Starten met VJ (beroep)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dirk19
    • Aug 2006
    • 10

Starten met VJ (beroep)

hallo, iedereen

ik zou binnenkort graag beginnen met vj (proffesioneel toch) voor fuifen enkel. graag zou ik eens onderhoren wat jullie van materiaal aanraden (software-pc-mixers-screens (hoeveel)-beamers?-camera?) ik heb een set zien staan van numark. (onderaan meer) wat denken jullie over mijn start dat ik noig heb. mgv dirk

hartelijk dank

deze:

Met Numark’s fantastische nieuwe video-producten zijn de grenzen tussen beeld en geluid afspelen, mixen en
    bewerken compleet verdwenen. Met de DVD 01 heeft u een cd/dvd-speler én mixer in één. De VM 03 sluit hier
    op aan met 3 preview monitors voor beide players én het mixresultaat. Het geheel sluit u aan op beamer of TV.
    Toevoeging van de AVM 01 mixer biedt mogelijkheden voor geavanceerde mixtechnieken en visuele effecten.

Numark DVD 01 - Dubbele DVD speler

Dubbele DVD / CD player
    Play, pitch, loop en cue voor DVD's en CD's
    Beatmatch voor video en audio
    ingebouwde video switcher
    externe video mixer is optioneel
    volledig DVD menu control, standaard DVD features
    eenvoudige navigatie

Numark VM 03 - 3 x 5” TFT Monitor

Drie 5” (127mm) TFT-LCD screens
    Twee composiet video inputs met ingebouwde video switch per screen (max. 6 videobronnen)
    Mogelijkheid tot doorlinken naar andere videoinput
    Stelbare schermen voor optimaal beeld
    19" rack monteerbaar
    PAL en NTSC-geschikt

Numark AVM 01 - Video Mixer

Video mix features: fades, wipes, picture-in-picture (PIP), blue screen / black screen
    video effecten; mozaïek, strobe, freeze, paint, en negatief (ook meerdere effecten tegelijk)
    Joystick control voor wipes en picture-in-picture control
    10 instelbare achtergrondkleuren
    video IN: 4 video kanalen: 2 composiet en 2 S-video
    video out S-video, 2 composiet master-out, 4 x video monitor
    audio IN: 3 stereo, 1 mic met audio cue
    audio OUT: 2 stereo master outputs, headphone
    toepasbaar voor rack-inbouw (19") of tabletop
  • MJ
    • Mar 2004
    • 140

heb je al ideeen qua beeld , das het belangrijkste

qua hardware
    die numark preview monitoren zijn leuk maar duur ±1000 euro
    en de dubbele dvd is ook 1000 euro
    mixer is ±800

qua mixer moet je ook eens kijken naar de v4 van edirol

voor die tweeduizend euro zou ik twee laptopjes kopen
    met vj software arkaos of modul8 ofzo

zelf vj ik veel met software die ik schrijf in max/msp+jitter op twee apple laptops. welke ik mix met een V4.
    De beeld fx doe ik dan digitaal en de V4 gebruik ik enkel om te crossfaden en af en toe een beetje keyen.

Comment

• dirk19
      • Aug 2006
      • 10

hey, MJ

ik heb onlangs een splinter nieuwe laptop gekocht voor dit idee. zéér dure zelfs +/- 1600 euro. zou jij met 2 laptops werken zelf of niet? ik zou idd ook arkaos willen kopen hebben voor de software. maar module8 ken ik niet. de demo die ik wil donwloaden lukt me niet so. slechte bestanden krijg is waardoor ik geen setup kan uitvoeren.

zou het nog nodig zijn voor een dvd speler te kopen? als er al één in mijn laptop aanwezig is ?

Zou het dus voldoene zijn met de 3TFT schermen van numark en de v4 van roland (+ 1 of 2 laptop's) voor de gehele stuuring of zijn er nog dingen nodig denken jullie.

grten

Comment

• MJ
        • Mar 2004
        • 140

modul8 is alleen voor osx...

