iets grotere projectie, kleinere afstand

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pjadskop productions
    • Nov 2008
    • 128

    iets grotere projectie, kleinere afstand

    Ik ben al een tijdje aan het denken om te projecteren op een witte doek die in je truss gespannen hangt als vals plafond.
    het scherm is een kruisvormig doek, zonder projectie in het middelpunt, dit is niet meer zo moeilijk om te maken in Resolume Arena.
    Het probleem is dat de afstand bovenkant truss en plafond van de zaal niet erg groot is (2 of 3m)
    De diameter van het kruis zou +-4m zijn, dit is niet overdreven groot, maar vergt toch een paar meter afstand tussen scherm en beamer.
    Zijn hier oplossingen voor?
    Zelf dacht ik aan werken met een spiegel, de beamer staat op de truss, schijnt omhoog naar een spiegel en deze reflecteerd omlaag. Maar dan weet ik niet of ik in de problemen ga geraken met verschillende brekingen per kleur.
    Het bovenste valt misschien nog te combineren met een short throw projector maar het zou zo goedkoop mogelijk moeten zijn. (soms moeilijk maar de truk is altijd iets verrassend te doen voor weinig geld, dan hou je er zelf meer aan over + het is voor een zelf georganiseerde fuif)
    Ik heb meerdere gewone beamers ter beschikking, maar draai resolume op een laptop met 1 beeld uitgang.
    Dit zou ik misschien nog kunnen omzeilen met een programma als Maxivista, maar ik weet niet hoeveel vertraging er dan tussen de beelden is. (Ook zou het mogelijk zijn om met resolume beelden via netwerk naar een volgende pc te sturen en deze daar als input in resolume te krijgen, maar daarvoor kan ik best op het resolume forum zijn denk ik)
    Last edited by pjadskop productions; 14-06-12, 09:02.
    Nee meneer, de boom staat niet op de bergen, want de bergen zijn op vakantie in Disneyland, meneer
  • daviddewaard
    • Mar 2008
    • 627

    #2
    ik zou een stander op je trussframe maken van een meter of 2 hoog met draaip een wide angel beamer.
    heb dit ook wel een zo gebouwd en vals plafond van 6x4 in vorm van doek in truss, met op 2,5, meter daarboven de beamer, gewoon in je frane een t-joint stoppen met een truspootje naar boven voor de beamer
    A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

    Comment

    • BJD
      • Oct 2007
      • 771

      #3
      Tegenwoordig worden er heel veel short-throw beamers verkocht aan scholen e.d. voor interactieve schoolborden. Daarvan belanden er ook wel eens wat op marktplaats als de lamp een paar keer vervangen is, maar voor jou doel lijkt me dat prima geschikt. Short-throw betekent dus niet per definitie dikke dure barco beamers. Spiegels kan ook, maar dan moet je de beamer uit de projectie halen, waardoor je veel moeite moet doen met keystone e.d. om het weer goed te krijgen.

      Comment

      • Stoney3K
        • Sep 2007
        • 1399

        #4
        Spiegels zijn wel een stuk goedkoper om te gebruiken dan een short-throw (groothoek) beamer inhuren. Als je één of een paar spiegels goed plaatst, kun je je beamer op een beter punt opstellen en de projectie-afstand ook nog eens vergroten.

        Let er dan wel op dat je spiegels gebruikt die aan de voorkant voorzien zijn van een zilverlaag, niet aan de achterkant zoals bij normale 'badkamerspiegels' het geval is. Dan heb je ook geen last van dubbele 'spookbeelden' in je projectie.
        First make it work, then make it look pretty!

        Comment

        • pjadskop productions
          • Nov 2008
          • 128

          #5
          best is gewoon dat ik het even test denk ik. Voor die spiegels zal ik dan even moeten zoeken.
          Even voor de zekerheid, de positie van de beamer maakt constructief geen verschil dacht ik? (verticaal plaatsen)
          Nee meneer, de boom staat niet op de bergen, want de bergen zijn op vakantie in Disneyland, meneer

          Comment

          • Stoney3K
            • Sep 2007
            • 1399

            #6
            Originally posted by pjadskop productions
            best is gewoon dat ik het even test denk ik. Voor die spiegels zal ik dan even moeten zoeken.
            Even voor de zekerheid, de positie van de beamer maakt constructief geen verschil dacht ik? (verticaal plaatsen)
            Een beamer kun je prima verticaal (dus op zijn kant) monteren. Mits je natuurlijk het goeie montagemateriaal gebruikt en je ruimte overlaat voor de ventilatie, maar dat mag voor zich spreken.

            EDIT: Voor grote kanonnen zoals 12.000 lumen Panasonics gaat dit verhaal natuurlijk minder op, maar dan zal het ook nadrukkelijk op de beamer of in de handleiding vermeld staan. Kijk dus bij twijfel even of er iets in het boekje staat.
            First make it work, then make it look pretty!

            Comment

            • pjadskop productions
              • Nov 2008
              • 128

              #7
              het gaat over deze : klik, het is niet zo een beest, dus dat zal wel lukken.
              Ik had ook nog gedacht: het is maar voor wazige vormen en patronen te projecteren in een kruis, dus zou ik ook 2 beamers kunnen gebruiken met een simpele vga splitter, dan met een symmetrische projectie werken.
              Dan kan ik geen duidelijke video of tekst afspelen, maar dat is ook niet echt nodig in een plafond denk ik.
              Nee meneer, de boom staat niet op de bergen, want de bergen zijn op vakantie in Disneyland, meneer

              Comment

              Working...