Berekening van huurprijzen.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lucasbak
    • May 2003
    • 28

    Berekening van huurprijzen.

    Ik zit nog niet zolang op dit forum en ik vraag mij dan ook af hoe iedereen zijn prijzen berekend? Kijk iedereen naar wat een ander berekend of bepaald de klant wat hij uit wil geven?

    Een paar voorbeelden: een Mac 500 kopen kost rond de 4000 euro inclusief flitecase. De verhuurprijs licht rond de 70 euro.
    Ik moet hem 58 keer verhuren om de kostprijs terug te verdienen en nog eens 58 keer om een nieuwe te kunnen kopen.

    Een videobeamer kost 15.000 euro en kost in de verhuur 500,00 euro.
    Ik moet hem 30 keer verhuren om de kostprijs terug te verdienen en nog eens 30 keer om een nieuwe te kunnen kopen.


    Een velours gordijn van 2.60 meter breed en 7 meter hoog kost 225,00 euro, de huurprijs is rond 29,00 euro. Ik moet hem 8 keer verhuren om de kostprijs terug te verdienen en nog eens 8 keer om een nieuwe te kunnen kopen.

    Zoals je ziet zitten er nogal wat verschillen in de berekeing van een huurprijs. En dan moet je nog geen schade hebben of onderhoud.

    De laatste 15 jaar is er bijna niets veranderd aan de verhuurprijzen, deze zijn nauwelijks gestegen. Terwijl dat alle andere kosten die te maken hebben met de bedrijfsvoering enorm zijn gestegen.

    Bezig

    Lucas Bakker










    LB
    LB
  • fox
    • Jan 2003
    • 36

    #2
    tja, hangt van alles een beetje af: service van de firma, wat wil de klant betalen.

    toch een paar opmerkingskes bij je voorbeelden:

    een movinghead kost (relatief) weinig en zit op een enorm concurrentiele markt; daarom zijn de prijzen laag

    een projector kost een stuk meer, minder aanbieders, exclusiever publiek, delicaat materiaal, meer risico: duurder

    en doeken moeten gewassen worden...

    Comment

    • cobi
      • Aug 2002
      • 1083

      #3
      citaat:
      Ik zit nog niet zolang op dit forum en ik vraag mij dan ook af hoe iedereen zijn prijzen berekend? Kijk iedereen naar wat een ander berekend of bepaald de klant wat hij uit wil geven?

      Een paar voorbeelden: een Mac 500 kopen kost rond de 4000 euro inclusief flitecase. De verhuurprijs licht rond de 70 euro.
      Ik moet hem 58 keer verhuren om de kostprijs terug te verdienen en nog eens 58 keer om een nieuwe te kunnen kopen.

      Een videobeamer kost 15.000 euro en kost in de verhuur 500,00 euro.
      Ik moet hem 30 keer verhuren om de kostprijs terug te verdienen en nog eens 30 keer om een nieuwe te kunnen kopen.


      Een velours gordijn van 2.60 meter breed en 7 meter hoog kost 225,00 euro, de huurprijs is rond 29,00 euro. Ik moet hem 8 keer verhuren om de kostprijs terug te verdienen en nog eens 8 keer om een nieuwe te kunnen kopen.

      Zoals je ziet zitten er nogal wat verschillen in de berekeing van een huurprijs. En dan moet je nog geen schade hebben of onderhoud.

      De laatste 15 jaar is er bijna niets veranderd aan de verhuurprijzen, deze zijn nauwelijks gestegen. Terwijl dat alle andere kosten die te maken hebben met de bedrijfsvoering enorm zijn gestegen.

      Bezig

      Lucas Bakker
      Jij rekent wel een beetje raar. Je moet namelijk ook kijken naar afschrijving, onderhoudskosten, opslagkosten en dergelijken. Verder kun je een mac na 2 jaar nog best aardig verkopen. Een doekje krijg je toch regelmatig smerig/nat terug en daar is bij intensief gebruik na 2 jaar weinig van over. Een beamer is ook vrij duur in onderhoud. Een lampje wisselen kan al een aardige kostenpost zijn.

      Spelingvouten onder voorbehout...

      Comment

      • @lex
        • Jul 2006
        • 1087

        #4
        Hee Lucas,

        Originally posted by Lucasbak
        Ik moet hem 58 keer verhuren om de kostprijs terug te verdienen en nog eens 58 keer om een nieuwe te kunnen kopen.

        Ik moet hem 30 keer verhuren om de kostprijs terug te verdienen en nog eens 30 keer om een nieuwe te kunnen kopen.

