Livestreaming

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • the_pauwels
    • Apr 2010
    • 36

    Livestreaming

    Ik zou graag een sportwedstrijd (Roller Derby Meeting Weekend) livestreamen te Beveren.

    Na wat opzoekwerk leek het mij best om dit via een streamingswebsite als Ustream te doen. De beelden komen vanuit de multicam regie met een Edirol V8 naar mij. Deze zou ik dan moeten kunnen capturen op mijn computer. Hiervoor dacht ik aan een BlackMagic Intensity Shuttle of BlackMagic UltraStudio SDI. Deze beelden komen via deze hardware binnen op mijn computer, via de producer V2 software van Ustream wil ik deze streamen naar de Ustreamservers.

    Ik heb ook al bij tal van providers een navraag gedaan voor een tijdelijke internetlijn, daar heb ik momenteel nog niets terug van binnen. Maar op verschillende flora las ik dat waarschijnlijk EDPnet het voordeligste zou zijn.

    Nu vroeg ik mij af zijn er nog alternatieven andere websites, capture hardware ect.. Is er iemand van jullie dat hier al ervaring mee heeft, zodat ik van jullie hierover nog wat kan bijleren!
    Natuurlijk moet je inbeelden dat voor deze sportclub het budget niet eindeloos is.

    Blackmagic
    Ustream
    Filming like it's my last shot!
  • BJD
    • Oct 2007
    • 771

    #2
    Als streaming hoster kun je ook kijken naar streampartner.nl.
    Wat betreft hardware: kijk ook eens naar de Osprey kaarten van viewcast, ook erg fijn!
    Let er wel op dat de BlackMagic UltraStudio SDI niet geschikt is voor jou, omdat een V8 geen SDI uitgangen heeft, enkel CV en Y/C
    Ook moet je iets voor je audio verzinnen, want de goedkope edirol mixertjes hebben nogal een processing delay.

    Comment

    • the_pauwels
      • Apr 2010
      • 36

      #3
      @BJD

      Bedankt voor de snelle reactie!

      Voor het geluid hebben we sowieso een apparte lijn lopen dus dat zal geen probleem zijn.
      Voor de Streaming doe ik liefst beroep op gratis diensten, aangezien ik zelf student A/V ben en dit voor mij een heel leerrijke productie zou zijn. Maar natuurlijk mag dit niet té veel kosten, dus hierin zou ik al was kosten kunnen sparen.

      Weet je toevallig iets over de breedband capaciteit dat ik zou moeten voorzien, het zou zn 10 uur uitzenden zijn 2 dagen lang. En kwa computer capaciteit wat zou hier ideaal voor zijn?
      Filming like it's my last shot!

      Comment

      • BJD
        • Oct 2007
        • 771

        #4
        (nog) geen ervaring met andere streaming diensten dan Windows Media. Voor windows media heb je minimaal een dikke Pentium 4 nodig (CBR, 1 traps, 1 codec gelijktijdig), dus met de hedendaagse PC's gaat dat wel goedkomen. Het zou mij niets verbazen als Ustream H264 oid gebruikt, dus daar heb je wat meer power voor nodig, maar niet extreem. Sowieso géén netbook gebruiken hiervoor, die dingen kunnen dit soort zaken gewoonweg niet goed hebben.

