XLR4 DC pinning voeding camera's

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SjoerdOptLand
    • Jul 2003
    • 261

    XLR4 DC pinning voeding camera's

    Hallo allemaal,

    Voor een multikabelsysteem voor (professionelere) camera's ben ik op zoek naar de meest courante connector voor de voeding. Bij de wat degelijker schoudercam's zie ik vaak een XLR4 male chassisdeel, maar ik kan (ook na wat Googlen) geen standaard voltages en pinning vinden.

    Is er een standaard? Wat zijn gangbare spanningen en pinnings?

    Voor als er minder professionele camera's gebruikt worden, wilde ik verloopjes maken/kopen van XLR4 naar de toe te passen connector.

    Alvast bedankt,
    Sjoerd
  • vidioot
    • Mar 2006
    • 47

    #2
    Hey Sjoerd,

    de pinning is

    pin1 = massa
    pin2 = n.c.
    pin3 = n.c.
    pin4 = +12V DC

    Als je deze omdraaid heb je weinig lol meer van je camera's, daar kunnen ze niet tegen.
    Overigens leveren de meeste grote cameravoedingen +16,7V. Deze spanning zakt in als je langere kabels gebruikt en/of zwaardere camera's (belasting, Watts).

    Om je spanning te meten aan het einde van je multi hang je er een 12V lampje aan met hetzelfde verbruik als je camera, zodat de spanning inzakt. Zo loop je het risico niet dat je je camera sloopt tijdens het afregelen van de voeding.

    Een spanningregelaar aan het einde van je multi doet ook wonderen! Je monteerd die dan in je verloopje "XLR-4 naar prul-stekker" Misschien kun je een auto-omvormer gebruiken voor jouw type camera, dan ga je immers ook uit van 12V.

    Hoe gaat je kabel eruit zien? Een snake, met aan twee kanten XLR, BNC etc? Of maak je kastjes voor aan je riem? Stop je er intercom in?

    Groeten, Roy

    Comment

    • SjoerdOptLand
      • Jul 2003
      • 261

      #3
      Hoi Roy,

      Bedankt voor je snelle antwoord. Als ik het goed begrijp zijn de professionele camera's dan wel enigszins tolerant, omdat er niet evenveel spanning over elke kabel valt.

      Het gaat om een verbeterde versie van het huidige beltpack over UTP systeem. Dit werkt met composiet, ASL-achtige intercom en tally. Hoe het nieuwe systeem gaat werken is nog onderwerp van ontwerp, maar in elk geval moet het ook voeding gaan ondersteunen.

      Toch een vraagje nog: in de specs van camera's als de JVC GY-200 (die XLR4 heeft) zie ik 7.2V DC staan. Verwacht deze camera dan 7.2V op pin 4, regelt 'ie dat zelf bij of hoe werkt dat?

      Alvast bedankt,
      Sjoerd

      Comment

      • vidioot
        • Mar 2006
        • 47

        #4
        Ik kan eigenlijk alleen de GY-HD200 vinden, dus ik ga er maar vanuit dat je die hebt. In de specs (http://www.digitalstudio.si/jvcpdf/gy-hd200.pdf) vond ik het volgende:

        [FONT=HelveticaNeue-LightCond][FONT=HelveticaNeue-LightCond][FONT=HelveticaNeue-LightCond][LEFT]Power requirement: DC 12 V (10.5 — 17 V)[/LEFT]
        Power consumption: Approx. 23 W (in Record mode)

        Zo te zien heeft de camera idd flink wat tolerantie. In praktijk zal de spanning vaker varieren ivm verschillende kabellengtes.

        Ik kan de 7.2V zo snel niet vinden, maar het lijkt me een vreemde combinatie met een XLR-4, die standaard voor 12V gebruikt wordt.

        Mocht je camera's hebben die een specifieke spanning vereisen, dan kun je maar beter extern zorgen dat die klopt. Een originele (JVC) 12V autolader/voeding lijkt me de makkelijkste/veiligste optie.

        Zelf ben ik op het moment bezig met een nieuwe studio, en wel benieuwd welke UTP-kastjes jullie gebruiken (en misschien verkopen? .

        Even een zijsprong: heb je je MX50 nog voorzien van tally? Ik sta voor dezelfde uitdaging, alle tips zijn van harte welkom!

        gr, Roy
        [/FONT]
        [/FONT]
        [/FONT]

        Comment

        • SjoerdOptLand
          • Jul 2003
          • 261

          #5
          Hoi Roy,

          Niet de tijd en de behoefte om alles te verwoorden en publiek te maken, mail me even op <sjoerd apenstaartje intercue punt nl>, dan kun je me eventueel bellen. Tally heb ik namelijk wel iets voor (ontwikkeld).

          Groeten,
          Sjoerd

          Comment

          Working...