Plasma in cultuur zaal

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tha_Dre
    • Jul 2009
    • 2

Plasma in cultuur zaal

Hallo,

Zit met onderstaande situatie en had graag jullie mening/opmerkingen/voorstellen hierover gekregen.

Cultuurzaal met een vast podium heeft 2 50' plasma's gekocht die op een op maat gemaakte beugel aan cour en jardin zijde worden gemonteerd. Bedoeling is dat deze plasma kunnen gebruikt worden om voordrachten te begeleiden, reclame voor opkomende evenementen, PowerPoint, stukjes film,...

Vereist is dat men vlot een computer/laptop kan aansluiten en zou er ook een DVD/blu ray / DivX combotoestel plaatsen. Daar vele gebruikers van deze zaal niet over het modernste systeem beschikken zou er zeker een VGA in moeten aanwezig zijn.
    Het ware handig moest er ook een input mogelijkheid zijn in het regie lokaal aan de andere kant van de zaal.

Afmetingen (kabellengte, met voldoende rest om degelijk weg te werken):
    regie - podium 25m
    plasma cour - plasma jardin 17m

Voorstel:
    om afstand regie - podium te overbruggen
    UTP cat 5. met 2x HDMI 1.3 extender ( als brug tussen UTP en HDMI)

aan podium:
    HDMI 2 poorts splitter
    - 3 meter naar plasma 1
    - 17 meter naar plasma 2

Om VGA aan te sluiten maak ik gebruik van Konig VGA naar HDMI omvormer.

Tevens trek in vanaf het podium nog 2 lijnen XLR mee naar de regie voor het geluid, wat ik aan het podium wel uitsplits naar XLR en cinch

Vraag/probleem:

1)Afstand naar plasma 2 - 17m is dit goed haalbaar/betaalbaar? Weet niet of een splitter het signaal ook versterkt? want die 17m is van splitter out tot plasma in...
    Of zo'n kabel betaalbaar is, hangt van de klant af. Waar ik naartoe wil: heb kabel gevonden van 600 € voor 20m en van 200 € voor 20m. Weet niet goed welke kwaliteit ik nodig heb.

2) Op de splitter zit maar 1 ingang, zou er voor het gemak toch zeker 2 wensen - luxe zou 3 ingangen zijn, maar hier zou de prijs wel een bepalende factor kunnen zijn.
    Wil ingangen voor:
    DVD
    VGA splitter
    regie (luxe) VGA splitter niet in gebruik zijn of gebruikt worden aan de regie. Nadeel is dat men dan zelf eventueel wat kabels zal moeten herprikken en hier kan en zal het dan ook steeds mislopen...
  • Robert H
    • Jan 2006
    • 378

Niet helemaal ontopic, maar wellicht toch iets om mee te nemen in je onderzoek: Zorg voor één of andere vorm van een videomixer of andere methode waarmee je de schermen op 'zwart' kunt zetten.

Je wilt je publiek geen Powerpoint werkscherm of DVD-speler logootje voorschotelen. Hoe vaak je dat niet tegenkomt bij congressen of presentaties, ik vind dat er echt volslagen bezopen uitzien. Een presentatie of DVD-filmpje hoort pas in beeld te komen als alle voorbereidingen getroffen zijn voor het afspelen. Muisaanwijzers, DVD pauze-icoontjes, bureaubladen of zelfs de complete mappenstructuur van je laptop horen niet op scherm wanneer er mensen zitten te kijken. Dit geldt overigens net zo voor die eeuwige "No inputsignal", "Searching input" en soortgelijke meldingen. Hoewel men vaak duizenden euro's investeert in allerlei topklasse beamerts, plasma's en aanverwante AV-spullen, is de sjeu er wat mij betreft meteen af als dit soort dingen in beeld verschijnen.

Op een enigszins professionele manier ondersteunende beelden gebruiken hoeft niet moeilijk of duur te zijn. Toch wordt het mijns inziens vreselijk onderschat.

