Videoconnectors en protocollen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RemcoT
    • May 2006
    • 5

    Videoconnectors en protocollen

    Beste videomensen,

    als lichtnicht kon ik me aardig redden in de wereld van soca's, hartingen, DMX en ethernet.

    Maar nu wil ik aan mijn computer een video-input hangen.

    Vandaar een 3-ledige vraag:
    - is er ergens een boek of website, die mij uitlegt hoe de verschillende videonormen in elkaar zitten (VGA, RGB, composiet, etc) en hoe het zit met de verschillende connectoren en eventueel verlopen?

    - Als ik uitga van een Video Jockey, welke aansluitingen zou je tegen kunnen komen op zijn apparatuur?

    - En dan een aankoopadvies gevraagd voor een videoinput-device.
    Deze dient Directshow-compatible te zijn.

    Bij voorbaat dank.

    RemcoT
  • ruurd
    • Sep 2005
    • 95

    #2
    Video Graphics Array - Wikipedia

    RGB-kleursysteem - Wikipedia

    Composite video - Wikipedia, the free encyclopedia

    Component video - Wikipedia, the free encyclopedia

    Digital Video - Wikipedia

    Genoeg leesvoer over de verschillende formaten.

    Comment

    • jurjen_barel
      • Jun 2003
      • 3150

      #3
      Wat is je doel? Drive-in show werk? Poppodium? Verhuur?

      Beetje serieuze videomensen werken met VGA (sub-D) of component (BNC's), tegenwoordig begint het echter ook een rage te worden dat iedereen met een laptop en Resolume of Arkaos zich een VJ kan noemen. Dan kom je ook regelmatig labiele videokaartjes tegen met enkel S-Video of composit (gele tulp) als uitgangen.

      Daarnaast moet je kijken hoe je omgaat met losse dvd-spelers of vhs-recorders. De DVI en HD zijn nu ook in opkomst, het is ook maar even aankijken wat dat gaat worden en kan betekenen voor dit circuit.
      Last edited by jurjen_barel; 24-01-07, 18:38.

      Comment

      • Nit-Wit
        • Feb 2005
        • 250

        #4
        Originally posted by jurjen_barel
        Wat is je doel? Drive-in show werk? Poppodium? Verhuur?

        Beetje serieuze videomensen werken met VGA (sub-D) of component (BNC's), tegenwoordig begint het echter ook een rage te worden dat iedereen met een laptop en Resolume of Arkaos zich een VJ kan noemen. Dan kom je ook regelmatig labiele videokaartjes tegen met enkel S-Video of composit (gele tulp) als uitgangen.

        Daarnaast moet je kijken hoe je omgaat met losse dvd-spelers of vhs-recorders. De DVI en HD zijn nu ook in opkomst, het is ook maar even aankijken wat dat gaat worden en kan betekenen voor dit circuit.
        nou, in de pro-wereld word compositiet nog steeds veel gebruikt hoor. met name de dance feestjes waarbij elke prutser zich een VJ noemt kom je dit zeker tegen.

        Analoog Component of SDI hebben ze inderdaad nog nooit van gehoord.

        Maar de pro wereld gebruikt op dit moment:

        - BNC (voor normaal SD (lees: standard definition) RG59 Coax kabels gebruiken, voor HD (lees: High definition) speciale HD-grade coax gebruiken)
        - Dsub15 High density (dit is dus een data EN analoog aansluiting voor lagere resoluties)
        - Dsub9 normal density (Gebruik voor RGBS in pro equipment te krijgen)
        - DVI (voor de hogere resoluties)
        - MDR (dit zie je vaak op barco equipment)

        en dan heb je nog een scala aan specifieke pluggen zoals Fisher en Lemo voor fiber en triax aansluitingen.
        "Neen, een Camera rail is geen truss" ® Han

        Comment

        Working...