Benodigd: Videoequipment vereniging

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Niels Bergkamp
    • Aug 2008
    • 2

Benodigd: Videoequipment vereniging

Goeiedag beste heren en dames,

Hoewel ik wel beschik over wat basis vaardigheden video, kom ik toch als lichtman heel wat kennis te kort, vandaar dat ik mijn vraag maar hier stel.

Situatie zit zo:

Voor een vereniging waar ik al tijden het licht verzorg ben ik gevraagd of ik ook kan zorgen voor het video gedeelte.

Het is een cultureel vereniging, waarbij er een hoop discussies worden uitgevoerd, speeches worden gehouden en zo af en toe een uitstapje.

Zij willen in de toekomst alles vastzetten op video en de boel monteren tot DVD. zowel voor eigen gebruik als voor promotie doeleinden (sponsering etc).

Ik ben ermee akkoord gegaan, en ik ben mij ondertussen al aan het verdiepen erin. Dit gedeelte is overigens hobbymatig, ik wordt er niet voor betaald.

De bedoeling is dat er uiteindelijk een dvd komt met gemonteerde videobeelden van 2 camera's. Het geluid moet gemixt worden wat komt van 2 microfoons voor de sprekers en één ambience microfoon. Ik neem aan dat dit het makkelijkse is door het live te mixen op een simpel geluidstafeltje en vervolgens op te nemen op MD / Pc???

Vervolgens videobeelden, het is de bedoeling dat indien er een slecht shot is in beeld, ik overschakel naar de andere camera. Is het handiger om alvast live alles te mixen (videomixer) of dit pas achteraf doen? Sowieso zul je alles achteraf moeten fine tunen. Wat is jullie mening?

Wat ook nodig zal zijn is een pc waarmee we kunnen monteren en het geluid kunnen bijvoegen. Ik heb redelijk wat ict kennis, dus het samenstellen van hardware is geen probleem. Wat voor software zal ik moeten gebruiken en hoe laad ik alle data in (video & geluid)

Het budget is: 10.000 euro
    (wat eventueel uitgebreid kan worden tot 15.000).

Hiervoor zal het volgende moeten worden aangeschaft:

* 2 videocamera's + statieven, kabels etc etc
    * 3 microfoons (2 voor sprekers en één voor ambience) + statieven+kabels
    * Geluidsmixer voor het mixen van mics + opname apparatuur
    * Eventueel een videomixer
    * Pc voor montage + software
    * Case voor videocams, mics, mixers

Ik zal vast een aantal dingen over het hoofd hebben gezien, maar dit is wat ik in gedachte had. Is het aan te raden voor zo'n bedrag om naar duitsland af te reizen? Of niet ivm garantie?

Wat is kwalitatief goed spul, en wat zal ik echt nodig hebben voor het monteren van een dvd?
    Waar zal ik alle spullen moeten aanschaffen en waar moet ik vooral aandacht aan besteden?
    Ik heb nog maar één keer een simpel dvd gemonteerd (avid), maar de wil en motivatie is er om verder erin te gaan.

Niet mij aub hier niet op vast, dit is mijn eerste post hier, hoewel ik al tijden meelurk.

Groeten
    Last edited by Niels Bergkamp; 11-08-08, 09:56.
  • hugovanmeijeren
    • Oct 2004
    • 1436

Live gaan schakelen is veruit de snelste manier om je DVD klaar te krijgen, maar het is ook de duurste optie. Bovendien is nabewerking achteraf nauwelijks mogelijk, uiteraard kun je nog kleurcorrectie en geluidsnabewerking toepassen maar aan de volgorde van je beelden doe je niets meer.
    Bovendien als je gaat nabewerken is je tijdswinst ook weg, dus dan heeft het niet zoveel zin meer.

Als je niet onder tijdsdruk staat dan kun je denk ik beter de montage achteraf doen. Gewoon de tape in de camera laten meedraaien en achteraf alles in de computer inladen. Met software als Avid Media Composer of Avid Xpress monteer je als een tierelier (zowel PC als Mac), zeker als je al een keer ervaring opgedaan hebt met Avid is dat een goede keuze.

Als je toch de optie live schakelen open wilt houden dan moet je niet vergeten om ook nog even een stel monitors aan je lijstje toe te voegen. Vergeet niet dat je ook véél meer kabels nodig bent, en dat tikt ook aardig aan in de prijs.

Groeten Hugo
    Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• Niels Bergkamp
      • Aug 2008
      • 2

Hey Hugo,

Bedankt voor je reactie.

Tijddruk is er niet, en ik zal weken de tijd heben om de boel in elkaar te monteren.

Ik zit alleen met de vraag hoe ik audio het beste kan opnemen?
      Ik heb namelijk te maken met 3 mics en de ingebouwde mic gebruiken van de cam is geen optie.