        Je zou kunnen kijken of je doormiddel van sponsoring goedkoop aan je streamhosting kan komen.Wat betreft je lijncapaciteit: dat begint bij 400kbps stabiel. Dat is dus 1:1 overboeking op je lijn = sowieso een zakelijke lijn, of een stuk snellere lijn (>800kbps) als je wel met flinke overboeking te maken hebt. HD ga je sowieso niet draaien, omdat je V8 dat niet aankan, maar als je op 1Mbit> kan gaan zitten heb je een mooie SD stream. Ik denk echter niet dat Ustream deze capaciteit gaat bieden, dan moet je echt bij een hoster gaan. Dataprognoses is simpel: elke kijker gebruikt je bitrate/8 aan bytes per seconde dat deze kijkt.
        Heb je dus gemiddeld over een dag 10 constante kijkers op een 1Mbit stream, dan verbruik je 10/8 = 1,25Megabyte per seconde. Over 10 uur is dat 45Giga Byte.
        Let er verder op dat je niet over draadloze verbindingen gaat streamen. Die zijn vaak niet goed in staat een constante
        datastroom te verwerken. Tot slot: je kan er ook voor kiezen om dubbel te streamen (bij Windows Media althans). Je maakt dan een 1Mbit stream aan voor de kijkers met een snelle lijn en een 150kbit stream voor bijvoorbeeld mobiele kijkers. De player schakelt dan zelf naar de kwaliteit die deze aan kan.
        Last edited by BJD; 18-01-12, 18:33.

        Comment

        • jakkes72
          • Dec 2003
          • 1015

          #5
          Ustream word oa gebruikt voor een kerkelijke gemeente waar ik regelmatig geluid.
          Dit word via een laptop gestreamd naar Ustream, via een standaard ADSL verbinding(snelheid weet ik zo niet) Bij Ustream doe je 1 maal de stream aanbieden en vanaf internet word er dan x maal de stream aangeboden naar de clients/gebruikers. Regelmatig zie ik dan via gebruikers aantallen voorbij komen in de orde van 10 - 20.
          Ustream heeft een eigen applicatie gemaakt die goed werkt voor bovenstaande gemeente. Alleen erg irritant is de reclame die bij gratis gebruik voorbij komt.

          Comment

          • the_pauwels
            • Apr 2010
            • 36

            #6
            @BJD Ik zal dit verder onderzoeken! Alvast bedankt voor je nuttige info!

            @Jakkes72 mag ik vragen wat je, juist streamt. Is dit een gewone webcam of echt een camera. En welk soort capture-kaart/shuttle gebruik je hiervoor?
            Filming like it's my last shot!

            Comment

            • jakkes72
              • Dec 2003
              • 1015

              #7
              Originally posted by the_pauwels

              @Jakkes72 mag ik vragen wat je, juist streamt. Is dit een gewone webcam of echt een camera. En welk soort capture-kaart/shuttle gebruik je hiervoor?
              Er worden 2 dome camera's gebruikt die via een datavideo SE 500 geschakeld word naar 1 rca aansluiting. Deze gaat vervolgens met een VIDEO >> USB convertor de laptop in. Een of andere ION USB convertor van 35 euro....

              Comment

              • G.P.Fransen
                • Nov 2001
                • 191

                #8
                Je kunt kijken of je mogelijk een LTE of HUDSPA verbinding kan krijgen mobiel of een ethernet kabeltje naar de buren gooien die een goeie verbinding hebben.
                Heb je wat meer budget kun je gaan kijken naar pro streaming bedrijven die kunnen zo extreem gaan als je maar wil tot sat uplink (3/4000 per dag zonder data/satteliet)

                Ik raad je aan google te contacteren en kijken of ze je toegang willen geven tot de youtube streaming functie, dan kun je met alle youtube functionaliteit in full hd streamen met de nodige analytics .

                Comment

                • G.P.Fransen
                  • Nov 2001
                  • 191

                  #9
                  Kreeg zojuist een goede tip wat ideale oplossing zou zijn om het signaal vanuit de mixxer op de pc in voor streaming te krijgen.

                  Edirol heeft namelijk 2 nieuwe beeldmengers de VR-3 en VR-5 die specifiek bedoeld zijn voor live streaming van audio en video. Dit betreffen de VR-3 en VR-5. Beide mixers beschikken over een USB-aansluiting en worden door PC/MAC herkend als USB audio/video class device, net zoals een webcam. Vervolgens worden de mixers als bron voor audio en video beschikbaar in de beeld- en geluidsinstellingen in streaming applicaties zoals Skype, Livestream.com, Ustream en andere tools.






                  Comment

                  Working...