Verjaardagfeesje

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rekal
    • Jul 2003
    • 62

de truss tussen 2 takels is 18m
    toch ? de cirkel zelf is 8m diameter dus is de omtrek als ik me niet vergis -- straal x straal x 3.14 = 50m --
    dus 50m / 8 stukken = 6m per stuk
    4x6 = 24m van uiteinde tot uiteinde maar de takels hangen niet op de uiteindes dus zal het een metertje of 15 zijn van takel tot takel.
    Achteraf schrik ik zelf van dit aantal nudat ik het bereken, maar er zit wel een kromming in dus word de truss steviger dus meer belastbaar dan een rechte van 15m. ( sla me niet dood op mn theorietjes ).
    Waarom niet ?

Comment

• axs
      Moderator
      • Jun 2002
      • 2687

citaat:Geplaatst door rekal

toch ? de cirkel zelf is 8m diameter dus is de omtrek als ik me niet vergis -- straal x straal x 3.14 = 50m --
      4x6 = 24m van uiteinde tot uiteinde maar de takels hangen niet op de uiteindes dus zal het een metertje of 15 zijn van takel tot takel.
      Achteraf schrik ik zelf van dit aantal nudat ik het bereken, maar er zit wel een kromming in dus word de truss steviger dus meer belastbaar dan een rechte van 15m. ( sla me niet dood op mn theorietjes ).
      Ga eerst maar eens leren hoe je de omtrek van een cirkel berekent... dan zullen we het eens over de rest hebben. [V][xx(]
      If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• tuurKE
        • Jan 2005
        • 252

citaat:Geplaatst door rekal

ff opnieuw rekenen!!!!
        omtrek van een cirkel is 2 x straal x 3,14 of diameter x 3.14 en dat geeft ons 25,12 meter. De helft hiervan is 12,6 m maar eigelijk mag je zo niet reken, omdat je met cirkelsnedes zit. Hiervan heb ik de formules zo snel niet bij de hand. Dus tussen de takels heb je +/- 10 meter met daaraan 85kg aan lampen en kabel, dit vind ik nog redelijk aanvaardbaar voor een rechte truss. Hoeveel verschil dit maakt voor een gebogen truss weet ik eigelijk niet.
        Mss een leuke vraag voor de mensen die hier meer ervaring in hebben?

greetz Tuur
        Maar wij hebben.......
        .......chamsys!!

Comment

• tuurKE
          • Jan 2005
          • 252

citaat:Geplaatst door axs
          Ga eerst maar eens leren hoe je de omtrek van een cirkel berekent... dan zullen we het eens over de rest hebben. [V][xx(]
          slecht geslapen axs????????

greetz Tuur
          Maar wij hebben.......
          .......chamsys!!

Comment

• axs
            Moderator
            • Jun 2002
            • 2687

citaat:Geplaatst door tuurKE

citaat:Geplaatst door axs
            slecht geslapen axs????????

greetz Tuur
            Denk het
            If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• avo-dave
              • Sep 2005
              • 26

de website is die tijdelijk niet bereikbaar toch?

Comment

• tuurKE
                • Jan 2005
                • 252

tis hier plots zo stil geworden??????

geen reactie meer van de topicstarter?

greetz Tuur
                Maar wij hebben.......
                .......chamsys!!

Comment

• DJMysterie
                  • Dec 2004
                  • 80

Angst...
                  Let the beat control your body

Comment

• SpaceyDeeJ
                    • Sep 2001
                    • 876

Onderbouwen met formules ? neen, nog niet, maar wel met logisch verstand en dat vind ik minstens zo belangrijk...

Rekal had oa op dit forum al jaren terug kunnen vinden dat langschalmige ketting niet gebruikt mag worden voor het aanslaan van truss. Twee redenen, langschalmige ketting is hier NIET voor geschikt (ken jij eigenlijk de breeksterkte van die langschalmige ketting ? en ken je de breeksterkte op het moment dat de ketting niet in de lengte wordt belast maar zijdelings ? Ken je het effect ? Neen, ooit een cursus van Rinus gevolgd en schalmpjes van een verbogen ketting gezien ? Neen ? Ik inmiddels wel

Daarnaast, staal over alluminium ? Je bent niet goed wijs,...

