Marktprijzen in de verhuur

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Martin-vdB
    • Oct 2003
    • 85

Marktprijzen in de verhuur

Deze topic heb ik eigenlijk gestart in het verlengde van het topic "Weet waar je aan begint.." Dit verhaal had daar ook nog wel gekunt maar vond het toch wel een issue groot genoeg om er een apart plaatsje voor te maken
    citaat:Geplaatst door Martijn Tacken

citaat:Geplaatst door Triple S
    Ik weet natuurlijk niet om wat voor P.A. het hier gaat, maar voor € 295,- ex. doe ik ook wel een bandje hoor. Voor dat geld krijg je 2x 2KW FOH, 24 ch. mixer / galmpje / wat gates en compressie 4 kanalen monitor vanaf de FOH-tafel. (+ de 4 monitoren.)
    ...

Je moet, denk ik, heel goed de diverse circuits uit elkaar houden.
    Het heeft voor bv. Ampco geen zin om een plaatselijke talentenjacht in Heregesusdam met 50 man publiek te doen. En zo heeft het voor bv.. mij geen zin om de TMF-awards te doen.

Volgens mij zeiken ze bij Mercedes ook niet dat Deawoo van die goedkope auto's in de handel brengt.
    (om maar eens een vergelijk te maken)
    Geplaatst door Martijn Tacken
    Triple S,

Ik ben het helemaal met je eens dat er verschillende marktsegmenten zijn, maar 2x 2kW FOH, 24 kanalen tafel en 4 monitorgroepen is niet geen installatie voor een beginnend bandje dat blij mag zijn dat het ergens speelt. Die 300,- EUR is dus te weinig en je steekt daarmee de PA-leverancier in jouw buurt die er wel van moet leven mee in de rug.

Ook je vergelijking tussen Deawoo en Mercedes gaat niet helemaal op, aangezien "bedrijfjes" die tegen dergelijke prijzen een set op de markt aanbieden GEEN personeelskosten berekenen, enkel benzine en geld om nog meer spullen te kopen. Als ik een auto met de door jou genoemde set wegstuur, ben ik dat geld al bijna kwijt aan de geluidsman en de auto/diesel kosten.

Iedereen moet het leren en mag van mij klein beginnen, begrijp me niet verkeerd, maar probeer de markt kapot te concurreren, daar hebben we tenslotte allemaal baat bij.

Gr,

Martijn
    Geplaatst door
    Martin-vdB

Eerlijk gezegd ben ik het wel met Martijn eens. Kijk, ook al doe je het niet full-time het houd nog steeds in dat je het doet onder een prijs die realistisch haalbaar is voor het bedrijven die er van moeten leven. Want je zegt zelf eigenlijk al: "... als ik er geen [u]zin</u> in heb ..."

Om het ook vanuit een ander perspectief te bekijken: zo lang iets goedkoop is zullen de mensen altijd naar de goedkoopste gaan, en da's ook logisch, maar als die goedkope mensen er niet meer zijn dan moeten ze (de klanten) wel meer betalen. Ja ik weet dat dit heel naïef is wat ik zeg. Want als de ene het niet meer "voor weinig" doet, dan doet 'n ander het wel. En toch berust hier wel weer iets van waarheid in, kijk eens naar de brandstofprijzen: ik kan me nog herinneren dat een liter diesel nog ƒ0,87 kostte en hoeveel kost het nu? En toch hoor je niemand écht protesteren. Tuurlijk klaagt iedereen wel steen en been maar ze betalen het wel uiteindelijk.[quote]citaat:[quote]citaat:Geplaatst door Triple S
    Tja, het is nu eenmaal zo dat ik voornamelijk werk voor "bandjes die blij zijn dat ze ergens mogen spelen", dit zijn bands met eigen werk, die dus niet gevraagd woren in het normale feesten- en partijen-circuit. Als je hun gages vergelijkt met die van coverbandjes, voel je je nog bijna bezwaard om 300 euri af te rekenen.
    "... Ten derde gaan zowat alle klussen die ik krijg aangeboden, en waar ik geen tijd voor, of zin in heb naar hem toe. Waaronder heel veel drijf-in sjoos
  • som
    • Nov 2002
    • 787

het lijkt me meer en meer een vergelijking te worden.
    en wel de vergelijking dat de profi en hobbybob op dezelfde hoogte staan.
    dat is natuurlijk niet zo een hobbybob kan nooit de tijd erinsteken die een prof wel kan, daar zit al een groot verschil.

uiteraard heb ik wel eens mensen bij me die "werken" maar deze betaal ik gewoon.

