Welke prof solid state camera?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vidioot
    • Mar 2006
    • 47

Welke prof solid state camera?

Collega's,

voor een lokale omroep ben ik op zoek naar een goede opvolger voor onze sony PD-170 camera-werkpaarden.
    Omdat SD-kaartjes steeds goedkoper worden lijkt het me een goed idee om van bandjes over te stappen op solid state, dat scheelt straks een hoop onderhoud en inleestijd (toch?).

Welke camera zouden jullie ons aanraden?

belangrijkste criteria:
    - makkelijk in bediening (ook voor de oudere cameraman)
    - maximaal €4500,-
    - werkend met goedkope geheugenkaarten (<€150,-)
    - XLR aansluitingen voor onze microfoons

HD is mooi meegenomen, maar we zenden nog wel een tijdje SD uit, dus HD is geen vereiste.

enkele camera's die mij opvielen:
    -Sony HXR-NX5E
    -JVC GY-HM100
    -Panasonic AG-HMC151
    heeft iemand ervaring met (één van) deze camera's?
  • Stoney3K
    • Sep 2007
    • 1399

Ik zou eigenlijk zeggen, kijk naar een Canon EOS 5D MkII, daar kun je HD mee filmen en heeft ook een externe microfooningang. Opnames zijn van broadcast-kwaliteit op CompactFlash.

Nadeel: Je kan maximaal maar 12 minuten achter elkaar filmen, dus ik weet niet wat voor producties je ermee wil draaien, en of ie daarvoor geschikt is.

Voordeel is wel dat de camera maar de helft van je budget kost.

Alternatieven zou ik zelf kijken naar de HDR-FX1 of FX7 van Sony, of de XH-A1 van Canon, maar die nemen allemaal op HDV tape op.
    First make it work, then make it look pretty!

Comment

• keenoncoolstuff
      • May 2003
      • 695

Tja, viedejoowen met de spiegelreflex: leuk, maar met veel beperkingen. Zo is het bijvoorbeeld onmogelijk lekker soepel te zoomen door het gemis van een servo. Ook is de handling verre van comfortabel, vergeleken met een schoudercamera of zelfs handycam.

Groet, Rob.
      All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
      If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• Roeltej
        • May 2001
        • 761

Ik zou bij een spiegelreflex eerder de 7D pakken. Maar je hebt wel gelijk mbt handling, het houdt gewoon niet lekker vast voor langere tijd, servo's kennen we daar ook niet, das gewoon met de hand draaien.
        Enige wat je wel kan bereiken is 'goedkoop' spelen met scherptediepte.

Gebruiken de wat professionelere Sony's ook memorystick of zijn ze daar wel zo slim CF of SD(HC) te gebruiken?
        Vitality Show

Comment

• Stoney3K
          • Sep 2007
          • 1399

Originally posted by keenoncoolstuff
          Tja, viedejoowen met de spiegelreflex: leuk, maar met veel beperkingen. Zo is het bijvoorbeeld onmogelijk lekker soepel te zoomen door het gemis van een servo....
          Volgens mij hadden (35mm) filmcamera's ook geen servo-zoom en follow-focus hoor. Goed kunnen follow-focussen was toen onderdeel van het vak van cameraman.

Voor live-reportagewerk kun je denk ik met een camcorder meer uit de voeten, terwijl je een DSLR goed kan gebruiken als je je productie hebt voorbereid en je shots kan plannen, dus bijvoorbeeld voor reclamefilmpjes of geacteerde producties.
          First make it work, then make it look pretty!

Comment

• keenoncoolstuff
            • May 2003
            • 695

Originally posted by Stoney3K
            Volgens mij hadden (35mm) filmcamera's ook geen servo-zoom en follow-focus hoor. Goed kunnen follow-focussen was toen onderdeel van het vak van cameraman.
            Ik heb het nooit over autofocus gehad... *BLEGH*.
            En voor zover ik weet worden de meeste films net als vroeger -toen er nog geen zoomobjectieven bestonden- nog steeds met een setje lenzen met een vast brandpunt gedraaid.
            Zoomlenzen voor film zijn er wel, maar ook die worden volgens mij met een servo en zoomwipje uitgerust.
            Een soepele handmatige zoom is namelijk nog best lastig.

Als je dan toch met je DSLR wil viedeejoowen, koop dan deze:
            Carl Zeiss Lightweight Zoom LWZ.2 for APS-C Sensor HDSLRs Photography Bay | Digital Camera Reviews, News and Resources

Originally posted by Roeltej
            Gebruiken de wat professionelere Sony's ook memorystick of zijn ze daar wel zo slim CF of SD(HC) te gebruiken?
            Zover ik weet worden bij de semi-pro HD-camcorders 3 opnamemedia gebruikt. Memorystick of CF (NXCAM) of tape (HDV). Het tapeje heeft de afmeting van een Mini-DV-cassette.

De professionele camcorders (HDCAM) registreren op een tape.

Groet, Rob.
            Last edited by keenoncoolstuff; 07-08-10, 21:22.
            If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• frederic
              • Jan 2006
              • 3511

Vorige keer hebben we 2 sony HD camera's gebruikt en 1 Panasonic. (panasonic AG-HPX171)
              De panasonic kregen we mee om dat de derde sony camera die we wilden huren in herstelling was.

Had ik het geweten waren het 3 Panasonic HD cams geworden.

3 cameras perfect syncen voor tijdcode via firewire. Je laad de files gewoon over in de PC en hij plaatst ze van alle 3 perfect in hun tijdschema.
              En ook de beelden vond ik een stuk beter.
              Last edited by frederic; 08-08-10, 10:33.

Comment

• keenoncoolstuff
                • May 2003
                • 695

Die Panasonic P2 (maar dan nog een SD-versie) gebruiken we bij ons op het werk ook voor korte items waar het niet loont om een heel team naartoe te sturen. Inderdaad levert 'ie mooie plaatjes, mooier dan zijn "collega" van Sony die we eerst hadden.
                Ik vind het alleen een ramp om vast te houden. Lijkt wel een baksteen...

Groet, Rob.

Comment

Working...