belichting videoclip

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • josip
    • Nov 2007
    • 12

    belichting videoclip

    hoi iedereen.

    ik moet binnenkort een videoclip belichten die buiten wordt opgenomen.
    nu ben ik hier niet zo bekend mee maar ik wil dit graag doen om ervaring op te doen.

    wat moet ik voorzien als basisverlichting??

    alvast bedankt

    josip
  • keenoncoolstuff
    • May 2003
    • 695

    #2
    Ik ben zelf geen belichtingsexpert, maar ik denk dat er voor een zinvol antwoord toch nog wel iets meer info nodig is, zoals:

    Wordt er overdag of 's avonds gedraaid?
    Hoe groot is het te belichten oppervlak?
    Hoeveel personen/in welke situatie?
    Welke sfeer moet er gecreëerd worden?
    Hoe gevoelig is de gebruikte camera? (oudere modellen hebben een minder gevoelige chip dan de modernere koppen)
    Wat is het gewenste werkdiafragma?
    Hoeveel vermogen kun je uit de stroomvoorziening trekken?

    Begin daar maar eens mee...


    Groet, Rob.
    All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
    If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

    Comment

    • JeroenVDV
      • Mar 2004
      • 963

      #3
      Gaat het om showlicht (als "effect" om concert/discotheek-sfeer te krijgen) of om keylicht?

      Indien laatste, vergeet het dan maar als je geen ervaring hebt en huur/vraag professionals op dat gebied. Dat werkt HEEL anders dan theater/event/discotheek-licht!!!

      Heb een aantal maanden terug een videoclip voorzien van showlicht en heb met zeer veel interesse gevolgd wat er aan keylicht werd gedaan, maar dit is echt een bijzonder staaltje belichting en samenwerking tussen camera/regisseur/belichters in verband met lichthoeveelheid, kleurtemperatuur, reflecties, etcetera.
      Creating shows beyond Imagination

      Comment

      • keenoncoolstuff
        • May 2003
        • 695

        #4
        Originally posted by JeroenVDV
        Heb een aantal maanden terug een videoclip voorzien van showlicht en heb met zeer veel interesse gevolgd wat er aan keylicht werd gedaan, maar dit is echt een bijzonder staaltje belichting en samenwerking tussen camera/regisseur/belichters in verband met lichthoeveelheid, kleurtemperatuur, reflecties, etcetera.
        Daarom is het eigenlijk ook belangrijk om te weten of het een low-budget-hobbyclipje wordt, of een echte "officiele" videoclip die ook de landelijke airplay moet gaan halen...
        In het eerste geval is de cameraman waarschijnlijk "de buurjongen om de hoek want die heeft zo'n mooie handycam" en is er helemaal geen belichter aanwezig, en ook de kleurtemperatuur niet zo kritisch.
        In het tweede geval: SUCCES!


        Rob.
        All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
        If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

        Comment

        • Svartrose
          • Apr 2008
          • 229

          #5
          Originally posted by keenoncoolstuff
          Ik ben zelf geen belichtingsexpert, maar ik denk dat er voor een zinvol antwoord toch nog wel iets meer info nodig is, zoals:

          .....

          Begin daar maar eens mee...


          Groet, Rob.
          En om het toch wat makkelijker te maken wil ik hier aan toevoegen: Zoek uit in hoeverre de cameraman/vrouw kan aangeven hoe het licht moet zijn. Kortom, overleg met je collega's. Misschien verwachten ze wel minder van je...

          Tijdje terug geholpen met uitlichten van nieuwste clib van Beef, dat was gewoon met ca 6 2KW'ers en wat 1KW parren. De cameraman gaf zelf aan hoe het licht gesteld moet worden. Uiteraard de intestiteit ook. In het echt ziet het er niet uit, maar op beeld wel! (al moet je ervan houden...) Controleer dus hoe het er op beeld uit ziet! (op een fatsoenlijke monitor)

          Comment

          Working...