laptop naar 2 beamers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

laptop naar 2 beamers

heren, dames ook..

voor een theatervoorstelling in Casa Rosso ben ik heftig op zoek naar een manier om (reeds gemaakte ) Avi-bestanden te kunnen afspelen op 2 ouwewetse beamers / tv's, met die gele tulp eraan.

wie weet
    - welke software ik moet leasen
    - welke kaart er achter mn USB-laptop moet om 2 outputs extra te creeeren?

thanx
    g
  • Koen van der K
    • Aug 2005
    • 1146

... ik neem aan dat je niet simpelweg "splitten" bedoelt van je composite output met een DBA-tje ? Of heb je helemaal geen composite output op je laptop ? Of heb je geen (DVD) player die AVI's kan afspelen ? Bedoel je 2 beamers "edge blended" op 1 source ?

vragen vragen ... we horen 't wel weer ...
    Meer is minder, minder is meer

Comment

• Stoney3K
      • Sep 2007
      • 1399

Originally posted by Koen van der K
      ... ik neem aan dat je niet simpelweg "splitten" bedoelt van je composite output met een DBA-tje ? Of heb je helemaal geen composite output op je laptop ? Of heb je geen (DVD) player die AVI's kan afspelen ? Bedoel je 2 beamers "edge blended" op 1 source ?

vragen vragen ... we horen 't wel weer ...
      Zal ik dit even voor TS in normaal technobabbel-loos Nederlands-vertalen?

Zo te horen wil je van één beeldbron (je laptop) naar twee schermen, de beamers dus. De beamers zijn voorzien van tulpaansluiting.

De gele tulpaansluiting noemen we in vaktermen 'composiet', en is in consumententoepassing één van de meestgebruikte aansluitingen op oudere apparatuur, samen met S-Video en SCART.

De vraag is nu even hoe je dat precies wil. Het is namelijk zo dat je bijvoorbeeld de twee beamers hetzelfde beeld kan laten weergeven, door het signaal te splitsen. Bijvoorbeeld via een T-stukje of Y-kabel (niet aan te radan), de aan te raden oplossing hier is een verdeelversterker (DBA).

Heb je nou beide schermen naast elkaar opgesteld, dan is het mogelijk om ze op één bron aan te sluiten zodanig dat het een enkel breed beeld oplevert. Daar is speciale apparatuur voor, maar je bronmateriaal moet ervoor geschikt zijn -- boven en onder wordt namelijk in zo'n geval veel afgesneden (vergelijk het beeld van een bioscoopscherm met dat van een TV).

Kwestie één is natuurlijk of je laptop een composiet-uitgang heeft. De meeste moderne laptops hebben een TV-out aansluiting (gele plug met 4 pennen, lijkt op een toetsenbordaansluiting) in de vorm van S-Video, dat is met een simpel kabeltje naar composiet te verlopen.

Als de opstelling klein is en je met twee dezelfde schermen vooruit kunt, dan kun je het redelijk vlot doen met een paar BNC-kabels en een T-stukje. Als je laptop geen TV-out aansluiting heeft, dan kun je zoeken naar een DVD-speler met AVI (DivX) ondersteuning, mits het niet nodig is om de filmpjes op een exact moment te starten.

Dus vraag één is even: Wat moet de opstelling, in termen van beeld en weergevers (beamers/TV's) precies worden?
      First make it work, then make it look pretty!

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

vrij simpel, de 2 weergevers krijgen verschillende data aangeboden, liefst vanuit 1 laptop met xp-pro..

dat composiet verhaal was me al duidelijk, daar ligt het niet aan.
        Ben dus eigenlijk op zoek naar een USB-dongle (of 2?) , met 2x composiet uit, en de bijbehorende software ervoor om beide sources in te kunnen starten..

Comment

• Koen van der K
          • Aug 2005
          • 1146

Hmm ... ja zover gaat mijn kennis niet ... helaas.

