Kerstviering faculteit W&I, Café Thomas, Eindhoven

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stoney3K
    • Sep 2007
    • 1399

Kerstviering faculteit W&I, Café Thomas, Eindhoven

Op 18 december hebben wij mede met König Geluidstechniek de kerstviering van de faculteit Wiskunde & Informatica in het licht gezet. König leverde het geluid, ik schoof het licht en hielp mee met de opbouw. De band was coverband GERUIS.

Gearlist:

(Geluid weet ik niet 100%, was door König gedaan)
    PA: Turbosound Q-Light TQ-445 (2xbas, 1x top per kant) + LAB4000
    Console: Soundcraft GB8
    Monitors: Turbosound TFM450

Licht:
    2x T-bar met 4x LiteWorks Multi-par op front (LEE 202/LEE 700)
    2x ShowTec 4bar PAR56 300W MFL tegenlicht (rood, groen, geel, blauw )
    Behringer LC2412 + 2 MultiDim's

In het café hing ook nog een hoop materiaal, maar we konden om bepaalde redenen niet inprikken. Setje was redelijk basis, maar het voldeed, al had ik wel liever wat meer tegenlicht gezien achteraf. Die 300wattjes prikken er niet echt doorheen.
    First make it work, then make it look pretty!
  • DJ_matthias
    • Jun 2005
    • 620

vrij standaard idd...
    wat mij wel opvalt op foto 1 is dat de hand van de zangeres lichter is dan haar hoofd... parretjes een beetje te laag gericht?
    we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
    Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!

Comment

• Stoney3K
      • Sep 2007
      • 1399

Originally posted by DJ_matthias
      vrij standaard idd...
      wat mij wel opvalt op foto 1 is dat de hand van de zangeres lichter is dan haar hoofd... parretjes een beetje te laag gericht?
      Kan kloppen inderdaad, ik had wat moeite met het richten van het front. Het hing uiteindelijk op 3,5m hoogte en ik had geen ladder om erbij te kunnen toen het eenmaal omhoog gezwengeld was... bovendien stond het linkerstatief redelijk ingeklemd tussen de speakerstack en een deur van de nooduitgang.

Comment

• jens
        • Aug 2004
        • 1067

jah echt bijzonder is het niet...iig niet wat ik onder een echte productie versta

maar een bezemsteel kan soms al genoeg zijn in die situatie's

volgensmij staan de drums al helemaal niet in het licht

Comment

• JeroenVDV
          • Mar 2004
          • 963

Mijn reactie: Bekijk zelf even de eerste foto en trek je conclusies...
          Creating shows beyond Imagination

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4524

nooit te oud om te leren.
            "als je de tie**n van een zangeres mooi uit wil laten komen is een slagschaduw een methode die een boeiend plaatje kan opleveren".
            nooit over nagedacht.

***gaat gelijk proberen bij volgend optreden***
            lekker belangrijk!

Comment

• Stoney3K
              • Sep 2007
              • 1399

Originally posted by JeroenVDV
              Mijn reactie: Bekijk zelf even de eerste foto en trek je conclusies...
              Hier heb ik dus ook als reactie niet veel aan. Jij wou beweren dat jouw eerste klus al het schuiven van Lowlands is? Zo niet, dan ben ik het soms een beetje beu dat beginners een beetje gebashed worden hier, net als de mensen die (om genoeg redenen) kiezen voor goedkoper materiaal als ShowTec en Behringer. Niet iedereen heeft de portemonnee van en festival-organisator, en de mensen die het niet hebben moeten roeien met de riemen die ze hebben. Uiteraard wel in acht neming van de veiligheid!

Vind je het niet mooi, prima, maar wees dan ook zo vrij om te beargumenteren waarom. Dat het frontlicht scheef hangt had ik al geconstateerd, net zoals de budget-PARretjes achterop, maar het originele plan was zelfs om de twee T4's achter niet mee te nemen en ook geen lichttafel te gebruiken. Die zijn er last-minute nog bij gezet, anders zag het er *helemaal* niet uit.

@Showband: Daar let ik nu eigenlijk pas op ... onbedoeld effect, dat het frontlicht nog een stukje omhoog gekanteld had gemogen mag duidelijk zijn. Die nemen we voor de volgende keer mee.

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

Originally posted by Stoney3K
                Hier heb ik dus ook als reactie niet veel aan. Jij wou beweren dat jouw eerste klus al het schuiven van Lowlands is? Zo niet, dan ben ik het soms een beetje beu dat beginners een beetje gebashed worden hier, net als de mensen die (om genoeg redenen) kiezen voor goedkoper materiaal als ShowTec en Behringer. Niet iedereen heeft de portemonnee van en festival-organisator, en de mensen die het niet hebben moeten roeien met de riemen die ze hebben. Uiteraard wel in acht neming van de veiligheid!

Vind je het niet mooi, prima, maar wees dan ook zo vrij om te beargumenteren waarom. Dat het frontlicht scheef hangt had ik al geconstateerd, net zoals de budget-PARretjes achterop, maar het originele plan was zelfs om de twee T4's achter niet mee te nemen en ook geen lichttafel te gebruiken. Die zijn er last-minute nog bij gezet, anders zag het er *helemaal* niet uit.

wat verwacht je dan>???
                een schriftelijke Mastercursus Lichttechniek aan de hand van een paar donkere foto's?

