Regels en/of voorwaarden van een PA-bedrijfje

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Martin-vdB
    • Oct 2003
    • 85

Regels en/of voorwaarden van een PA-bedrijfje

Stel, je zou op een bepaalde manier verhuurbedrijven moeten waarderen met bijvoorbeeld een punten-telling of "Michelin-sterren". Op welke dingen zou je letten en wat zou je verwachten bij 1 ster, en wat bij 5 sterren?

Dit is eigenlijk een vraagje voor de heren (en evt dames) collega's onder ons maar ik ben aan de andere kant ook wel benieuwd wat de muzikanten er van denken.

Ik ga hier waarschijnlijk zelf verder niet op mee discussiëren want ik ben bang dat het dan eventueel meer op een reclame-spot gaat lijken als wat ik persoonlijk vind omdat ik m'n bedrijfje toch run volgens [u]mijn</u> normen of waarden, ongeacht wat het eventueel zou kosten. Zo ben ik er bijvoorbeeld trots op dat ik geen Behringer in mijn racks heb terwijl ze tegenwoordig best leuk spul maken.

edit: onderwerp verhuisd naar organisatie forum door modje
  • showband
    • May 2001
    • 4524

citaat:Geplaatst door Martin-vdB

Stel, je zou op een bepaalde manier verhuurbedrijven moeten waarderen met bijvoorbeeld een punten-telling of "Michelin-sterren". Op welke dingen zou je letten en wat zou je verwachten bij 1 ster, en wat bij 5 sterren?
    Waar je op let: Minimaal x onafhankelijke klanten die aantoonbaar tevreden geregeld huren.

Sterrensysteem kan helaas niet "muzikaliteit" beoordelen omdat dat te subjectief is. Sterren kunnen dus uitsluitend over meetbare zaken gaan. Ik stel me zoiets als het onderstaande voor.

1 ster. Veilig, wit en op tijd. (het minimum dus)
    2 ster. Aantoonbaar preventief onderhoud. oplossingen bij defecten.
    3 ster. Flexibele mogelijkheden om groter of kleiner te kunnen huren. (oftewel dat niet elke extra monitor extern gereserveerd en ingehuurd moet worden)
    4 ster. continuïteit. Het bedrijf is al enkele jaren op deze manier bezig.
    5 ster. "CV's". diploma's, MTS/HTS, conservatorium, rigging enz. Om eerlijk te zijn... dingen als AES ehm...vind ik eerlijk gezegd in dit verband tsja.

Maar nogmaals, je zal toch eerst beoordeeld worden doordat je potentiele klanten je een avond goed zien draaien. En van andere bands horen dat je goed draait.

'zal mij benieuwen.
    lekker belangrijk!

Comment

• cobi
      • Aug 2002
      • 1083

Op zich geen raar plan, volgens mij is er geen enkele branche waar het verschil in niveau zo groot is.

Een 'sterrentelling' als hierboven vind ik niet precies genoeg. Ik zou liever gaan voor een punten telling. Elk plus punt, 1 of meerdere punten erbij , elk min punt, puntje eraf.

Hoe hoger de score des te 'beter' het bedrijf.

Maar goed, aan de andere kant. Een bedrijf als Ampco zal waarschijnlijk heel hoog aangeschreven staan, maar zoek je een bedrijf voor een tape act of een gala diner, dan kun je al niet meer van de punten/sterren tellingen die hierboven staan beschreven uit gaan.
      Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• Sander Scheepstra
        • Oct 2000
        • 112

Hallo Allen,

Laat het alsjeblieft zoals het is, kijk eens naar andere branches daar heeft het ook nooit het beoogde doel opgeleverd.
        Het enige dat je hiermee bereikt is dat een aantal heren op onze kosten in dure leaseauto's rond kunnen rijden om ons op de vingers te kunnen tikken als zij vinden dat het niet volgens de normen gaat.
        Grote bedrijven gaan dan de dienst uitmaken ten koste van de kleinere bedrijven.
        De markt wordt mijns inziens dan helemaal verziekt met als enig doel de beunhazen uit de markt te krijgen.
        Zorg met je eigen bedrijf dat je je onderscheid van de concurentie door kwaliteit te leveren.

