Coax kabel + VGA link

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bksound
    • May 2012
    • 56

Originally posted by sparky
    Inhuren bij de mensen die het vaker doen! Ik zou in ieder geval de Digicorder lekker in de bibliotheek laten. (maar dat is persoonlijk, ik heb redelijk wat eraring met videodistributie, maar weinig met DVB over kabel!) De verbindingen vanaf het distributiepunt zou ik in iedr geval niet over VGA doen, ook met kwalitatief goede kabel zoals die van Kramer krijg je dan serieus kwaliteitsverlies!! vanaf de Digicorder zie ik dan ook drie mogelijkheden: een goede converter van HDMI naar RGBHV en dan daar het distributiepunt. Vanaf daar ga je een RGBHV-verdeler in en ga je naar je schermen, waar nodig zet je dan op het einde een break-in kabeltje. Dit is een bedrijfszekere en kwalitatief goede methode, maar bezuinig niet op de kwaliteit van je RGBHV-kabel! Methode twee komt op hetzelfde neer, behalve dan dat je UTP verbindingen gebruikt ipv RGBHV, met alle bijbehorende zenders/ontvangers. Uiteraard zijn de verbindingen uit methode 1 en 2 uitwisselbaar, een combi van RGBHV en UTP verbindingen dus. Er is nog een methode 3, maar die is wellicht wat duurder en heeft alleen meerwaarde als je schermen/projectors hogere resuluties aankunnen en DVI/HDMI in hebben In dat geval ga je vanuit de Digicorder naar een HDMI(of DVI) naar glas converter. Dan ga je dus met glas naar je distributiepunt. vanaf daar kun je dan, over glas of UTP verdelen naar je eindpunten. Deze levert dus potentieel de hoogste kwaliteit op.

EDIT:

mogelijkheid 4 is alles over (HD) SDI!

Beste,

Bedankt al voor je uiteenzetting van de feiten. Ik denk voorlopig aan Digicorder bij de bron. Dan de hdmi over een utp lijn naar een utp/hdmi ontvanger en dan vandaar uitsplitsen naar VGA en geluid...
    Zo'n klusje lijkt makkelijk maar niet is minder waar! Nog tips toevallig?

Comment

• laserguy
      • Jun 2003
      • 2755

Voor zulke afstanden gebruik je minimaal een PE14 of DN14. In theorie zou je zelfs een DN20 moeten gebruiken maar als je signaal sterk genoeg is, speelt 3 dB meer of minder geen rol en een DN20 kost wel al wat. Een PE14 trouwens ook ...
      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• sparky
        • Apr 2002
        • 2104

120m HDMI over UTP... moet je wel kastjes vinden die dat kunnen. Die zullen er wellicht zijn, maar de kastjes die ik wel eens gebruik die redden dat niet. Vandaar dat ik het over VGA over UTP had (die heb je ook met audio er bij) of HDMI/DVI over glas. Verder kan ik zeggen dat ik goede ervaringen heb met de Extron UTP-extenders.
        Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• SPS
          • Mar 2004
          • 1662

Zoals al aangegeven, zou je ook een dvb-t (digitenne) ontvanger in de buurt van je schermen kunnen neerzetten, en dan direct splitten naar vga of hdmi. Als je een goede dvb-t antenne gebruikt, heb je best wel een stabiele ontvangst.
          Zelf afgelopen 4 mei in een kerk in Vogelenzang mee gewerkt, en dat ging prima. Antenne kon zelfs op tafelhoogte staan!

Snel speelklaar, en geen grote afstanden/kosten
          Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• Aart Rietveld
            • Aug 2004
            • 190

Uit de reacties van de TS maak ik op dat hij zeer waarschijnlijk een Zuiderbuur is. Hebben ze daar ook al DVB-T? En dan ook nog met goede dekking?

Comment

• bksound
              • May 2012
              • 56

Originally posted by Aart Rietveld
              Uit de reacties van de TS maak ik op dat hij zeer waarschijnlijk een Zuiderbuur is. Hebben ze daar ook al DVB-T? En dan ook nog met goede dekking?
              Beste,

We hebben eerder al met een satteliet gewerkt maar daar mag geen boompje voor staan of je hebt al problemen.. Net dat wil ik voorkomen. Ik denk dat we best de Digicorder plaatsen in de bibliotheek; zo dicht mogelijk bij de coaxaansluitingen en dan vervolgens VGA over UTP gebruiken om het signaal te verplaatsen. Lijkt met beste en tevens (relatief) goedkoopste oplossing voor dit event.
              Adviezen toevallig collega's omtrent VGA - UTP doosjes?

