VISCA over XLR3

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Trein
    • Aug 2004
    • 5

VISCA over XLR3

Hoi!

Het is mogelijk om VISCA protocol (sony remote camera's) over een 3 aderige verbinding te sturen. Weet iemand hoe dat mogelijk is. Visa gaat in mijn geval over rs422. Voor Sony camera BRC300p.

Mocht iemand het weten hoor ik het graag!
    Diagonaal 4ever!!!
  • Stoney3K
    • Sep 2007
    • 1399

Originally posted by Trein
    Hoi!

Het is mogelijk om VISCA protocol (sony remote camera's) over een 3 aderige verbinding te sturen. Weet iemand hoe dat mogelijk is. Visa gaat in mijn geval over rs422. Voor Sony camera BRC300p.

Mocht iemand het weten hoor ik het graag!
    Ik weet weinig over het VISCA protocol, maar als het van RS422 afgeleid is:
    RS422 is net zoals RS485 (wat wij beter kennen als DMX) een protocol wat over differentiële kabels gaat:

RS422 - Wikipedia

XLR heeft drie aders, waar RS422 er per communicatierichting twee nodig heeft (plus ground). Dus éénrichting communicatie gaat over XLR prima lukken, ik weet niet of de camera ook communicatie terugstuurt maar dan kun je eventueel een extra lijntje terug leggen.

Gebruik bij voorkeur twisted pair (DMX) XLR-kabel, in plaats van microfoonsnoer. Ik weet niet wat voor aansluiting er op je video-apparatuur c.q. camera zit, dus over pinouts kan ik weinig info geven.

Heb je maar één 3-aderige verbinding tot je beschikking en heb je tweerichtingsverkeer nodig, dan zou je kunnnen overwegen om RS422 in RS232 om te zetten, en aan het andere uiteinde van de kabel weer in RS422 terug te converteren.
    First make it work, then make it look pretty!

Comment

• wesley2004
      • May 2005
      • 23

Dit gaat prima, bij ons hebben we voor deze camera's verloopjes van visca naar xlr.
      Werkt prima!!

Comment

• Henk Mol
        • Jun 2007
        • 6

Ja.. klopt wat Wesley zegt...
        Maar... let wel op bij het maken van de verloopjes dat er verschil zit in pin bezetting (Cross) aan male en female kant. Sony visca kabel dus even doorknippen en meten welke kant dat je hebt !!

Zo uit m'n hoofd zit voor de visca kabel die door sony wordt geleverd:
        n/c n/c n/c (wel aangesloten, maar niet nodig)
        5 (Rood) / 4(Oranje) / 3(Geel)
        2 (groen) / 1 (zwart) (of kleuren andersom, maakt niet uit)

Aan deze kant moet de female XLR3
        2= Geel 1= Oranje
        3= Rood
        Groen en zwart moeten worden doorverbonden met elkaar

Male XLR3 kant:
        1= Oranje 2= Geel
        3= Rood

5 (Geel) / 4(Oranje) / 3(Rood)

Dit moet 'm zijn. Als je de verloopjes dus niet allemaal hetzelfde maakt qua male en female kant, dan zoek je je wezeloos naar de storing.. sprak hij uit ervaring.

Comment

• wesley2004
          • May 2005
          • 23

ja klopt inderdaad.
          Heb ook al eens gestaan met 1 kapot verloopje.
          Dan maar een ander verloopje uit een andere camera met een sexchanger ertussen.....dacht ik......werkte dus niet door bovengenoemde.

Comment

• paul 1
            • Sep 2009
            • 1

dat kan allemaal wel maar die 8 kabeltjes zitten er toch niet voor niks aan
            en aan welke kant moeten de zwate en groene aan elkaar als je een verloop maakt de kant van de camera of de kant van de controler
            wij hebben ze over netwerk kabel zitten werkt ook prima maar ben heel nieuwschierig naar die xlr versie

greetz

Comment

• proficam
              • Feb 2011
              • 2

Originally posted by Henk Mol
              Ja.. klopt wat Wesley zegt...
              Maar... let wel op bij het maken van de verloopjes dat er verschil zit in pin bezetting (Cross) aan male en female kant. Sony visca kabel dus even doorknippen en meten welke kant dat je hebt !!

Zo uit m'n hoofd zit voor de visca kabel die door sony wordt geleverd:
              5 (Rood) / 4(Oranje) / 3(Geel)

Aan deze kant moet de female XLR3
              2= Geel 1= Oranje
              3= Rood
              Groen en zwart moeten worden doorverbonden met elkaar

Male XLR3 kant:
              1= Oranje 2= Geel
              3= Rood

5 (Geel) / 4(Oranje) / 3(Rood)

Dit moet 'm zijn. Als je de verloopjes dus niet allemaal hetzelfde maakt qua male en female kant, dan zoek je je wezeloos naar de storing.. sprak hij uit ervaring.
              Beste Henk moet bij de XLR pin 1 geen aarde?

Comment

• moderator
                Moderator
                • Apr 2001
                • 5950

Beste Proficam, de laatste keer dat Henk actief was op het forum was alweer een paar maanden geleden....
                Laatste activiteit: 23-11-10 16:18

Je doet er dus verstandig aan om een volledig bericht achter te laten mocht het de bedoeling zijn een correctie te plaatsen, wanneer het een vraag is, dan wellicht iemand anders die het antwoord heeft?
                Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• proficam
                  • Feb 2011
                  • 2

Originally posted by moderator
                  Beste Proficam, de laatste keer dat Henk actief was op het forum was alweer een paar maanden geleden....
                  Laatste activiteit: 23-11-10 16:18

Je doet er dus verstandig aan om een volledig bericht achter te laten mocht het de bedoeling zijn een correctie te plaatsen, wanneer het een vraag is, dan wellicht iemand anders die het antwoord heeft?

Oke dank je wel!
                  Wie o wie weet welke kleuren wat doen bij de vasci kabel bij de Sony BRC-300. Ik heb het verloopje gemaakt, hij doet het, maar is wel traag. En is het mogelijk om via deze XLR nog een camera aan te koppelen? Wat doen die drie kleuren (oranje, rood en geel) of welk pin nummers zijn het?
                  In de handleiding staat:
                  Pin 1: no connection
                  Pin 2: no connection
                  Pin 3: TXD IN (wat is dit?)
                  Pin 4: GND
                  Pin 5: RXD IN (wat is RXD?)
                  Pin 6: GND
                  Pin 7: no connection
                  Pin 8: no connection

Hopelijk kan iemand me helpen! Ik heb een vasci kabel stuk geknipt voor het verloopje naar xlr te maken. Weet iemand waar je nog een extra kabel kunt kopen?

Groeten,

Marcel Cools

Comment

Working...