Optreden filmen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mvhemmen
    • Jan 2008
    • 2

    Optreden filmen

    Hallo,

    Ik ga zaterdag een optreden filmen van een band met nog iemand, maar ik heb hier nog helemaal geen ervaring mee...
    Hebben jullie mischien wat tips etc. voor mij?
    We hebben 3 camera's en het geluid wordt opgenomen met een minidisc.

    Bedankt!
    martijn
  • Bihca
    • Jan 2007
    • 77

    #2
    laat ten alle tijde de camera lopen!

    Laatst ook een optreden met een aantal mensen gefilmd, bleek achteraf dat er 1 persoon was die af en toe stukjes had gefilmd.
    Als de camera was blijven lopen ook al werd er niet gefilmd, dan had het stukken makkelijker geweest om alles te monteren, want het geluid het op alle camera's dan gelijk geweest.

    ik neem hierbij dus aan dat de camera ook geluid opneemt, ookal gebruik je dat niet in je montage...

    Comment

    • showband
      • May 2001
      • 4524

      #3
      Ik ben nu precies een jaar bezig met experimenten om mijn band te filmen. (sinds youtube probeer je wat)
      En dat valt niet mee.
      enkele huidige conclusies:

      1) zet een camera op een statief naar de band als totaalshot. Zorg dat deze werkt en alles filmt. Dit is de basis van je afmixen. Beter een vent die de boel assisteert extra. Dan drie camera's doe samen blijken vijf minuten van je beste nummer net even geen mooi plaatje te hebben.

      2) neem met de minidisk de PA feed op. De interne microfoon van de centraal geplaatste vaste camera is goed genoeg om in een mix "redelijke" audio te kunnen samenmixen. Voor audio is de volgende stap echt een separate mix te maken.

      3) Zorg dat de twee andere camera's een duidelijke klus hebben. Bijvoorbeeld een cameraman die een lijst heeft bij elke nummers wie gaat soleren. En dat hij/zij dus muzikanten moet gaan filmen. close ups van de gezichten. Mooie plaatjes van de drums (drummers bewegen per definitie. dus geven mooi kijkvoer). En een tweede camerapersoon die aanvullende shots maakt van liefst dansende personen, en de belangrijkste film waarin de combinatie staat van de bandleden + dansend publiek Bijvoorbeeld van achter de band. Dit zijn de belangrijkste shots om een band mee te verkopen. Een enthousiast publiek is niet te faken.

      4) Zorg dat alle muzikanten op de uiteindelijke film komen! Dit is de psychologische aspect en niet te onderschatten. Die toetsenist zou best wel eens de webmaster kunnen zijn die jouw film, zonder hem er in, weigert te plaatsen of te betalen!


      5) maak je niet druk over mensen die door het beeld lopen of dingen die mis lopen. Maar blijf filmen! Alles.
      lekker belangrijk!

      Comment

      • geenstijl21
        • Jan 2008
        • 462

        #4
        Wat ik hier mis: Genoeg frontlicht zodat niemand in het donker staat. Vaak is de basis set die een band meeheeft onvoldoende om een redelijk shot te maken.

        En wat dacht je van het publiek. Zet daar ook een paar lampen zodat je daar ook een leuk plaatje van kunt nemen.
        "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

        Comment

        • Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

          #5
          zoals dit??


          tipje,
          wat hier gebeurt is, er zijn close-ups uit vorige nummers "geleend" en in dit nummer er weer in geplakt...

          Comment

          • mvhemmen
            • Jan 2008
            • 2

            #6
            Originally posted by showband

            1) Beter een vent die de boel assisteert extra. Dan drie camera's doe samen blijken vijf minuten van je beste nummer net even geen mooi plaatje te hebben.
            dit bergijp ik niet helemaal?

            Heel erg bedankt voor de reacties!

            Comment

            • PeterZwart
              • Jan 2008
              • 402

              #7
              Volgens mij bedoelt ie dat je beter

              1 camera met een assistent kan hebben dan 3 camera's die domweg lopen te filmen..



              weet niet zeker hoor maar als ik t zo hoor?


