video regie herbouwen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • play-ground
    • Mar 2009
    • 22

    video regie herbouwen

    Beste Forumers,
    ik mag de video regie van een bedrijf herbouwen.
    en wil even een paar van mijn ideeën toetsen bij jullie om te zien dat ik in de juiste richting bezig ben.

    het gaat over het volgende,

    een videomenger in case en een extern rack vol met dvd, matrix, enz...
    nu gebeurt de verbinding tussen de twee met losse kabels, en dit is veel te omslachtig.

    dus daarom wou ik een multi maken voor er tussen,
    heb een 16 x bnc nodig.
    en ik wou dit maken met socapex conectoren
    is dit een goed idee?

    dan er zit een matrix in het rack een kramer 12x8 rgbhv + audio.
    nu is mijn vraag omdat toch alles CV binnen komt in de mixer.
    kan ik dan ook gewoon terug CV doorsturen door de matrix.
    en kan ik er ook gewoon SDI doorsturen?
    deze vraag is vanwege het feit dat de matrix RGBHV is.

    ook wil ik een patch maken in het rack en als alles CV blijft is dit veel handiger voor de patch.

    en ook nog de man die er mee moet werken wil liefst dat ik op het einde rgbhv uitkom omdat hij zegt dat dit veel betere kwaliteit is.
    maar is dit zo? aangezien ik CV binnen kom.
    of bestaat er een up scaler zodat ik CV op het einde kan omzetten naar betere kwaliteit rgbhv

    vriendelijke groet
    Robin
    Last edited by play-ground; 24-07-10, 21:39.
  • Nit-Wit
    • Feb 2005
    • 250

    #2
    Je vergeet iets belangrijks te melden:
    wat is het doel van het "video regie"?

    En dan nog een aantal wedervragen:
    - Wat is je eigen ervaring met video?
    - CV, is composiet video neem ik aan?
    - weet je wat normaal nodig is (kabeltechnisch) voor de transmissie van video signalen?
    "Neen, een Camera rail is geen truss" ® Han

    Comment

    • BJD
      • Oct 2007
      • 771

      #3
      Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat je een project hebt aangenomen waar je nog niet klaar voor bent. Mede omdat de vragen die je hier stelt ook goed uit te zoeken zijn en deels tot de basis behoren.

      Om je toch iets op weg te helpen:
      16x BNC multi: zou kunnen, ik ben ze nog nooit tegengekomen maar ik ben dan ook meer van de audio.

      Socapex: NEE. Het hele idee van BNC bekabeling is een vaste kabel impedantie en een rondom afgeschermde kabel. Dit omdat een video signaal een hogere bandbreedte heeft.

      Wat betreft die matrix: hangt er vanaf hoe intelligent je matrix is. Als het een recht toe matrix is kun je er ook gewoon CV doorheen sturen. Let dan wel even op de bandbreedte van je signaal en dat van de matrix.

      SDI verhaal: Zelfde als hierboven: als de signaal levels en bandbreedte matcht zou het moeten kunnen, maar SDI (vooral HD-SDI) heeft een veel hogere bandbreedte dan een composite signaal.

      Tot slot: Als je een RGBHV signaal downscaled naar composite en het vervolgens weer upscaled naar RGBHV krijg je het signaal wat je aan het begin had niet terug. Kortom: RGBHV is superieur aan composite, maar als je een composite signaal upscaled naar RGBHV heb je nogsteeds dezelfde (matige) kwaliteit beeld. En ja, er bestaan convertors in alle soorten en maten.

      Comment

      • Stoney3K
        • Sep 2007
        • 1399

        #4
        Als alles CVBS (composite) binnenkomt maakt het niet uit of je aan het ene eind of het andere naar RGBHV opschaalt. De resolutie wordt er niet meer op, je verliest alleen kwaliteit als je één of meer bronnen hebt die ook RGBHV, VGA of component aanbieden.

        Er zijn wel coaxiaalkabels met meerdere kernen op de markt, die dus meerdere video-signalen kunnen dragen. Een enkele RGBHV lijn heeft ook 5 coaxen en kan dus ook 5 x CVBS dragen over dezelfde kabel.

        Verder is het wel handig om te weten wat je precies wil doen en ook wat er in de toekomst nog bij zou moeten/kunnen, in termen van camera's, weergevers en schakel-/opname-apparatuur. Wil het bedrijf binnenkort overstappen naar HD? Is het mogelijk om glasvezel te leggen?
        First make it work, then make it look pretty!

