Eenvoudig video signaal toevoegen?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Overdrive
    • Feb 2002
    • 717

    Eenvoudig video signaal toevoegen?

    Hallo,

    Aangezien ik een redelijke leek ben op video gebied dacht ik hier even te kijken wie mij hier verder zou kunnen helpen.

    Het gaat om een (industrieel) project waarbij een CCD camera is aangesloten op een videoverwerkingsprint die een laserlijn ziet. Doordat de laserlijn 45 graden tov de camera staat is de hoogte te bepalen (maar das verder ff niet to the point).

    Nu wil ik een monitor (bnc in/out) aansluiten op de CCD camera (bnc out). Kan ik het signaal gewoon doorlussen via de monitor zonder dat het ten koste gaat van het signaal zoals de impedantie oid?

    Dan mijn hoofdvraag eigenlijk: is het mogelijk om een video signaal toe te voegen die een vaste xy-as weergeeft op de monitor? Daarmee bedoel in dus een rechthoek met een kruis erin die dient om de camera te calibreren tov de laser. Het geheel moet eenvoudig maar vooral compact zijn en niet al te duur.

    Graag uw reacties/ideeen!
  • SjoerdOptLand
    • Jul 2003
    • 261

    #2
    citaat:Geplaatst door Overdrive
    Nu wil ik een monitor (bnc in/out) aansluiten op de CCD camera (bnc out). Kan ik het signaal gewoon doorlussen via de monitor zonder dat het ten koste gaat van het signaal zoals de impedantie oid?
    Helaas, het gaat wel altijd ten koste van je signaal, de monitor belast je signaal namelijk (tenzij de monitor een actieve splitter (versterker) bevat).

    citaatan mijn hoofdvraag eigenlijk: is het mogelijk om een video signaal toe te voegen die een vaste xy-as weergeeft op de monitor?
    Jahoor, maar je moet daar even tijd in steken. Het video-signaal bestaat uit een sync-puls (negatief) en vervolgens scant het het beeld in lijnen af. Het is wel te doen om een microcontroller die puls te laten detecteren en vervolgens het signaal voor de assen op het beeld te superponeren (zwart-wit).

    Succes ermee!
    Sjoerd

    Comment

    • Overdrive
      • Feb 2002
      • 717

      #3
      citaat:Jahoor, maar je moet daar even tijd in steken. Het video-signaal bestaat uit een sync-puls (negatief) en vervolgens scant het het beeld in lijnen af. Het is wel te doen om een microcontroller die puls te laten detecteren en vervolgens het signaal voor de assen op het beeld te superponeren (zwart-wit).
      Kun je daar iets gedetaileerder in zijn? Micro-processors programmeren moet in principe niet zo'n probleem zijn maar dan moet ik wel weten hoe het signaal eruit moet komen te zien.

      Zijn er ook bestaande systemen die makkelijk tot een dergelijk resultaat kunnen komen? Het liefst moet er namelijk niet teveel tijd in gaan zitten.

      Comment

      • SjoerdOptLand
        • Jul 2003
        • 261

        #4
        citaat:Kun je daar iets gedetaileerder in zijn? Micro-processors programmeren moet in principe niet zo'n probleem zijn maar dan moet ik wel weten hoe het signaal eruit moet komen te zien.
        Kijk eens naar dit projectje:

        Hier wordt de huidige tijd over een binnenkomend signaal gelegd. Jouw geval is nog makkelijker: het is altijd precies hetzelfde (geen tijdvariante zaken).

        citaat:
        Zijn er ook bestaande systemen die makkelijk tot een dergelijk resultaat kunnen komen? Het liefst moet er namelijk niet teveel tijd in gaan zitten.
        Geen idee. Je kunt natuurlijk altijd een videomixer gaan kopen, maar dan ben je duur uit. Misschien dat je een computer met video-in en -uit en wat software.

        Succes ermee!
        Sjoerd

        Comment

        Working...