Installatie 30 computer monitoren

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • marsiglia
    • Jan 2009
    • 17

    Installatie 30 computer monitoren

    Hallo,

    13 februari organiseer ik een evenement in Leiden.

    Ik wil hiervoor een installatie maken met 30 computer monitoren. Deze monitoren komen in setjes van 3 onder elkaar door de zaal heen te hangen, of allemaal naast elkaar als een soort video muur. Dit wordt een lastig project, aangezien ik geen held ben in video.

    Heeft er iemand ervaring met het aansturen van computer monitoren? Kan ik dit gewoon met video signaal aansturen.

    Heeft er iemand ervaring met projecten als deze? En wat zijn jullie reacties hierop? Misschien verklaren jullie mij wel als gek, of misschien is dit wel appeltje eitje.

    Welke apparatuur is hier geschikt voor om te gebruiken? wat moet ik echt niet gebruiken?

    Hoop op reacties.

    Groetjes!
    Bo
  • Lala
    • Sep 2008
    • 370

    #2
    Wat voor signaal stuur je uit?

    Als het gewoon computermateriaal is, dan gewoon heel wat VGA splitters ertussen.

    Comment

    • marsiglia
      • Jan 2009
      • 17

      #3
      Ik stuur gewoon een video signaal uit. ik kan dit natuurlijk gewoon omzetten in vga.

      En een vga matrix? daar moet het toch ook mee lukken? kan er alleen geen een vinden met 30 outputs. plus dat ik dan heel veel vga kabels nodig moet hebben.

      Comment

      • laserguy
        • Jun 2003
        • 2755

        #4
        Wat je ook doet: hoe rekening met het volgende:
        - Gebruik de JUISTE en kwalitatieve kabels
        - Voed alles zoveel mogelijk vanuit 1 punt (brom krijg je wel niet met video maar wel storende beeldeffecten)
        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

        Comment

        • Nit-Wit
          • Feb 2005
          • 250

          #5
          voordat er allemaal fancy oplossingen geboden worden:
          - wat voor kabel lengtes spreken we?
          - wat voor resolutie wil je uitsturen?
          - moeten je monitoren een "vidiwall" vormen? dus content loopt door op de andere monitor?
          "Neen, een Camera rail is geen truss" ® Han

          Comment

          • marsiglia
            • Jan 2009
            • 17

            #6
            kabel lengtes zal zo tussen de 10 en 40 meter liggen. Het liefst wil ik er een vidwall van maken inderdaad. waarschijnlijk 3 monitoren onder elkaar en 3 in de breedte. dus een aantal vidwals krijg je dan.

            nogmaals, mijn video kennis is niet erg veel. dus over het uitsturen van resolutie kan ik niet veel vertellen. er zal een vj komen met resolume, en een live tekenaar, hier wordt tussen geswitched doormiddel van een video mixer...

            Comment

            • renevanh
              • Oct 2004
              • 2371

              #7
              40 meter VGA is te veel... dat gaat storingen opleveren.

              Waarom wil je computermonitoren gebruiken? Als je TV schermen gebruikt heb je veel meer mogelijkheden qua aansluiten, bijvoorbeeld dmv Coax (kan wel heel erg makkelijk 40 meter aan)?
              Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

              Comment

              • marsiglia
                • Jan 2009
                • 17

                #8
                ja, daar zit wat in... alleen heb ik geen 30 tv's. en ik heb wel 30 monitoren toevallig. daarnaast komen ze in een vaste constructie te zitten en dat gaat veel moeilijker met allemaal verschillende maten tv's.

                functioneert een VGA splitter niet ook als een versterker?

                Comment

                • Nit-Wit
                  • Feb 2005
                  • 250

                  #9
                  wat je wilt kan wel, maar kost geld.
                  het hangt natuurlijk af van je budget.

                  die kabel lengtes kunnen wel, maar niet met de standaard VGA kabels.
                  maximale is toch echt wel 20m, en dan is het al niet zo scherp meer.

                  je moet opzoek gaan naar verdeelversterkers. en of amplifiers.

                  die vidiwall oplossing kan, maar volgens mij heb je geen enkel idee hoe dit technisch in elkaar zit...
                  "Neen, een Camera rail is geen truss" ® Han

                  Comment

                  • laserguy
                    • Jun 2003
                    • 2755

                    #10
                    30 meter gaat nog perfect met GOEDE VGA kabel (werkt hier al jaren perfect!).
                    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

                    Comment

                    • marsiglia
                      • Jan 2009
                      • 17

                      #11
                      ik moet toegeven dat ik niet helemaal precies weet hoe een vidwall technisch in elkaar zit. Ik ben hier ook vanaf getapt en doe gewoon op elke monitor het zelfde.

                      ik heb het volgende gevonden... 1x4 port VGA distribution amplfier/splitter 250 Mhz

                      Als ik nou een aantal van die kastje koop en dan de monitors doorlussen... is dat een optie? of verlies ik dan te veel beeld?

                      Comment

                      • marsiglia
                        • Jan 2009
                        • 17

                        #12
                        ik moet toegeven dat ik niet helemaal precies weet hoe een vidwall technisch in elkaar zit. Ik ben hier ook vanaf getapt en doe gewoon op elke monitor het zelfde.

                        ik heb het volgende gevonden... 1x4 port VGA distribution amplfier/splitter 250 Mhz

                        Als ik nou een aantal van die kastje koop en dan de monitors doorlussen... is dat een optie? of verlies ik dan te veel beeld?

                        Comment

                        • renevanh
                          • Oct 2004
                          • 2371

                          #13
                          De beschrijving bij dat kastje zegt o.a.:

                          # Extends video signal for distance up to 65m.
                          # Can be Cascaded.

                          Er zit dus blijkbaar ook een signaalversterker in en ze kunnen achter elkaar gehangen worden. Dat zou in theorie dus moeten werken.

                          Overigens zie ik daar dit kastje ook staan... kan interessant zijn vanwege de lagere prijs van ethernet.
                          Je kan het natuurlijk ook zo doen.
                          Last edited by renevanh; 04-01-09, 01:35.
                          Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                          Comment

                          • marsiglia
                            • Jan 2009
                            • 17

                            #14
                            Dat ziet er goed uit... maar is heel wat soldeer werk denk ik. Waar kan ik die materialen het best halen? ik kan ethernet dus ook goed combineren met die vga splitters? dat zou heel mooi zijn om lange afstanden te overbruggen...

                            Comment

                            • SjoerdOptLand
                              • Jul 2003
                              • 261

                              #15
                              Jullie hadden het vast al door, maar het is dus geen Ethernet (protocol), maar RJ-45 (connector) of UTP/CAT5 (kabeltype).

                              Consequentie is dat je dus bijvoorbeeld geen Ethernet-hub/-switch kunt gebruiken. M.i. geen muggenzifterij, maar de correcte naam gebruiken om misverstanden te voorkomen.

                              Groeten en succes,
                              Sjoerd

                              Comment

                              Working...