        Ik moet hem 8 keer verhuren om de kostprijs terug te verdienen en nog eens 8 keer om een nieuwe te kunnen kopen.
        Ik denk dat je het principe van afschrijven nog niet helemaal doorhebt. Het komt erop neer dat je afschrijft op je spullen om met dat geld nieuwe spullen te kopen. Dus na 58 keer verhuur kan je al een nieuwe kopen! Daar hoeft hij dus niet 116 keer voor te worden verhuurd.

        Daarnaast moet je in je huurprijs verrekenen:
        [LIST] [*]handling (dit is klaarmaken van een set) [*]bescherming (had je het al over met de lampen) [*]reinigen en returnhandling (de set moet terug het magazijn in) [*]eventueel kan je verzenering hierin berekenen[/LIST]
        Er zijn dus veel meer kosten die je in je huurprijs moet doorberekenen. En ik ben er waarschijnlijk nog een hoop vergeten...

        Groeten, @lex
        Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

        Comment

        • Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

          #5
          kijk ff naar de datum, alex

          Comment

          • @lex
            • Jul 2006
            • 1087

            #6
            Geloof niet dat het topic gesloten was. Daarnaast: wel nuttige info voor nieuwkomers. Wellicht niet handig om het aan de TS te richten, maar ik heb hier in oude topics ook al vaker zeer nuttige info gevonden! Is ook helemaal niet verkeerd om oude topics nieuw leven in te blazen. En als je dat niet wilt, moet je het forum opschonen en oude topics verwijderen!

            Groeten, @lex
            Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

            Comment

            • Banned
              Banned
              • Dec 2003
              • 951

              #7
              een verhuurprijs uitrekenen kun je doen op de volgende manier :

              Je neemt de advies verkoopprijs
              Dan deel je het bedrag door 2000 ( gemiddelde gebruikers uren )
              de uitslag vermenigvuldig je met 24 ( dagdeel )
              Uitkomst is dan de vebruikkersprijs

              OOK neem je de advies verkoop prijs
              Is deze onder de 450 euro deel je het bedrag door 20
              IS deze boven de 450 deel je het door 3 en dan door 20 ( zakelijk is dit een investering )

              Voorbeeld :

              VIBE12 kost verkoop 275,00
              275,00 delen door 2000 = 0,14
              0,14 X dagdeel ( 24 ) = 3,36

              Dus 3,36 is de verbuikersprijs

              VIBE12 kost 275,00

              Is onder de 450 euro dus delen door 20
              275,00 / 20 = 13,75

              Huurprijs per dag is dan 13,75 + 3,36 = 17,11

              Dit kun je afronden naar 17,00 in BTW per dag.

              Op zich overdreven to een MERK speaker ...............

              Neem bv een PS12 van Master deze kost verkoop 960,00

              Deze zou het in de verhuur kunnen doen voor 27,50

              960 euro is boven de 450 ( delen door 3 en dan door 20 )

              Uitkomst is dan 16,00
              Gebruikersprijs is 960 / 2000 = 0,48 X 24 = 11,52

              Samen is dan de prijs 16,00 + 11,52 = 27,52

              Dit is maar een basis berekening hoor want er zijn altijd mensen die anders berekenen.

              Prijs doet ook een beetje naar de vraag natuurlijk (* iets waar veel vraag naar is zal duurder zijn )

              En heb je veel verhuur moet je wel een beetje in de marktprijs blijven omdat als je bij moet huren je er geen geld moet bijgaan leggen.

              Er zijn mensen die bv een DJM600 verhuren voor 15 euro's

              ( standaard kost zo'n ding rond de 40,00 / 45,00 in btw per dag )

              Moet je er bij huren kost het jou geld.

              Mocht je in sets verhuren dan neem je het totaal bedrag van de set.
              Last edited by Banned; 13-08-06, 12:19.

              Comment

              • ralph
                Banned
                • Aug 2000
                • 2649

                #8
                euhm...
                je hebt nu nog geen winst gemaakt, maakt mij niet uit hoor, maar het leuke van ondernemen is wat mij betreft dat je er geld aan overhoudt om in je levensonderhoud of andere minder noodzakelijke maar wel leuke dingen te voorzien...

                Comment

                • jadjong
                  • Oct 2003
                  • 654

                  #9
                  En de betaling van de opslag, vervoer, schoonmaker, administratie en de rest van de zooi. Die zal je ook op de een of andere manier in de prijs moeten verwerken.