Comment

• JeroenVDV
                  • Mar 2004
                  • 963

Vind je het niet mooi, prima, maar wees dan ook zo vrij om te beargumenteren waarom.
                  Wat je zelf had kunnen concluderen uit de eerste foto:
                  - Frontlicht is zwaar beroerd gesteld (je hebt reeds aangegeven dat dit lastig was, imo is dit ALTIJD te doen al moet het met de reeds genoemde bezemsteel), band staat deels in donker en de muur erboven is prachtig verlicht...
                  - Discokleurtjes in het tegenlicht, ook nog eens in rare combinaties tegelijk gebruikt (maar dat heb je al snel met dit soort kleuren...)
                  - Tegenlicht ongelijke hoogtes
                  - Tegenlicht niet symmetrisch gericht
                  - MFL in tegenlicht?

Als je foto's plaatst kun je commentaar verwachten. Als je zelf al wist dat het er eigenlijk niet uit zag, had je misschien beter ervoor kunnen kiezen te wachten op een betere foto-opportunity..
                  Creating shows beyond Imagination

Comment

• moderator
                    Moderator
                    • Apr 2001
                    • 5950

@Stoney: Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

De reactie van Jeroen is wellicht niet wat je graag wil horen, maar had je lovende kritieken verwacht?

Er zijn legio mogelijkheden om met de (budget) spullen een acceptabel resultaat te maken.

Wellicht een overweging voor een volgende sessie in een cafe:
                    paar parren op een vloerstatief, van onderaf de muur aanlichten, kan prima diepte geven, geeft minder disco idee dan half-wat tegenlicht.

frontlicht stellen: zet iemand op het podium, dan zie je wat je doet. Ben je met twee man, laat je collega stellen en ga zelf op het podium staan, je voelt aan je gezicht of het armatuur de goeie kant op gaat of juist niet!
                    Met deze middelen gaat het je ws. niet lukken om een mooi gesloten front te maken, maar je weet wel waar de leadzang en andere bandleden komen te staan, dus je kunt prioriteiten stellen.
                    off-topic: acteurs en zangeressen hebben de gave om steevast uit het licht te lopen... einde off-topic.

Ik had persoonlijk die parren die nu het tegenlicht vormen aan de zijkant van het podium geplaatst, beetje meer front had fijn geweest. IMO belangrijker dan een regenboog aan tegenlicht.

Iedere keer leer je weer meer, door je foto's te plaatsen stel je jezelf toetsbaar op. Dat is iets wat vaak wordt ervaren als kwetsbaar.
                    Kwetsbare mensen knakken in ons vak, mensen die zich leergierig opstellen groeien qua kennis en expertise heel snel!
                    Kortom: top dat je je toetsbaar opstelt, zie het als een kwaliteit!
                    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Stoney3K
                      • Sep 2007
                      • 1399

Kijk, hier heb ik tenminste wat aan. Zal het vorige keer zeker meenemen!

En nee, ik had geen "Wow!"-reacties verwacht, maar ik vind het maar al te leuk om ook te laten zien dat ik ook nog bezig ben en van dit soort situaties kun je juist prima leren. Ik begon die dag om 11:00 met inladen en wist totaal niet wat voor podium ik kon verwachten, het hele lichtplan was dus in zo'n beetje 4 uur uit mijn duim gezogen. De band moest om 16:00 beginnen.

Comment

• Funmaker
                        • Jun 2006
                        • 922

niet slecht bedoelt maar als ik 4 T-4tjes meekrijg dan heb ik welk podium dan ook (als de verhoudingen licht podium normaal zijn toch) een half tot 1 uurtje nodig om het recht te zetten...
                        Dus met die 3 andere uren had ik dan nog geprobeerd mijn front iets netter te krijgen...

maar al doende leert men
                        Hold on a second, relax and listen...

Comment

• s142918
                          • Apr 2006
                          • 111

Ik dacht me te herinneren dat er in Thomas gewoon standaard een frontje aanwezig is voor het podium, of zit ik dan mis? Daarbij hangt daar verder ook meer dan genoeg spul om een leuk feestje te kunnen geven, dan heb je aan 2 T4's extra ook niet echt heel veel. Ik had die dan eerder voor extra front gebruikt denk ik.

Dus waarom je daar dan geen gebruik van maakt en het zo probeert op te lossen is me een raadsel. Nog een tip: als je jezelf niet opstelt als (semi-)professional dan zullen de reacties ook wat minder kritisch zijn. Ik bedoel: een frontje + 2xT4 is niet iets waarvoor je "een heel lichtplan" hoeft te verzinnen. Dit is gewoon een kroegsetje en de uitvoering laat te wensen over. Niks mis mee, want zo is het bij 90% van de kroegbandjes als je het mij vraagt, maar gooi dan ook niet met termen die hier niets mee te maken hebben.

Comment

• Stoney3K
                            • Sep 2007
                            • 1399

Originally posted by s142918
                            Ik dacht me te herinneren dat er in Thomas gewoon standaard een frontje aanwezig is voor het podium, of zit ik dan mis? Daarbij hangt daar verder ook meer dan genoeg spul om een leuk feestje te kunnen geven, dan heb je aan 2 T4's extra ook niet echt heel veel. Ik had die dan eerder voor extra front gebruikt denk ik.

Dus waarom je daar dan geen gebruik van maakt en het zo probeert op te lossen is me een raadsel.
                            Dat had meer met de kosten te maken. In de Thomas hangt inderdaad een behoorlijke PA en lichtset, maar om bij hun in te prikken waren we meer geld voor kwijt dan onze eigen PA + licht in te huren. Ik had graag bij de Thomas ingeprikt of meer tijd gehad voor voorbereiding, maar de organisatie liet ons ook tot redelijk laat in het duister. We wisten pas bij opbouw waar we moesten staan...

Comment

• showband
                              • May 2001
                              • 4524

kortom, je bent een hoop wijzer over logistiek en aanpak. Hartstikke goed.

zullen we het daar als positieve afsluiter maar bij houden.

gelukkig 2009
                              lekker belangrijk!

Comment

Working...