Ploffende opblaaspoppen en dergelijke

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Napoleonzuurtje
    • May 2011
    • 3

Ploffende opblaaspoppen en dergelijke

Hallo,
    Mijn bandje heeft (waarschijnlijk) over een tijdje een optreden, en we willen hier wat leuke effecten bij maken.
    We spelen Rammstein, een band die veel pyrotechniek gebruikt.
    De meeste effecten zijn wel te doen als je een beetje oplet bij scheikunde, en we hebben hier ook wel de kennis voor.
    Alleen, mocht het misgaan hebben we een enorm probleem, we willen niet dat dat podium wegfikt, of erger nog, dat mensen gewond raken.
    We hebben al een paar ideeën:
    laseroog(waarschijnlijk sterke led met kleine hoek, wegens veiligheid) babypoppen die op de maat naar beneden vallen. Dat lukt ons wel.

Grote tl-kruizen tijdens heirate mich zijn ook wel haalbaar

En het grote probleem, de 2 ontploffende opblaaspoppen.
    Een ballon is nog makkelijk kapot te krijgen door er een warme weerstand tegen aan te houden, of er modelraketontstekers op vast te zetten(heb ervaring met modelraketten).
    Alleen, een opblaaspop is waarschijnlijk dikker kwa plastic dan een ballon, en staat ook onder minder spanning.
    Dus hij zal eerder leeglopen dan dat het ploft.
    Ook, als het met vuur in contact komt zal het er langer mee in contact staan, met mogelijk brandgevaar.

Dus wilt u ons mee helpen om een veilige manier(liefs zonder vuur) te vinden om een opblaaspop op te blazen?

Alvast hartelijk bedankt

Ohja, suggesties over enkele andere niet/laag(maar wel legaal zonder vergunning) pyrotechnische effecten zijn welkom, 't is een beetje lullig als je rammstein covert met alleen de muziek
  • Rieske
    • Aug 2002
    • 544

Ik denk dat je voor vragen over ontploffende opblaaspoppen op een ander soort forum moet zijn
    Life is what you make it

Comment

• RenéE
      • Oct 2006
      • 291

Je zult denk ik niet voor elkaar krijgen om de flarden alle kanten uit te laten vliegen. Maar volgens mij willen ze wel boem doen als je er een compressor/drukvat op laat leeglopen?

Comment

• Stoney3K
        • Sep 2007
        • 1399

Originally posted by RenéE
        Je zult denk ik niet voor elkaar krijgen om de flarden alle kanten uit te laten vliegen. Maar volgens mij willen ze wel boem doen als je er een compressor/drukvat op laat leeglopen?
        Het probleem is dat overdruk altijd het zwakste punt op gaat zoeken. Ooit wel eens een binnenband van een fiets te hard opgepompt? Op een gegeven moment gaat een stuk van de band waar het rubber zachter is uitzetten, dat wordt een enorme bolling totdat het op één punt knapt en de lucht eruit loopt.

Ik denk dat het weinig uitleg nodig heeft dat dat niet het gewenste effect is hier, in zo'n geval zal die opblaaspop op een zwak punt of bij een naad scheuren en als een pudding in elkaar zakken. Dan loopt je optreden letterlijk met een sisser af.

Vlammen kun je trouwens prima imiteren als je CO2-jets gebruikt waar je een (oranje) gekleurde pinspot vanuit dezelfde richting tegenaan schijnt. Als je dan ook nog een beetje wit en rood weet bij te schijnen vanaf een andere hoek kom je een heel eind.
        First make it work, then make it look pretty!

Comment

• RenéE
          • Oct 2006
          • 291

Tuurlijk zal hij op een zwak punt scheuren, ik zeg ook dat je niet snel voor elkaar zult krijgen dat het ding in flarden uit elkaar spat. Maar als het ding niet helemaal flut is dan zal hij(of zij) echt wel wat druk aankunnen, en wanneer hij dan scheurt dan gaat dat ook met een boem en loopt ie niet bepaald langzaam leeg. Heb afgelopen koninginnedag nog gespeeld met een compressor en van die oranje fanta-opblaaskroontjes en dat ging leuk.

Hoe spektaculair het effect wordt hang maar net af van hoe snel je de druk in de pop kunt opbouwen. Maarja, 't zal overbodig zijn om te zeggen dat een kilotje dynamiet niet bepaald een strak plan zal zijn.

