F.A.C.T.S. 2010, 23-24 oktober, Flanders Expo Gent

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stoney3K
    • Sep 2007
    • 1399

F.A.C.T.S. 2010, 23-24 oktober, Flanders Expo Gent

Voor het tweede jaar op rij was ik verantwoordelijk voor de productie van het FACTS-evenement (afkorting voor 'Fantasy, Anime, Comics, Toys, Space'), waar ruim 15.000 fans van stripboeken, science-fiction, anime, film en fantasy bij elkaar kwamen om te shoppen naar nieuwe merchandise, als fans onder elkaar bij te kletsen en te genieten van de grote kostuumwedstrijd en praatjes van acteurs uit de film- en televisiewereld.

Dit jaar hadden we een grotere lokatie tot onze beschikking dan vorig jaar, en ik vond deze dan ook een plaatsje in het productie-forum waardig. De uitvoering was in mijn handen, in samenwerking met Lost in Music en Big Bang Showproductions voor aanvullend materiaal.

Acteurs die dit jaar een praatje gaven waren Dirk Benedict en Dwight Schultz (Face en Murdock van The A-Team), Robert Picardo en Jewel Staite (o.a. bekend van Star Trek: Voyager, Stargate Atlantis en Firefly), Billy Dee Willams (Star Wars), Doug Bradley (Hellraiser), Kristanna Loken (Terminator 3) en Noah Hathaway (Battlestar Galactica, The Neverending Story).

Foto van de mainstage, die voornamelijk werd gebruikt voor de kostuumwedstrijd:

Apparatuurlijst voor het hoofdpodium:

PA: 2 x Turbosound TXD-121 per kant, gevlogen, op Crest VS-1100
    Sidefills: EV ZX3 op QSC PLX1602
    Sub: EV EVX-180B op Crest VS-1500 (uiteindelijk maar 1 kant gebruikt)
    Monitor: DAP K-112 op Gemini X-03

Regie: Behringer DDM4000, dubbel Gemini CDJ-20 en laptop
    Microfoons: 2 x Sennheiser EM1031 VHF-systeem
    Processors: Behringer DCX2496, DBX Driverack PA
    (de Behringer was eigenlijk bedoeld voor delay omdat de sidefills een stuk verder naar achter zouden staan.)

Licht:

Fronttruss met 2 T4 multipar 575W, 4 x Clay Paky Miniscan 300 (hier 2 te zien op de banners)
    Middentruss met coulissen, 2 T4 raylight 500W, 4 x HQ Exciter 250W
    Backtruss met backdrop, 8 x PAR56 LED RGB
    Rook: Chauvet Hurricane 1250 + ventilator

Sturing via een Showtec Showdesigner (imitatie Pilot 2000).

Rigging:
    Front-, midden- en backtruss 8m Milos QT-M290B
    Dwarsliggers 2m en 6m, alle hoeken via boxcorners
    Statieven: VMB TE-074.

De punten voor verbetering van volgend jaar zijn ook alweer meegenomen: Er is bijvoorbeeld veel hinder van het achtergrondlicht in de Expo-hal (de TL's kunnen niet uit). Mijn idee is dus om volgend jaar de hele handel van een (doek) plafond te voorzien, dan blijft de rook ook een beetje beter op het podium. Op het geluid hadden we dit jaar geen problemen, al draaide de set met ~2500 man wel op zijn capaciteit.

Plaatje van de Q&A ruimte, weinig anders dan een simpel conferentiesetje:

Geluid: DAP K-112 op Crest VS-1100
    Regie: A&H GL-2 (uiteindelijk bleek geen randapparatuur nodig, niet aangesloten wegens tijdgebrek)
    Microfoons: Sennheiser EM-1031 x2, Shure SM58

Licht: 2x T4 raylight 500W, open wit
    Rigging: 5m Prolyte X30D, 2x ST-132, sterrendoekje.