Succes !

ps had wel begrepen dat je mijn verhaal zou begrijpen ;-)
          Meer is minder, minder is meer

Comment

• Stoney3K
            • Sep 2007
            • 1399

Originally posted by MacGyverSounds
            vrij simpel, de 2 weergevers krijgen verschillende data aangeboden, liefst vanuit 1 laptop met xp-pro..

dat composiet verhaal was me al duidelijk, daar ligt het niet aan.
            Ben dus eigenlijk op zoek naar een USB-dongle (of 2?) , met 2x composiet uit, en de bijbehorende software ervoor om beide sources in te kunnen starten..
            Ik geloof niet dat er USB-videokaarten bestaan met composiet uit, er zijn wel USB naar VGA converters maar de prestaties daarvan zijn niet om over naar huis te schrijven.

De beste optie is hier misschien om twee losse systemen (laptops, thinclients) te gebruiken en die via een netwerk of DMX aan te sturen (oa Arkaos kan dit geloof ik), of de filmpjes op DVD zetten en dan met twee DVD-spelers met tijdcode-sync werken.

Comment

• SjoerdOptLand
              • Jul 2003
              • 261

Tsja, in dit geval hangt het er nogal vanaf welke uitgangen je laptop heeft en hoe onafhankelijk deze kunnen worden aangestuurd. (Want je hebt gelijk, het is wel errug fijn om dat vanaf één en dezelfde laptop aan te sturen.)

Als je een VGA- en een composiet-uitgang hebt die afzonderlijk aanstuurbaar zijn, kun je dat natuurlijk benutten. Voor de VGA-uitgang heb je dan een scanconverter oid nodig om naar composiet te komen.

Als je alleen één VGA uitgang hebt, dan zou je eens kunnen kijken naar de Matrox DualHead2Go. Toegegeven, je hebt dan opnieuw twee scanconverters nodig, maar dan kun je het wel vanaf je laptop aansturen.

Qua software: daar heb ik minder ervaring mee. Als je iets professioneels hebt als Final Cut, dan zou je een 8:3 verhouding filmpje kunnen maken met beide AVI's naast elkaar synchroon. Voor afspelen zijn er wel tooltjes, op Mac doet NicePlayer het wel fijn. Ik weet niet of je iets als Arkaos al hebt geprobeerd, ik weet niet of je daarmee twee filmpjes naast elkaar kunt afspelen. Mocht je de tools niet hebben, volgens mij woon ik niet zover van je vandaan dus dan kom je maar langs.

Mocht je nog op de twee-losse-PC's tour gaan: VLC heeft een netsync module om spelers op twee machines via het netwerk te syncen. Ik heb dit een jaar geleden na veel moeite toch niet voor elkaar gekregen, maar misschien dat de huidige versie (of onder Windows) wel werkt.

Succes!
              Sjoerd

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

jaja... lastige klus heb ik weer....

we willen dus eigenlijk een stuk software dat onder XP diverse video-fragmenten (op avi, dat dan weer wel) naar een composiet-uitgang gooit.

Nou liggen hier 2 laptops met composiet uit, maar ik weet niet of die werkend te krijgen zijn. Daarnaast ken ik de XP-versies niet, zou zo maar ineens bagger-uitgangen kunnen zijn. VAndaar dat ik op zeker wil , en dus 2x een USB>>composiet verloop, met software die de players consequent naar een van beide uitgangen dirigeert....

het geluid schijnt een dolby 9.1 te gaan worden, maar dat lukt me wel (ghe ghe)

Comment

• Stoney3K
                  • Sep 2007
                  • 1399

Originally posted by MacGyverSounds
                  ...VAndaar dat ik op zeker wil , en dus 2x een USB>>composiet verloop, met software die de players consequent naar een van beide uitgangen dirigeert....
                  Ik ben alleen bang dat er geen USB naar composiet converters op de markt zijn die output ondersteunen. Alle USB->Composite kaarten zijn namelijk capture kaarten, daar kun je wel mee opnemen maar niet mee afspelen.

Comment

• Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

ben al een stuk verder, mn ouwe laptops draaien met een s-vhs stekker gewoon een 2e monitor. (wel erg slecht beeld, maar ja, dat kunnen we nog proberen te versterken)...Nou nog s-vhs overzetten op scart, (maar dat kan wel, geloof ik)..

heb zelfs al dvd-player met een externe controller, en dus een beeld op de ext, terwijl de player op de laptop blijft staan. Mocht die 2e TV een flatscreen mogen worden, dan kan die via een 10 m XVGA eraan.

bedankt voor de morele steun.

Comment

Working...