Regels

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dabassman
    • May 2003
    • 172

Regels

Ik heb voor aanstaande zaterdag een groot schalig feest georganiseerd. Voor ongeveer 500 bezoekers. Nu ben ik op zoek naar de standaard regeltjes zoals dat je niet onder de 16 binnen mag komen. En alle andere belangrijke dinge. Heeft iemand misschien een voorbeeld.

Groete bas
    Door werken bolle je staat weer met je handen in je zakken!!!
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2139

je nodigt eerst 500 man uit en dan pas ga je regeles op stellen. Begrijp ik het niet, of doe jij iets verkeerd[?]

mvg
    ronny
    niet zagen, gewoon doen!

Comment

• LJ Chris
      • Jul 2002
      • 477

Kom je daar niet wat laat mee af?
      Dit getuigt volgens mij toch maar van een slechte planning, ken het spreekwoord: Bezint eer ge begint!!
      Moest je je huisreglement niet voorleggen bij het aanvragen voor je vergunning?

Mvg
      Chris
      Morgen is de drukste dag van je leven!

Comment

• tomv
        • Jun 2003
        • 331

ik weet dat je in belgië NIEMAND mag weigeren van -16 op een fuif georganiseerd door een (jeugd)vereniging. Ter is ergens een of ander besluit of decreet waar het over leeftijd gaat en daar is niks gezegd dat je als -16 niet binnenmag. (en er is tot nu toe nog altijd geen decreet/besluit gekomen die dat heeft veranderd)

Let wel als -16 mag je natuurlijk GEEN alcohol drinken.
        Indien er problemen zijn door overdreven alcoholgebruik bij -16'ers dan wordt de organisatie in fout gesteld, niet de -16'er zelf.

Dan zijn er natuurlijk nog een hoop andere reglementen die van de stad uitkomen (einduur, geluidsoverlast,VEILIGHEID:brand ed,....) en kan je dus vanzelfsprekend opvragen op het stadhuis of bij de politie.

Maar zoals de mannen van BSL al zeiden tis idd een beetje laat om daar nu nog mee af te komen. Heb je wel een aanvraag ingediend bij stad/gemeente??
        Tom

Comment

• LJ Chris
          • Jul 2002
          • 477

citaat:Geplaatst door tomv

ik weet dat je in belgië NIEMAND mag weigeren van -16 op een fuif georganiseerd door een (jeugd)vereniging.
          Hoe kom je daarbij?
          Je zet jeugd tussen haakjes, hier weet ik het fijne niet van, maar ik meen mij wel te herinneren dat personen onder 16 niet toegelaten mogen worden op plaatsen waar gedanst wordt..
          Dit zal hoogst waarschijnlijk worden uitgesloten bij fuiven van jeugdverenigingen.
          Maar je zegt ook dat geen enkele vereniging personen onder de 16 toegang mag weigeren, hier heb ik dan enkele argumenten tegen:
          - Laatst naar telefacts gekeken? In een bepaalde gemeente (naam ontgaat me nu) mogen er van de politie geen personen onder de 16 meer toegelaten worden door de problemen van afgelopen fuiven
          - In Bocholt (Limburg - Belgie) gaat elk jaar de Jenevernachten door, hier is de organisatie een jeugdvereniging dacht ik. Vroeger mocht iedereen er binnen, op een gegeven moment had een fuifganger op weg naar huis een dodelijk ongeval, en de organisatie kreeg heel veel kritiek.
          De laatste editie was anders georganiseerd, onder de 16 kwam je niet binnen, de meerderjarigen kregen een speciaal bandje waarmee alleen ZIJ toegang kregen tot een bepaalde tent.
          Zelfs hier was de politie aanwezig om een oogje in het zeil te houden.

