Video Zwart-fader

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Justin
    • Aug 2000
    • 92

    Video Zwart-fader

    Hallo

    Ik ben op zoek naar een schema of een kant-en-klaar apparaatje (geen videomixer) om simpelweg een videoscherm naar zwart te mixen. Ik denk aan een potmeter met aan de ene kant een schakelingetje dat een zwartbeeld genereert en aan de andere kant kan mengen met videobeeld

    Heeft hier iemand iets op (ik wil dus geen videomixer, maar een nog simpeler oplossing, zoiets als een dimmer voor videosignaal)

    Groet

    Justin
    Justin Belichting & Technische Realisatie.
  • LuxProDeo
    • Feb 2003
    • 245

    #2
    Hoi Justin,

    citaat:Geplaatst door Justin
    Ik ben op zoek naar een schema of een kant-en-klaar apparaatje (geen videomixer) om simpelweg een videoscherm naar zwart te mixen. Ik denk aan een potmeter met aan de ene kant een schakelingetje dat een zwartbeeld genereert en aan de andere kant kan mengen met videobeeld

    Heeft hier iemand iets op (ik wil dus geen videomixer, maar een nog simpeler oplossing, zoiets als een dimmer voor videosignaal)
    Hebben ze hier bij het ro niets voor dan?

    In ieder geval zou je eens kunnen kijken naar het volgende. Het is geen electronische dimmer zoals in jouw voorbeeld hierboven, maar een mechanische:



    DMX gestuurd, dus of het een simpele oplossing is hangt er een beetje vanaf of je al een DMX systeem hebt draaien in de toepassing waar je de dimmer voor nodig hebt.

    Groet!

    Comment

    • SjoerdOptLand
      • Jul 2003
      • 261

      #3
      citaat:Geplaatst door Justin
      Ik denk aan een potmeter met aan de ene kant een schakelingetje dat een zwartbeeld genereert en aan de andere kant kan mengen met videobeeld
      Inderdaad, zoiets heb je nodig. Gewoon een potmeter tussen het signaal en aarde is ook mogelijk, helaas 'dim' je de sync-puls dan ook mee, en vooral beamers krijgen vrij snel de hik ('no signal, check...'). Als je het toch wilt proberen, zie: http://www.epanorama.net/documents/v...ideofader.html

      De (betere) oplossing: een sync-signaal generator (synchroon met de te dimmen bron, anders heb je twee door elkaar lopende syncs) en het signaal op een potmeter. Het schema van EDN (pagina 10 e.v.) is een mogelijk ontwerp. Je vind het pdf-je op:
      http://www.reed-electronics.com/ednm...es/31501di.pdf.

      Succes! (Noot: deze schakeling gebruikt voeding van de SCART aansluiting, je kunt natuurlijk zelf ook een voedinkje in mekaar flansen en de schakelijk voorzien van tulp- of BNC connectoren. De geluidsfader heb je misschien niet nodig.)

      Groetjes,
      Sjoerd

      Comment

      • techniekmoderator
        • Jul 2002
        • 109

        #4

        Deze link is inderdaad het proberen waard.
        De diode in het schema zorgt er namelijk voor dat het sync signaal niet "gedimt" wordt.
        De sync is namelijk negatief t.o.v. van het video signaal.
        techniekmoderator fora J&H Licht en Geluid

        Comment

        • Justin
          • Aug 2000
          • 92

          #5
          Dank U allen!

          (Inderdaad bij Ro geen pasklare oplossing)

          Einde onderwerp
          Justin Belichting & Technische Realisatie.

          Comment

          • SjoerdOptLand
            • Jul 2003
            • 261

            #6
            citaat:Geplaatst door techniekmoderator
            De diode in het schema zorgt er namelijk voor dat het sync signaal niet "gedimt" wordt.
            De sync is namelijk negatief t.o.v. van het video signaal.
            Oeps... heb zitten slapen. Probeer die schakeling dan maar eerst te bouwen. Vraag is nog wel of dat helemaal lekker werkt (ik vermoed dat die EDN schakeling niet helemaal voor niets is) in verband met in- en uitgangsimpedantie. Daarnaast vraag ik mij af of er niet af en toe een DC-component in het videosignaal zit (had ik weleens iets over gelezen). In dat geval lijkt het me dat de diode-truc niet meer werkt.

            Succes en laat even wat horen,
            Sjoerd

            Comment

            Working...