Kan ik geluid los opnemen vanaf de geluidstafel? Of zal ik dan temaken krijgen met tijdverschillen en problemen met synqen?

Comment

• hugovanmeijeren
        • Oct 2004
        • 1436

Als je geen tijdsdruk hebt, dan kun je beter alles rustig achteraf monteren.
        Zoek een software pakket uit waar je zelf goed mee overweg kan en dat de mogelijkheden bezit die jij nodig hebt. Eerder genoemde pakketten zouden geen problemen mogen opleveren.

Geluid kun je los opnemen, maar je zult het wel synchroon moeten zetten met je video, dit kan problemen opleveren.

Wat vaak gedaan wordt is dat de audio via een losse mixer gemixt wordt, en via een uitgang van je mixer terug gevoerd wordt naar de camera.

Dan heb je ook geen synchronisatie problemen meer achteraf.

Succes met je project!

Groeten Hugo

Comment

• PeterZwart
          • Jan 2008
          • 402

Sony VX2000's zijn hele goeie camera's en niet al te groot / lomp.
          Het videobedrijf waar ik mee samen werk gebruikt deze ook en de kwaliteit is prima.

kwa edit-software is misschien Adobe Premiere CS3 + Adobe After Effects?
          eventueel als je een mac hebt zelfs final cut pro?
          Groeten fan 'n gek ut Fryslan

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4524

Ik doe het gewoon thuis.
            Cameratjes laten lopen. flashcard recorder aan de mixer.

Naar de PC via USB/firewire

en in emagixpakketje onder elkaar plakken. (was een paar jaar terug 25 euro bij de uitverkoop V&D!) Audio kun je door afspeelsnelheid te stretchen prima gelijk krijgen.

Hou je een schitterend .AVI filetje over.
            voorbeeld verzamelvideo met beelden van een heel seizoen met demo eronder. http://www.xs4all.nl/~ftpva126/disco...-discoband.mpg

Van .AVI naar DVD echter blijkt veel lastiger.
            lekker belangrijk!

Comment

• hugovanmeijeren
              • Oct 2004
              • 1436

Originally posted by showband
              voorbeeld verzamelvideo met beelden van een heel seizoen met demo eronder. http://www.xs4all.nl/~ftpva126/disco/DISCO-live-discoband.mpg
              Mooie video, alleen heb niet echt het idee dat ik live naar die band zit te luisteren (is ook niet zo)...
              Wel erg lekkere muziek trouwens!

Geluid via een Flash recorder opnemen kan natuurlijk wel, alleen heb je het probleem (zeker als de camera's zo nu en dan uitgeschakeld worden) dat je de boel synchroon moet trekken.
              Laat je het geluid (eventueel via één) camera mee lopen, dan is de boel al synchroon, via tijdcode kun je de 2 camera's dan wel weer gelijk zetten.

@Peter: After Effects is een mooi programma, maar niet direct nodig tenzij je veel met video-effecten wilt gaan werken. FCP is voor de Apple fanaat inderdaad ook een prima oplossing, 't is maar net waar je je zelf prettig bij voelt. Ik heb meer met Avid (Media Composer), maar dat komt gewoon omdat ik daar meer ervaring mee heb.

@Niels: Wil je een pc of Mac gebruiken?

Groeten Hugo

Comment

• vidioot
                • Mar 2006
                • 47

Hallo Niels,
                Als je live video wilt mixen gaat je beeldkwaliteit flink omlaag. Je komt waarschijnlijk via een composiet of s-video videomixer aan het werken, waardoor je beelden een stuk 'korreliger' zijn dan de beelden op je camerabandje.

Als je genoeg tijd hebt kun je het best twee camerabandjes opnemen en later editen. Omdat je geen mixer en monitoren hoeft te kopen heb je geld over om betere camera's te kopen. Denk bijvoorbeeld aan een Sony HDV camera (breedbeeld, HVR-Z1 of misschien HVR-V1). Voordeel van een semi-prof camera is dat je je geluid ook fatsoenlijk kunt aansluiten en regelen. Het geluid is prima live te mixen en terug te voeren naar een camera.

Wellicht wil je communicatie tussen cameramensen en regisseur. Als alleen de regisseur praat kun je volstaan met een hoofdtelefoonversterker en een aantal hoofdtelefoons. Een paar draadloze hoofdtelefoons op dezelfde frequentie werkt ook, maar is wat gevoeliger voor problemen (ontvangst, accu's). Je sluit een microfoon aan via je audio mengpaneel (aux uitgang) naar de verdeler/zender. Als je geld over hebt koop je een ASL of Clearcom set o.i.d. Je hebt met twee camera's 4 audiosporen, dus je kunt je regiegeluid eventueel apart opnemen om het monteren makkelijker te maken.

Om te monteren gebruik ik hier Liquid Edition van Pinnacle, die is wat uitgebreider dan Pinnacle Studio. Misschien is dit programma al te uitgebreid, maar het werkt bij ons prima.