Volgens mij mag je zelf je huisreglement opstellen en zelf bepalen welke personen je weigert of toelaat, dit natuurlijk zonder de andere wetten te overschrijden bv Racisme e.d.

citaat:
          Ter is ergens een of ander besluit of decreet waar het over leeftijd gaat en daar is niks gezegd dat je als -16 niet binnenmag. (en er is tot nu toe nog altijd geen decreet/besluit gekomen die dat heeft veranderd)
          Awel als er niets staat, wordt er niets toegelaten of niets verboden [8D]

citaat:
          Let wel als -16 mag je natuurlijk GEEN alcohol drinken.
          Indien er problemen zijn door overdreven alcoholgebruik bij -16'ers dan wordt de organisatie in fout gesteld, niet de -16'er zelf.
          Daarom dat grotere fuiven altijd -16 jarigen niet toelaten, omdat de kans hier te groot is dat er ongevallen gebeuren, meestal door overvloedig alcohol gebruik.

Greetz Chris

Comment

• dabassman
            • May 2003
            • 172

Ik woon ook niet in belgie en alles is goed geregeld. Je heb alleen van die standaard regels. Dat je geen drugs en wapens enzo mee mag nemen. Dat is opzich allemaal wel logisch maar wil het gewoon ff laten zien. En als je alleen dinge te zeiken heb laat dat dan lekker achterwegen ik vraag om die regels en niet om een hoop commentaar.
            Door werken bolle je staat weer met je handen in je zakken!!!

Comment

• LJ Chris
              • Jul 2002
              • 477

citaat:Geplaatst door dabassman
              En als je alleen dinge te zeiken heb laat dat dan lekker achterwegen ik vraag om die regels en niet om een hoop commentaar.
              [V][V][V]

Comment

• Michel_G
                • Dec 2003
                • 376

citaat:Geplaatst door dabassman

Ik woon ook niet in belgie en alles is goed geregeld. Je heb alleen van die standaard regels. Dat je geen drugs en wapens enzo mee mag nemen. Dat is opzich allemaal wel logisch maar wil het gewoon ff laten zien. En als je alleen dinge te zeiken heb laat dat dan lekker achterwegen ik vraag om die regels en niet om een hoop commentaar.
                Als je niet tegen commentaar kan, moet je niet op dit forum zijn. Je zal nog wel vaker commentaar krijgen.
                Is weer terug !

Comment

• LJ Chris
                  • Jul 2002
                  • 477

citaat:
                  Als je niet tegen commentaar kan, moet je niet op dit forum zijn. Je zal nog wel vaker commentaar krijgen.
                  En dat heeft hij al na 65 berichten door, proficiat !

Maar nu zijn we weeral eens off topic aan het gaan..

Mvg
                  Chris

Comment

• jurjen_barel
                    • Jun 2003
                    • 3150

Om ff op die leeftijd terug te komen:
                    Ik zou niemand toelaten onder de 16 als er alcohol wordt geschonken (lijkt me wel ). Ook vanwege de problemen die kunnen ontstaan.
                    Ook geen sterke drank aan mensen onder de 18. De normale café-regels zeg maar. Zorgen dat je barpersoneel zich er ook netjes aan houdt.

Als je 16- wil toelaten, moet je geen alcohol schenken, dan mag dat wel. Maar waarschijnlijk wordt dat niet de oplossing [)].

Verder gewoon de regels die je ook vaak in andere gebouwen tegenkomt, zoals:
                    "ten alle tijden moeten instructies van het personeel worden opgevolgd",
                    "er dient op een nette manier met elkaar om te gaan", etc., etc.

Ik zal nog ff bij de discotheek bij me op de hoek kijken of ze nog nuttige punten op hun reglement hebben staan.

Comment

• kokkie
                      • Nov 2003
                      • 1166

citaat:Geplaatst door jurjen_barel

Om ff op die leeftijd terug te komen:
                      Als je 16- wil toelaten, moet je geen alcohol schenken, dan mag dat wel. Maar waarschijnlijk wordt dat niet de oplossing [)].
                      Beetje vage opmerking, dan mag je niet eens meer in een restaurant komen onder de 16.

citaat:
                      "ten alle tijden moeten instructies van het personeel worden opgevolgd",
                      Is er personeel, zijn ze herkenbaar als personeel, zijn ze vrijwillig, hebben ze dan ook een vrijwillegersverklaring ondertekent, wie is er beslissingbevoegd en zijn ze meerderjarig.