Groet,

Sander

Comment

• dj_lucv
          • Aug 2001
          • 616

citaat:Geplaatst door showband
          3 ster. Flexibele mogelijkheden om groter of kleiner te kunnen huren. (oftewel dat niet elke extra monitor extern gereserveerd en ingehuurd moet worden)
          Opzich maakt dat niets uit zolang jij er verder niets mee te maken hebt. Dat is natuurlijk het grote verschil, als jij vertraging oploopt omdat ze die monitor nog moeten komen brengen is het natuurlijk niet goed.

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4524

citaat:Geplaatst door dj_lucv
            Opzich maakt dat niets uit zolang jij er verder niets mee te maken hebt. Dat is natuurlijk het grote verschil, als jij vertraging oploopt omdat ze die monitor nog moeten komen brengen is het natuurlijk niet goed.
            het maakt wel uit omdat de punten ervoor zijn: Veilig, wit en op tijd. met Aantoonbaar preventief onderhoud. oplossingen bij defecten.
            Als dat op een avond alleen is voor het meetkoffertje van de techneut en de rest is even bijgehuurd. Dan zit je alsnog misschien met storingsgevoelig spul van een beunhaas.

Niemand zit te wachten op een claim achteraf. En dus wil je als stap na de vraag " is er onderhoud?" De vraag stellen: " is dat onderhoud voor ALLE spullen die ik huur? of niet?" [}]
            lekker belangrijk!

Comment

• Martin-vdB
              • Oct 2003
              • 85

citaat:Geplaatst door Sander Scheepstra

De markt wordt mijns inziens dan helemaal verziekt met als enig doel de beunhazen uit de markt te krijgen.
              Is dat niet meer het opschonen van de markt dan? Juist omdat op zo'n manier de "kwakzalvers" enigzins aangepakt worden dan. Want in mijn ogen word de markt juist nu verziekt door die, zeg maar beunhazen in de negatieve zin van het woord.

Van mij hoeft het namelijk niet persé je broodwinning te zijn, enige (eventuele) doel is dat je het als bedrijf en/of technicus het goed cq. beter gaat doen en er dus minder vooroordelen zijn over de nog niet zo grote (kleinere dus) bedrijven. Om even aan te geven: Ik heb weliswaar mijn eigen verhuur-toko maar kan daar niet van leven dus werk ik daarnaast ook nog als free-lancer voor de andere grotere bedrijven en als band technicus.

Als beoordeling zat ik zelf te denken aan bijvoorbeeld 4 kriteria:
              1* Watvoor spullen heb je?
              2* In welke staat verkeren je spullen?
              3* Hoe klinkt het geheel?
              4* Hoe prettig verliep de samenwerking tussen de technici en de muzikanten?

Bij 2* heb ik namelijk liever een nieuwe Behringer dan een Midas die van ellende op instorten staat.
              En dan voor ieder onderdeel maximaal 5 punten en als er bij één onderdeel slechts 1punt gehaald word, ook al zijn de andere ruim voldoende, word je niet toegelaten op de eventueel te vormen lijst. Om ook te eisen dat alle apparatuur bij dat bedrijf vandaan zou moeten komen vind ik niet van toepassing, we huren allemaal wel eens wat bij als we te kort komen, toch? Maar je moet niet aankomen met een PA waarvan meer dan 40% is gehuurd bij anderen.

Over die heren die dan in dure auto's rond kunnen rijden verschil ik ook nog wel enigzins van mening. We hebben allemaal wel eens zo'n dag (of avond eigenlijk) dat we niks te doen hebben en dan maar eens ergens gaan kijken ergens uit nieuwsgierigheid ofzo. Wat is er dan mis om dan ook meteen een oordeel over de kwaliteit op papier of op 'n website te zetten? Of gaan jullie alleen naar de concerten waarvoor je gevraagd bent om zelf het geluid te doen?