Als je met laptops werkt ben je die tftschermpjes niet nodig
        veel vj software hebben een preview scherm ingebouwd.

Als je een V4 gebruikt is het wel prettig een werk schermpje te hebben.
        Kijk daar voor eens bij autoassecoires zaken voor en enkel los schermpje +±150 euro.

Tis prettig om meerdere bronnen te hebben dus een laptop en twee dvd spelers of twee laptops en een camera etc.
        Dan heb je meer mogenlijkheden om verschillend soort beeld in te faden.

Ook ingeval van crashes is het prettig een backup beeld te hebben zeker als je met windoze werkt... hoewel appels ook crashen.

Heb je al beeld materiaal?

Comment

• dirk19
          • Aug 2006
          • 10

Hey, MJ

Denk je dat het nodig is voor met 2 laptop's te werken? welk denk jij..
          zeker ga ik arkaos vj gebruiken op 1 pc.. als je denkt dat 2 zeker nodig is welke programma raad jij dan nog aan (windows) op de andere pc of ook arkaos daar...?

heb jij een siteje MJ waar die losse tft schermpjes te bezichten zijn. alvast bedankt... neen ik heb ook nog geen beeld materaal. ik sta nog in het totaale begin. wou beginnen met belichting voor fuifen maar omwille van plaats gebrek en eens ieamdn moeten helpen met arkaos ven ik er op verlief geraakt. lol

kheb dernet een sitten kijken op motionloops.com
          maar kwee niet..? jij sugestie's

alvast weermaals dank!

Comment

• MJ
            • Mar 2004
            • 140

van windows weet ik (gelukkig) niks van.
            ik weet dat max/msp ook draait op windows maar als beginnende vj is dat wellicht iets te veel.

veel vj's gebruiken "resolume" ofzo iets op windows schijnt wel ok te zijn
            check http://www.audiovisualizers.com/tool...x/softmain.htm voor meer software....

op de andere pc ook arkaos draaien is makkelijk omdat je dan maar een prog hoeft te kennen maar als je daar andere software draait heb je ook meer mogenlijkheden/stijlen.

mediamarkt heeft ook draagbare dvdspelers met tft schermpjes
            deze hebben vaak ook video in. heb je voor weinig geld ook nog een dvdspeler erbij

een goede vj maakt al zijn beelden zelf
            zeker als je het professioneel wilt doen ivm copyrights
            Als je zo'n dvd koopt met loopjes er op mag je het vaak wel gebruiken.
            maar de vraag is of je je dan beeldmenger of beeldkunstenaar moet noemen.....

Comment

• dirk19
              • Aug 2006
              • 10

hey, MJ

idd das wel waar wat je zegt! met eigen creatie kom je het verst!
              welk programma gebruik jij voor je vj avonden, als ik vragen mag.

oja kheb iets mooi's gezien:

Comment

• MJ
                • Mar 2004
                • 140

lijkt grappig die numark dvdplayer
                wel leuk dat ie een schermpje heeft
                maar check dan ook even de
                djv-x1 van poineer

zelf werk ik dus alleen met computers
                een powerbook en twee macmini's en soms nog een macbookpro erbij
                over het algemeen stuur ik mijn beeld via dmx met een lichttafel
                zodat er een betere sync is tussen beeld en licht

de software die ik hier voor gebruik schrijf ik zelf in max/msp
                ->http://www.cycling74.com
                ik doe zowel shows in 2d beeld als in 3d beeld
                hier staat een kort filmpje van vorige week vrijdag, is wel matige beeldkwaliteit

Comment

• stekelvarke
                  • Dec 2004
                  • 1062

Ik ben ook van mening dat je meer met een pc bent, zo ben je ook sneller met bepaalde effecten enz dan wanneer je enkel met DVD spelers werkt. Maar een DVD speler kan er wel bij al zou ik dan gewoon kiezen voor een huis-thuin en keuken geval(kost niet erg veel). Indien je DVD spelers hebt is het uiteraard ook handig om een aantal kleine schermpjes te hebben. Eventueel kunnen cameras later een mooie toevoeging zijn(ook dan zijn die afkijk schermpjes weer handig).
                  Heb je al enig idee hoe je het publiek naar het beeld gaat laten kijken? beamer(s),schermen,...?
                  exit night into LIGHT

