Christmas in Harmony 2011

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

Hoi Hugo,

het is vaak een simpele redenering:
    -wat als de G-haak het begeeft (want heeft dat ding een 'inherente veiligheid' van 10:1 als je 'm onder een hoek gaat belasten??)
    (dan is het licht niet meer gesteld...!)
    maar dan hangt er 15kg aan een 3mm (?) staalkabeltje (bezijk is ~ 5 a 600kg..?) en aan een ???kg musketon! (bezwijk is bidden)
    of
    -wat als die 'swafety' het begeeft?
    (dan is het de 100m in 9 seconden leren lopen!)
    Jouw redenering van 2 deugdelijke ophangingen gaat hier natuurlijk niet op.
    En de discussie of zo'n spothaak (G-clamp) ooit tot de deugelijke ophangingen
    zal worden toegelaten, zal vast wel doorgaan tot in het jaar 2059.
    Dan komen de Chinezen 'ons hier' vertellen dat dat echt niet meer mag!
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• hugovanmeijeren
      • Oct 2004
      • 1436

Beste Rinus,

ik vind het erg positief dat jij je altijd inzet op het verbeteren van de veiligheid in ons licht- en geluidswereldje, dat is een aspect dat veel te vaak volledig over het hoofd wordt gezien. In dit specifieke voorbeeld echter, geloof ik niet dat het toevoegen van een extra safety de veiligheid van getoonde constructie aanzienlijk zal verhogen.
      Om nog even jouw vragen te beantwoorden: in het zéér onwaarschijnlijke geval dat beide bevestigingen falen, dan nóg is er niets aan de hand, want zoals je zelf al opmerkte hangt het balkje dan nog steeds aan 2 Hartingkabels (18x 1,5mm2 koperdraden, die gaan écht geen problemen geven om die paar kg te houden).
      Gaan we dan nog een stap verder (we hebben het nu over 4 bevestigingsmiddelen die gefaald hebben om 15kg te ondersteunen) dan zal het balkje in een loze ruimte achter het podium waar het orkest op zit vallen. Ik kan niet anders dan concluderen dat het risico nihil is.
      De kans dat een muzikant struikelt, van het podium afkukelt en daarbij iets breekt is vele malen groter, maar er is vrijwel niemand die zich tegen dat risico indekt...

Laten we het erop houden dat we de volgende keer er nog een extra safety aan knopen, maar dat ik er ook in dit geval geen nacht slechter om zou slapen...

En wat betreft de discussie van de deugdelijkheid van een G-haak, dat lijkt me meer iets voor het riggingforum. Ik ben het volledig met je eens dat het niet ideaal is, je ziet deze haken bij ons dan ook alleen maar op losse (par) spots en op de fourbarren. Alle overige (lees ook zwaardere) materialen zijn voorzien van triggerclamps of quick-triggerclamps.

Groeten Hugo
      Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5430

Hoi Hugo,

ik denk dat wij het wel eens zijn met onze RI&E over dit onderdeel.
        Maar wanneer - bij welk gewicht - gaan we er dan over van mening verschillen?

Vroeger hinger er 4 6-bar PAR64's (~ 100 kg) aan een truss van 10m.
        Tegenwoordig doen 'we' met hetzelfde gemak op dezelfde trusslengte pakweg 10a12 beweegkoppen van 30-35kg!
        En geluk-bij-ongeluk (?) zeg jij ook al de meeste van die koppen zitten dan wel aan een paar fatsoenlijke Triggers.

Vandaar ook dat ik al opmerkte dat bij jou mijn gezeik eigenlijk onterecht / overbodig was.
        Maar nu al die anderen
        - die zich soms nog afvragen wat een 'safety' eigenlijk is,
        laat staan waarvoor dat ding nodig zou moeten zijn...
        Maar we kunnen niet altijd op de multi's of hartings moeten vertrouwen...
        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• RayM
          • Jan 2006
          • 742

Complimenten Hugo, ziet er goed uit.
          Ik snap nooit waarom anderen altijd moeten zeiken over de keuze van de gebruikte materialen....
          Heerlijk die stilte

Comment

• vasco
            • Oct 2003
            • 2567

Sluit mij aan bij de andere, ziet er goed en strak uit.

Muggensiften over welke set als Renkus Heinz, D&B, Meijer, etc is totaal onbelangrijk. Ik zou ook de set inrijden welke ik heb staan als deze de klus gewoon aankan en er geen speciale wensen zijn vanuit de huurder verder. Ook jammer dat deze heer vervolgens bij de vraag naar uitleg geen thuis meer geeft. Helaas is de heer die dat in dit topic doet in meer topics best een drammer (ken hem niet persoonlijk en misschien is hij verder best een toffe peer buiten het forum) en denk ik net als Mac eens de negeerknop te gaan testen.

Comment

• jans
              • Feb 2003
              • 869

Kan je mededelen dat deze goed werkt
              Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• hugovanmeijeren
                • Oct 2004
                • 1436

Bedankt allen! En @Rinus: inderdaad, ik denk dat wij het wel eens zijn. ;-) Ik zeg ook niet dat je opmerking geheel onterecht is, bij dit soort dingen is het toch altijd maar weer: blijven nadenken waar je precies mee bezig bent...

Groeten Hugo
                Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

Working...