Ratio verhouding bij Beamers

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SpaceyDeeJ
    • Sep 2001
    • 876

    Ratio verhouding bij Beamers

    Bij de beschrijving van een Beamer staat er naast de hoeveelheid ansilumen ook de ratio verhouding bij.

    Kan iemand mij uitleggen wat deze ratio verhouding betekend en is een hoog getal goed of niet ? bijv 2000:1 is beter of slechter dan bijv 4000:1

    Ik krijg maar geen duidelijke uitleg gevonden hierover...
    cheers,

    DeeJ

    zohee pappie, die tafel van die meneer is echt wel groot
  • ostracized
    • May 2002
    • 214

    #2
    Hallo,

    Om te beginnen betekenen de woorden ratio en verhouding min of meer hetzelfde...

    Vaak staan er bij ratio kreten als: contrast, zoom of beeld.

    In jou geval vermoedt ik dat het gaat om de contrast ratio(gezien de grootte van het getal) hierbij gaat het dan (correct me if i'm wrong) om de verhouding tussen de donkerste en lichtste pixel die de beamer kan weergeven...
    En volgens mij is het beter om hier een zo hoog mogelijk getal voor te hebben.

    Ik ben hier ook geen expert in dus pin me er niet aan vast
    (...)

    Comment

    • SpaceyDeeJ
      • Sep 2001
      • 876

      #3
      duidelijk, dan was mijn vermoeden dus toch correct.

      Ik begon echter te twijfelen toen ik verschillende advertenties zag, waarbij beamers met een laag ratio getal, en eenzelfde hoeveelheid anislumen duurder was, dan een beamer met een hoog ratio getal...

      Je zou dan toch zeggen dat een lager/minder presterende beamer ook minder zou moeten kosten....
      cheers,

      DeeJ

      zohee pappie, die tafel van die meneer is echt wel groot

      Comment

      • laserguy
        • Jun 2003
        • 2755

        #4
        Nu kun je helaas niet meer op die ANSI lumen of contrastverhouding afgaan. NORMAAL gezien is ons oog inderdaad meer gevoelig aan contrasten dan aan absolute helderheden en dus zou een projector met zo hoog mogelijk contrast een beter beeld moeten geven.
        Kan er mij dan iemand verklaren waarom ik bij BenQ voor 1130.00,- een 2500 Ansi Lumen DLP projector heb met een contrast >1000:1 en ik bij een High End homeprojectormerk (merk even kwijt) maar liefst 16500.00,- (!) euries moet neertellen om een LCD projector te hebben met nog geen 2000 Alu en een contrast van 400:1???
        Ik weet het ook niet meer hoor!
        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

        Comment

        • SpaceyDeeJ
          • Sep 2001
          • 876

          #5
          @ LaserGuy, dat is nu precies wat mijn verwarring naar boven haalt.... Ondanks dat ik denk dat prijzen ook merk gebonden zijn, zouden getallen toch juist vergelijkend moeten werken....
          Dit doet het dus niet, dus wat hebben die getallen dan voor zin ?
          cheers,

          DeeJ

          zohee pappie, die tafel van die meneer is echt wel groot

          Comment

          • SPS
            • Mar 2004
            • 1662

            #6
            Originally posted by laserguy
            Nu kun je helaas niet meer op die ANSI lumen of contrastverhouding afgaan. NORMAAL gezien is ons oog inderdaad meer gevoelig aan contrasten dan aan absolute helderheden en dus zou een projector met zo hoog mogelijk contrast een beter beeld moeten geven.
            Kan er mij dan iemand verklaren waarom ik bij BenQ voor 1130.00,- een 2500 Ansi Lumen DLP projector heb met een contrast >1000:1 en ik bij een High End homeprojectormerk (merk even kwijt) maar liefst 16500.00,- (!) euries moet neertellen om een LCD projector te hebben met nog geen 2000 Alu en een contrast van 400:1???
            Ik weet het ook niet meer hoor!
            Op zich niet zo moeilijk hoor!
            Voor een eenvoudige powerpoint presentatie of foto's is zo'n BenQ prima geschikt, maar als je een echte VIDEO projector wilt hebben spelen er nog andere factoren zoals snelheid een grote rol!!!
            En dan ga je dus echt wel betalen!

