Beamer op speakerstatief monteren

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

    Beamer op speakerstatief monteren

    Kent iemand een beugel waarmee je een beamer op een speakerstatief kunt monteren?
  • SPS
    • Mar 2004
    • 1662

    #2
    Originally posted by frederic
    Kent iemand een beugel waarmee je een beamer op een speakerstatief kunt monteren?
    Ik heb daar een opbouw LS statiefhuls voor gebruikt en die onder een mooie plaatje gemonteerd waar de beamer op past.
    Simpel?!

    Paul
    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

    Comment

    • moderator
      Moderator
      • Apr 2001
      • 5950

      #3
      Paul, heb je daar misschien een foto van beschikbaar?
      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

      Comment

      • SPS
        • Mar 2004
        • 1662

        #4
        Originally posted by moderator
        Paul, heb je daar misschien een foto van beschikbaar?
        Ik zal morgen eens even in de opslag een foto'tje maken!
        Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

        Comment

        • speakertech
          • Jan 2008
          • 1696

          #5
          Originally posted by frederic
          Kent iemand een beugel waarmee je een beamer op een speakerstatief kunt monteren?
          Jaren geleden deze investering gedaan. Ooit hebben er monitoren (51cm beeldbuis) op gestaan voor karaokedoeleinden. Daarna hebben er grote beamers op gestaan. Ik heb de plaatjes wel een keertje aangepast aan de moderne beamers en ze dus een stukje kleiner gemaakt. De dikte is ca 15mm. Heb je een frees, dan kun je aan de zijkanten een groef frezen en daar een kunststof of alu strip in tikken.
          Ik gebruik K&M statieven met een kruispoot eronder. Vind ik persoonlijk wat mooier staan.
          Die statieven staan nu in het magazijn.
          Een gewone driepoot kan natuurlijk ook.
          Een plaatje was wel beschikbaar voor een foto.

          Bovenzijde




          Onderzijde





          Speakertech
          Last edited by speakertech; 13-04-15, 13:44. Reason: url gew
          Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
          ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

          Comment

          • stainz
            • Sep 2009
            • 609

            #6
            En als er iemand tegen het statief aan loopt/stoot krijgt deze een beamer op zijn hoofd? of wordt het geheel nog op de een of andere manier vastgemaakt?

            Comment

            • speakertech
              • Jan 2008
              • 1696

              #7
              Originally posted by stainz
              En als er iemand tegen het statief aan loopt/stoot krijgt deze een beamer op zijn hoofd? of wordt het geheel nog op de een of andere manier vastgemaakt?
              Valt reuze mee hoor. Bij mij is het nog nooit gebeurd. Als je op deze manier projecteert, zal de onderzijde van het scherm niet veel hoger staan dan ca twee meter. Heel vaak is dat i.v.m. de hoogte van de zaal en een gangbaar 4:3 scherm nog een stuk lager. De meeste beamers moeten gelijk met de onder of bovenrand van het scherm staan, daar is ook de keystone correctie op gebaseerd. Op een statief is dat natuurlijk de onderrand. De kans dat iemand de projector op zijn hoofd krijgt, is kleiner dan dat een ober een vol blad met drankjes laat vallen.
              De door mij gebruikte kruispoot van K&M staat weer iets stabieler als een driepoot. De beamer kan zonodig gefixeerd worden met een spanbandje. De kabels worden netjes afgetaped en door het geringe gewicht van de beamer zal die bij een ongeluk waarschijnlijk niet eens op de grond vallen.


              Speakertech
              Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
              ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

              Comment

              • Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

                #8
                Originally posted by stainz
                En als er iemand tegen het statief aan loopt/stoot krijgt deze een beamer op zijn hoofd? of wordt het geheel nog op de een of andere manier vastgemaakt?
                Gaffatape is toch niet voor niks uitgevonden?

                Comment

                • SPS
                  • Mar 2004
                  • 1662

                  #9
                  Speakertech was mij voor met een plaatje
                  Het zelfde idee...

                  Paul
                  Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

                  Comment

                  • rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5430

                    #10
                    Hallo MAC,

                    Een "surfplank-spanbandje" is duurzamer dan Gaffa
                    en laat ook minder (lijm-)sporen na ...
                    zeker als de lijmlaag wat te warm is geworden.

                    En wat betreft dat beamer-plankje:
                    - iets op die foto's zegt mij dat dit geen 15mm dik is.
                    Maar 8-10mm is natuurlijk ook zat genoeg.
                    Nog even aan weerzijden een kleine U-vormige uitsparing
                    en het spanbandje is ook glijvast onder de plank op te spannen.
                    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                    Comment

                    • frederic
                      • Jan 2006
                      • 3511

                      #11
                      Originally posted by speakertech
                      Jaren geleden deze investering gedaan. Ooit hebben er monitoren (51cm beeldbuis) op gestaan voor karaokedoeleinden. Daarna hebben er grote beamers op gestaan. Ik heb de plaatjes wel een keertje aangepast aan de moderne beamers en ze dus een stukje kleiner gemaakt. De dikte is ca 15mm. Heb je een frees, dan kun je aan de zijkanten een groef frezen en daar een kunststof of alu strip in tikken.
                      Ik gebruik K&M statieven met een kruispoot eronder. Vind ik persoonlijk wat mooier staan.
                      Die statieven staan nu in het magazijn.
                      Een gewone driepoot kan natuurlijk ook.
                      Een plaatje was wel beschikbaar voor een foto.