        Comment

        • SoundOfSilence
          • Mar 2007
          • 766

          #5
          Zelf heb ik vrij weinig met video. Ik kan je wel uit ervaring vertellen dat videosignalen over socapex huilen wordt. Geef dan iets meer uit en ga voor modulaire harting. Daarin heb je ook contactblokken met 4x coaxiaal opgebouwde delen met naar keuze 50 of 75 ohm impedantie.
          Ook leuk: doe er een blokje in met 230 en wat met audio/gpio.

          Wat ga je trouwens bouwen? Een mobiele regie? Met welk doel/welke toepassing?
          It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

          Comment

          • play-ground
            • Mar 2009
            • 22

            #6
            beste,

            het doel is een mobiele video regie voor bedrijfs meetings en speeches enzo.

            4 x camera 1x comp en 3 x dvd.


            alles komt cv binnen buiten de computer, maar als ik speciaal voor de computer rgbhv door de patch moet laten gaan ben ik veel plaats kwijt.
            dus daarom dat ik alles op cv wil.

            het bedrijf wil niet op HD gaan.

            voor uitbreiding hou ik nu al rekening, heb verschillende ext in en uit extra erbij voor uitbreiding later.

            daarom ook de vraag naar sdi, ze gebruiken het nu nog niet maar wou toch al 1 lijn zo maken dat als er ooit een toestel of camera komt dat ze het toch kunnen aansluiten.

            voor de socpex gaat het enkel over de connectoren die socapex zijn de kabel blijft 16 x bnc 75ohm afgeschermd.
            maar als zelfs het gebruik van de connectoren af te raden is dan zoek ik iets anders.

            en idd mijn video kennis is nog niet zo uitgebeid om dit op 1 2 3 zo te kunnen, maar heb er een maand en half tijd voor.
            en ben er wel van overtuigd dat ik dit kan.
            en door dit te doen ga ik veel bijleren,
            en de beste manier om het te leren is door het zelf te doen.

            Comment

            • laserguy
              • Jun 2003
              • 2755

              #7
              en de beste manier om het te leren is door het zelf te doen.
              En daarbij loop je dan verschillende keren tegen fouten aan waaruit je hopelijk leert. Wel spijtig dat iemand anders dan met jouw fouten zit waaruit jij geleerd hebt. Hou het experimenteren voor jezelf, laat je klant of opdrachtgever niet opdraaien voor jouw fouten en jouw "leergeld". Dat zou totaal onethisch zijn. Als ik zie welke basiskennis je allemaal mist dan moet ik je aanraden om hier af te blijven. En neen, door een paar vragen te stellen bouw je niet voldoende basiskennis en inzichten op. Technische studies duren niet voor niets een paar jaar... dat kan een forum niet herleiden tot een paar dagen. 't Zou anders makkelijk zijn: van 0 tot burgerlijk ingenieur in 10 forumvragen...
              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

              Comment

              • BJD
                • Oct 2007
                • 771

                #8
                Een powerpoint presentatie als CV naar een beamer sturen gaat geen acceptabel resultaat leveren.

                Comment

                • Stoney3K
                  • Sep 2007
                  • 1399

                  #9
                  Als RGBHV te veel bekabeling kost, dan kun je nog overwegen om als compromis component-video te gebruiken. Dan heb je nog altijd de mogelijkheid om hoge resoluties over te zenden, maar het kost je twee kabels per video-kanaal minder (de sync zit namelijk op Y of groen mee.)

                  De meeste professionele videomixers hebben de mogelijkheid om component aan te sluiten, en beamers kunnen er ook goed mee overweg. Om van VGA naar component om te zetten heb je over het algemeen wel wat extra hardware nodig.
                  First make it work, then make it look pretty!

                  Comment

                  • freek
                    • Aug 2008
                    • 238

                    #10
                    Originally posted by Stoney3K
                    Als RGBHV te veel bekabeling kost, dan kun je nog overwegen om als compromis component-video te gebruiken. Dan heb je nog altijd de mogelijkheid om hoge resoluties over te zenden,
                    component is een afgeleide van een video signaal, geen data signaal. Het is dus pal/ntsc gerelateerd. Het aantal beeldlijnen staat dus vast op 525 of 625.

                    Er is wel een mogelijkheid om hd-component te gebruiken maar dit hebben niet zoveel video mixers en matrixen. (ivm veel hogere bandbreedte)
                    Je kan dus niet zomaar een computer resolutie omzetten naar component en dezelfde resolutie behouden.

                    Comment

                    • Stoney3K
                      • Sep 2007
                      • 1399

                      #11
                      Originally posted by freek
                      Er is wel een mogelijkheid om hd-component te gebruiken maar dit hebben niet zoveel video mixers en matrixen. (ivm veel hogere bandbreedte)
                      Je kan dus niet zomaar een computer resolutie omzetten naar component en dezelfde resolutie behouden.
                      "Component-video" is niets anders dan het scheiden van de luma (Y) en chroma (Pr/Pb) signalen over drie aparte kabels. Sinds alledrie een optelsom zijn van de oorspronkelijke R,G, en B signalen kun je van een RGB bron prima een component bron maken.