Bedankt!

Comment

• the_pauwels
                • Apr 2010
                • 36

120m HDMI over UTP... moet je wel kastjes vinden die dat kunnen. Die zullen er wellicht zijn, maar de kastjes die ik wel eens gebruik die redden dat niet. Vandaar dat ik het over VGA over UTP had (die heb je ook met audio er bij) of HDMI/DVI over glas. Verder kan ik zeggen dat ik goede ervaringen heb met de Extron UTP-extenders.

Ik denk dat je al gelukt moet hebben met 120 meter over UTP. Een deftige cat7 en decoders zijn nodig, maar dan nog lijkt me dat op het randje. Waarom kan je niet opteren voor een fiber? Deze kun je wel vinden in ettelijke meters. En ik vraag me ook af waarom je op VGA wilt bijven werken. Ik veronderstel dat je wel aan je klanten HD beloofd hebt? En dat je schermen hdmi of dvi aankunnen? Lijkt het dan niet verstandiger om gewoon met een digitaal signaal te blijven werken ipv alles te converteren naar Analoog. Anders kun je al beter composite gaan werken platte pal.
                Filming like it's my last shot!

Comment

• rdreiers
                  • Nov 2009
                  • 407

ik lees hier alleen vga, mis dan nog het geluid. Mij lijkt een decoder met hdmi uit en dan omzetten naar glas de beste oplossing. Dit is ook het enigste wat je gaat redden over deze lengte. Beter nog is het verstandig om een bedrijf in te schakelen die alle oplossingen in huis heeft en ook weet hoe ze hier mee moeten omgaan. Dit project heeft zoveel valkuilen, als de match 5 minuten aan de gang is en er plots geen beeld meer is sta je dan. Houd er rekening mee dat als je in deze grote gaat weergeven dat resolutie een rol mee gaat spelen. Je zit op 45 minuten van aed rent vandaan, deze kunnen je vast aan alle omzetters en fyber helpen die je nodig hebt.

Comment

• NesCio01
                    • May 2010
                    • 1987

Originally posted by bksound
                    Satelliet vind ik persoonlijk nogal riskant voor de voetbal. Ooit eens gebruikt en Tv Vlaanderen gaf er in Vlaanderen de brui aan en dat wil je niet echt mee maken natuurlijk op dergelijk event.
                    Wanneer er in Brasil een verkeerde steker wordt gebruikt is er helemaal geen beeld,
                    of misschien juist alleen sateliet? Ik bedoel te zeggen dat je de uitzending
                    niet kunt beïnvloeden, de ontvangst wel.

Er zullen voldoende pro's en contra's zijn voor sateliet. Ik denk dat je er
                    in ieder geval het verlies op je 120 meter coax mee voor blijft, tenzij je,
                    zoals terecht is geadviseerd glas gebruikt. Leg een glasvezelkabel echter
                    wel erg goed weg, want deze is behoorlijk vatbaar voor breuk.

Verder heb ik in NL al een aantal keren gewoon met een decoder van Digitenne
                    met een lange coaxkabel en de antenne op een 5 meter microfoonstatief
                    gedraaid en hier geen problemen in ondervonden.
                    Er zijn zelfs LCD screens die een decoder hebben ingebouwd en waarin je je
                    abonnementskaartje zo in kunt steken.

TIP: vraag van te voren goed welke TV-kanaal jouw klant bekijken wil.
                    Stel dat jij denkt een abonnementsvrij kanaal te kunnen uitzenden, maar jouw
                    klant wil juist een Frans of Duits TV-signaal bekijken.

Wil je echt op safe? Zorg dan dat je beide signalen bij je regie binnenkrijgt,
                    kost iets meer, maar is wel zo safe.

grtz

Nes
                    Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• freek
                      • Aug 2008
                      • 238

