Beamer plafondbeugel met theaterhaak

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PaulM
    • Feb 2012
    • 2

    Beamer plafondbeugel met theaterhaak

    Hoi allen,

    Ik ben op zoek naar een oplossing om een beamer met een soort plafondbeugel middels een theaterhaak aan een truss te kunnen bevestigen.
    Voor zover ik heb kunnen vinden bestaan er geen standaardbeugels om dit te doen. Zelf zat ik er aan te denken om een simpele beugel als deze te gebruiken, en dan een staalplaatje aan de plafondbevestiging te maken waar ik dan de theaterhaak aan vastmaak.

    Heeft er iemand ideëen en/of tips hoe ik dit het beste kan doen? Of zijn er toch standaardbeugels voor?

    Alvast bedankt!
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

    #2
    Wat ik meestal tegenkom: een universele plafondbeugel met een plankje hout er op.
    Op die plank hout (al dan niet een dubbele plankje met ruimte er tussen voor de borgmoer) precies in het midden een g-haak. Klaar.
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

    Comment

    • moderator
      Moderator
      • Apr 2001
      • 5950

      #3
      A. Wat weegt je beamer?
      B. Een triggerclamp is aan te bevelen, hangt makkelijker weg dan een G-haak.

      Doe mij voor mijn plezier aub eens een fptootje van een theaterhaak? Heb er even geen beeld bij.

      Je zegt in je bericht te linken naar een simpele beugel, maar je link komt uit bij een webshop, niet op een productpagina. Lijkt me niet helemaal de bedoeling, graag even aanpassen. Alvast dank!
      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

      Comment

      • moderator
        Moderator
        • Apr 2001
        • 5950

        #4
        Zoek je zoiets: http://twitpic.com/8kcjmd
        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

        Comment

        • NesCio01
          • May 2010
          • 1987

          #5
          mss heb je hier wat aan?

          KLIK

          grtz
          Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

          Comment

          • vasco
            • Oct 2003
            • 2567

            #6
            Originally posted by moderator
            Doe mij voor mijn plezier aub eens een fptootje van een theaterhaak? Heb er even geen beeld bij.
            Dit is net zoiets als een luchthaak en de plintenladder, ze zijn uiterst zeldzaam en schuchter. Daarom kun je er ook (nog) geen foto's van vinden omdat ze in het wild maar moeilijk zijn te spotten.

            Comment

            • PaulM
              • Feb 2012
              • 2

              #7
              Originally posted by moderator
              A. Wat weegt je beamer?
              B. Een triggerclamp is aan te bevelen, hangt makkelijker weg dan een G-haak.

              Doe mij voor mijn plezier aub eens een fptootje van een theaterhaak? Heb er even geen beeld bij.

              Je zegt in je bericht te linken naar een simpele beugel, maar je link komt uit bij een webshop, niet op een productpagina. Lijkt me niet helemaal de bedoeling, graag even aanpassen. Alvast dank!
              De beamer weegt 3.6 kg volgens de specificaties.
              Met theaterhaak bedoel ik dit ding:

              Zoiets als die Sky Lite oplossingen lijkt wel wat. Maar dat is alleen voor verhuur? Wordt dat ook verkocht?
              Ik kreeg vanuit een bedrijf een link voor soortgelijke systemen, maar die kosten €250 euro. Op zich is geld niet zo'n groot probleem, maar 250 is wel erg veel.

              Comment

              • NesCio01
                • May 2010
                • 1987

                #8
                Originally posted by PaulM
                Zoiets als die Sky Lite oplossingen lijkt wel wat. Maar dat is alleen voor verhuur? Wordt dat ook verkocht?
                Ik denk dat Skylite met verhuurhaak juist bedoelt dat jij je gear verhuurt
                en snel kunt werken vanwege het gebruikersgemak van de bij hen gekochte gear.

                Je weet met dat soort spullen wel dat je ook veilige spullen koopt.

                Mocht je zelf iets in elkaar willen draaien, let dan wel op, dat als de beamer
                uit de truss komt zetten, je deze niet makkelijk terug kopt,
                en jij als leverancier verantwoordelijk bent.

                grz
                Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                Comment

                • Stoney3K
                  • Sep 2007
                  • 1399

                  #9
                  Originally posted by NesCio01
                  Ik denk dat Skylite met verhuurhaak juist bedoelt dat jij je gear verhuurt
                  en snel kunt werken vanwege het gebruikersgemak van de bij hen gekochte gear.

                  Je weet met dat soort spullen wel dat je ook veilige spullen koopt.

                  Mocht je zelf iets in elkaar willen draaien, let dan wel op, dat als de beamer
                  uit de truss komt zetten, je deze niet makkelijk terug kopt,
                  en jij als leverancier verantwoordelijk bent.

                  grz
                  De meeste beamers hebben een aansluiting voor een Kensington-kabel van een anti-diefstalslot. Die kan natuurlijk ook prima dubbel dienst doen als safety, zolang je maar wel zeker weet dat de Kensington-kabel het gewicht van je beamer kan houden (en de kabel niet met gleuf en al uit de behuizing breekt).