Je kan een regel wel neerzetten, maar kun je het ook uitvoere? Anders kun je het net zo goed niet doen.
                      Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• delighted
                        • Jul 2003
                        • 420

Google is echt een goede uitvinding....

Comment

• tomv
                          • Jun 2003
                          • 331

Ik ga het opzoeken mensen, is echt een regel.
                          ALcohol gebruik is verboden onder 16. Dat is een feit.
                          Maar toegang...
                          strax weten jullie meer, eerst nog een exampje maken (de kunst der audio)
                          Tom

Comment

• Tiemen
                            • Dec 2001
                            • 944

citaat:Geplaatst door tomv

Ik ga het opzoeken mensen, is echt een regel.
                            ALcohol gebruik is verboden onder 16. Dat is een feit.
                            Maar toegang...
                            strax weten jullie meer, eerst nog een exampje maken (de kunst der audio)
                            Hier examen: "elektrische machines : vermogentransformatoren en generatoren".

Over de leeftijd : fuiven georganiseerd door een vereniging/jeugdbeweging zijn toegankelijk -16, omdat de "danspartij" niet uit "handelsgeest" wordt opgezet. Discotheek is dus niet toegelaten. Ook als het in een zaal plaatsvindt waar een percentege van de drankwinst naar de zaal gaat mogen geen -16 toegelaten worden (er is handelsgeest).

Comment

• tomv
                              • Jun 2003
                              • 331

voila,
                              maar ik ga zoeken achter de echte wettekst (als ik die ergens kan vinden want het is een wet uit de jaren stillekkes)
                              Maar het komt het idd op neer wat tiemen zegt.
                              Als -16'er kan je zelfs proces aanspannen tegen vereniging als verboden toegang onder 16 op hun affiche/kaarten staat (=discriminatie).

ondertss heb ik het gevonden
                              citaat:
                              In sommige gemeenten denkt men nog steeds dat men min-16-jarigen mag weigeren op fuiven.

Het probleem is dat men hier diverse wetgevingen door mekaar haspelt.

De wet van 15 juli 1960 op de zedelijke bescherming van de jeugd (BS 20-07-1960) bepaalt in Art. 1 dat een jongere beneden de 16 jaar een danszaal niet mag betreden. Maar dit verbod is niet absoluut. Art.1, 3° bepaalt dat iedere jongere, ongeacht zijn lefftijd, toegang heeft tot bals die zonder winstgevend doel zijn ingericht (bal van de burgemeester, schoolbal, bals en fuiven van verenigingen).
                              Het is bovendien niet omdat er winst gemaakt wordt dat er een winstgevend doel is. Zolang de inkomsten van de fuif worden gebruikt om de doelstelling van de vereniging te helpen verwezenlijken en dus niet om de organisator een persoonlijk voordeel te geven, is er geen probleem.

Wel is het volgens de Wet van 14 november 1939 (BS 18-11-1939) betreffende de beteugeling van de dronkenschap verboden om dronkenmakende dranken te schenken aan een minderjarige die geen 16 jaar is.
                              Als het gaat over alcohol van meer dan 22% VOL, dan is het verboden om deze te schenken aan minderjarigen (-18j), ongeacht de leeftijd.
                              (wet van 28-12-1983 betreffende het verstrekken van sterke dranken en betreffende het vergunningsrecht).

Het is duidelijk dat men deze wetten niet door mekaar mag gooien. Op zich is er bijvoorbeeld geen probleem dat er zich een minderjarige die jonger is dan 16 jaar zich in een café bevindt. Sporthallen, voetbalclubs, ... hebben trouwens ook allemaal een cafetaria en het zit daar soms vol min-16-jarigen.

(bron: Limburgse Fuifnieuwsbrief, jg 1 °2, november 2003)
                              en heb ook duitse versie gevonden van het belgisch staatsblad met die wet.
                              Tom

Comment

Working...