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

leuk idee, maar onuitvoerbaar.

afgelopen maandag een feestje gezien : met

pa = KS,
                FOH = soundcraft delta
                fx, oa lexicon, klarktechnics etc.
                mic's = shure, sennheiser.
                tops gevlogen keurig met hijsbanden en ketting en harpen.
                Truss : zwaar overbemeten.
                vrachtwagentje : keurig voor elkaar.

geluid was bagger, dankzij een aantal leuke factoren.
                oa was de tec vergeten zijn fx-return te routen naar een uitgang. Verder stond alles op +10dB gefaded, etc, kortom ik ben maar eens ouderwets dronken geworden.

welke sterrenkwalificatie hang je hieraan???

wat-tie in eerste instantie opbouwde : ( sterretje of 3) brak men men de laatste fase weer af.( sterretje of -5)

krijgen ze nou -2 sterren??

citaat: Wat is er dan mis om dan ook meteen een oordeel over de kwaliteit op papier of op 'n website te zetten?
                objectiviteit of subjectieviteit zegt genoeg??

Comment

• Martin-vdB
                  • Oct 2003
                  • 85

citaat:Geplaatst door **************

leuk idee, maar onuitvoerbaar.

afgelopen maandag een feestje gezien : met

pa = KS,
                  FOH = soundcraft delta
                  fx, oa lexicon, klarktechnics etc.
                  mic's = shure, sennheiser.
                  tops gevlogen keurig met hijsbanden en ketting en harpen.
                  Truss : zwaar overbemeten.
                  vrachtwagentje : keurig voor elkaar.

geluid was bagger, dankzij een aantal leuke factoren.
                  oa was de tec vergeten zijn fx-return te routen naar een uitgang. Verder stond alles op +10dB gefaded, etc, kortom ik ben maar eens ouderwets dronken geworden.

welke sterrenkwalificatie hang je hieraan???

wat-tie in eerste instantie opbouwde : ( sterretje of 3) brak men men de laatste fase weer af.( sterretje of -5)

krijgen ze nou -2 sterren??
                  Uitgaande van het verhaal hierboven:
                  Watvoor spullen 1* = 4punten
                  Staat vd spullen 2* = 5punten (Als ik het goed begrijp waren de spullen niet echt slecht)
                  Hoe klonk het 3* = [u]1punt</u> (Dus géén plaatsje voor hem op de lijst)
                  Samenwerking tech -&gt; band 4* = onbekend (Staat niks over vermeld)
                  citaat:
                  citaat:Wat is er dan mis om dan ook meteen een oordeel over de kwaliteit op papier of op 'n website te zetten?
                  objectiviteit of subjectieviteit zegt genoeg??
                  Ben ik met je eens maar om iemand bijvoorbeeld al meteen af te straffen omdat één iemand je heeft beoordeelt ....? Zullen toch minimaal 2 of 3 beoordelingen moeten zijn, denk ik.

Comment

• Sander Scheepstra
                    • Oct 2000
                    • 112

Hallo,

Het weren van beunhazen lukt je dus echt niet op deze manier, kijk bijvoorbeeld maar naar Bovag bedrijven.
                    Deze bedrijven betalen een hoop geld aan de Bovag en er zitten nog steeds veel slechte bedrijven tussen.
                    Als gevolg hiervan zijn er allerlei kwaliteits normen opgesteld met als enig resultaat dat de goede bedrijven op kosten gejaagd worden en allerlei onnodige investeringen doen om maar mee te kunnen doen.
                    Zorg nou gewoon dat je zelf je werk goed doet, goede spullen hebt en je afspraken goed nakomt en laat andere maar aanklooien.
                    Iemand die een beunhaas inhuurt doet dat een keer omdat hij niet beter weet, dan komt hij de volgende keer vanzelf bij jouw uit, of vaker omdat hij jouw niet betalen kan en dan zit je er toch niet op te wachten.