                  Verder, de makkelijkste oplossing is inderdaad om een plankje pas te maken op de montagegaten van je beamer. Eén of meerdere lagen van 9mm MDF of multiplex, zwart geschilderd is de makkelijkste (en netste) manier om zoiets te bouwen.

                  Je kan er ook nog voor kiezen om een tweetal U-vormige beugels over elkaar heen te zetten tussen je plank en de triggerclamp/G-haak, zodat je de beamer eenvoudig in de verticale (tilt) richting kan verstellen, zonder de haak ten opzichte van de truss te moeten verdraaien.
                  Last edited by Stoney3K; 19-02-12, 23:46.
                  First make it work, then make it look pretty!

                  Comment

                  • SPS
                    • Mar 2004
                    • 1662

                    #10
                    Originally posted by Stoney3K
                    De meeste beamers hebben een aansluiting voor een Kensington-kabel van een anti-diefstalslot. Die kan natuurlijk ook prima dubbel dienst doen als safety, zolang je maar wel zeker weet dat de Kensington-kabel het gewicht van je beamer kan houden (en de kabel niet met gleuf en al uit de behuizing breekt).
                    .
                    Geinig, als het antidiefstalslot bij een trekkracht van 4 kG al uit de kast zou breken! Hoezo antidiefstal??!
                    Ieder rukje er aan zou dan voldoende zijn om hem te jatten.....
                    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

                    Comment

                    • vasco
                      • Oct 2003
                      • 2567

                      #11
                      Originally posted by SPS
                      Geinig, als het antidiefstalslot bij een trekkracht van 4 kG al uit de kast zou breken! Hoezo antidiefstal??!
                      Ieder rukje er aan zou dan voldoende zijn om hem te jatten.....
                      Bij veel laptops en projectoren trek je met dat slot ook inwendig een (stuk van de) print aan gort. Het hoeft niet altijd veel trekkracht te kunnen hebben want aan een apparaat dat inwendig beschadigd is heb je ook geen zier meer. Werkt preventief, het idee van een defect apparaat over te houden bij het gebruiken van geweld op deze sloten. Kijk voor de lol als je de mogelijkheid hebt maar eens intern van een apparaat waar dit soort sloten op kunnen.

                      Ik vind de tip om dit slot als safety te gebruiken dan ook not done, is het niet voor ontworpen en geeft daarom ook geen zekerheid. Stoney3K kan ons vast wel de berekeningen tonen bij deze manier van gebruik neem ik aan en zo niet lijkt het mij een duidelijk verhaal.

                      PS;
                      Laat ik het stukje antidiefstal van deze sloten nog even buiten beschouwing. Met een stukje karton van een koker van een toilet-/keukenrol maak je deze sloten namelijk zo open.
                      Last edited by vasco; 20-02-12, 17:34.

                      Comment

                      • Stoney3K
                        • Sep 2007
                        • 1399

                        #12
                        Originally posted by vasco
                        Ik vind de tip om dit slot als safety te gebruiken dan ook not done, is het niet voor ontworpen en geeft daarom ook geen zekerheid. Stoney3K kan ons vast wel de berekeningen tonen bij deze manier van gebruik neem ik aan en zo niet lijkt het mij een duidelijk verhaal.

                        PS;
                        Laat ik het stukje antidiefstal van deze sloten nog even buiten beschouwing. Met een stukje karton van een koker van een toilet-/keukenrol maak je deze sloten namelijk zo open.
                        Jij wou beweren dat het gebruikte houtwerk en schroeven maar ook even gekeurd moet worden voor een beamer die nog geen 5 kilo weegt? Bovendien, ooit een kleine beamer gezien (<10kg) die ook werkelijk voorzien is van een safety-oog en niet alleen een paar M4 montageschroefgaatjes? Als je een goede oplossing weet, laat die dan vooral horen, want daar ben ik ook wel benieuwd naar. Een oogje in zo'n M4 gat met een safety er aan vast gaat zo'n beamer niet langer tegenhouden dan een anti-diefstalkabel.

                        Ik ben benieuwd of je ook zo'n persoon bent die zijn backdrops en PAR36 spotjes loopt te safen, en elke lamp aan je plafond thuis ook met een staalkabel in de centraaldoos vastzet. Je kan natuurlijk op alle slakken zout leggen.
                        First make it work, then make it look pretty!