                  Comment

                  • Banned
                    Banned
                    • Dec 2003
                    • 951

                    #10
                    Het is ook maar een voorbeeld natuurlijk moet je ook de kosten er bij rekenen die je maakt en hebt.

                    Het vervoer moet ook berekend worden maar als je 2 Vibes moet verhuren voor 50 euro denk ik dat je ze niet veel zult verhuren.

                    Je kunt ook de verkoop prijs delen door 12 maar dan kom je vaak bedrogen uit ( mocht je geluk hebben heb je je apperatuur in een jaar terug verdient )

                    Comment

                    • HR Soundproductions
                      • Oct 2005
                      • 650

                      #11
                      Buiten de mathematische berekening van de verhuurprijs zul je ook nog eens de markt moeten kijken.

                      Het is prima dat je berekent dat product X bijv. 40 euro per dagdeel zou moeten kosten, maar als je buurman voor hetzelfde product X maar 20 euro per dagdeel vraagt dan zul je het niet veel verhuren.

                      Je zult dit dus ook nog moeten "wegen" of je dit tegen de door jou "juist" geachte prijs kan en wilt verhuren/positioneren.

                      Je kunt hier voor marktpenetratie gaan ( en dus onder de prijs van de buurman schieten om de klantenstroom naar je toe te trekken )

                      Hier komt dus nog een stukje marketing bij kijken, mocht je hier echter geen achtergrond in hebben dan zou je de prijzen van omliggende bedrijven kunnen bekijken en daar ergens "tussen" gaan zitten.

                      Veel wijsheid toegewenst in deze.

                      Comment

                      • showband
                        • May 2001
                        • 4524

                        #12
                        OK de knuppel in het hoenderhok.

                        Ik heb als klant al 20 jaar 3 soorten leveranciers.
                        1) de winkel. Hier koop ik alleen spul wat ik altijd nodig heb. Gitaar, microfoon, monitor enz.
                        2) de verhuur. Ik heb een vaste relatie met een niet te groot verhuurbedrijf die aan mij een goede vaste klant heeft en mij voor 90% van mijn klussen kan leveren wat ik nodig heb. Niet alles-want dan hebben ze voorraad die ik bijna nooit gebruik en uiteraard wel betaal. En de firma is ook niet te klein want dan kunnen ze geen service verlenen. Selectie gaat op een goede technische dienst, goede muzikale technici en de bereidheid voor een nette deal voor beide.

                        Met mijn spullen en de verhuurdeal samen ben ik dan heel ver. Maar voor de rest +/- 5% heb ik..
                        3) beunhaasmanagement. Ik zoek actief naar locale adresjes van beginnende verhuur, kleine drive in enz. Oftewel beunhazen.

                        Als ik nou net die twee extra T-bars of die zanginstallatie voor dat hele kleine feestje nodig heb? Dan gaat de administratie open en huur ik het onder de prijs bij. Ik koop uitsluitend het deel wat ik elke keer gebruik of waarvan de investering terug komt. 20 euro vragen omdat dat nou eenmaal de markt is terwijl het 40 moet kosten hou je niet vol. Mijn klanten zoeken een totaaloplossing met show, muziek, artiesten, technisch personeel enzovoort. Het stuk materiaalprijs is daar slechts een klein deel van. En daar moet je pragmatisch mee omspringen.

                        Als je een DJ moet hebben huur je een goede DJ. Maar als ik twee extra powered speakers ergens voor nodig heb dan pak ik mijn strak bijgehouden lijst beunhazen. En bel de goedkoopste met de nieuwste spullen. Zodra het materiaal wat ouder wordt dan gooi ik het kaartje weg want onderhoud of lange adem gebeurd niet bij beunhazen. Zodra zij zakelijker worden dan zitten ze met een berg verouderd slecht onderhouden materiaal en geen geld om het op te lappen dus na een bepaalde tijd wordt het sowiso niets meer. Het voordeel is dat je in de praktijk er handjes bij krijgt en niet de rit en transporturen van-en-naar de verhuur hoeft te maken.

                        In de eerste paar jaren wilde ik ook vechten voor een beunhaasvrij totaalproduct. Ik heb alleen op een bepaald moment gekozen om de kosten bij de zelfde beunhazen te leggen die de klant zover hebben gebracht dat ik deze moet besparen. Ik kan niet een paar extra discoeffectjes op een paaltje aanschaffen omdat er toevallig voor twee avonden per jaar een tweede ruimte opgeleukt moet worden. "Maar er is bijna nul butget". Zo nu en dan vind de klant "wel een dealbreaker want andere bands/een DJ doen het wel".