Groet,

Sander

Comment

• Pino
                      • Jul 2002
                      • 390

Volledig akkoord Sander;
                      kijk bijvoorbeeld ook naar het iso 900... kwaliteits label : ronduit belachelijk en enorm tijd en geldverslindend. Ook bij het 14001 label ( voor milieu) zijn de mazen in het net veel groter dan de vissen die men wil vangen . . .
                      Enfin: AIB Vinçotte en OCB en dergelijke firma's varen er wel bij.
                      Groetels,
                      Pino
                      Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

Comment

• som
                        • Nov 2002
                        • 787

citaat:Geplaatst door showband

citaat:Geplaatst door Martin-vdB

Waar je op let: Minimaal x onafhankelijke klanten die aantoonbaar tevreden geregeld huren.

Sterrensysteem kan helaas niet "muzikaliteit" beoordelen omdat dat te subjectief is. Sterren kunnen dus uitsluitend over meetbare zaken gaan. Ik stel me zoiets als het onderstaande voor.

1 ster. Veilig, wit en op tijd. (het minimum dus)
                        2 ster. Aantoonbaar preventief onderhoud. oplossingen bij defecten.
                        4 ster. continuïteit. Het bedrijf is al enkele jaren op deze manier bezig.
                        5 ster. "CV's". diploma's, MTS/HTS, conservatorium, rigging enz. Om eerlijk te zijn... dingen als AES ehm...vind ik eerlijk gezegd in dit verband tsja.

Maar nogmaals, je zal toch eerst beoordeeld worden doordat je potentiele klanten je een avond goed zien draaien. En van andere bands horen dat je goed draait.

'zal mij benieuwen.
                        en dan nu nog een band vinden die dan 2500 euro voor de pa neeglegt, en ook nog 55 euro per uur per tech erbij.
                        ex btw uiteraard[8D]
                        want we willen ons tenslotte niet (meer) onderscheiden van de rest van zakelijk nederland[}]
                        Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• showband
                          • May 2001
                          • 4524

Dat is het leuke van erkende bedrijven.

Mensen blijven "dat aangetrouwde kennisje" bellen om de keuken te laten verbouwen. [}]

Er heeft ook nog geen enkel ander forum-lid gemerkt dat je alle voorgestelde kwaliteitsvragen ZELF ook kan stellen. En dan kost het niets.
                          lekker belangrijk!

Comment

• Martin-vdB
                            • Oct 2003
                            • 85

citaat:Geplaatst door Pino

Volledig akkoord Sander;
                            kijk bijvoorbeeld ook naar het iso 900... kwaliteits label : ronduit belachelijk en enorm tijd en geldverslindend. Ook bij het 14001 label ( voor milieu) zijn de mazen in het net veel groter dan de vissen die men wil vangen . . .
                            Beste Sander en Pino,
                            Eerlijk gezegd ben ik het wel met jullie beiden eens want de 'uitvinding' van dat ISO9002 gedoe slaat de plank finaal mis. Net als dat bedrijven zich scheel betalen aan allerlei instellingen om zgn een 'goed' bedrijf te zijn dan vind ik z'n doel voorbij schieten. (Bovag bv.)
                            Ook vind ik wel een beetje dat je als klant moet vragen wat je allemaal krijgt voor het geld wat je moet betalen voor iemand z'n diensten.
                            Maar aan de andere kant zijn er heel veel mensen die geen idee hebben wat ze zouden moeten vragen en dan kun je als 'vereniging' toch als het ware een beetje meer info geven aan de klant die twijfelt over iemands kwaliteiten. En uiteraard dat als je een kennis hebt die in het licht of geluid zit, dat je het aan hem vraagt. Zou wel raar zijn als dat niet zou gebeuren. Als je trouwens als band €2500 moet betalen voor een PA dan verdient de band een veelvoud daarvan dus zo'n prijs heb je niet echt meer met 'beunhazen' te maken.
                            Ik heb net het woord vereniging genoemd maar da's meer spreekwoordelijk bedoelt als dat ik al daadwerkelijk concrete plannen daarvoor heb.