Verder staan er meerdere topics online over het takelen met een kruispunt in het midden 1 En of dit midden nu bestaat uit rechte stukken of gebogen.. er staat altijd MEER belasting op dan elders.
                    Dus ALTIJD ondersteunen of takelen...
                    cheers,

DeeJ

zohee pappie, die tafel van die meneer is echt wel groot

Comment

• Silence
                      • Apr 2003
                      • 50

citaat:Geplaatst door SpaceyDeeJ
                      Daarnaast, staal over alluminium ? Je bent niet goed wijs,...
                      hierover heb ik een vraagje, wanneer je een truss gaat takelen met een handtakel hoe zorgen jullie er voor dat de kettingen niet over de truss schuren? hebben dit al wel eens voor gehad, met gevolg truss met krassen [V]
                      silence lighting

Comment

• avo-dave
                        • Sep 2005
                        • 26

foute boel...
                        licht en geluidssector is heel wat meer dan mvh'tjes en ledtubes kopen en es vlug in de lucht zwieren... op welke manier dan ook...
                        denk twee keer na voor je zoiets doet en stuur misschien eens een kopie van je constructie door naar je leverancier van je trussen met alle gegevens van gewicht dat eraan komt... die mensen weten heel goed wat kan en niet kan...

Comment

• avo-dave
                          • Sep 2005
                          • 26

nog ietsje

klopt het als je zeg dat op foto één:

- geen steels gebruikt worden maar nog steeds stoffies
                          - en dat jullie enkel takelen rond 1 van de drie pipes in je truss, namelijk de bovenste?

of zie ik het verkeerd?

Comment

• SpaceyDeeJ
                            • Sep 2001
                            • 876

citaat:Geplaatst door avo-dave

en stuur misschien eens een kopie van je constructie door naar je leverancier van je trussen met alle gegevens van gewicht dat eraan komt... die mensen weten heel goed wat kan en niet kan...
                            Was dat maar zo'n feest dat men je kan vertellen wat er mag hangen aan eigen truss....

Prolyte en Eurotruss durven berekeningen en getallen te geven....
                            Andere merken niet of copieren deze klakkeloos zoals ze ook de ontwerpen voor truss hebben gecopieerd !

lekker veilig, niet dan >
                            cheers,

DeeJ

zohee pappie, die tafel van die meneer is echt wel groot

Comment

• G-LiTe
                              • Apr 2004
                              • 196

Jongens, jongens, jongens ...

Leuk topic dit. Hoort stilaan thuis in het riggingforum niet?

In ieder geval zie ik hier in vraagstelling en in reacties genoeg onzin verschijnen om serieus de wenkbrauwen bij te fronsen.
                              Dat het gegeven langs allerlei kanten blijk geeft van absoluut geen verstand hebben waarmee bezig te zijn staat als een paal boven water.
                              Dus die 'sitting duck' ga ik niet als de zoveelste proberen af te schieten.

Maar dat velen in hun recties kort door de bocht, zelfs bochten afsnijden wil ik toch wel graag aanhalen. Vb'tje:

"Verder staan er meerdere topics online over het takelen met een kruispunt in het midden 1 En of dit midden nu bestaat uit rechte stukken of gebogen.. er staat altijd MEER belasting op dan elders.
                              Dus ALTIJD ondersteunen of takelen..."

@SpaceyDeej: ik kan je zometeen 347 voorbeelden uit de praktijk geven van rigs in kruisvorm waar de belasting op het centerpunt hoegenaamd NIET zwaarder is dan de uiteinden. Dus misschien is het beter om voortaan iets schaarser met ALTIJD omspringen. Voor dat je het weet gaat men jouw 'ALTIJD' gebruiken als argument.

Ik mag hopen dat je juist aan de cursus van Rinus hebt overgehouden dat rigging een praktijkgebeuren is waar je gebonden bent aan exacte wetenschappen, gedragscodes en vakcodes.
                              Maar bovenal vereist elke casus zijn eigen oplossing. Rigging is zeker niet op te vatten in een flowchart van ALTIJD ZUS -> ALTIJD ZO oplossingen. ER zijn legio casussen te bedenken waarbij het bewust weglaten van een centerophanging bij een kruis-rig zelfs aan te raden is bvb.

@avo-dave: ik hoop niet dat je gaat aansporen voor elke nitwit met 10m aluminium in zijn garage om zijn hersenspinsels te gaan opsturen naar fabrikanten voor goedkeuring. Trussfabrikanten hebben hun tijd wel beters te vullen.

G.
                              Oneindig zijn 2 dingen: het heelal en de domheid van sommige individuen

Comment

• rekal
                                • Jul 2003
                                • 62

citaat:Geplaatst door tuurKE

tis hier plots zo stil geworden??????

geen reactie meer van de topicstarter?

greetz Tuur
                                ik weet ondertussen hetgeen ik moet weten.
                                steels gebruiken, de truss niet meer zo ophangen ( niet goed voor de cirkel zelf ), en geen langsgalmige ketting meer gebruiken.
                                toevoeging/
                                een dergelijke ketting van 6mm als op foto breekt heus niet op 150kg laat staan 15kg wat ik eraan hang. ( dat het niet mag das een feit ).

wel valt mij een staal/alluminium opmerking op, wat is daar verkeerd aan dan ? ik neem aan dat een steel ook een staaldraad is ? ( tenminste als de plastik versleten is ) en je dan ook alluminium op staal hebt ?
                                Waarom niet ?

Comment

Working...