DVI/HDMI, YUV of RGB?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • freek
    • Aug 2008
    • 238

    DVI/HDMI, YUV of RGB?

    Beste Allemaal,

    Laatst iets raars meegemaakt op een klusje wat denk ik voor meer mensen interessant is.

    Ik werkte als videotech voor het Ned. Film festival. Hierbij had ik de opdracht mee gekregen om in de tent op de neude 8 schermen van philips (was sponsor) Full HD aan te sluiten. Omdat deze consumenten krengen geen hd-sdi hebben moest ik iets anders bedenken. Ik had bedacht om een netwerk aan te leggen op HD-SDI en bij de schermen dit om te zetten naar DVI/HDMI middels een kastje van Black-magic.

    Tot zover werkte het prima, maar helaas waren deze kastjes niet voldoende voorradig en hingen er een aantal schermen dicht bij elkaar dus had ik er van kramer DVI splitters bij gezet. Toen het signaal hier doorheen ging bleef er niks van over. Daarna geprobeerd met HDMI splitters, ook niet. Het was echt onbegrijpelijk. Na lang zoeken en bellen met zowel kramer als blackmagic zijn we er achter gekomen dat de de blackmagic kastjes een RGB sync uitsturen en alle kramer DVI/HDMI kastjes alleen YUV sync aankunnen. Het is dus niet zo dat je zomaar alles met een hdmi of DVI aansluiting aan elkaar kan knopen. Test het dus goed als je dit soort dingen verzint, scheelt een hoop stress kan ik vertellen uit ervaring. Uiteraard alles uiteindelijk aan de praat gekregen dmv van hdmi verdelers van ander merk. (weet helaas niet meer welke...)

    ps. voor de rest wel een leuk festival. in 10 zalen Full hd projectie gemaakt. (6x Christie HD-8 en 4x HD-12 uit mijn hoofd) met 10x sony HDW-M2000 of DVW-2000
    En bij het eind gala 3 HD projectoren geplaatst (1x christie hd-18 en 2x hd-8 op zijn zijkant links en rechts van het podium.)
    Op het hoofdscherm SDI van de regiewagen (instartlijn) en op de hd-8'en HD-SDI content via Diventix seamless.

    Klik hier voor wat foto's
    Last edited by freek; 26-10-09, 18:19.
  • Nit-Wit
    • Feb 2005
    • 250

    #2
    Wie leverde de equipment?

    kramer, mja... zelfde spul als extron... niet gebruiken voor dit soort doeleinden.

    Edit:
    kan alleen die USP onder die diventix niet rijmen
    Last edited by Nit-Wit; 26-10-09, 19:43.
    "Neen, een Camera rail is geen truss" ® Han

    Comment

    • freek
      • Aug 2008
      • 238

      #3
      Equipment kwam van MK2. Hebben veel christie projectoren aangeschaft en goede service.

      USP was voor CVBS lijn naar Dutchview. In die tent was er elke avond een talkshow met Matthijs van N. Deze werd live op internet uitgezonden door dutchview. Maar ze konden helaas niks met het sdi signaal dus maar usp tussen gegooid.
      (extra info:)
      Het grappige is eigenlijk dat de regie tafel in de wagen wel sdi aankan maar de afkijk monitoren niet. Aangezien ze dit niet zelf om kunnen zetten kregen ze dus maar CVBS...
      Last edited by freek; 26-10-09, 21:15.

      Comment

      • Martincrul
        • Apr 2005
        • 32

        #4
        Ja kramer, what can i say, ken iemand die altijd high end producties met kramer en velleman probeert te doen. Werkt eigenlijk nooit lekker.

        Ik vind het er wel netjes uitzien moet ik zeggen, maar ben gewoon geen kramer fan.

        Comment

        • Nit-Wit
          • Feb 2005
          • 250

          #5
          Originally posted by Martincrul
          Ja kramer, what can i say, ken iemand die altijd high end producties met kramer en velleman probeert te doen. Werkt eigenlijk nooit lekker.

          Ik vind het er wel netjes uitzien moet ik zeggen, maar ben gewoon geen kramer fan.
          tja, verstand hebben van video is dan ook den basis... zullen we maar zeggen
          "Neen, een Camera rail is geen truss" ® Han

          Comment

          • martijnvb
            • Oct 2007
            • 1

            #6
            De HDMI splitter waren ook van kramer.
            Om het verhaal nog vreemder te maken: Als we na de HDMI verdeler de DVI verdeler plaatste (Die eerst niets deed) werkt hij wel gewoon.

            Ook leverd de Blakmagic onverter YUV uit en geen RGB, maar dit als detail.

            De wijze les hieruit idd. Test het vantevoren goed. Al zou het moeten werken, met de moderne technieke weet je maar nooit.

            Comment

            Working...