Live tv uitzendingen met 2 camera's

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • uniquefm
    • Apr 2009
    • 5

    Live tv uitzendingen met 2 camera's

    Hallo,

    Ik ben bezig om voor een lokale omroep een setup op te zetten om live met 2 camera's te kunnen werken. Omdat het hier een lokale omroep betreft is er echter net echt veel geld ter beschikking.

    Momenteel hebben zij een VideoMatrix VS-402xl van Kramer waar ik van dacht dat dit wel goed te regelen zou zijn. Nu ik hier een proefopstelling mee gemaakt heb kom ik er achter dat bij het switchen de tv opnieuw moet syncen (en dat is niet de bedoeling). De video matrix ondersteund sync op basis van internal sync of een external. Omdat er gebruik gemaakt word van een relatief goedkope (consumenten camera) hebben wij dus geen mogelijkhied om met Genlock te werken. Wie weet hoe ik het geheel alsnog goed werkend kan krijgen zodat het switchen wel goed verloopt?

    Ik had al iets zitten te googlen en lees vanalles over TBC. Zou dit mijn probleem verhelpen?

    hopende dat iemand mij an helpen....
  • vidioot
    • Mar 2006
    • 47

    #2
    je zou inderdaad een tbc kunnen gebruiken en daarna met je matrix schakelen. Je sluit dan de doorvoer van camera 1 aan op de ref-in van de tbc, die tussen cam 2 en de matrix staat.

    Maar of je met een matrix live wilt schakelen...tis niet echt bedoeld voor live (kleine knopjes, geen beeldovergangen).

    Een mooiere oplossing is een videomixer met ingebouwde framesync. Deze mixers synchroniseren elk binnenkomend videosignaal, dus bijv. een videorecorder kan er gewoon bij voor je instartfilms.

    Een tweedehands Panasonic WJ-MX30 lijkt me ruim voldoende. In onze lokale tv studio ligt een MX50, omdat we programma's met max 4 camera's willen maken.

    Comment

    • uniquefm
      • Apr 2009
      • 5

      #3
      het moet allemaal heel simpel blijven zonder al te veel kosten. Weet jij/iemand wellicht een TBC die betaalbaar is die ik hiervoor zou kunnen inzetten?

      Comment

      • uniquefm
        • Apr 2009
        • 5

        #4
        zoe dit wellicht iets zijn (de versie met genlock)? en heb ik er dan 1 of 2 nodig?

        Comment

        • vidioot
          • Mar 2006
          • 47

          #5
          Volgens mij moet dat wel lukken met deze tbc.

          Je hebt er maar 1 nodig:
          Je kramer matrix kun je syncen op de videoingangen (internal).
          Je sluit camera 1 aan op ingang 1.
          Vervolgens gaat het signaal van ingang 1 vanuit de loop-uitgang naar de tbc. Het videobeeld van camera 1 zorgt er nu voor dat de tbc 'in de maat loopt'.
          Als je camera 2 aansluit op de tbc heb je daarna een gesynct signaal dat naar de switch kan (ingang 2).

          Comment

          • uniquefm
            • Apr 2009
            • 5

            #6
            Thanks Vidioot,

            hier kan ik wat mee.

            Ik ga de TBC bestellen

            Comment

            • vidioot
              • Mar 2006
              • 47

              #7
              Je kramer heeft trouwens een remote ingang (contact closure).
              Misschien kun je hier wat grote knoppen aan maken voor in je regiekamer.

              Comment

              • uniquefm
                • Apr 2009
                • 5

                #8
                Thanks voor deze mooie knop.

                zoiets had ik zelf ook al bedacht zodat de cameramensen slechts 2 knoppen hebben....

                lekkere makkelijk dus

                Comment

                Working...