Het plan was eerst om ook een fronttruss neer te zetten met frontlicht, maar de Q&A ruimte bleek naderhand kleiner dan door de opdrachtgever doorgegeven.

Nog een aantal filmpjes:

Last edited by Stoney3K; 29-10-10, 11:10.
    First make it work, then make it look pretty!
  • jakkes72
    • Dec 2003
    • 1015

"andere" foto's staan hier....:
    FOK.nl / Specials / Foto's: F.A.C.T.S. 2010 / FOK!frontpage

Comment

• Stoney3K
      • Sep 2007
      • 1399

Originally posted by jakkes72
      Er was inderdaad redelijk wat media, al kun je op de foto's van FOK! niet echt veel van het event zelf zien. Dus die waren voor dit forum niet erg interessant.

Nog afgezien van het niveau van de reacties op FOK! natuurlijk.

Comment

• BJD
        • Oct 2007
        • 771

Hangt er niet wat weinig frontlicht voor een kostuumwedstrijd/modeshow?

Comment

• Stoney3K
          • Sep 2007
          • 1399

Originally posted by BJD
          Hangt er niet wat weinig frontlicht voor een kostuumwedstrijd/modeshow?
          Er was redelijk veel achtergrondlicht, dus de hoeveelheid frontlicht viel uiteindelijk best mee. Ik had eerst 4x 2kW gepland, maar dat ging uiteindelijk boven het budget.

De fronttruss hangt ook boven de catwalk en niet ervoor, dat kwam meer omdat het podium uiteindelijk net iets dieper uitviel dan op de planning stond.

Voor volgend jaar gaat er verduistering op het plafond, en wordt een deel van het intelligent licht vervangen door conventioneel licht, dus dan is er meer frontlicht en ook ruimte voor wat voetlicht. Omdat het podium dan ook een stuk donkerder is hoef ik minder massa's rook te gebruiken en kan ik ook projectie inzetten (dat ging nu niet omdat er véél te veel achtergrondlicht was en ik dus 6500-10.000 lumen aan projector nodig zou hebben om het een beetje zichtbaar te maken).

Het intelligent werd uiteindelijk ook niet veel gebruikt, afgezien van een paar vaste standjes. Dus een lading extra PAR cans en een paar profieltjes kan ik denk ik wat beter gebruiken dan MH's en scans.

Comment

• cru
            • Sep 2003
            • 106

Niet allemaal top materiaal, maar wel een mooie opstelling Stoney

Zo 'n Turbosound setje doet de job wel en ik zie dat je voor de main stage zelfs outfills voorzien hebt. Zx3 --> heel fijne kastjes
            Ik wil niet gaan zaniken, maar je subje kan wel geen EVX 180B zijn, dat is namelijk het type van de speaker die in de kast zit. Was het geen EV Rx118 of Xsub?

Comment

• mvdwerff
              • Sep 2010
              • 144

Ik maak me wel een beetje zorgen op de manier hoe die topjes zijn gevlogen, ziet eruit als veel spanband?

Tevens vind ik je verbeterpunt een beetje makkelijk geformuleerd. Als er al geen budget is voor 4 fresnels, waar haal je dan budget vandaan voor enkele 10tallen meters truss met takels en rigging, en dan ook nog eens alle doeken? Wellicht een idee, wat wel veel tijd kost: kleuren kokertjes om de tl's heen.

Verbeterpunt(je) vind ik: stellen van je strijklicht. Verder is de afwerking in orde
              Mark van der Werff
              Eventpower mobiele stroomvoorziening

Comment

• 4AC
                • Nov 2007
                • 1791

Originally posted by cru
                Ik wil niet gaan zaniken, maar je subje kan wel geen EVX 180B zijn, dat is namelijk het type van de speaker die in de kast zit. Was het geen EV Rx118 of Xsub?
                Ik denk dat de TS hiermee bedoelt dat het een zelfbouw sub betreft met een EVX180B woofer.
                Beetje gezanik is het wel dus.