Als je niet al teveel uren per jaar maakt kun je de camera's aan de pc aansluiten en de beelden via firewire capturen. Als je flink veel gaat produceren kun je beter een HDV recorder naast je pc zetten om de loopwerkjes en koppen van je camera's te sparen.

Veel succes met dit interessante project!

Comment

• kevkoptel
                  • Aug 2008
                  • 2

Ik zal toch maar even waarschuwen dat je met een bedrag van 10k euro uiterst budgetmatig moet gaan werken. Ik vrees ervoor dat je goede resultaten kunt bereiken.

2 goede camera's kosten heel wat geld. Kijk zeker naar de optische zoom, voor events is een 20X zoom geen overbodige luxe. Eventueel bij lagere standaard zoomobjectieven kan je een zoom adapter kopen die je lensbereik vergroot. Nog belangrijker dan je camera zijn je statieven. Voorzie ook zeker zoomcontrollers, maken het leven van de cameracrew gemakkelijk.

Intercom is uitermate belangrijk, communicatie is de eerste stap voor een degelijk multicam resultaat.

Ik raad je absoluut aan om het live te mixen. Doe je dit niet dan kom je thuis met beelden die je niet kan mengen, die niet goed cutten, waar je veel werk aan hebt. Kijk een bij datavideo voor een SE-500 videomenger van bijna 1k euro. Deze dingen zijn nog net betaalbaar.

Mix je live heb je nog een opname apparaat nodig. Misschien ken je tweedehands een dv deck vinden. Een miniDV camera met analoge ingang kan ook werken.

Bedenk ook dat je multicamera editing software nodig hebt om dit te achteraf te doen (multiangle clips). Wil je de legale weg op zit je al snel aan 1k euro aan software alleen. (FCP, Avid, Premiere, ...) Je kan je camera's syncen met tijdcode (heb je geen budget voor) of met een klap, fototoestel flash of dergelijke.

Echter overleg eens met je vereniging, volgens mij is het (tenzij jullie elke week een opname willen doen) veel interessanter om dit materiaal in te huren wanneer nodig.

Wil je wat meer info mag je me altijd mailen. Ik heb reeds diverse sets samengesteld voor enkele bedrijven, echter 10k-15k euro is op het randje. Voor 20k euro denk ik dat het wel haalbaar moet zijn.

kevin.verelst@me.com
                  Last edited by kevkoptel; 20-08-08, 11:11.

Comment

• freek
                    • Aug 2008
                    • 238

Ik zou het anders aanpakken. Ik zou absoluut niet live gaan schakelen, heeft eigenlijk alleen maar nadelen. Financieel, je moet een mixer en monitoren kopen. Kwaliteit, je gaat alles eerst analoog maken (of je moet sdi camera's en mixers hebben, maar dat zit niet in je budget)
                    Het editen is iets meer werk maar de kwaliteit is zeker beter. Alleen het inladen duurt 2x zo lang. Als je gaat editen zet je je 2 video sporen onder elkaar (sync) en je gaat zitten kijken. Als je het ene shot niet mooi vind, kijk je wat je op dat moment op de andere hebt. kwestie van fade naar andere balk. het voordeel van achteraf monteren is dat je altijd nog een snijshot ik kan plakken (bijvoorbeeld iemand die aandachtig zit te luisteren. Dit zijn bekende montage truukjes, noemen we ook wel een luistershot.)
                    Hoelang je aan het monteren bent ligt aan de ervaring van je 2 camera mensen. Als ze dit al jaren doen, weten ze precies wat je wilt zien en welke shots gemakkelijk te monteren zijn.

Qua audio kun je 2 dingen doen. Of een simpele mix maken en dit op de camera opnemen. (nooit op een externe recorder, dit kost veel tijd om sync te krijgen) Wat je ook kan doen is 2 camera's kopen met 2 XLR ingangen per camera. Hierin prik je je 4 mic's en je kun het geluid perfect thuis afmixen.
                    Werkt als een trein. Het voordeel hiervan is dat je niet afhankelijk bent van je geluidstech. En foutjes kun je er makkelijker uithalen.

Je merkt dat je een afweging moet vinden tussen het werk terplaatse en de tijd die je in de nabewerking moet steken. Als je zelf wat handiger wordt met editen zul je merken dat het resultaat beter wordt als je het zelf thuis doet. Maar de eerste paar keer kost het je zeker meer tijd dan je verwacht.

Succes ermee.
                    Freek

Comment

• hugovanmeijeren
                      • Oct 2004
                      • 1436

Originally posted by freek
                      Ik zou het anders aanpakken. Ik zou absoluut niet live gaan schakelen...
                      Daar waren we al uit geloof ik...

Misschien dat Niels nog wat kan laten horen over hoe de zaken er momenteel voor staan?

Groeten Hugo

Comment

Working...