Comment

• Nit-Wit
                    • Feb 2005
                    • 250

ojaa, even een tip van mijner zijde (en vast die ook van vele andere videotechneuten)

Word AUB een VJ die weet hoe video in elkaar zit.

en niet word aub niet zo'n prutser die stellig volhoud dat de lamp van een projector klapt als je het videolevel/brightness boven de 100% zet (ja, je kunt videolevel opkrikken met een DA)

wat mijn idee is:

huur wanneer nodig je equipment bij een prof. bedrijf. En bereken de kosten van het inhuren rechtstreeks door aan de klant.

begin daarna rustig met het uitbouwen van jou specifieke VJ Equipment waardoor JIJ je eigen kan onderscheiden van al die andere "VJ's"

en zorg dat al je equipment BNC op heeft zitten.... en geen cinch, dat is voor consumenten.
                    "Neen, een Camera rail is geen truss" ® Han

Comment

• dirk19
                      • Aug 2006
                      • 10

hey,

heb eens een vraagje aan jullie. een edirol v4 daar switch je de beelden van de ééne laptop en de tweede laptop. weet er soms ieamnd of er geen automatische switchers bestaan in dit wereldje. instelbaar in tijd?

mgv dirk

Comment

• MJ
                        • Mar 2004
                        • 140

met die v4 kun je ook met tijd(BPM) instelbaar faden(of welk fx dan ook) van a <-> b

manual

Comment

• dirk19
                          • Aug 2006
                          • 10

hey, mj

dankje voor de info. nja kzit met twijfels gwn over mijn programma. zou graag arkaos gekocht hebben of resolume. maar naar mijn idee kan je enkel maar foto's laten zien bij arkoas door zelf steeds te toets in te drukken van de foto die je nodig hebt. en niet een filmpje te laten maken met alles aan elkaar (webcam-foto-video..) met resolume heb ik dat ook al geprobeerd maar lukt me ook niet erg. kan ieamnd mij helpen of dit wat ik bedoel wel mogenlijk is.

p.s. ik weet dat er manuals bestaan van de prog. maar het is te veel engels bij elkaar om voor mij nog iets van te begrijpen, enkele woorden is geen probleem maar totaale tekst. srry
                          weet ieamand raad of wil mij ieamand het uitleggen. spr dank!
                          mgv drik

Comment

• MJ
                            • Mar 2004
                            • 140

n niet een filmpje te laten maken met alles aan elkaar (webcam-foto-video..)
                            ???

de kern van vj'en is juist dat je zelf bepaald wanneer je welke video bron laat zien. een "filmpje met alles aan elkaar"+webcam is gewoon een soort van screensaver, dit kan je zelf maken in quartzcomposer (in osx) of probeer powerpoint in windowz

een filmpje maken van foto's doe je in een video editing programma in windows zijn er vast wel wat gratis te vinden.

Comment

• dirk19
                              • Aug 2006
                              • 10

wel ja mj,

het is nogal zeer moeilijk uit te leggen. maar ieamnd vroeg me onlangs of ik hem niet wou helpen voor een fuif. (top 100) fuif waar 100 beste oude nummmers gedraaid worden. die vooraf bepaald worden en zonder mixen afgespeeld worden. nu wou die man van die 100 liedjes daar een 40 tal (bijhorende) clips afspelen van het nummer zelf.en in de tussen tijd daar tussen zou hij graag nog wat recalme laten zien.

daarmee ben ik opzoek naar een programma (iets met een tijdlijn) waar ik alle nummers kan in plakken van muziek als ook de clips en daar tussen wat img. van reclame.

weet jullie of dat dit mogenlijk is.
                              mgv dirk

Comment

Working...