freelance-klus is (ik ben invaller voor 2 weken), is het dan het idee dat ik de hele administratie voor mijn rekening neem in zo'n geval? Het is namelijk nog niet zo dat ik een KvK-inschrijving heb, ik heb bij het betreffende café gewoon open gesolliciteerd.

Payrolling diensten lijken me vooral voor dat soort situaties overigens wel interessant, en ook misschien voor kleinere AV-verhuurders die 2 of 3 roadies in dienst hebben en zich vooral met de techniek bezig willen houden. Het hele gerommel als werkgever is één van de dingen die mij er al een hele tijd van heeft weerhouden om (in de toekomst) ook mensen in te gaan huren.

Mocht het overigens zo zijn dat ik meer boekingen binnenkrijg, dan ga ik toch maar eens met de KvK praten om een ZZP op te richten.
    First make it work, then make it look pretty!

Comment

• jadjong
      • Oct 2003
      • 654

Originally posted by Stoney3K
      Ik vind dit toch wel interessant om te volgen. Toevallig ben ik vanavond door een café geboekt, en het is toch wel even nadenken over je antwoord als ze je ineens out of the blue vragen "Hoeveel moet je er voor hebben?", als je dat nog nooit gevraagd is.

Gezien dit dus een freelance-klus is (ik ben invaller voor 2 weken), is het dan het idee dat ik de hele administratie voor mijn rekening neem in zo'n geval? Het is namelijk nog niet zo dat ik een KvK-inschrijving heb, ik heb bij het betreffende café gewoon open gesolliciteerd.

Payrolling diensten lijken me vooral voor dat soort situaties overigens wel interessant, en ook misschien voor kleinere AV-verhuurders die 2 of 3 roadies in dienst hebben en zich vooral met de techniek bezig willen houden. Het hele gerommel als werkgever is één van de dingen die mij er al een hele tijd van heeft weerhouden om (in de toekomst) ook mensen in te gaan huren.

Mocht het overigens zo zijn dat ik meer boekingen binnenkrijg, dan ga ik toch maar eens met de KvK praten om een ZZP op te richten.
      Voor die paar keer per jaar maak je in je favoriete tekstverwerker een mooie bon met daarop jouw naam, de naam van de klant, prijs en eventuele onkosten en vervolgens de BTW. Omdat deze bon particulier is kan jij niets met btw(zowel heffen bij de klant als terugvragen bij de staat) dus vul je hier netjes 0% in. De klant heeft nu een factuur(weet niet of je het wettelijk zo mag noemen) en kan deze verwerken in zijn administratie. Jij houdt netjes bij wat je verdiend en wat de kosten zijn (eventuele bonnen zijn niet verplicht maar uiteraard wel handig). Aan het eind van het jaar bekijk je de balans en dit vul je op je belastingformulier in onder 'overige inkomsten of bijverdiensten'. Afhankelijk van de rest van je inkomen moet je achteraf nog loonbelasting terugbetalen(32%,42%,52%, je kent ze wel).

Je kan als particulier dus gewoon een mooi papiertje afleveren bij de opdrachtgever zolang je er rekening me houdt dat er duidelijk 0% BTW op vermeld staat. Dit is mij verteld door de KvK toen ik in dezelfde situatie zat. Er is geen limiet op je bijverdiensten, alleen komt er wel een punt waarop een onderneming voordeel biedt omdat je dan gebruik kan maken van allerlei kortingen en het bekende BTW aftrekken.

Comment

• Stoney3K
        • Sep 2007
        • 1399

Originally posted by jadjong
        Je kan als particulier dus gewoon een mooi papiertje afleveren bij de opdrachtgever zolang je er rekening me houdt dat er duidelijk 0% BTW op vermeld staat. Dit is mij verteld door de KvK toen ik in dezelfde situatie zat. Er is geen limiet op je bijverdiensten, alleen komt er wel een punt waarop een onderneming voordeel biedt omdat je dan gebruik kan maken van allerlei kortingen en het bekende BTW aftrekken.
        Dat komt mooi uit, ik heb al een aantal 'template' fakturen staan voor de 1 keer in de 2 maanden dat ik ook mijn apparatuur ergens neerzet, zodat mijn opdrachtgever kan tekenen voor de aansprakelijkheid van het materiaal. Kan ik daar eindelijk eens een ander bedrag op zetten dan nul euro ;-)

Als je inderdaad meer boekingen krijgt (op bv. maandelijkse basis) dan loont het zich om een onderneming op te richten. Dat heb ik toch al op de planning staan, maar laat ik even afhangen van hoeveel mensen er de komende paar maanden van mijn diensten gebruik gaan maken. Gelukkig kan ik de boekhouding netjes delegeren naar mijn pa.
        First make it work, then make it look pretty!

Comment

• Bihca
          • Jan 2007
          • 77

Ook ik werk ( nog ) via Payroll, maar ben nu bezig met een aanvraag eenmanszaak en een VAR.
          Ik heb een tijdje terug een loonberekening laten maken door hun.

Als ik 100 euro netto op mn rekening gestort wil krijgen dan krijgt de klant een factuur van ongeveer 206 euro ( dit is dus als ik ex btw ex commissie 6 % aankruis )

Wel handig als je klant dit ook weet... mocht je met netto bedragen werken...
          Last edited by Bihca; 14-08-08, 15:14.

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

Originally posted by henk.db
            Sterker nog: jij bent als uitvoerder altijd (!) gegarandeerd van je geld.
            zij staan daar voor in.
            heb onlanhgs een paar gevalltejs meegemaakt waarin de pay-roll organisatie niet het geld overmaakte voordat de klant de rekeningen had voldaan.

Geen garantie, dus...

Comment

• jurjen_barel
              • Jun 2003
              • 3150

Ik doe mijn witte klussen vooralsnog via een payrollbedrijf (PayStream). Gaat altijd prima en is de 6% wel waard. Ik maak me nergens zorgen over. Werkbriefjes gaan digitaal naar de werkgever, zodra die bevestigen staat het geld binnen een week op mijn rekening (tegenwoordig zelfs vaak binnen 2 dagen).

Vorig jaar festival in Amsterdam: heel veel mensen via PayRoll, die gewoon niet betaalde, omdat het risico zo groot was met zoveel mensen. Die konden dus wachten op de festivalorganisatie. Ik mazzel dat ik bij een ander payrollbedrijf zit.

Zodra de studie is afgerond ga ik kijken naar alternatieven (kijken voor vaste dienst of geheel zelfstandig).

Beetje jammer dat geluids- en lichtschuivers tegenwoordig niet meer als "artiest" gelden, terwijl we wèl aan de beschrijving voldoen.

Comment

Working...