Inhuren bij de mensen die het vaker doen! Ik zou in ieder geval de Digicorder lekker in de bibliotheek laten. (maar dat is persoonlijk, ik heb redelijk wat eraring met videodistributie, maar weinig met DVB over kabel!) De verbindingen vanaf het distributiepunt zou ik in iedr geval niet over VGA doen, ook met kwalitatief goede kabel zoals die van Kramer krijg je dan serieus kwaliteitsverlies!! vanaf de Digicorder zie ik dan ook drie mogelijkheden: een goede converter van HDMI naar RGBHV en dan daar het distributiepunt. Vanaf daar ga je een RGBHV-verdeler in en ga je naar je schermen, waar nodig zet je dan op het einde een break-in kabeltje. Dit is een bedrijfszekere en kwalitatief goede methode, maar bezuinig niet op de kwaliteit van je RGBHV-kabel! Methode twee komt op hetzelfde neer, behalve dan dat je UTP verbindingen gebruikt ipv RGBHV, met alle bijbehorende zenders/ontvangers. Uiteraard zijn de verbindingen uit methode 1 en 2 uitwisselbaar, een combi van RGBHV en UTP verbindingen dus. Er is nog een methode 3, maar die is wellicht wat duurder en heeft alleen meerwaarde als je schermen/projectors hogere resuluties aankunnen en DVI/HDMI in hebben In dat geval ga je vanuit de Digicorder naar een HDMI(of DVI) naar glas converter. Dan ga je dus met glas naar je distributiepunt. vanaf daar kun je dan, over glas of UTP verdelen naar je eindpunten. Deze levert dus potentieel de hoogste kwaliteit op.

EDIT:

mogelijkheid 4 is alles over (HD) SDI!
                      Volgens mij zit sparky op de goede weg. Ik zou zelf ook de decoder zo dicht mogelijk bij je HF aanvoer houden.
                      Als je jezelf serieus neemt als AV bedrijf (en ik hoop echt dat je dat doet, anders ben je een hoop tijd van je forum collegae aan het verdoen) zijn er bij afstanden langer dan 100 meter maar 3 serieuze opties voor het overbrengen van HD video, al dan niet progressive of interlaced;

1 = glas, al dan niet met audio embedded, is prijzig om te huren.
                      2 = HD-SDI, type stugge tuinslang. Is makkelijk te krijgen en is HDMI naar HDSDI met embedded audio is makkelijk te maken (wel even je HDCP checken)
                      3 = Draadloos point-to-point HD video verbindingen, is erg duur maar o zo makkelijk op te bouwen als je een zichtverbinding hebt (uiteraard ook te krijgen met embedded audio)

Alle andere oplossing zijn in mijn ogen consessies waar je niet vrolijk van wordt maar ik krijg wel vaker te horen dat ik de lat erg hoog leg.
                      En ohja, natuurlijk heeft de rest ook gelijk dat je dit soort werk natuurlijk niet moet aannemen of meteen door moet schuiven naar bedrijven die dit dagelijks doen als je dit soort basis infra oplossingen niet zelf kan verzinnen.
                      Last edited by freek; 20-05-14, 21:17. Reason: typefout

Comment

• bksound
                        • May 2012
                        • 56

Originally posted by freek
                        Volgens mij zit sparky op de goede weg. Ik zou zelf ook de decoder zo dicht mogelijk bij je HF aanvoer houden.
                        Als je jezelf serieus neemt als AV bedrijf (en ik hoop echt dat je dat doet, anders ben je een hoop tijd van je forum collegae aan het verdoen) zijn er bij afstanden langer dan 100 meter maar 3 serieuze opties voor het overbrengen van HD video, al dan niet progressive of interlaced;

1 = glas, al dan niet met audio embedded, is prijzig om te huren.
                        2 = HD-SDI, type stugge tuinslang. Is makkelijk te krijgen en is HDMI naar HDSDI met embedded audio is makkelijk te maken (wel even je HDCP checken)
                        3 = Draadloos point-to-point HD video verbindingen, is erg duur maar o zo makkelijk op te bouwen als je een zichtverbinding hebt (uiteraard ook te krijgen met embedded audio)

Alle andere oplossing zijn in mijn ogen consessies waar je niet vrolijk van wordt maar ik krijg wel vaker te horen dat ik de lat erg hoog leg.
                        En ohja, natuurlijk heeft de rest ook gelijk dat je dit soort werk natuurlijk niet moet aannemen of meteen door moet schuiven naar bedrijven die dit dagelijks doen als je dit soort basis infra oplossingen niet zelf kan verzinnen.
                        De kogel is door de kerk. We gaan HDMI over HD-SDI sturen met embedded audio! Lijkt volgens een firma waarmee we samenwerken perfect te gaan. Bedankt voor jullie hulp. Glasvezel lijkt inderdaad de toekomst te zijn maar voorlopig vinden we de kostprijs daarvan nog net iets te hoog..

Bedankt!

Comment

• bksound
                          • May 2012
                          • 56

Beste collega's,

Nog even kort reageren over de uiteindelijke afloop van alles. Aangezien de WK Matchen hier in België werden uitgezonden door VRT en CANVAS konden we beroep doen op DVB-T. Antenne, decoder, hdmi in-out, en streamen maar... Wat mij betreft dé beste oplossing voor de uitzending van dit gebeuren. Ik heb er alleszins veel uit geleerd! Bedankt voor jullie reacties!
                          Laat ons hopen dat VIER (digitale zender) niet met de rechten gaat lopen want dat wordt het opnieuw al een pak moeilijker! !