                        hatemail hieronder.

                        Ik MOET mijn investeringen terugverdienen én niet te vaak nee verkopen. Als ik dan hoor dat de poster in een eerdere post zegt
                        "Het vervoer moet ook berekend worden maar als je 2 Vibes moet verhuren voor 50 euro denk ik dat je ze niet veel zult verhuren."
                        Dan denk ik alleen maar. Mocht ik nog een keer vibes nodig hebben, wat dat dan ook voor dingen zijn, dan huur ik ze wel bij jou...
                        lekker belangrijk!

                        Comment

                        • Lennartsound
                          • Dec 2006
                          • 269

                          #13
                          In zo'n geval dat je apparatuur te kort komt zou je ook "subrental" kunnen overwegen bij een daarin gespecialiseerd bedrijf. Die jou WEL kan garanderen dat het spul werkt en na een aantal jaar gewoon nieuwe spullen heeft. Scheelt je een hoop werk qua lijstjes bijhouden

                          Comment

                          • kokkie
                            • Nov 2003
                            • 1166

                            #14
                            Originally posted by Lennartsound
                            In zo'n geval dat je apparatuur te kort komt zou je ook "subrental" kunnen overwegen bij een daarin gespecialiseerd bedrijf. Die jou WEL kan garanderen dat het spul werkt en na een aantal jaar gewoon nieuwe spullen heeft. Scheelt je een hoop werk qua lijstjes bijhouden
                            Eerst naar de datum kijken, dan de reactie van Showband ECHT lezen en dan een reactie geven als je nog steeds denkt dat het een toevoeging is.

                            Buiten dat Showband aangeeft dat hij 90% wel bij een verhuurbedrijf haalt, staat er ook duidelijk dat hij de extra hulp bij het neerzetten en weghalen waardeert en dat hij daar niet teveel reiskosten voor hoeft te betalen, omdat die extra handjes een uur heen en een uur terug in de auto zitten te niksen. Dit is dus een duidelijke afweging om wat kleine dingen los in te huren om zichzelf niet uit de markt te prijzen en de concurrentie met beunhazen aan te gaan door ze te (mis)gebruiken.
                            Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

                            Comment

                            • Upgrading your system
                              • May 2003
                              • 1684

                              #15
                              Maar er is meer:

                              Wanneer je nu een set huurt en hieraan mankeert iets (vervelend, maar zoiets kan altijd gebeuren), hoe erg wordt er dan vor je gewerkt en hoe snel is het probleem opgelost.
                              dit is een soort service dat heel snel de ronde doet en je veel klanten kan opleveren en indien je het slecht doet kosten..
                              Dan wordt opeens service ook geld waard en betalen mensen graag enkele euro's meer omdat ze weten dat problemen onmiddelijk worden opgelost.

                              Ik heb meegemaakt dat ik werd gebeld door een man welke mij een situatie uit de doeken deed waarvan mijn oren gingen klapperen.

                              het volgende was gebeurt:

                              Band had bij een verhuurbedrijf een PA gehuurd, en bij het aanschakelen hiervan ging het helemaal mis en viel het gehele versterker rack weg.
                              probleem was snel gevonden en zat in een verkeerd bedraad eigenbouw verdeelblok voor krachtstroom.. (ok, je raad het al, fase en nul omgekeerd)
                              Duidelijk de schuld van de band. MAAR, toe ze vervolgens contact opnemen met de verhuurder bleek deze niet bereid enige service te verlenen vanwegen het feit dat het de schuld van de verhuurder was dat het geheel uitviel..
                              Dit is iets dat je niet moet laten gebeuren, ben op en neer gereden met 3 versterkers waarvan ik netjes verhuurprijs vergoed kreeg. inmiddels zijn deze mensen vaste klant.

                              wanneer de verhuurder in kwestie had gedaan wat ik heb gedaan en vervolgens gewoon de reparatiekosten (welke ze toch moesten vergoeden) had ingediend bij de band had hij nog veel meer klantgebondenheid bereikt. nu lopen ze weg.

                              een beetje service verlenen kost je soms een paar centen (ergens een kwartier probleemzoeken en mischien iets vervangen, maar het kan je aan de andere kant veel geld opleveren. mensen zijn gek op service.
                              t je veel op.
                              dit is een kleine tip die je goed moet onthouden wanneer je begint vind ik, je moet investeren om te verdiennen, en tijd kost je het minste en lever
                              Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

                              Comment

                              Working...