verder zeg je het zelf al de popscene daar zijn idd veel bezoekers,
    en daardoor veel geld.
    het werk wat ik doe zit voor 80% in de alternatieve hoek dus jeugdcentra en ander gesubsidieerd werk.
    want zeg nou zelf welke zaal wordt blij van 35 betalende bezoekers?
    maar het zijn juist wel de muzikanten die later de creatieve dingen doen.
    en zodra dat gebeurt komen de profi bedrijven vanzelf weer aan bod.

kijk maar naar lowlands, daar kom ik namen tegen die ik een jaar of wat ervoor voor een habbekrats mocht doen en alleen deed omdat ze leuk en aardig waren

eigenlijk lijkt het wel een beetje op een winkelier en een marktkoopman vind je niet[?]

bij de eerste kan je altijd terecht bij de tweede alleen op enkele dagen

met de groeten van leen
    Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• showband
      • May 2001
      • 4524

citaat:Waar ik eigenlijk heen wil is dat je als bandje niet verantwoordelijk hoort te zijn om een PA te moeten boeken. Laat de zaaleigenaar maar zielig proberen te doen bij de gemiddelde PA verhuurder.
      Er zit een andere kant aan de wet van vraag en aanbod.

Ik ben bang dat die route pas echt veel geld gaat kosten.
      Muziekcafe's en zaaltjes kunnen namelijk ook rekenen en als ze bandjes programmeren en elke keer moeten onderhandelen voor het geluid. kopen ze dus uiteindelijk zelf een PA. €400*100 avonden in het jaar voor het begincircuit... Dan ben je direct al je handel kwijt. Hier in de stad is het dus al normaal dat er een SP3 master setje hangt. Veel plezier met je redelijke prijzen vragen. Daar verhuur je dus NIETS meer.

Met de organisaties die nu veel bandjes neerzetten op losse plaatsen zijn we hier nu al een platform gestart. Waar we zaken als vergunningen en overleg met de gemeente/politie, afzetbazen en drankengroothandel in stroomlijnen. Kortom alle zaken waar je tegen "hogere instanties" moet praten.

Als de branche ineens de prijzen op een hoger plan gaat zetten vanuit een organisatie. Dan zal het resultaat zijn dat we raamcontracten moeten gaan afsluiten met één of twee verhuurders voor een heel seizoen.
      Die vraagt dan misschien wel meer. Maar zal dan om de klus te krijgen zijn jaarkortingen op ALLE klussen moeten geven in de regio. En de kleintjes staan volledig een jaar buitenspel.

Voor iedereen meer ge-oh. en voor iedereen minder geld. [B)]

Overigens die goed betaalde, veel spelende commerciele bands HEBBEN allemaal al een kortingsdeal hoor. daar kun je donder op zeggen. Daar hoef je misschien geen medelijden mee te hebben. Maar de prijzen die ze betalen zijn heel wat lager dan die stoere tabellen die je op de sites van de grote (dure) verhuurders ziet. Dat begrijp je toch ook wel. [^]
      lekker belangrijk!

Comment

• Triple S
        • Sep 2000
        • 808

citaat:
        Met een PA van 2 x 2Kw kun je een zaaltje van ruim 400 man nog redelijk voorzien van geluid. Als een bandje dan speelt voor een habbekrats en ze gaan een beetje zielig lopen doen dat ze zo weinig betaald krijgen is dat toch niet jouw fout?
        Nee dat niet. Maar je geeft ook zelf aan dat sommige bandjes wel voor een habbekrats moetenspelen, willen ze uberhaupt ergens gevraagd worden. Per definitie hoeven dat geen slechte bands te zijn, maar, zoals ik eerder al aangaf, gasten met eigen werk dat )nog) niet bekend is bij het grote publiek, maar waar IK zelf wel in geloof.

Als ook de semi-hobbyisten (als ik), voor dit soort klusjes in de pas gaan lopen met de prijsstelling van de "broodschuivers", dan krijg je dus niet de situatie die jij voorspelt: (Als iedereen zijn prijzen maar hoog houdt, moeten ze vanzelf meer betalen),
        Maar dan krijg je de situatie dat heel veel bandjes een eigen P.A. gaan aanschaffen, met een bevriend "iemand die er verstand van heeft" als (gratis) technicus.
        Dat heeft dus als gevolg dat ten eerste er heel veel klussen minder te verdelen zijn onder de verhuurbedrijven. (zowel de brood-, als de hobby-schuivers). En ten tweede dat de kwaliteit van veel optredens te wensen zal overlaten (door o.m. slechte apparatuur ivm budget, techneut met weinig kennis van zaken etc. etc.)
        Feitelijk wordt de hele branche er dus alleen maar slechter van.