Okee, ik heb nu alleen mensen gelezen die dachten dat het niet haalbaar is maar ik wil nu ook wel eens wat zien van mensen die denken dat het wel haalbaar is om iets te bedenken.

Comment

• djcenter
                              • Aug 2003
                              • 78

Is wel allemaal tof MAAR ,
                              Ge moet eens kijken naar al die sterren restaurants , nooit
                              is de haat tussen collega's zo erg geweest vooral deze met sterren.
                              Natuurlik is terug ONVERMIJDELIJK (en kom nu niet af dat het geen waar is ) dat de bedrijven met het grootste kapitaal weer zullen scoren !!
                              Indien U toch zegt dat het niet waar is verwijs ik U graag naar
                              bijna alle bovenstaande postings waarvan iedereen al een ster geeft
                              voor bepaalde materialen in verhuur.
                              Resultaat ik kan dus een ster krijgen omdat ik bv Klark teknik ,
                              Midas , Martin , X-array , Mach enz heb terwijl iemand met budget materialen die bv evengoed mixt ergeen krijgt.
                              Ps moet nog altijd lachen met het feit over de befaamde behringers ,
                              kan mij nog goed herinneren toen behringer uitkwam iedereen daartegen was omdat het te goedkoop was (ja goedkoop dat is volgens mij een beetje de overtreffende reden waarom iedereen behringer afraadt ) natuurlijk en dat is ook zo zijn sommige produkten van dit merk ook wel eens ,
                              terecht niet goed.
                              Maar nog nooit was mijn verwondering zo groot toen ik een
                              firma die altijd behringer blammeerde , een maand of drie geleden
                              de helft van zijn effecten rack volgestouwd had met Behringer
                              gate'tjes , compressor , limiter'tjes , DI'tjes (wat ik immers hele goeie vindt) en die mensen doen dan ook allerhande bekende artiesten
                              hier in Belgie.
                              De verleiding was groot om hierop te reageren maar heb dat dan ook maar zo gelaten.
                              In ieder geval maak je met een sterren systeem de kloof tussen
                              iemand die moet beginnen en iemand die doorgewinterd is nog GROTER.
                              (ongeacht de kwaliteit van beide personen.
                              Weet trouwens terug al twee firma's die zouden staan drummen om
                              in het bestuur binnen te geraken om , de punten beoordeling te mogen geven. (E.... , Ph......).
                              Dan hebben we ook nog niet besproken wie de personen zouden zijn die punten zou moeten geven ?? Is zeker niet te doen om iemand te vinden
                              die op alround gebied wat de verhuur dus ook biedt , daarop punten of sterren te moeten geven.
                              Kortom een sterren systeem zou voor bepaalde firma's wel welkom zijn
                              maar voor andere de doodsteek kunnen zijn.
                              Ik zou in ieder geval wel mijn best doen of gewoon blijven voortdoen zoals we bezig zijn , Ik ben gewoon tevreden als de klant zijn rekening komt betalen en dat hij zegt dat het goed is geweest en dat ze content zijn , beter nog ,als ze zeggen schrijf hem er maar op voor volgend jaar !
                              Indien dat het altijd negatief is zult ge zelf wel aan uw bankrekening wel merken dat er iets mis is.
                              KORTOM AFVOEREN DIE HANDEL !
                              creeer geen haat door een puntensysteem onder elkaar en doe gewoon jullie best !!! Ge zult het verst geraken.

Met vriendelijke groet ,
                              Tony
                              Toen las ik dit op het forum \"Wel tof hé zo een gloeidraad-Gobo\" !!! haha lol

Comment

Working...