video en ledschermen wat is het beste formaat?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bashen
    • Oct 2008
    • 2

    video en ledschermen wat is het beste formaat?

    Hallo om maar meteen met de deur in huis te vallen:

    zaterdag wil ik op een evenement een video laten afspelen. Nu heb ik alleen doorgekregen dat de schermen hetvolgende formaat hebben:

    2 zijschermen: 384x144 pixels (elke tegel is 64x48)
    centraal: 1536x288 pixels (elke tegel is 128x96)

    Nu heb ik een video die ik nog moet exporteren maar heb geen idee wat ik nu als resolutie moet gebruiken om het goed eruit te laten zien. Als ik dit goed begrijp is het een breed ledscherm met een hele rare beeldverhouding.

    ALs ik nu een video van 720x576 heb dan valt er een groot deel van het scherm af en blijft er een groot deel zwart of zie ik dat nu verkeerd?

    Mogelijk dat dit in het verkeerde forum zit maar heb geen idee waar ik deze informatie kan vinden.
  • SjoerdOptLand
    • Jul 2003
    • 261

    #2
    Je kon het misschien al verwachten, maar ik denk dat je meer informatie nodig hebt. Alleen pixels zeggen niet alles, de vraag is ook of je pixels vierkant zijn. Zo ja, dan heb je inderdaad vrij brede schermen, anders... hangt het er vanaf. De breedte/hoogte verhouding van een pixel wordt soms pixel aspect genoemd, daar kun je misschien op zoeken.

    Vervolgens (als je weet wat de fysieke breedte/hoogte verhouding is van je schermen), moet je bedenken wat je daarop wilt zien (croppen in welke richting, misschien uitrekken of herhalen). Tenslotte moet je met de technische middelen (scalers, converters) zien dat je dat voor elkaar krijgt. Afhankelijk daarvan moet je je filmpje alvast croppen, vervormen en/of herhalen of gebeurt dat later in je signaalpad.

    Voor de finishing touch (maar ook weer afhankelijk van de technische realisatie) kun je zorgen dat je filmpje (een veelvoud van) de pixelverhouding heeft. Als je scaler bijvoorbeeld de resolutie precies kan halveren (2,00000), krijg je veel mooier beeld dan als er 2,66667 originele pixels 'onder' een schermpixel zitten (aliasing-effecten).

    Veel succes ermee en verzamel vooral eerst de informatie die je nodig hebt.
    Sjoerd

    Comment

    • bashen
      • Oct 2008
      • 2

      #3
      alvast bedankt voor deze info dat helpt me alweer wat op weg. Ik weet namelijk niet wat ik aan info nodig heb. Ben aardig bekend met video om normale schermen in publiceren op internet. Niet voor een evenement.

      Ik kan wel vertellen dat het een q-dance evenement in de HMH is waarbij normaal gesproken aardig wat materiaal wordt vrijgemaakt om de show, video en licht elementen goed uit te laten komen. Technisch weet ik niet wat er allemaal staat maar er kan redelijk wat.

      Lijkt me in iedergeval duidelijk dat er gewoon meer info moet zijn.

      Comment

      • FiëstaLj
        • Oct 2000
        • 2068

        #4
        Op welk medium mag je de content aanleveren ? Anders even contact opnemen met het bedrijf dat de installatie levert. Hun kunnen je vast adviseren wat het beste resultaat op gaat leveren.
        Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

        Comment

        • Nit-Wit
          • Feb 2005
          • 250

          #5
          wie levert de schermen daar?

          anyway, gewoon op square pix uitrenderen in de gegeven resolutie.
          ik ben alleen benieuwd naar de pixelpitch die fysiek in het scherm aanwezig is.
          is het scherm meer bedoelt voor gfx of voor video?

          wat er doorgaans gedaan word is een pixelmap opstellen dat er bijvoorbeeld zo uitziet:
          Signaal is 1600*1200 (een normale resolutie, ookwel UXGA genoemd)
          daarin stop je een "banner" (of hoe je het videostukje ook wel wilt noemen) met de resolutie van 1536*288
          die videoleverancier kan vast wel jou signaal op de juiste plaats positioneren. (althans.. als het scherm niet van de kwaliteit chinees wegwerp LED is...) en anders een goede scaler meenemen. (lees Imagepro HD van Folsom).
          Last edited by Nit-Wit; 03-10-08, 18:44.
          "Neen, een Camera rail is geen truss" ® Han

          Comment

          Working...