Comment

• freek
                            • Aug 2008
                            • 238

Originally posted by bksound
                            Beste collega's,
                            Aangezien de WK Matchen hier in België werden uitgezonden door VRT en CANVAS konden we beroep doen op DVB-T. Antenne, decoder, hdmi in-out, en streamen maar... Wat mij betreft dé beste oplossing voor de uitzending van dit gebeuren.
                            Ik weet niet hoe het in belgie zit maar in nederland hebben we geen HD via DVB-T of Digitenne. Lijkt me dus verre van de beste oplossing voor weergave op grotere schermen. Voor de Nederlanders, je kan het leuk vergelijken als er op ned1 en ned2 tegelijk voetbal is. Ned1 is HD, maar wegens te weinig capaciteit in HD in Hilversum wordt Ned2 in SD uitgezonden. Wat een verschil. Moet je nagaan als je dat op een projectiescherm van 3 a 4 meter breed weergeeft.

Comment

• VrijeVogel
                              • Nov 2013
                              • 107

Stomme vraag dan:

Hier in NL kom ik veel HD tv tegen. Hiervoor wordt de TV met de internetrouter verbonden. Signaal gaat dus over of cat5 (6) of via wlan.
                              In dat idee zou je gewoon een knappe cat kabel uit kunnen rollen lijkt mij. Met als het kan op het midden een switch als repeater... die dingen lopen rustig op een accupack een dagje....

Ander optie zou wlan met richtantennes zijn, maar dan wel op de 5ghz band, op de 2,4 teveel kans op storing.

Comment

• freek
                                • Aug 2008
                                • 238

Originally posted by VrijeVogel
                                Stomme vraag dan:

Hier in NL kom ik veel HD tv tegen. Hiervoor wordt de TV met de internetrouter verbonden. Signaal gaat dus over of cat5 (6) of via wlan.
                                In dat idee zou je gewoon een knappe cat kabel uit kunnen rollen lijkt mij. Met als het kan op het midden een switch als repeater... die dingen lopen rustig op een accupack een dagje....

Ander optie zou wlan met richtantennes zijn, maar dan wel op de 5ghz band, op de 2,4 teveel kans op storing.
                                Domme vragen bestaan niet.
                                Alles draait bij video om bandbreedte. Het HD signaal wat je thuis kijkt is heel anders dan wat je bijvoorbeeld in de bioscoop ziet. Het aantal pixels in een plaatje bepaald dus maar voor een klein deel de kwaliteit. Op 1 of andere manier staren veel niet video mensen zich altijd blind op de resolutie, maar dit is niet altijd handig. Even een paar kleine voorbeelden uit mijn hoofd (pin me er niet op vast)

- uncompressed SD PAL is rond de 360 Mbit per sec. (smpte 259M)
                                - Digibeta (lange tijd de standaard voor SD weergave) zit mede door 4:2:2 chroma subsampling op 90 mbit per sec.
                                - DVD SD PAL is slechts 9,8 Mbit per sec.

- uncompressed HD1080p loopt op naar 3Gbit per sec (smpte 424M of smpte 372M)
                                - uncompressed HD1080i zit op 1,48 Gbit per sec. (smpte 292M)
                                - HDCAM (3:1:1) is rond de 140 mbit per sec. (is ook interlaced)
                                - HDCAM SR (4:4:4) zit rond de 440 mbit per sec.
                                - Wat wij thuis aan HD kijken via de kabel is max 6mbit per sec.
                                - BLuray zit rond de 36 a 40 mbit/sec.
                                - Televisie uitzendingen direct op de glas backbone vanuit de MCR uit hilversum zit rond de 29 Mbit per sec.

Je kan jezelf voorstellen dat ondanks lossless compressie methodes dat je niet exact hetzelfde kwaliteit haalt tussen deze varianten. Alleen in bioscopen kijk je naar echt uncompressed HD. (Filmpje van 90 min is dan ook al gauw rond de 150 GB afhankelijk van HFR, 3D, 24,25,30 beelden per sec, etc)

Kortom, HD via internet is zeker haalbaar, (WLAN is al wat spannender maar toch). De vraag is natuurlijk welke bandbreedte je kan halen. Hou dan ook even rekening met het verhouding tussen data Bytes en status Bytes, handshaking, parity checks, en nog meer geneuzel. Dan blijkt dat TCP niet de meest ideale communicatie methode is voor videostreams.

Comment

Working...