Tja, en waarom ik voor mijn doeleinden een set van 2x 2KW heb...
        ... Ik ben een behoorlijke geluidsapparatuurfetishist (3x woordwaarde!), dus ja, als je dan EAW's kan kopen, denk je niet van "da's misschien wat overdreven", maar dan denk je: "als het ooit nog eens wat wordt met die en die band, heb ik in ieder geval vast genoeg geluid!"

Don\'t call me DJ!

Comment

• cobi
          • Aug 2002
          • 1083

citaat:Geplaatst door showband

citaat:Waar ik eigenlijk heen wil is dat je als bandje niet verantwoordelijk hoort te zijn om een PA te moeten boeken. Laat de zaaleigenaar maar zielig proberen te doen bij de gemiddelde PA verhuurder.
          Er zit een andere kant aan de wet van vraag en aanbod.

Ik ben bang dat die route pas echt veel geld gaat kosten.
          Muziekcafe's en zaaltjes kunnen namelijk ook rekenen en als ze bandjes programmeren en elke keer moeten onderhandelen voor het geluid. kopen ze dus uiteindelijk zelf een PA. €400*100 avonden in het jaar voor het begincircuit... Dan ben je direct al je handel kwijt. Hier in de stad is het dus al normaal dat er een SP3 master setje hangt. Veel plezier met je redelijke prijzen vragen. Daar verhuur je dus NIETS meer.
          Ik neem aan dat je het over een master blaster/sound project sp3 setje hebt. Volgens mij heb je het over de Paap in Den Haag, deze kroeg heeft het dan op de meeste punten aardig voor mekaar. In de meeste gevallen zal de kroeg eigenaar gaan voor twee punten: 1) zo goedkoop mogelijk, en daardoor slecht geluid, 2) zo min mogelijk geluidsoverlast. Combineer die twee dingen eens? Zie je het al voor je? Dit gaat dus niet goed komen.
          Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• skylineshow
            • Oct 2003
            • 71

maar om ff terug te gaan naar het onderwerp:

wat zou de meest geschikte prijs zijn on een DRIVE IN SHOW met een simpele lichtshow (12 m truss, 4x4 par64's en een aantal effecten) voor een publiek kan 500 pers. weg te zetten voor een tijdsduur van 5 uur (excl. op en afbreken) en dit 5 km van het bedrijfsadres?

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4524

citaat:Geplaatst door cobi

Ik neem aan dat je het over een master blaster/sound project sp3 setje hebt. Volgens mij heb je het over de Paap in Den Haag, deze kroeg heeft het dan op de meeste punten aardig voor mekaar.
              Niet alleen de paap. Ook musicon heeft zo een sp3 set staan.
              De rootz heeft voor de unplugged dingen die sporadisch gebeuren. een klein Master setje. In de zwarte ruiter hangt martin audio. enz enz. Zelfs een platenzaak als plato waar ongeveer nooit wat gebeurt heeft voor "in store optredens" een H&K set met yamaha mengtafeltje permanent opgesteld staan...

Er is geen podium in de stad meer te vinden waar een band nog een PA set voor hoeft te huren. Zelfs de profbands niet. Alleen bij bruiloften en partijen of koninginnedag is er nog wat te klussen. Goede handel! [)]
              lekker belangrijk!

Comment

• cobi
                • Aug 2002
                • 1083

Ik neem aan dat je het over een master blaster/sound project sp3 setje hebt. Volgens mij heb je het over de Paap in Den Haag, deze kroeg heeft het dan op de meeste punten aardig voor mekaar.
                De rootz heeft voor de unplugged dingen die sporadisch gebeuren. een klein Master setje. In de zwarte ruiter hangt martin audio. enz enz. Zelfs een platenzaak als plato waar ongeveer nooit wat gebeurt heeft voor "in store optredens" een H&K set met yamaha mengtafeltje permanent opgesteld staan...

Er is geen podium in de stad meer te vinden waar een band nog een PA set voor hoeft te huren. Zelfs de profbands niet. Alleen bij bruiloften en partijen of koninginnedag is er nog wat te klussen. Goede handel! [)]
                De kroegen in Den Haag hebben dit gewoon top voor mekaar. Maar ga ook eens kijken in andere steden. Daar wordt er nog steeds aangeklooit. Ik ben al de meest gekke dingen tegen gekomen met het inprikken op een huis-PA.
                Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• som
                  • Nov 2002
                  • 787

en met de gretigheid waarmee de handelaren de apparatuur slijten(musik-produktief/musikhaus-thomasson) in combinatie met nieuwe (digitale) mogelijkheden is er over 10 jaar alleen nog maar werk met dingen als lowlands en pinkpop[}]
                  tja vanaf ongeveer 25 keer per jaar huren kan je ook zelf al kopen[:0]
                  Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

Working...