Comment

• mhsounds
            • Sep 2009
            • 933

Te vol blazen dat ie haast op knappen staat en een rotje op de rug bevestigen?
            Op afstand doen afgaan, denk dat je dan wel in de buurt komt
            Freelance Light and Video |
            Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

• Upgrading your system
              • May 2003
              • 1684

vullen met acetyleen en een piezo ontsteker of bougie monteren. wedden dat het werkt
              maarja.. als afsluiter van je tour een idee.. verder wel erg overdreven..

ik zou met comperssor en blijven pompen tot hij klapt.. maarja.. dat moment bepalen is moeilijk(zo niet onmogelijk) laat staan tegelijk
              Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• showband
                • May 2001
                • 4524

illusie is soms beter. Een door overdruk klappende PVC opblaaslichaam ziet het publiek niets van. Door de stijfheid van het materiaal loopt het niet eens snel leeg.

een paar balonnen met wat gloeiplugjes in een dun gekleurd plastic hemd zal beter knallen voor het oog dan een echte pop.

Denk vanuit het effect wat je wilt laten zien. En niet vanuit hetgeen je verbeeld.

Toneelbloed uit de mond is ook al jaren gewoon vruchtensap zal ik maar zeggen.
                lekker belangrijk!

Comment

• Napoleonzuurtje
                  • May 2011
                  • 3

Dat van de ballonnen is wel een leuk idee, maar hoe moeten we het dan als een opblaaspop laten uitzien?
                  Misschien kan ik een aantal ballonnen of de pop laten vollopen met rook, voor een extra effect.
                  co2 met lampen is ook wel een leuk idee, ook voor meerdere liedjes bruikbaar
                  Keine lust o.a.
                  Maar die zijn niet echt betaalbaar voor een bandje van een paar tieners vrees ik

Comment

• R. den Ridder
                    • Sep 2000
                    • 1500

Veiligheid kost geld. (en lees die . als een hele GROTE PUNT)
                    Alles bij Rammstein, ook al lijkt het niet, gebeurt controleerbaar. daar moet jij ook voor zien te zorgen.

Je zal een vel onder spanning moeten hebben wat snel naar zijn oude vorm terug kan keren. rubber van een opblaaspop is hier niet geschikt voor aangezien het te stug is. heb je al overwogen die poppen anders in te zetten? er zitten natuurlijk openingen in die creatief gebruikt kunnen worden als je er een led- of pinspot in weet te frunniken... of stop er een confettikanon in wat je electronisch kan afschieten: http://www.confettiknaller.nl/websho...od-40cm-e.html

als je het overigens over kosten hebt... google eens rond naar de kosten van een pvc partner.. Maar dat ik ooit nog zulke adviezen zou geven verfrissend!

Comment

• Napoleonzuurtje
                      • May 2011
                      • 3

We snappen dat we erg moeten opletten, en niet zomaar iets moeten opblazen (als we dat wilden hadden we het wel vol met benzinedampen gespoten, en dan met de hand aangestoken)
                      We willen daarom ook niet om kosten te besparen de veiligheid achterwege laten.
                      Maar als iets makkelijk en zonder risico's zelf kan worden gemaakt willen we dat best doen.

Op een ander forum is mij de tip gegeven om sneeën te maken in de pop, en deze met een soort seal af te sluiten.
                      Is dit een goede oplossing?

Comment

• Big Bang
                        • Apr 2008
                        • 652

Je creëert dan zelf de zwakker plek; je zou dan het beste lange verticale sneeën kunnen maken denk ik.

Gezien ik gok dat niemand hier ooit heeft geprobeerd een opblaaspop laten exploderen denk ik niet dat iemand er een antwoord op heeft.

Overigens lijkt me dit een heerlijk excuus voor een middagje brainiac, Veergeet niet te filmen!
                        It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• showband
                          • May 2001
                          • 4524

Originally posted by Napoleonzuurtje
                          Dat van de ballonnen is wel een leuk idee, maar hoe moeten we het dan als een opblaaspop laten uitzien?
                          Pak een oud longsleeve hemd+broek, torn het open, en maak de stukken na met zeer dun wit gekleurd plastic. (gratis groenten-tasjes bij de supermarkt?)
                          Lijm het weer dicht en je hebt een zeer dunwandig lichaam waar je balonnen in kunt stoppen.
                          Zet alleen het hoofd en de ledematen van een echte pop er op en het publiek zal "veronderstellen dat onder de kleren de rest van de pop zit". Zo werken goochelaars ook.

Als de balonnen, ontstoken door de gloeipluggen, simultaan knallen. Dan hou je werkelijk een ontploffende pop over met een onthoofde kop. Gecontroleerd en veilig. Daar zou je toch wel wat mee moeten kunnen?
                          lekker belangrijk!

Comment

• RayM
                            • Jan 2006
                            • 742

Ik ben blij dat ik jullie monitortechnicus niet ben....
                            Heerlijk die stilte

Comment

• s142918
                              • Apr 2006
                              • 111

Ik zou inderdaad de effecten pakken die wat makkelijker na te maken zijn. Heb je al een camerarails met daarop een verrijdbaar sneeuwkanon als l*l voor pussy?

Comment

Working...