Comment

• DJordy
      • Nov 2009
      • 112

maar zou die afstand tussen de twee plasma's niet te groot zijn voor een vertraging?
      misschien de zelfde kabel lengte er tussen dus bij alle twee 17 meter?
      Mvg,

DJordy

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Kabels die voor latency zorgen?
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Stoney3K
          • Sep 2007
          • 1399

Originally posted by Robert H
          Op een enigszins professionele manier ondersteunende beelden gebruiken hoeft niet moeilijk of duur te zijn. Toch wordt het mijns inziens vreselijk onderschat.
          Een afkijkmonitor gebruiken en de plasma's pas aanzetten (met de afstandsbediening) als er ook echt iets te zien is is één optie.

Als je plasma meerdere VGA/HDMI ingangen heeft kun je gewoon naar een andere ingang switchen voor een 'pauze' beeld.

Met een enkele VGA-ingang kan dat ook, al heb je dan een VGA-schakelkastje nodig. Als je dan de computer die het pauze-beeld weergeeft instelt op dezelfde resolutie als de presenterende laptop, kun je (redelijk) naadloos overschakelen. Er zal een frame of 2 verloren gaan, maar er zal weinig publiek zijn die dat opvalt.

Ik zou zelf trouwens voor analoge (VGA) verbindingen gaan, niet voor HDMI. HDMI -> VGA kastjes zijn ook te krijgen, en actieve VGA splitters kosten bijna niks als je geen high-end materiaal hoeft te hebben.

@MusicXtra: Strikt genomen kan clock skew bij HDMI voor wat vertraging zorgen, maar dat is echt minimaal (hooguit een aantal pixels, geen hele frames). Als je uitrekent hoe lang de kabel is en hoe lang het signaal er dus over doet om van de bron naar het scherm te komen snap je waarom

Als je video over een netwerk gaat streamen wordt het wel een ander verhaal, maar zoals ik TS begrijp wordt de UTP kabel alleen als 8-polige kabel gebruikt, niet als Ethernet-aansluiting. Desalniettemin kunnen die HDMI-UTP kastjes voor wat vertraging zorgen omdat ze het signaal op een speciale manier (de)coderen zodat het over de UTP kabel kan. Met VGA-UTP extenders heb je daar geen last van.
          First make it work, then make it look pretty!

Comment

• Tha_Dre
            • Jul 2009
            • 2

Originally posted by Stoney3K
            Ik zou zelf trouwens voor analoge (VGA) verbindingen gaan, niet voor HDMI. HDMI -> VGA kastjes zijn ook te krijgen, en actieve VGA splitters kosten bijna niks als je geen high-end materiaal hoeft te hebben.

Als je video over een netwerk gaat streamen wordt het wel een ander verhaal, maar zoals ik TS begrijp wordt de UTP kabel alleen als 8-polige kabel gebruikt, niet als Ethernet-aansluiting. Desalniettemin kunnen die HDMI-UTP kastjes voor wat vertraging zorgen omdat ze het signaal op een speciale manier (de)coderen zodat het over de UTP kabel kan. Met VGA-UTP extenders heb je daar geen last van.

Enkel kiezen voor VGA is geen optie gezien de aangekochte plasma hier niet over beschikken...

De UTP kabel is geen onderdeel van het netwerk, men had mij vertelt dat de maximum afstand voor HDMI 20m is en dat ik beter werk via HDMI - UTP om grotere afstanden te overbruggen.

Het voorstel van een videomixer is uitstekend maar voor de toepassingen waarvoor het gebruikt wordt overbodig. Het betreft een 'culture zaal' in een gewone rustige gemeente. Hier komen geen congressen of toespraken van die aard dat het onprofessioneel overkomt dat men de pauze knop of de start van de PPS op het scherm ziet.

Comment

• stainz
              • Sep 2009
              • 609

gewoon lekker BNC neerleggen als signaalkabel, in prijs niet zo heel duur en makkelijk met verloopjes naar cinch (eventueel voor HD signaal in 3-voud uitvoeren dacht ik?)

Comment

• CMY
                • Feb 2008
                • 49

Wij hebben op school ook een BNC kabel liggen naar de beamer, werkt perfect. En voor het zwart maken van het scherm hebben wij gewoon de edirol V-4 als videomixer, 19" module van numark met 3 schermpjes er in en voor het afspelen dubbele DVD-speler van Numark. Allemaal netjes in 19 inch rack (niet de edirol natuurlijk). Werkt bij ons altijd perfect.
                .....::::: Lichtpik :::::.....

Comment

Working...