Meerdere camera’s draadloos synchroniseren

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

    Meerdere camera’s draadloos synchroniseren

    Beste,

    Op ons rockfestival maakten we een DVD van alle groepen.
    Er werd 1 stationaire camera gebruikt en 2 losse camera’s.

    De stationaire camera was via tijdcode gekoppeld aan een alesis HD24 voor de klank.
    De losse camera’s niet omdat een kabel niet bruikbaar is. Bestaat er een systeem om die losse camera’s draadloos via tijdcode te synchroniseren?
    Dit zou ik volgend jaar willen doen.
  • Leks
    • Oct 2007
    • 330

    #2
    over wat voor afstand hebben we het dan?
    en ga je syncen met adat (110ohm xlr) of wordclock( 75 ohm bnc) ?

    antwoord even dan ga ik voor je nadenken( vind het een mooie uitdaging)

    ps waarom is bedraad syncen onmogelijk?
    Nerd is geen belediging, het is een compliment.

    Comment

    • Stoney3K
      • Sep 2007
      • 1399

      #3
      Originally posted by Leks
      over wat voor afstand hebben we het dan?
      en ga je syncen met adat (110ohm xlr) of wordclock( 75 ohm bnc) ?

      antwoord even dan ga ik voor je nadenken( vind het een mooie uitdaging)

      ps waarom is bedraad syncen onmogelijk?
      Kan zijn dat de zaal dat niet toelaat.

      Misschien SMPTE tijdcode gebruiken, ik weet ook niet of dat op de camera's zit. Dat moet makkelijk over een audio-zender systeem te versturen zijn.

      (Ik kan even niet peilen wat je met 'wordclock' bedoelt. Aan de kabel te lezen zou het wel eens SMPTE code kunnen zijn... het begrip 'word clock' zelf is namelijk best breed. )

      Editje: De HD24 ondersteunt dus geen SMPTE, tenminste niet rechtstreeks. De oude camera zat al aan een sync vast -- ligt er natuurlijk even aan wat voor sync dat is. Ik heb van beide termen geen fatsoenlijke signaalspecs kunnen vinden, je zou toch verwachten dat je ergens in ieder geval gegevens vindt over o.a. kabelkarakteristieken en frequenties.

      S/PDIF gaat overigens ook zonder problemen over een 2,4GHz video-zendertje, niet dat een consumentenoplossing vergelijkbaar moet zijn maar voor lagere frequenties (<20kHz) zou je een audiozender in kunnen zetten en voor alles in de paar MHz zou een videozender geen probleem moeten zijn.
      Last edited by Stoney3K; 17-12-07, 07:30.
      First make it work, then make it look pretty!

      Comment

      • DJ nn
        • Jun 2006
        • 489

        #4
        Bij multcam opnames zijn er toch toestellen die met een buffer werken.
        Dus beeld 1 komt binnen, wordt gestockeerd,
        beeld 2 komt binnen, wordt gestockeerd,
        beeld 3 komt binnen, 1+2+3 worden gelijk naar buiten uitgestuurd.

        Door het toestel worden de sync-pulsen dus gewoon gelijk getrokken, maar veronderstel dat je dat bedoeld en niet dat de tijdscode moet worden verranderd...

        Prijzen van zo'n geintjes ken ik niet...

        grtzz DJ nn
        ... the sound of silence...

        Comment

        • frederic
          • Jan 2006
          • 3511

          #5
          Originally posted by Leks
          over wat voor afstand hebben we het dan?
          en ga je syncen met adat (110ohm xlr) of wordclock( 75 ohm bnc) ?

          antwoord even dan ga ik voor je nadenken( vind het een mooie uitdaging)

          ps waarom is bedraad syncen onmogelijk?
          Bedraad werken is onmogelijk.
          We zitten op 2 podia recht tegenover elkaar, de stationaire camera staat in de midden bij de PA, evenals de HD24. Tussen het podia en de PA is het zoals gewoonlijk een heksenketel. Dus kablage is uit den boze.
          Last edited by frederic; 18-12-07, 00:28.

          Comment

          • frederic
            • Jan 2006
            • 3511

            #6
            Originally posted by DJ nn
            Bij multcam opnames zijn er toch toestellen die met een buffer werken.
            Dus beeld 1 komt binnen, wordt gestockeerd,
            beeld 2 komt binnen, wordt gestockeerd,
            beeld 3 komt binnen, 1+2+3 worden gelijk naar buiten uitgestuurd.

            Door het toestel worden de sync-pulsen dus gewoon gelijk getrokken, maar veronderstel dat je dat bedoeld en niet dat de tijdscode moet worden verranderd...

            Prijzen van zo'n geintjes ken ik niet...

            grtzz DJ nn
            Wanneer de multicams met een video sync bekabeling worden gekoppeld is dat geen probleem, maar het moet zonder bekabeling.

            Comment

            • frederic
              • Jan 2006
              • 3511

              #7
              trouwens dit is het festival:

              Bamboerock

              Comment

              • vidioot
                • Mar 2006
                • 47

                #8
                Hallo Frederic,

                Ik neem aan dat je de tijdcodes wilt synchroniseren om het monteren makkelijker te maken, niet om livebeeld te syncen tbv projectie op het evenement.

                blackboxvideo heeft verschillende TC-zenders, misschien dat je daar aan kunt komen.

                Wat je ook kunt proberen: start de cameraopnamen met bekabelde TC en koppel de camera's daarna los. Volgens mij lopen de camera's dan netjes door.

                Als je maar drie camerafeeds hoeft te monteren is het misschien nog makkelijker om de camera's zoveel mogelijk continu door te laten lopen, zodat je in de montage slechts enkele keren de beelden gelijk hoeft te leggen. Op het oog is dat best nauwkeurig te doen (neem een slag van de drummer en gebruik die als sync moment.

                met videolijke groet, Roy

                Comment

                • Mathijs
                  Moderator
                  • Aug 2002
                  • 1353

                  #9
                  Dat is geen enkel probleem.
                  Wij hebben kastjes op batterijen. Deze hang ja aan je aan je time code master. Ze nemen dan de tijd time code over.
                  Vervolgens hang je ze aan je camera's en draaien maar.

                  Ik ben even de naam kwijt, maar zodra ik het weer weet zal ik het meteen laten weten.

                  EDIT:
                  Die kastjes heten clock-it en zijn dus tijdcode en ref sync kastjes.
                  Last edited by Mathijs; 21-12-07, 12:38.

                  Comment

                  • SoundOfSilence
                    • Mar 2007
                    • 766

                    #10
                    Wat ik ooit gedaan heb is te eenvoudig, maar werkte prima.

                    De tijdcode die op een spoor van de HD24 opgenomen werd, werd tevens naar een in-ear zender gestuurd. Elke cameraman had een (beltpack)ontvanger en de tijdcode ging gewoon het audio-spoor op (net als op de HD24).
                    Uiteraard krijg je looptijdverschillen tussen de verschillende ontvangers, afhankelijk van de afstand tot de zender (zender stond op front), maar die blijken verwaarloosbaar.

                    I.p.v. in-ear kan je ook een beltpackzender van een ENG set pakken en iedere cameraman een ontvanger geven (ook uit een ENG-set).
                    It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

                    Comment

                    • Mathijs
                      Moderator
                      • Aug 2002
                      • 1353

                      #11
                      Het enigste is dat je dan je ref mist.
                      Wil je echt strak syncen, dan is dat wel lekker.

                      Die clock-it kitjes kan je huren voor 23 euro per stuk. Zijn ook de kosten niet.

                      Comment

                      Working...