            Ga gewoon maar eens kijken en vergelijken tussen die twee projectoren, dan zul je voor echte snel bewegende beelden zoals het projecteren van een voetbalwedstrijd op redelijk groot formaat (4x3 meter bijv.) al snel tot de conclusie komen dat die BenQ het ruim verliest van zo'n echte videoprojector!

            Daarnaast zaken als kleurechtheid (vergelijk het rood op je laptop maar eens met het rood op je beamertje van 1000 euries ); 4x3 of ook ECHT 16x9 formaat enz.

            Zien is geloven............................

            Paul.
            Last edited by SPS; 15-09-06, 18:27.
            Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

            Comment

            • laserguy
              • Jun 2003
              • 2755

              #7
              Als je ziet dat DLP een betere technologie is (zit in de BenQ) waarom moet ik dan meer dan 10x zoveel betalen voor een LCD (DLP: betere kleurweergave, beter contrast)? Ik heb bij een klant een BenQ staan voor voetbalmatchen en behalve een goede kleurweergave heb ik ook een snel beeld. Het is zelfs zo dat ik de artefacten kan zien in snel bewegende scenes wegens de beperkte bandbreedte van Belgacom TV!! Ik dacht ook eerst aan de projector maar toen even een professionele videomonitor geleend en inderdaad: zelfde beeld.
              Daarbij zeg je dat de BenQ alleen goed is voor PC en Powerpoint? En wat met films? Een veel lager contrast en slechtere zwartweergave (beide nadelen van de LCD-techniek) zorgen ervoor dat de diepteweergave van filmscenes er enorm op achteruit gaat en detail in donkere scenes mag je bij een LCD al helemaal vergeten dus weerom: waarom kost een high-end projector tot 14.5 keer meer (dus kun je voor hetzelfde geld meer dan 14 BenQ's kopen??) en is hij minder bruikbaar in de situaties waarvoor hij wordt aanbevolen?
              Ik heb gezien wat de BenQ doet: heel veel voor zijn geld. Laat de high-end fabrikanten maar eens langskomen om het tegendeel te bewijzen.
              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

              Comment

              • SPS
                • Mar 2004
                • 1662

                #8
                Hey Deej,

                Lees je eens in in de materie bijv. via Thuisbioscoop - de goedkoopste kwaliteitswinkel voor beamers, projectieschermen, plafondbeugels en kabels.
                Leuk commentaartje aldaar:
                Citaat:

                Belangrijke beamerinformatie
                Beste lezer,
                U wordt zeer waarschijnlijk geconfronteerd met beamer informatie via internet, waarbij de ene beamer nog mooier gespecificeerd is dan de andere. Zeer hoge ANSI Lumen, superhoge contrasten, hoge resoluties, zeer weinig koelingsgeluid, HD ready etc, etc. Bovendien hebben deze 'overgespecificeerde' beamers ook nog eens de laagste prijzen, alle ingrediënten dus voor u als klant om niet helemaal de juiste keuze te maken.
                Als klanten uiteindelijk bij ons in de showroom komen kijken, kiezen ze echter tot hun verbazing meestal een beamer, die ze van te voren op basis van de specificaties niet hadden uitgezocht.
                Lichtopbrengst, resolutie, contrast, koelingsgeluid etc. zo los in een folder zetten zegt namelijk niet alles. De combinatie van eigenschappen bepaalt de kwaliteit.
                Zomaar wat vragen / opmerkingen uit de praktijk die grote invloed hebben op de kwaliteit:[LIST][*]Hoeveel lichtopbrengst kost de zgn. eco stand op de projector?[*]Geeft een hogere ANSI Lumen beamer inderdaad een betere filmkwaliteit bij daglicht?[*]Welke kwaliteit lens zit er in de beamer?[*]Is het contrast echt of door middel van trucs (bijv. iris functies) verkregen?[*]Wat verstaat met onder HDTV compatibel?[*]In welke stand is het koelingsgeluid gemeten?[*]In welke stand wordt de maximale lamplevensduur bereikt?[*]en zo kunnen we nog wel even doorgaan[/LIST]Ons advies:
                Laat u a.u.b. niet gek maken door allerlei superspecificaties en prijzen op het internet.

                einde citaat;

                Paul
                Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

                Comment

                • MJ
                  • Mar 2004
                  • 140

                  #9
                  appels en peren....


                  een high-end merk lcd en een benq dlp

                  die benq zit aan de onderkant van de dlp markt
                  -> dlp technieken zijn veel duurder dan lcd technieken

                  zelf heb ik twee benq8250
                  ik wilde perce dlp vanwege het contrast en de zwarte zwart. Ik gebruik ze veel in rokerige omgevingen. Ik heb me laten vertellen dat een dlp beamer makkelijker schoon te maken is. Als het lcd "schermpje" van een lcd vuil is is dat zeer moeilijk te herstellen. Bij dlp zitten alle kleine spiegeltje in een glazen kubusje gegoten wat blijkbaar makkelijker te reinigen is.

