Geluid opnemen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bartkoek
    • Sep 2009
    • 3

Geluid opnemen

Hallo,
    Ik film/registreer musicals,toneelstukken en band optredens in multicam setup. Ik gebruik hiervoor 2 xm1's, en gebruik final cut pro om te monteren. Tot nu toe gebruik ik de microfoons die in de camera zitten om het geluid op te nemen. Omdat het nu allemaal wat professioneler aan het worden is wil ik goed geluid, hoe kan ik dit het beste opnemen?
    Ik ben in het bezit van een laptop met goede geluidskaart(extern, line 6 toneport). Ik heb al meerdere soorten microfoons geprobeerd, maar goed geluid krijg ik er niet uit. Ik heb een zangmicrofoon in het midden van de zaal geprobeerd(bijna geen signaal), een groot membraan condensator boven het podium(ik hoorde alles vanuit de coulisse) en achter de zaal(elk kuchje was hoorbaar)geprobeerd.
    Wat raden jullie mij aan voor microfoon?

Alvast bedankt,
    Bart
  • djspeakertje
    • Oct 2008
    • 1912

Misschien is het een idee eens met de geluidsman te overleggen/luisteren of de kwaliteit van het signaal dat uit zijn mixer komt (master inserts/ tape out, afhankelijk van de mixer etc.) genoeg is voor jouw film (want een sm58 is geen Neumann...)

Veel succes, Daan
    I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
    I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• djspeakertje
      • Oct 2008
      • 1912

Ik zat net te denken, misschien is er al een topic over zoiets op het recording forum.
      Heb je de zoekfunctie al gebruikt?

Daan
      I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
      I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• bartkoek
        • Sep 2009
        • 3

Met de geluidsman is bij ons vaak niet mogelijk. We filmen vaak kleine musicals, zonder versterking. Voor een band-optreden ga ik het zeker proberen. Ik heb gezocht, en heb de rode nt5 gevonden. Is dat een goede mic in X/Y opstelling voor ons? Of is een richtmicrofoon misschien beter.
        Ik ga sowieso een aantal microfoons huren, maar een richting microfoon zou wel leuk zijn.

Comment

• bartkoek
          • Sep 2009
          • 3

Ja, ik heb al gezocht. Maar het gaat veelal alleen over bands, of niet-professionele oplossingen waar ik afhankelijk ben van de geluidsman/techniek waar je afhankelijk bent.
          Ik zoek een oplossing waar ik microfoon(s) kan neerzetten op een goede plek, en goed kan opnemen.

Comment

• renevanh
            • Oct 2004
            • 2371

Zangmic in de zaal kun je vergeten, dat gaat niet werken.

Een of meerdere XY opstelling voor het podium of in de coulisse, en als het versterkt is misschien in de zaal (maar dan pik je ook publiek geluid op).
            Andere optie (if possible): XY opstellingen (en dan supernier mics) in de fronttruss hangen... werkt geniaal.

Overigens: als een grootmembraam teveel opvangt wat in de coulisse gebeurt, dan is het daar blijkbaar niet heel stil...
            Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• BJD
              • Oct 2007
              • 771

X-Y opstelling(en) op de voorrand van het podium. Let er dan wel op dat je de mic's in een geveerde klem stopt. Voor bandoptredens kun je overwegen om een multitrack opname te maken. Deze mix je later thuis/in een studio af.
              Hiervoor kun je bijv. een Alesis HD-24 gebruiken.

Comment

• vidioot
                • Mar 2006
                • 47

Ik zou voor toneel en musical een aantal (4?) Sennheiser ME66 richtmicrofoons nemen en die op de rand van het podium zetten. Ophangen kan ook hoor, als je tijd genoeg hebt. Dit type mic is erg gericht, dus je moet wel even experimenteren met het benodigde aantal en de plaatsing.

Bands is een heel ander verhaal, daarvoor zul je echt de know-how van geluidsman moeten inschakelen.

Comment

Working...