(technische) oplossingen tegen geluidsoverlast

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • festivallenenopstaan
    • Oct 2003
    • 2

(technische) oplossingen tegen geluidsoverlast

Hallo,
    Om nog maar ns een ouwe koe uit de sloot te halen, hebben we met ons (pop)festival altijd weer gezeik over geluidsoverlast vs een te laag volume bij het publiek (dankzij de strikte geluidsnormering van de gemeente). Ik kan alleen nergens informatie over mijn vraag vinden dus maar een nieuwe topic aangemaakt.

Nu vroeg ik me af of er iemand verstand van, dan wel ideeen over opstellingen van extra speakers, gebruik van speciale apparatuur of wat dan ook (opstelling met dekens achter speaker, andere vormen van isolatie, whatever) heeft, om het grootste gedeelte van het geluid VOOR ipv ACHTER de speakers te laten eindigen.

Specifiek is onze wens (na twee jaren ellende met een resonerende tent) om in de buitenlucht voor ongeveer 1000-2000 mensen een podium/area ofzo in te richten met veel geluid voor de mensen binnen deze ruimte en amper geluid voor mensen/podia erbuiten. Hoe meer tips en ideeen doe beter!!

Bedankt, Joris.
  • Overdrive
    • Feb 2002
    • 717

Wat altijd redelijk helpt om het meeste geluid binnen te houden is een 4 punts opstelling met in elke hoek een stackje geluid. Zorg er dan zoveel mogelijk voor dat je je (top)kasten precies naar het midden van de zaal, naar de grond richt.

Veel succes in elk geval,

Groeten Joost

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

bijvoorbeeld???

Comment

• festivallenenopstaan
        • Oct 2003
        • 2

http://forum.licht-geluid.nl/forum/t...?TOPIC_ID=9004
        bijvoorbeeld???

Maar dan in begrijpelijke/NewBie taal ?
        toch bedankt! :-)

Comment

• Triple S
          • Sep 2000
          • 808

Ik weet niet wat je nu gebruikt, maar met een P.A.-systeem met een geringe spreiding (bv. een line-array) kun je het geluid vrij goed "plaatsen". Probleem blijft echter het laag. Dat blijf je horen, ook waar je dat niet wilt...
          Don\'t call me DJ!

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

met 3 subs achterelkaar met een delay erover kun je je laag absoluut miooi "beamen". Voor + 6dB van je systeem, achter - 30 db en meer.

http://www.********.nl/images/zonder...kaal%20foh.jpg
            http://www.********.nl/images/met%20...ijn%2063hz.jpg

staat inderdaad in dat andere topic...

Comment

• Kingafric
              • Sep 2003
              • 33

Voorstel:

Zet een soort van carrƩ over de plaats waar het volk staat, hang het geluid en het licht in die carreƩ. Geluid naar benenden gericht.
              Zo valt het geluid dood waar het moet doodvallen(nml het publiek) en moet ja vanvoor aan het podium niet mega hard liggen pompen om vanachter in de zaal/tent/openlucht ook nog geluid te hebben. Zo heb je minder power nodig omdat het geluid vanboven op de mensen valt en niet door het volk moet gaan, dus minder decibels en betere klankkleur.

Mijn gedacht, ik kan verkeerd zijn

Comment

• Triple S
                • Sep 2000
                • 808

citaat:Wat altijd redelijk helpt om het meeste geluid binnen te houden is een 4 punts opstelling met in elke hoek een stackje geluid
                citaat:
                Zet een soort van carrƩ over de plaats waar het volk staat, hang het geluid en het licht in die carreƩ. Geluid naar benenden gericht.
                Dit zijn idd wel oplossingen, maar ze lijken met niet echt gelukkig voor een popfestival. Dan zie je dus een band voor je spelen, en komt het geluid van achter of van boven. Lijkt me een vreemde gewaarwording...
                Voor disco zou ik zeggen: "gelijk doen!", maar voor een live-optreden alsjeblieft niet!
                Don\'t call me DJ!

Comment

• Contour
                  • Feb 2001
                  • 1018

De wetgeving op het gebied van geluidsnormen wordt steeds strenger. Steeds vaker staan er mannetjes met dB-meters die ervoor zorgen dat je niet over een bepaald geluidsniveau heenkomt. Dat is erg jammer omdat er juist tegenwoordig systemen zijn die enorm luid en met heel weinig vervorming kunnen spelen. Maar blijkbaar willen ze dat we weer terug gaan naar de jaren '70 waar het geluid nooit echt hard stond (krappe versterkers) maar altijd wel enorm veel vervormde en dus subjectief wel als luid werd ervaren.

Dus het zal wel niet lang duren of we zien weer 2" drivers die vanaf 500Hz gaan lopen en 18" baskasten die rustig doorlopen tot 500Hz. Enorm veel vervorming maar ja, dan blijven de meetbare dB's tenminste onder toegestaande norm terwijl de indruk van hardheid wel aanwezig is.

Ikzelf zou elke klus waarvan ik op voorhand zou weten dat mijn geluid niet tot zijn recht zou komen bij voorbaat weigeren.

MVG Contour

Comment

• Pino
                    • Jul 2002
                    • 390

Dat voorbeeld met die "carree" lijkt mij wel wat, en als je een beetje creatief bent lukt dat ook wel voor een (klein) live optreden: als je nu zorgt dat elke gevlogen speaker een gebied bestrijkt van 10 Ć  15 meter en zorgt dat het geluid min of meer in dakpan motief naar achter word gericht dan komt dit mede dankzij een delay systeem over alsof het geluid van het podium komt. Wel zorgen dat de speakers elkaar niet overlappen. Dus zoiets ongeveer : -podium- \ \ \
                    Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

Comment

• Ibvee
                      • Nov 2002
                      • 714

citaat: Probleem blijft echter het laag. Dat blijf je horen, ook waar je dat niet wilt...
                      Niet als je de subjes ook mee laat vliegen, en goed richten kan. Target system van Axys kan dat mooi.

Staat een perfect stukje over het systeem.

de groeten => Micha
                      De groeten => Micha

Comment

• Pieter Huijgen
                        • Sep 2003
                        • 766

Meyer Sound heeft ook zo'n systeem, M3D.
                        In dit line-array systeem zitten aan de achterkant ook 2 15" speakers, met een speciaal gefaseerd systeem, wat zorgt dat lage frequenties (tot 35 Hz) ook op 90 graden afstralen. Dit zorgt voor een demping van 25 dB op de lage frequenties achter de kast!

hierbij een stukje over afstraling van speakers
                        Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

dat is het m3d-SUB, voor alle duidelijkheid. front 2x 18, rear 2x15, die op een excacte plaats zitten, met idd een korte delay..

daar komen die andere schetsen van mij ook weg, btw..

Comment

• Pieter Huijgen
                            • Sep 2003
                            • 766

Klopt,

Ik heb net ff de catalogus er bij gepakt. Heb dit systeem vorig jaar gehoord op het museumplein. Super! om te horen hoe mooi klassieke muziek (ben ik helemaal WEG van klinkt door zo'n systeem.
                            Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• wout
                              • May 2003
                              • 100

Peeckersound heeft ook van deze subjes die je kan vliegen...

Zo hingen zo ook op Kickx (Hasselt Belgiƫ) en het geluid was best wel goed.

The leader knows, Dateq

The leader knows, Dateq!

Comment

Working...