randprobleem bij 16:9 PAL op TV

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Noisybag
    • Oct 2009
    • 1

randprobleem bij 16:9 PAL op TV

Ik heb een mooi filmpje gemaakt in 16:9 PAL formaat. Nu brand ik dit met Encore of Ulead naar DVD om af te spelen op de TV. Maakt niet uit wat voor TV (3.4 of breedbeeld)en wat voor instellingen ik ook wijzig op zowel de speler als de TV, ik blijf twee zijranden van mijn weergave verliezen. Boven en onder rand zie ik wel. Kwaliteit is goed, maar het beeld lijkt te breed. In Première alle binnen de kaders gemaakt. Alle instellingen van het project op PAL 16:9. Ik weet het niet meer. Wat doe ik fout??? Wat begrijp ik niet???
  • BJD
    • Oct 2007
    • 771

Hoe is het resultaat op een PC? Spelers / TV's hebben nogal eens de neiging om de marges weg te laten. PC geeft over het algemeen alles weer.

Comment

• vidioot
      • Mar 2006
      • 47

Bij een tv met beeldbuis ontkom je niet aan de randen die wegvallen. De beeldopbouw begint nu eenmaal aan de rand van de buis, een stuk dat we niet kunnen zien. Voor deze tv's zul je je plaatje dus kleiner moeten monteren als je alle randen wilt zien.

Bij LCD of plasmaschermen kun je vaak de zoom/aspect instellingen zo wijzigen dat je een beeldvullend plaatje hebt. Niet iedere kijker snapt hoe dit moet. Als het niet met de standaard zoom/aspect instellingen lukt, kun je nog eens kijken bij de 'timings' of de 'actieve pixels'.

Als je een LCD hebt en er nog geen beeldvullend plaatje verschijnt, heb je waarschijnlijk je DVD speler analoog aangesloten. Je DVD speler zou dan een fout kunnen maken bij het omzetten van de DVD naar Pal.

Tip: neem een digitale verbinding tussen speler en tv (HDMI of DVI). Deze krijg je vaak beter helemaal in beeld.

Over welke apparatuur praten we? Welke merken en typenummers?

Comment

Working...