                  Er zijn mensen die last hebben van een regenboog effect bij goedkope/langzame dlp beamers, zelf zie ik het alleen als ik recht in de lens kijk.

                  de benq's die ik heb hebben geen horizontale keystone en geen handvat en geen plek om safety vast te maken. verder zijn ze wel ok.

                  Comment

                  • AJB
                    • Jul 2003
                    • 2289

                    #10
                    Tsjah... beamers...als ik me ergens veel te lang in heb moeten verdiepen om er vervolgens nog geen hol van te weten dan zijn het wel beamers...

                    Voor een theatermusicaltour moesten we een mega scherm op koperen kees (6x10) vanuit de zaal projecteren (foh, soms 30/40m). Nu heb ik adviezen gehad van half beamerend Nederland, en even wat ik zo nog weet;

                    - Bij projectie in een donkere omgeving (shows, theater etc) heb je in elk geval een DLP projector nodig, en een veel lager ANSI lumer (die van ons was 4500 ansilumen).
                    - Bij daglicht projectie (op de grote markte bijv.) heb je weinig aan een nauwkeurige DLP, en moet je lekker een LCD hebben met 10000/15000 ansi lumen.
                    - DLP zorgt voor veel meer kleurechtheid en scherpte in het beeld.
                    - HighEnd beamers zijn vooral duur door het apparaat eromheen (de beamover als het ware maar dan van HE)
                    - Wij hadden vroegah dus een Barco RLM G5, en die kosste 13500,- excl. lenzen
                    - Oh jaah; lenzen... Op een gemiddelde tour moet je al 3 types lenzen hebben, waarvan sommige meer dan 3000,- p.stuk... Zorg dat je dus goed nadenkt over het zoombereik van je beamer. Lenzen die van 1:2 tot 1:200 kunnen zijn vaak niet helemaal goed
                    - Duurdere beamers hebben synq opties, om bij het stacken van meerdere apparaten wel 1 beeld te kunnen krijgen. Tevens zijn hiervoor dan vliegframe's en rigging materialen verkrijgbaar (zeer belangrijk bij uitbreiding).
                    - OOOOH JAAA ! In bijv. theaterproducties; DLP wordt donker, LCD blijft grijs leklicht geven. Dus bij LCD altijd een mechanische shutter bij laten leveren...!
                    - Na verloop van tijd hebben we 2 Sanyo gekocht, DLP, 3000 AnsiLumen en jawel; ook prima beeld. Wel veel mindere kleurechtheid en je zag gewoon aan o.a. het lenzenstelsel dat het allemaal iets minder was. Maar laten we eerlijk wezen; de prijs was ook een stuk minder...

                    Als je beamers moet kopen koop dan voor binnenprojecten en shows in het donker lekker DLP's. Verstandig doe je er aan om meerder kleine te kopen (bijv. 2x3500) dan 1x 7000ANSI lumen. a) is die laatste een zware bad- motherfucker, en b) is de verhuurbaarheid van de 1ste optie natuurlijk vele malen groter
                    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                    ------------------------------------------------
                    Arvid Buit
                    Creative-Director / Artist-Manager

                    Comment

                    • MJ
                      • Mar 2004
                      • 140

                      #11
                      Originally posted by AJB
                      - HighEnd beamers zijn vooral duur door het apparaat eromheen (de beamover als het ware maar dan van HE)
                      ... in deze thread wordt "highend" gezien als iets van boven in het beamer-marktsegment en niet als dat ene licht merk....
                      beammover en DL gebruiken beide sanyo beamers

                      Comment

                      • FiëstaLj
                        • Oct 2000
                        • 2068

                        #12
                        Originally posted by MJ
                        ... in deze thread wordt "highend" gezien als iets van boven in het beamer-marktsegment en niet als dat ene licht merk....
                        beammover en DL gebruiken beide sanyo beamers
                        +

                        DL2 bevat toch een christie projector hoor..
                        Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

                        Comment

                        Working...