Mag dit zomaar?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pieter Huijgen
    • Sep 2003
    • 766

Mag dit zomaar?

Even het volgende.

Ik ben nu een aantal jaar bezig in de theatertechniek, en heb een broertje (14 jaar) die ook dezelfde kant uit dreigt te gaan. (hij zal vast iets afgekeken hebben bij iemand

Nu werd hij door een bedrijf (naam zal ik even achterwege laten) gevraagd om voor hen te werken. Dit komt neer op 1 avond in het weekend van 18:30 tot 02:00 disco'tje opbouwen, bedienen en afbreken.

De filosofie achter het bedrijf is als volgt: de mensen die daar werken doen dit als hobby en krijgen, ongeacht hun leeftijd, het "astronomische" bedrag van 25 euro. Zo ook mijn broertje. Op zich leuk voor hem, maar een baantje in de supermarkt levert meer op en is op normale tijden.

Een jongen van 14 mag niet eens in de avonduren werken (ik geloof 1 X per week tot 20:00). Hij krijgt dan ook geen salaris, maar een vergoeding (zwart) van 25 euro per keer.

Wat vinden jullie van de werkwijze van een dergelijk bedrijf? Ik ben het er totaal niet mee eens, dit klopt natuurlijk van geen kanten!
    Ook kan je het als bedrijf toch niet verkopen als je knulletjes van 14 op een produktie hebt staan waar je een paar honderd euro mee verdient?

We wachten het nog even af. het laatste nieuws is dat men voornemens is pas na een half jaar (!) tot betaling over te gaan, omdat de nieuwe "medewerker" eerst moet kijken of 'ie het leuk vindt...
    Lid van het Front tegen zijlicht
  • Jurrie
    • Nov 2002
    • 402

Als het echt een bedrijf is kan het gewoon niet (eigenlijk ook niet als het een "hobby drive-in" is! maar waarschijnlijk gaat alles dan zwart...)

Comment

• Pieter Huijgen
      • Sep 2003
      • 766

Jurrie,

het gaat hier om een echt bedrijf, dat ingeschreven staat bij de KvK. Maar je krijgt het toch ook voor de belasting niet voor elkaar dat je 5 klussen per weekend draait met nauwelijks personeel in dienst? De klussen zullen grotendeels wit gaan.

Comment

• jurjen_barel
        • Jun 2003
        • 3150

Om jouw vraag te beantwoorden:
        Mag dit zomaar? NEE
        Kan dit zomaar? JA

Hobby drive-in shows zeggen t al: hobby
        Ze zijn opgericht door scholieren om iets bij te verdienen, maar als ze zich als echte drive-in show gedragen, gaan ze failliet onder de enorme kosten die het met zich mee brengt! Maar als je zegt dat ze elke week een optreden hebben... Dan kunnen ze zich beter bij de KvK inschrijven en de pijs omhoog gooien.
        citaatik geloof 1 X per week tot 20:00)
        Ik weet er alles van, ik heb ook zo'n drive-in show[]

Comment

• BAJ productions
          • Jul 2003
          • 587

citaatik geloof 1 X per week tot 20:00)
          .

nee dit mag nog niet helaas. als je 14 bent mag te helemaal niets.

maar ja zwart is anders

bas
          groetjes,
          Bas

Comment

• Pieter Huijgen
            • Sep 2003
            • 766

citaat:Geplaatst door jurjen_barel

Hobby drive-in shows zeggen t al: hobby
            Ze zijn opgericht door scholieren om iets bij te verdienen, maar als ze zich als echte drive-in show gedragen, gaan ze failliet onder de enorme kosten die het met zich mee brengt! Maar als je zegt dat ze elke week een optreden hebben... Dan kunnen ze zich beter bij de KvK inschrijven en de pijs omhoog gooien.
            Sterker nog: ze hebben in het weekend 5 tot 6 shows draaien. Dit komt neer op 2 à 3 per avond!
            Dat hele gebeuren met de KvK valt best wel mee, je moet alleen goed weten wat je aan het doen bent...

Comment

• Michael
              • Nov 2002
              • 643

eigenlijk ligt het andwoord allang in de uitleg ZWART = Niet legaal en dat mag niet (normaal dan toch ) + een veertienjarige mag helemaal niet werken.

Comment

• DJ.T
                • Nov 2002
                • 1502

Maarja als ze gaan controleren en hij zegt dat het gewoon hobby is en zn ouders zijn het ermee eens valt er denk ik weinig te doen.
                We're ready to party, are you?

Comment

• BAJ productions
                  • Jul 2003
                  • 587

das waar. het ligt dus eigelijk aan de ouders. dus lullig
                  als je ouders het dus niet leuk vinden kun je niets doen.
                  maar toch denk ik dat dit niet mag.

maar er zijn altijd wel smoesjes
                  wel een goed idee om geld te verdienen

bas
                  groetjes,
                  Bas

Comment

• DJ.T
                    • Nov 2002
                    • 1502

Eens even kijken of er hier kindertjes in de buurt zijn die dat wel willen doen, ik geld vangen terwijl ikzelf op zaterdagavond in de kroeg zit en die kinders maar hard werken, ik dacht aan 2 koters van 7 jaar, en dan 12,5 euro per persoon
                    Maar even serieus, probeer je broertje bij te brengen dat hij beter een paar jaartjes kan wachten en dat hij niet voor die mensen moet gaan lopen beulen terwijl zij niks doen en er bakken met geld aan verdienen.

Comment

• BAJ productions
                      • Jul 2003
                      • 587

of help hem zelf wat op te starten[]. jij heb vast nog wel wat wat hij effe kan gebruiken tot hij wat verdiend heeft. kost hem het zelfde.
                      en heeft er zelf de eer van
                      groetjes,
                      Bas

Comment

• Michael
                        • Nov 2002
                        • 643

Waarom laat je je broertje niet meehelpen in je eigen bedrijfje. Blijft het geld dat je aan hem geeft tenminste in eigen familie en je hoeft je geen zorgen meer te maken dat hij wordt uitgebuit. Familie die hem uitbuit is weer anders

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

Gooi de naam van dat bedrijf maar op het www, voor mijn part.
                          Kinderarbeid is uit de tijd, en dus verboden.

Comment

• mennobroere
                            • Apr 2003
                            • 89

Ik ben zelf ook 14 en werkt ook bij een licht-geluid bedrijf.
                            Het mag eigenlijk niet want het is zwaar werk en het is s'avonds en meestal ook s'nachts. Ik krijg ook zwart betaald, en krijg ook ongeveer 25 euro per weekend.

Ik wil zelf ook graag de theatertechniek in en door het werk wat ik nu doe doe ik enorm veel ervaring op en ben daar heel blij. Mijn baas is ook wel weer zo das ik voor al zwaren dingen niet mag doen. kinder arbeid is het totaal niet voor mij., ik kan zelf kiezen waarneer ik mee wil en ben niks verplicht.

greetz Menno[^]

Comment

• DJ.T
                              • Nov 2002
                              • 1502

Drive-in doe ik samen met onder andere mijn broertje, hij is ook veertien, maar dit wordt echt puur als hobby gedaan en verdienen ook allemaal even veel, werk wordt ook goed verdeeld.
                              Dit vind ik dus wat anders omdat er niemand wordt uitgebuit en het zijn eigen keuze is, wat vinden jullie hiervan?

Comment

Working...