                        Comment

                        • NesCio01
                          • May 2010
                          • 1987

                          #13
                          Originally posted by Stoney3K
                          Verder, de makkelijkste oplossing is inderdaad om een plankje pas te maken op de montagegaten van je beamer. Eén of meerdere lagen van 9mm MDF of multiplex, zwart geschilderd is de makkelijkste (en netste) manier om zoiets te bouwen.
                          Hoe stevig je het dan ook zelf in elkaar bedenkt, weet dat niet iedereen ook zo'n goede
                          'klusser' is als je zelf bent.

                          Juist op een pro forum mag je dan ook pro advies verwachten.

                          Als ik dan kijk naar wat er jaarlijks fout gaat, doordat bepaalde veiligheidseisen
                          niet worden nageleefd, dan kies ik ervoor om aan mensen die ik helemaal niet ken,
                          waarvan ik ook niet weet of ze 13 of 53 zijn, slechts de pro uitvoeringen te adviseren.

                          En ja, boven je hoofd is een safety, VCA-waardig!

                          grtz
                          Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                          Comment

                          • vasco
                            • Oct 2003
                            • 2567

                            #14
                            Originally posted by Stoney3K
                            Ik ben benieuwd of je ook zo'n persoon bent die zijn backdrops en PAR36 spotjes loopt te safen, en elke lamp aan je plafond thuis ook met een staalkabel in de centraaldoos vastzet. Je kan natuurlijk op alle slakken zout leggen.
                            Ik doe geen licht en decoratie. Ik heb het ook niet over huis, tuin en keuken gebruik. De TS ook niet, het gaat over gebruik in een theater als ik het goed begrijp en daar gelden regels. Mogen wij hier dan ook een bijpassend professioneel antwoord verwachten. Ik wil jou nog wel eens horen over slakken en zout als de TS de eerste claim aan zijn broek heeft hangen omdat hij jouw advies heeft opgevolgd. Ik onderbouw juist waarom het niet kan, onderbouw gewoon het tegendeel i.p.v. zo op de man te gaan spelen a.u.b. Ook ik leer graag bij en meer vroeg ik niet. Van alleen maar als betweter lopen schoppen is nog nooit iemand wijzer geworden.

                            Ik weet heel goed hoe projectoren eruit zien, van de LCD tot de Barco's. Heb er zelf één aan mijn plafond hangen in mijn woonkamer en reken maar dat die goed vast zit met de middelen die hiervoor verkocht en bedoelt zijn. Niks plankjes, kensington slotjes, etc. Ik heb een dochter van twee rondlopen en bijna een tweede en ik wil niet op mijn geweten hebben dat mijn kinderen dit op hun hoofd krijgen. Laat staan mijn vrouw, familie, vrienden of ik zelf. Op de rest van de zaken reageer ik maar niet omdat ze over het inrichten van een woning gaan en niets met het professioneel gebruik in de A/V wereld. Laat ik alleen zeggen dat alles zit en gebruikt wordt zoals het hoort waarbij de fabrikant de waarborg geeft dat het dan veilig is.

                            Originally posted by Stoney3K
                            Als je een goede oplossing weet, laat die dan vooral horen, want daar ben ik ook wel benieuwd naar. Een oogje in zo'n M4 gat met een safety er aan vast gaat zo'n beamer niet langer tegenhouden dan een anti-diefstalkabel.
                            Neem ik helemaal van je aan dat ook het M4 gat geen oplossing is. Ik reageer juist niet inhoudelijk omdat ik geen rigger ben, had jij misschien ook niet moeten doen.
                            Last edited by vasco; 20-02-12, 23:24.

                            Comment

                            • Stoney3K
                              • Sep 2007
                              • 1399

                              #15
                              Originally posted by vasco
                              Neem ik helemaal van je aan dat ook het M4 gat geen oplossing is. Ik reageer juist niet inhoudelijk omdat ik geen rigger ben, had jij misschien ook niet moeten doen.
                              De enige juiste oplossing is feitelijk ook: Ga naar de erkende AV-vakhandel (zoals de winkel die bij dit forum hoort) en schaf daar een montagebeugel aan die voor dit doel bedoeld is. Dan sluit je elk risico door eigen kluswerk compleet uit.

                              Uit de reacties van de TS blijkt alleen dat hij daar geen budget voor heeft. Wees dan niet verrast als mensen met 'doe het zelf'-alternatieven aan komen zetten, en ja, die brengen uiteraard risico's met zich mee. Betere alternatieven? Die hoor ik dan ook zeker graag.

                              Ik ben niet het type dat de TS gewoon maar vraagt om meer te sparen en anders pas hier te komen vragen als ie zijn zijwieltjes heeft ingeleverd.

                              Overigens zijn bij dit kaliber beamer (woonkamer, huis tuin en keuken) een drie- of viertal M4 schroefgaatjes vaak de enige manier om ze ook maar ergens aan vast te maken. We hebben het hier niet over Barco's met een vliegframe.
                              Last edited by Stoney3K; 20-02-12, 23:53.
                              First make it work, then make it look pretty!

                              Comment

                              Working...