Mvg,

Teun
                uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5430

Originally posted by Stoney3K
                  Foto van de mainstage,

PA: 2 x Turbosound TXD-121 per kant, gevlogen
                  ...
                  Leuk feestje.
                  Om een hoop oude bekenden tegen het lijf(je) te lopen.

Ik "verzamel" aanslagmethodes van truss.
                  Op op te hangen or eraan op te hangen.
                  En ik denk de meeste ook wel te hebben, maar...
                  Vraag:
                  Heb je ook een detail van hoe die speakerboxen zijn opgehangen.
                  Het ziet er nogal complex uit, maar de foto is te klein om het echt te kunnen zien.
                  een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• cru
                    • Sep 2003
                    • 106

Originally posted by 4AC
                    Ik denk dat de TS hiermee bedoelt dat het een zelfbouw sub betreft met een EVX180B woofer.

Mvg,

Teun
                    Dat het een zelfbouw sub is met EVX speaker staat er helemaal niet! Dat vind jij hier zelf even uit, dus in plaats van te zaniken over mijn vraag ... .
                    Daarom dat ik TS even vroeg om welke sub het gaat.

Comment

• cru
                      • Sep 2003
                      • 106

Originally posted by rinus bakker
                      Heb je ook een detail van hoe die speakerboxen zijn opgehangen.
                      Het ziet er nogal complex uit, maar de foto is te klein om het echt te kunnen zien.
                      Rinus, ik hoop dat het soft steels zijn en geen nylon spansets dat ze aan de in LS geschroefde eyebolts opgehangen zijn lijkt me duidelijk en okidoki.

Comment

• R. den Ridder
                        • Sep 2000
                        • 1500

Wie klaagt er in hemelsnaam over frontlicht nog als je op één evenement EN Cuvee des trolls EN het A-Team hebt?

Comment

• showband
                          • May 2001
                          • 4524

Dat A-team zou wel even ter plekke met een aansteker en wat frietzakjes een set moving heads maken. Dus waarom zou je!
                          lekker belangrijk!

Comment

• Stoney3K
                            • Sep 2007
                            • 1399

Originally posted by 4AC
                            Het zijn Zeck kastjes die later opnieuw geladen zijn met EVX-180B. Dus een Zeck sub is het strikt genomen niet, de kasten waren van de Sub-18 serie (ik geloof toen met Beyma 18G550), maar de drivers zijn later vervangen door Electrovoice drivers.

@Rinus: De speakers zijn inderdaad met softsteels over de truss aangeslagen (2 per kast), niet met nylon spansets. Aan de achterkant liep nog een safety om de kastjes te kunnen kantelen en richten.

Wellicht een idee, wat wel veel tijd kost: kleuren kokertjes om de tl's heen.
                            Als ik mijn zin had, dan gingen die TL's uit en niet in gekke kleurtjes. Maar ze zaten op 6 meter hoogte en waren eigendom van de Flanders Expo, die ook al moeilijk deed over mijn eerste idee om 3 trussen achter elkaar op te hangen met een zestal handtakeltjes. Daar zouden we de hoofdprijs voor betalen, en met 6 VMB's gaan hannesen vond ik ook niet het meest briljante idee. Dus daarom maar voor deze constructie gekozen.

Het stellen van het licht is inderdaad wel een beetje een verbeterpuntje nog, daar hebben we (ivm tijdnood op zaterdagochtend) uiteindelijk wat minder aandacht aan kunnen besteden. Eén van onze leveranciers was op de opbouwdag 3 uur te laat.

Comment

• mvdwerff
                              • Sep 2010
                              • 144

En als ik mijn zin had, stond er nu een ander type auto op de oprit...

Soms gaan dingen echter niet zoals men ze wenst.

Maar hoezo kan die TL verlichting eigenlijk niet uit? Brand het dan 24/7?

(aggregaatje huren en dan de hoofdzekering er uit draaien?)
                              Mark van der Werff
                              Eventpower mobiele stroomvoorziening

Comment

Working...