Coax kabel + VGA link

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bksound
    • May 2012
    • 56

Coax kabel + VGA link

Beste collega's,

In juni moeten we een uitzending doen op verschillende tv's en 2 beamers. Hiervoor zou in eerste instantie een coax kabel vanuit de plaatselijk bibliotheek worden getrokken naar een Telenet HD Digicorder (150m afstand te overbruggen).

Vanaf de HD Digicorder gaan wij naar een VGA versterker die 4 signalen over 50 meter kan uitzenden. Nu vroeg ik me af op welke manier we er best voor zorgen dat het coaxsignaal optimaal is en wat we daar allemaal voor nodig hebben. Ik vermoed kwaliteitsvolle coax + antenneversterker van Horschmann. Door de geringe kennis had ik graag jullie professionele feedback gekregen.

Alvast bedankt,
    Benjamin
  • laserguy
    • Jun 2003
    • 2755

Heeft de Telenet Digicorder VGA uit?? De mijne alleszins niet ...
    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• bksound
      • May 2012
      • 56

Originally posted by laserguy
      Heeft de Telenet Digicorder VGA uit?? De mijne alleszins niet ...
      Sorry, normaal gezien lossen we dat op door een HDMI --> VGA converter aan te sluiten. Tenzij er een makkelijkere oplossing voor zou bestaan?

Alvast bedankt!

Comment

• AMX_Pete
        • Mar 2008
        • 79

Alle VGA/HDMI/Coax/DVI/... bekabeling zo kort mogelijk houden en lange afstanden overbruggen met CAT5 extenders.

Comment

• bksound
          • May 2012
          • 56

Originally posted by AMX_Pete
          Alle VGA/HDMI/Coax/DVI/... bekabeling zo kort mogelijk houden en lange afstanden overbruggen met CAT5 extenders.
          De coax moet ik zeker 120 meter verlengen om tot bij de digicorder te komen. Ik steek er voor alle zekerheid een Hirschmann versterker op.. Zou moeten lukken dan toch? De VGA ging ik misschien ook wel via cat5 overbrengen. Welke VGA-UTp doosjes zijn aan te raden?

Comment

• speakertech
            • Jan 2008
            • 1697

Originally posted by bksound
            De coax moet ik zeker 120 meter verlengen om tot bij de digicorder te komen. Ik steek er voor alle zekerheid een Hirschmann versterker op.. Zou moeten lukken dan toch? De VGA ging ik misschien ook wel via cat5 overbrengen. Welke VGA-UTp doosjes zijn aan te raden?
            Maakt Hirschmann ook LF videoversterkers?
            Ik ken alleen de hoogfrequent exemplaren voor home en CAI toepassingen (ook de professionele)
            Volgens mij is HF overdracht hier niet aan de orde.

Speakertech
            Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
            ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• AMX_Pete
              • Mar 2008
              • 79

Originally posted by bksound
              Extron, Aten, Digitus, BlackMagic, Gefen,..... 1001 mogelijkheden. Die lengte is nog wel deels in te perken door met de VGA en coax bekabeling alvast een paar tientallen meter van de totale lengte te overbruggen.
              Er zijn ook wel extenders te vinden die tot 300m halen (Gefen 2x VGA Extender bvb.) en ook nog is met RGB kleurshift, helderheid en focus regeling aan de ontvangerkant, ideaal spul voor die toepassing.
              Ik zou eens rondhoren bij lokale AV bedrijven en goede extender set inhuren. Er zijn tig goedkope VGA extenders te vinden, maar daar zou ik een klus van die orde niet mee willen doen. Los van het feit dat die dingen minder betrouwbaar zijn, is het ook zonde om te beginnen met een HD kwaliteit/resolutie beeld, goede schermen en serieuze beamers in te zetten en dan de kwaliteit half of helemaal verknoeid te zien door een marginale signaal overdracht.

Comment

• bksound
                • May 2012
                • 56

Originally posted by AMX_Pete
                Extron, Aten, Digitus, BlackMagic, Gefen,..... 1001 mogelijkheden. Die lengte is nog wel deels in te perken door met de VGA en coax bekabeling alvast een paar tientallen meter van de totale lengte te overbruggen.
                Er zijn ook wel extenders te vinden die tot 300m halen (Gefen 2x VGA Extender bvb.) en ook nog is met RGB kleurshift, helderheid en focus regeling aan de ontvangerkant, ideaal spul voor die toepassing.
                Ik zou eens rondhoren bij lokale AV bedrijven en goede extender set inhuren. Er zijn tig goedkope VGA extenders te vinden, maar daar zou ik een klus van die orde niet mee willen doen. Los van het feit dat die dingen minder betrouwbaar zijn, is het ook zonde om te beginnen met een HD kwaliteit/resolutie beeld, goede schermen en serieuze beamers in te zetten en dan de kwaliteit half of helemaal verknoeid te zien door een marginale signaal overdracht.

Opstelling zou als volgt zijn:

Bron Coax (plaatselijke bibliotheek), 120meter overdracht met coax naar Telenet HD Digicorder (mag volgens mij geen probleem zijn met RG59 kabel van 75ohm??), van HD Digicorder HDMI uitgang naar VGA door converter van Kramer of König en van VGA OUT naar VGA splitter mét ingebouwde versterkermodule.

Die gaan dan naar 2 LCD's en 2 beamers.

Kunnen jullie adviezen formuleren omtrent de overdracht? Zie ik iets over het hoofd?

