Lenspunten berekenen blijft lastig

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • freek
    • Aug 2008
    • 238

Lenspunten berekenen blijft lastig

Beste Allemaal,

Vaak merk ik dat er nogal eens onduidelijkheid is over het berekenen van de goede lens voor een projector. Zeker omdat er (te) veel variabelen zijn.
    De basis kan iedereen wel uitrekenen.
    Lenspunt = afstand tot scherm/breedte scherm.
    Maar wat als je 16:9 gaat projecteren? (hangt er ook nog vanaf of je projector een 16:9 chip heeft of een 4:3) en zelfs C.S. formaat wat je tegenwoordig tegenkomt bij HD filmvertoningen. (C.S. =Cinemascope ofwel 2.35:1)
    Wat natuurlijk ook nog meespeelt is voor welke chip de punten berekend zijn. Bijvoorbeeld zijn de opgegeven punten voor een SXGA lens opeens anders bij een Full HD 16:9 DLP Chip.

Ik ben benieuwd hoe verhuur bedrijven hiermee omgaan. Want eigenlijk heeft dus elke lens wel 2 of 3 verschillende waardes.

Ben benieuwd naar jullie mening en rekenmethodes hierover.

Groet freek
    Last edited by freek; 11-10-08, 23:59.
  • FiëstaLj
    • Oct 2000
    • 2068

Beetje fatsoenlijk merk beamer levert nette rekenprogramma's hiervoor... Kijk maar eens naar de barco lenscalculator ofzo..
    Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• Nit-Wit
      • Feb 2005
      • 250

Het beste kijk je in de manual van de projector.
      zo heeft bijvoorbeeld Barco TLD HB lens een op een Barco FLM R20+ een andere lensfactor dan op een Barco SLM R12+.

Dit is inderdaad verwarrend.
      daarnaast bestaan er ook nog eens anamorphische lenzen en die hebben al helemaal een bijzondere aanpak nodig.

Maar wat voor resolutie je paneel is maakt eigenlijk niet uit:
      Als je de breedte kunt projecteren, dan komt de hoogte ook wel goed.
      het hangt alleen af hoe de projector om gaat met het switchen tussen diverse aspect ratio's.
      (uiteraard gaat deze zin alleen op als het te projecteren vlak breder is dan hij hoog is!)
      "Neen, een Camera rail is geen truss" ® Han

Comment

• freek
        • Aug 2008
        • 238

Originally posted by Nit-Wit

Maar wat voor resolutie je paneel is maakt eigenlijk niet uit:
        Als je de breedte kunt projecteren, dan komt de hoogte ook wel goed.
        Ben ik niet helemaal met je eens, Als je namelijk een 4:3 scherm hebt met bijv. een Christie HD12 zul je toch echt een stuk breder moeten kunnen projecteren dan het scherm breed is, anders red je het niet met de hoogte. (aangezien de christie een 16:9 chip heeft, moet je dus links en rechts een stuk oversteken om de beeldhoogte te halen)

Volgens mij is de fysieke afmeting juist erg belangrijk om je lenspunten te berekenen. Is natuurkundig ook wel logisch natuurlijk.
        Het is een feit dat een lens die bepaald is voor SXGA gemiddeld 0,2 punten verschil maakt als je hem voor een (grotere) HD chip zet.

Om in de manual te kijken kan idd handig zijn, maar niet altijd. ik had laatst het volgende;
        Ik had een barco 1.8-2.4:1 lens mbv een lensadapter in een Christie HD12. Ik moest 4:3 projecteren op een scherm van ongeveer 4,2 mtr breed. Ik kon even niet meer berekenen welke afstand ik nodig had. Iemand een idee???

Groet freek

Comment

• SmeP
          • May 2006
          • 37

Scherm is 4/3? Breedte scherm = 4.2mtr
          Projectiebreedte is dan 4.2 / 1.33 * 1.77
          Projector(lens)afstand is 1.8-2.5 * projectiebreedte

mavo-wiskunde

Comment

• freek
            • Aug 2008
            • 238

Originally posted by SmeP
            Scherm is 4/3? Breedte scherm = 4.2mtr
            Projectiebreedte is dan 4.2 / 1.33 * 1.77
            Projector(lens)afstand is 1.8-2.5 * projectiebreedte

mavo-wiskunde
            klopt redelijk, toch ben ik blij dat jij hier niet de projectie verzorgde, want je vergeet een aantal zaken. Ten eerste kan een lensadapter zeker verschil maken, ook heeft een sxga lens in een hd projector een afwijking. Welke weet je niet, bij benadering heeft deze configuratie een afwijking 0,35 tot 0,4. 0,2 voor je sxga naar HD en nog 0,15 tot 0,2 voor je lensadapter.

Nieuwe lenspunten worden dus ongeveer 2,2-2,7. Dit lijkt weinig maar je zou niet de eerste projectie-tech zijn die het liefst een gat in de achtermuur wil hakken op zijn projectie beeldvullend te krijgen.

Maar wat mijn punt is, is dat er soms meer variabelen zijn dan de meeste mensen denken. ik vraag me nog steeds af hoe anderen daar mee omgaan.

Comment

• SmeP
              • May 2006
              • 37

Originally posted by freek
              Ik had een barco 1.8-2.4:1 lens mbv een lensadapter in een Christie HD12. Ik moest 4:3 projecteren op een scherm van ongeveer 4,2 mtr breed. Ik kon even niet meer berekenen welke afstand ik nodig had.
              Originally posted by freek
              Maar wat mijn punt is, is dat er soms meer variabelen zijn dan de meeste mensen denken. ik vraag me nog steeds af hoe anderen daar mee omgaan.
              Tja, hoe gaan wij hier mee om?
              Als eerst stel ik mezelf de vraag, waarom zo'n projector als ik 4/3 projecteer, en waarom een ander merk lens? De klant kan veel goedkoper af met andere middelen.

Stel ik heb geen andere keus, en de adapter-manual brengt mijn geen wijsheden, dan proberen we het 'op de zaak' alvorens naar de klant te gaan.

Maar altijd geldt: eerst de klantvraag vertalen naar het kiezen van de juiste middelen

Comment

• Nit-Wit
                • Feb 2005
                • 250

Ik ben het met SmeP eens, er is in dit geval gewoon een slechte keuze gemaakt in de te gebruiken apparatuur.
                Waarom is er voor een projector gekozen van merk A en een lens van merk B?
                wat is het voordeel hiervan (de nadelen kunnen weten we wel).
                "Neen, een Camera rail is geen truss" ® Han

Comment

Working...