                      Bovenzijde




                      Onderzijde




                      Speakertech
                      Zou je afmetingen hebben van die sleufgaten op die metalen beugel? (Waar haal je die trouwens?)

                      Misschien passen die hier op:

                      Comment

                      • Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

                        #12
                        Originally posted by rinus bakker
                        Hallo MAC,

                        Een "surfplank-spanbandje" is duurzamer dan Gaffa
                        en laat ook minder (lijm-)sporen na ...
                        zeker als de lijmlaag wat te warm is geworden.

                        En wat betreft dat beamer-plankje:
                        - iets op die foto's zegt mij dat dit geen 15mm dik is.
                        Maar 8-10mm is natuurlijk ook zat genoeg.
                        Nog even aan weerzijden een kleine U-vormige uitsparing
                        en het spanbandje is ook glijvast onder de plank op te spannen.
                        Geachte Heer Bakker,

                        In bovenstaande bijdrage doet U 2 aannames, waarvan de expert zou zeggen : Assumption is the mother of all FuckUp's.
                        Gelieve dan ook Uw bijdrages in het vervolg te onderbouwen met 3d-CAD-gesimuleerde berekeningen, waarbij voor Nederland een aardbeving van 4,5 op de schaal van Richter verdisconteert moet zijn.

                        Voor de rest is de adapter van Nes een Bose-802 voetje, ook door K&M te leveren, en bij alle serieuze leveranciers wel te verkrijgen...

                        Comment

                        • NesCio01
                          • May 2010
                          • 1987

                          #13
                          Grappig dat de adaptor, in plastic uitvoering,
                          standaard wordt meegeleverd bij enkele budget-
                          speakerstatieven (o.a. gemini).

                          In de rustigere scenes van bedrijfsdemonstraties
                          en kerkconcerten kom ik ze toch regelmatig tegen,
                          plankje op de adaptor, soms daarop een aluminium
                          rand gepopt en dan idd een spanbandje om de plank en
                          beamer.

                          Geen schoonheidsprijs, wel effectief.

                          grtz


                          Nes
                          Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                          Comment

                          • Stoney3K
                            • Sep 2007
                            • 1399

                            #14
                            Als je een mooiere oplossing wil voor kleine beamers: Een truss-paaltje van 2 meter met aan de bovenkant een kleine baseplate houdt een beamer natuurlijk ook prachtig op zijn plaats. Kost niet veel om in te huren, maar ziet er wel nét een stukje strakker uit dan een statiefje.

                            We hebben het dan wel over een 'normaal formaat' beamer, geen Barco's die een persoon zwaar zijn.
                            First make it work, then make it look pretty!

                            Comment

                            • speakertech
                              • Jan 2008
                              • 1696

                              #15
                              Originally posted by Stoney3K
                              Als je een mooiere oplossing wil voor kleine beamers: Een truss-paaltje van 2 meter met aan de bovenkant een kleine baseplate houdt een beamer natuurlijk ook prachtig op zijn plaats. Kost niet veel om in te huren, maar ziet er wel nét een stukje strakker uit dan een statiefje.

                              We hebben het dan wel over een 'normaal formaat' beamer, geen Barco's die een persoon zwaar zijn.
                              Je kunt het allemaal zo mooi maken als je zelf wil.
                              Het plankje van mij had in de monitorversie wel degelijk stalen statiefadapters en de planken waren 12mm dik.
                              Nu is het plankje een stuk kleiner en zit er een plastic houder uit de junkbox onder. Een stalen adapter kan ook. Overigens heeft Rinus het goed ingeschat. Het plankje is 9mm dik. Het buigt absoluut niet door. De huidige beamers , anders dan de Barco's en Sanyo's zijn niet zo zwaar en zitten ook al gauw op 3 a 4000 ansilumen. Voor een scherm van 3 meter breed is dat doorgaans voldoende.
                              Als je bang bent dat het spanbandje verschuift, is het handiger om links en rechts twee langwerpige gaten te maken. De spanband komt dan dubbel over de beamer. Onderlangs is niet altijd handig, omdat in het midden de statiefadapter zit.

                              Om het netjes te maken kun je het plankje met statief nog afrokken, eventueel in het model statafel. Overigens is de beeldkwaliteit met mijn plankje uitstekend. Ik heb nog diverse andere houtsoorten geprobeerd, maar gewoon vliegtuigkoffermulplex is prima voor een goed beeld. Ook kabels met links/rechts draaiende aders en netsnoeren van 260 euro netto met dwarse schroefjes geven geen zichtbare verbetering.

                              Speakertech
                              Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                              ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

                              Comment

                              Working...