Bedankt alvast voor de feedback

Comment

• Aart Rietveld
                  • Aug 2004
                  • 190

Het is mij nog niet duidelijk wat het bronsignaal is. Is dit hoogfrequent (CIA-signaal) of analoge video (composiet)?

Comment

• bksound
                    • May 2012
                    • 56

We pluggen eigenlijk in bij een bestaande coax einddoos om vervolgens het signaal door te lussen naar de Digicorder..

Comment

• laserguy
                      • Jun 2003
                      • 2755

120 meter hoogfrequent signaal over een RG59? Vergeet dat maar: RG59 is daar niet geschikt voor: veel te veel verlies. Daar heb je echt een serieus betere coax voor nodig.
                      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• bksound
                        • May 2012
                        • 56

Originally posted by laserguy
                        120 meter hoogfrequent signaal over een RG59? Vergeet dat maar: RG59 is daar niet geschikt voor: veel te veel verlies. Daar heb je echt een serieus betere coax voor nodig.
                        Zijn er dan suggesties die jullie kunnen formuleren voor deze opdracht?

Alvast bedankt!

Comment

• Aart Rietveld
                          • Aug 2004
                          • 190

Het gaat blijkbaar over het vertonen van een TV-programma op schermen en beamers. en gezien de datum gok ik op een WK-Voetbalwedstrijd.

Zo maar een idee: Kun het het signaal niet op andere wijze oppikken? Sat of Digitenne (kwaliteit wel iets minder)? Je bent dan in ieder geval van de lange kabels af.

En als het toch via de CAI moet: welk kanaal moet je weergeven en welke frequentie hoort daarbij? Zoek dan een goede kabel en kijk of je het kabelverlies kunt compenseren met een HF-versterker. Controleer dan ook gelijk of je niet toevallig op een kanaal zit met kans op DAB-, DVBT- of 4G-storing, dan heb je helemaal een uitdaging om ook die HF-rotzooi buiten de deur te houden.

Comment

• bksound
                            • May 2012
                            • 56

Originally posted by Aart Rietveld
                            Het gaat blijkbaar over het vertonen van een TV-programma op schermen en beamers. en gezien de datum gok ik op een WK-Voetbalwedstrijd.

Zo maar een idee: Kun het het signaal niet op andere wijze oppikken? Sat of Digitenne (kwaliteit wel iets minder)? Je bent dan in ieder geval van de lange kabels af.

En als het toch via de CAI moet: welk kanaal moet je weergeven en welke frequentie hoort daarbij? Zoek dan een goede kabel en kijk of je het kabelverlies kunt compenseren met een HF-versterker. Controleer dan ook gelijk of je niet toevallig op een kanaal zit met kans op DAB-, DVBT- of 4G-storing, dan heb je helemaal een uitdaging om ook die HF-rotzooi buiten de deur te houden.
                            Het gaat inderdaad omtrent de uitzending van WK-Matchen. Die worden uitgezonden op VIER en EEN. Zou een coax zoals deze: http://www.bol.com/nl/p/hirschmann-k...00000008880156 daarvoor geschikt zijn?

Kan er iemand adviezen formuleren omtrent de HF-versterker? Sommige sites geven me de indruk dat 100m van bovenstaande kabel geen problemen zou mogen opleveren... Satelliet vind ik persoonlijk nogal riskant voor de voetbal. Ooit eens gebruikt en Tv Vlaanderen gaf er in Vlaanderen de brui aan en dat wil je niet echt mee maken natuurlijk op dergelijk event.

Alvast bedankt voor de feedback!

Comment

• sparky
                              • Apr 2002
                              • 2104

Inhuren bij de mensen die het vaker doen! Ik zou in ieder geval de Digicorder lekker in de bibliotheek laten. (maar dat is persoonlijk, ik heb redelijk wat eraring met videodistributie, maar weinig met DVB over kabel!) De verbindingen vanaf het distributiepunt zou ik in iedr geval niet over VGA doen, ook met kwalitatief goede kabel zoals die van Kramer krijg je dan serieus kwaliteitsverlies!! vanaf de Digicorder zie ik dan ook drie mogelijkheden: een goede converter van HDMI naar RGBHV en dan daar het distributiepunt. Vanaf daar ga je een RGBHV-verdeler in en ga je naar je schermen, waar nodig zet je dan op het einde een break-in kabeltje. Dit is een bedrijfszekere en kwalitatief goede methode, maar bezuinig niet op de kwaliteit van je RGBHV-kabel! Methode twee komt op hetzelfde neer, behalve dan dat je UTP verbindingen gebruikt ipv RGBHV, met alle bijbehorende zenders/ontvangers. Uiteraard zijn de verbindingen uit methode 1 en 2 uitwisselbaar, een combi van RGBHV en UTP verbindingen dus. Er is nog een methode 3, maar die is wellicht wat duurder en heeft alleen meerwaarde als je schermen/projectors hogere resuluties aankunnen en DVI/HDMI in hebben In dat geval ga je vanuit de Digicorder naar een HDMI(of DVI) naar glas converter. Dan ga je dus met glas naar je distributiepunt. vanaf daar kun je dan, over glas of UTP verdelen naar je eindpunten. Deze levert dus potentieel de hoogste kwaliteit op.

EDIT:

mogelijkheid 4 is alles over (HD) SDI!
                              Last edited by sparky; 12-05-14, 14:35.
                              Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

Working...