D-sub (15pins VGA) naar RGB 3xRCA

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jozef
    • Jul 2003
    • 52

    D-sub (15pins VGA) naar RGB 3xRCA

    Goeiedag,

    Ik ben opzoek naar een schema van VGA 15 pins D-sub connector naar 3 x RCA.

    De type schema die ik nodig heb is die van een RGsB kabel (3xRCA) of evt een RGBS kabel (4xRCA) (pin 4 is nog vrij).

    Ik weet niet of de H en V nog belangrijk is tegenwoordig.

    Ik heb me rot ge googeld en niks gevonden. Ik wil namelijk een verloop maken naar een 5 pins connector om zo de kracht van het vga signaal zo veel mogelijk te behouden.

    Alvast dank!
  • FiëstaLj
    • Oct 2000
    • 2068

    #2
    Extron heeft de verloopjes zo liggen, vga => 5x BNC (RGBHV)
    Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

    Comment

    • jozef
      • Jul 2003
      • 52

      #3
      Die kabel heb ik nu ook naast me liggen om na te meten en om uit elkaar te trekken.
      Aan die kabel heb ik verder niks, ik wil naar een 5 polig xlr of zoiets maar dan moet ik wel weten of de H en V nog nodig zijn. Ik begrijp dat de RGBS kabel niet makkelijk te maken is. dat begreep ik weer van jongens die zoeen kabel op de tv aansluiten maar dat is bij mij niet nodig. Ik wil van VGA out naar het kabeltje en dan weer naar VGA. (beamer en TFT scherm)
      Last edited by jozef; 05-03-08, 18:35. Reason: was wat vergeten...

      Comment

      • laserguy
        • Jun 2003
        • 2755

        #4
        Ik wil van VGA out naar het kabeltje en dan weer naar VGA. (beamer en TFT scherm)
        En waarom maken we het onszelf dan lastig? Waarom niet gewoon een DEFTIGE lange VGA kabel kopen? Zal de "kracht" van je VGA signaal veel beter behouden dan alle troep die je er nu mee van plan bent.
        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

        Comment

        • jozef
          • Jul 2003
          • 52

          #5
          Eigenlijk heel simpel, ik heb nu een goede 10 meter vga kabel maar mijn ervaring uit het verleden en op het werk met D-sub connectors is dat het slappe en onbetrouwbare k*t dingen zijn, de aders breken snel, pinnetjes zijn niet sterk en ga maar eens er perongeluk op staan... Al diverse types gehad.

          Vandaar.
          Last edited by jozef; 06-03-08, 10:15.

          Comment

          • laserguy
            • Jun 2003
            • 2755

            #6
            Ok, Sub-D connectoren zijn niet stevig in lompe handen maar wie een beetje verstand heeft van zaken gaat er toch goed mee om? Het is toch NOOIT de bedoeling om op een connector te gaan staan? Dit geldt ook voor je verloopje dat je wil maken: ook dat zal zijn zwakke punten hebben. Dat een goede kabel breekt heb ik nog nooit meegemaakt... nochtans al eens een 25 meter exemplaar gehad dat leuk een rek omver trok en toch niet kapot was... die goeie dikke zwarte kwaliteitskabels met aangegoten stekkers zijn echt wel stevig hoor... behalve dan aan de pinnetjes maar normaal gezien moeten er daar geen onervaren handen aan komen, toch?
            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

            Comment

            • FiëstaLj
              • Oct 2000
              • 2068

              #7
              vga blijft een pc signaal, je zult die H en V sync dus mee moeten nemen, dus kijk es voor een xlr10 als je xlr handig vind. Anders zou ik netjes bij vga of rgbhv bekabeling blijven
              Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

              Comment

              • jozef
                • Jul 2003
                • 52

                #8
                Ja, zoiets zoek ik. bij neutrik kom ik niet verder dan een 7 pins xlr terwijl ik dacht dat er ook een 8xlr was. Dacht ook dat er hier eens over gesproken was maar ook dat vind ik niet meer terug.

                Gister een test gedaan en ja je hebt idd de h en v nodig. Op de kabel van D-sub naar 5 x coax zijn alle massa's incl v en h sync ground met elkaar door gelust en word er in de kabel de buitenmantel gebruikt als al gehele massa. Daaruit concludeer ik dus dat het wel mogelijk is om met minder draden verder te gaan.
                Het zou dan zoiets kunnen worden:
                1 RGB ground en H en V ground bij elkaar.
                2 rood
                3 groen
                4 blauw
                5 horizontaal
                6 verticaal
                7 draadje om tegen de monitor te vertellen dat het 4:3 of 16:9 is. Ben daar nog niet achter of die nodig is. de volgorde word wel anders op de connector maar zo is het goed te lezen.

                Iemand zoiets als eens gedaan? vanavond ga ik het weer proberen denk ik.

                @laserguy ik bedoelde niet de kabel maar de adertjes die te kwetsbaar zijn. Natuurlijk ga je niet bewust op een connector staan maar feit is dat een xlr het beter aan kan dan een D-sub. Als de kraag van de D-sub connector ergens tegen aan slaat/stoot dan is hij vaak al meteen krom. Ik heb wel een waterpomptang maar die gebruik ik liever niet daarvoor...

                Comment

                • SjoerdOptLand
                  • Jul 2003
                  • 261

                  #9
                  Ik zou oppassen met XLR >4. XLR5 heeft alweer zulke dunne lange pinnetjes, die heb ik al eens verbogen gezien. Bovendien is de impedantie van de connectoren nou niet echt netjes gedefinieerd. Op lange kabels kun je daardoor reflecties en dus 'spookbeelden' gaan krijgen.

                  Als je dan echt iets degelijks en lomps wilt, zou ik gaan voor een connector met coaxiale contacten. Harting maakt bijvoorbeeld lompe connectoren, waarin je zelf sub-connectors kunt organiseren: Han-Modular. Je kunt er vermogen, hoogspanning, pneumatiek, optica, stuursignalen en ook 75 ohm coaxiale verbindingen in één connector mee bouwen.

                  Succes ermee,
                  Sjoerd

                  Comment

                  • laserguy
                    • Jun 2003
                    • 2755

                    #10
                    Han-Modular. Je kunt er vermogen, hoogspanning, pneumatiek, optica, stuursignalen en ook 75 ohm coaxiale verbindingen in één connector mee bouwen
                    Dan is het duidelijk wat een nette oplossing is denk ik: Die Harting met 75 Ohms connectie want anders gaat idd je beeldscherpte eraan.
                    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

                    Comment

                    Working...