                      Simpel gezegd: Van VGA naar component omzetten kan in principe met wat passieve componenten en één of twee op-amps. De signaaltimings hoeven namelijk niet te worden veranderd, er zijn ook genoeg beamers die component-input en VGA over dezelfde kabel accepteren.

                      Hier zit wel een voorwaarde aan: Je videokaart moet de juiste resolutie en verversingsfrequentie (namelijk 625 lijnen verticaal, 50fps interlaced) uit kunnen sturen en dat kunnen niet alle videokaarten.

                      S-Video is net een stapje minder qua kwaliteit dan component, omdat daar de kleursignalen (Pr/Pb) worden gecombineerd tot één "chroma' signaal over een aparte kabel. Dit signaal is veel hoogfrequenter dan basisband-video, omdat de chroma-informatie gemoduleerd wordt.

                      Combineer je chroma en luma nu op één lijn dan wordt het composiet-video, de bekende 'gele tulp' op veel consumentenhardware en een enkele BNC-connector op professionele apparaten.

                      Als je regiesysteem (matrix, mixer) niet meer dan PAL video (576i) kan verwerken heeft het trouwens niet veel zin om alles op component te gaan doen, behalve als je het over een TV-studio hebt. Er kan nu eenmaal niet meer informatie door zo'n mixer heen, dus dan is het ook niet mogelijk om die informatie op een of andere manier bij de weergever (projector) weer terug te halen.

                      Je zal dus, als je van de volle resolutie van je PC's gebruik wil maken, moeten gaan zoeken naar een andere mixer of een ECHT goede scaler te pakken weten te krijgen. En anders iedereen maar aanleren dat ze grotere letters gebruiken voor hun Powerpoint-presentaties.
                      First make it work, then make it look pretty!

                      Comment

                      • freek
                        • Aug 2008
                        • 238

                        #12
                        @ stoney3K,

                        Goede uitleg, en volgens mij is onze conclusie hetzelfde dat je niet zomaar alle mogelijke resoluties[VGA] kan maken/gebruiken als je component-PAL wilt maken.
                        voor degene die echt willen weten wat te verhouding is.

                        Y = + 0.299R + 0.587G + 0.114B
                        U = 0.492(B - Y)
                        = - 0.147R - 0.289G + 0.436B
                        V = 0.877(R - Y)
                        = + 0.615R - 0.515G - 0.100B

                        Excuses als ik in het vorige verhaal van mij het niet helemaal juist verwoord heb.

                        [trouwens geheel offtopic maar wel interessant. ]

                        Comment

                        • Stoney3K
                          • Sep 2007
                          • 1399

                          #13
                          Misschien wel een tip om bekabeling te sparen zonder resolutieverlies: Als je VGA-kaart (en weergever) het kan, stel hem dan in op 'composite sync' of 'sync on green', waarbij resp. de synchronisatie op één kabel of op het groen-signaal wordt gezet. Spaart je weer twee BNC'tjes uit.

                          Omzetten naar component (en eventueel Y/C of composiet) kun je dan altijd nog doen, maar dat is zoals al gezegd alleen mogelijk bij bepaalde resoluties.
                          First make it work, then make it look pretty!

                          Comment

                          • play-ground
                            • Mar 2009
                            • 22

                            #14
                            dank jullie voor de uitleg.
                            hier ben ik al wat mee.
                            en om even duidelijk te zijn dit is niet voor een klant.
                            het bedrijf waar ik voor werk daar is in de video regie een aantal apparaten kapot en ik kan ze gewoon vervangen.
                            maar als ik dan toch bezig ben dan wil ik hem herbouwen en beter maken.
                            want nu is het een heel gedoe om hem op te stellen.
                            en er zijn geen uitbreidings mogenlijk heden nu.
                            er is geen patch, geen plaats voor externe apparatuur, enz..
                            het is ook geen tv studio werk.
                            de audio is geen probleem. daar ben ik al volledig uit.
                            intercom ook.
                            juist video maar zal ook wel in orde komen.

                            Comment

                            • stamgast
                              • Feb 2010
                              • 253

                              #15
                              Wij gebruiken nergens multi's voor video, alles gaat met losse bnc-kabels. Netjes met straps etc. Wel hebben we 8-parige videokabels, daar komen dus dan wel weer 8 (+8) losse bnc's uit.

                              Comment

                              Working...