              Groeten fan 'n gek ut Fryslan

              Comment

              • dh-showtechnic
                • Jun 2005
                • 139

                #8
                band opname

                Hallo allemaal,

                Wij gebruiken vaak ook nog 4 ptz cameras die we dan in de truss plaatsen.
                Een controller erop met wat monitoren.
                Deze 4 nemen de gehele tijd op en 1 mannetje achter de controller.
                Werkt perfect en je krijgt er leuke/mooie opnames door

                groetjes
                Nieuwe mega drive in show

                Comment

                • eddy56
                  • Mar 2004
                  • 102

                  #9
                  Probeer er op te letten, als je filmt, dat je eigen schaduw er niet bij op staat.
                  Apogee, i\'m loving it!

                  Comment

                  • Elmo
                    • Jun 2006
                    • 208

                    #10
                    Originally posted by MacGyverSounds
                    zoals dit??


                    tipje,
                    wat hier gebeurt is, er zijn close-ups uit vorige nummers "geleend" en in dit nummer er weer in geplakt...

                    wat had je daar hangen? Milo met CQ als infill?

                    Comment

                    • beyma
                      • Oct 2002
                      • 1614

                      #11
                      Originally posted by mvhemmen
                      dit bergijp ik niet helemaal?
                      Heel simpel: je laat dus 1 camera continu een totaal shot van het podium opnemen, vanaf statief netjes een beeld uitsnede maken die links en rechts stopt bij het einde van het podium. Bovenkant van je beeld (shot) net boven de hoofden van de bandleden zodat ze kunnen springen zonder uit beeld te gaan.
                      Dat wordt in de montage je basis shot waar je altijd op terug kan vallen.

                      Meest gemaakte fout van hobby filmers is dat ze teveel hoofdruimte in hun shot hebben! Dus vandaar dat ik zei, net boven de hoofden stoppen, dan heb je onder je publiek in beeld.
                      Pak je ook een heel stuk van de verlichting mee in je shot, dan gaat je diafragma dicht en verlies je detail in je beeld!

                      Nog een tip, kijk of je één of meer mobiele camera's kan uitrusten met een wijdhoek lens, daar maak je dus echt 'vette' shots mee
                      Je kan dan met je lens vrijwel tegen een object/instrument aan zitten, en nog een grote achtergrond houden, werkt perfect bij een keyboard je ziet dan z'n handen groot in beeld aan het werk, met de persoon er ook nog op!

                      Verder veel close-upjes maken, veel publiek (VOORAL HANDJES IN DE LUCHT!) en pas de snelheid van je camera bewegingen aan aan het tempo/stijl van de muziek!
                      Wees niet bang om de camera te kantelen, je hebt tenslotte je strakke vaste shot al vanaf statief.

                      Wat ik wel eens doe (mijn camera heeft een bovenhandgreep) is hem zo vastpakken dat ik de horizon 360 graden kan laten draaien, door de cam van mijn arm af te laten 'rollen' , je hebt hem dan even een beetje vreemd vast, maar dat geeft echt een heeel vet shot (vanaf de drummer naar een bas bijvoorbeeld) vereist wel een goede camera beheersing...

                      Je merkt al, ik kan hier uren over praten
                      Maar in ieder geval veel succes!

                      [edit]

                      Wat verlichting betreft, gewoon de handheld camera's uitrusten met een camera lampje + frost filtertje en eventueel nog een LEE 'cosmatic' filtertje anders worden de mensen zo bleek hahaha
                      Ik heb ooit voor nood een standaard 20 watt 12 volt halogeenlampje aan de accu van een schroefboormachiene geknoopt, lampje zat in zo'n par16 behuizing boven op me cam, en dat werkte eigenlijk perfect!! (accu hing aan me broekriem)

                      hier ben ik met een ideale camera, een Ikegami DVCAM met een 9x lens
                      Last edited by beyma; 27-01-08, 23:46.
                      Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

                      Comment

                      • SoundOfSilence
                        • Mar 2007
                        • 766

                        #12
                        Misschien overbodig, maar vergeet niet om 2 applause/ambience mics neer te zetten en los op te nemen...
                        Een meezingend publiek waarbij je alleen de monden ziet bewegen, maar ze niet hoort is zo jammer.
                        It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

                        Comment

                        • vidioot
                          • Mar 2006
                          • 47

                          #13
                          als je de kans hebt om aan wat porto's met oortjes te komen is het aan te raden om een regiseur erbij te zetten. Iemand die de muziekstukken kent en een beetje in de gaten houdt of je cameramensen om de beurt 'pauzeren'.

                          Mocht je een camera over hebben zonder cameraman, dan kun je die naast of boven de drummer zetten. Die beweegt idd veel en je kunt zo'n knal op een (china)bekken altijd erdoor snijden.

                          Comment

                          Working...