Compressie van ruw materiaal

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rademakers
    • Jul 2003
    • 1281

Compressie van ruw materiaal

Ik heb een aantal tv-afleveringen gemaakt mbv Adobe Premiere 6.5 .
    Het zijn (experimentele)filmpjes van 5 á 6 minuten (1 á 1,2 gb).
    Om de filmpjes wat meer te laten circuleren, wil ik er, liefst meerdere op een cd kunnen branden (aangezien nog niet iedereen over een dvd-lezer beschikt).
    Ik heb het meerdere malen, met verschillende instellingen, geprobeerd te comprimeren, zonder (te) zichtbaar kwaliteitsverlies.
    Maar dat eindigde allemaal in vooral vervormde ondertiteling en niet echt geweldig beeld.

Weet iemand misschien een goede compressie? (Liefst in 6.5)

Wat ik me ook afvroeg, is welke compressie films gebruiken die op het internet (Kazaa en deg.) rondzwerven. De kwaliteit daarvan zou goed genoeg zijn voor mijn afleveringen.
    Omgerekend zou één aflevering van 6 minuten, slechts 60 mb zijn en toch goed beeld op full-screen leveren.

Voor de geïntresseerden een internetversie van één van de afleveringen (in Quicktime-formaat):

Mvg Johan

• jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3150

Die films op internet zijn altijd in DivX of Xvid. Vaak zijn er ook aparte decoders en encoders op internet te vinden.

DivX wordt vaak ook MPEG4 genoemd. Ken Premiere niet, maar dikke kans dat je die wel erin kan vinden.

Comment

• Rademakers
      • Jul 2003
      • 1281

citaativX of Xvid. Vaak zijn er ook aparte decoders en encoders op internet te vinden
      Ik ben in eerste instantie niet op zoek naar een apart programma voor de de compressie.
      De compressie-mogelijkheden in Adobe Premiere 6.5 zijn enorm. Zo enorm dat je er niet makkelijk wijs uit wordt .
      Welgesteld is het dan ook één van de pro video-edit programma's.

Bovendien werk ik met ruw materiaal, dergelijke programma's met dvd-materiaal. Dit is niet hetzelfde.

Ik ben dus meer op zoek naar een vergelijkbare compressie techniek of een plug-in.

citaat:Ken Premiere niet
      En FCP zegt je ook niets?
      In dat geval; shame on you

Mvg Johan

Comment

• Visualizerfreak
        • Sep 2003
        • 19

Final Cut Pro is een erg mooi programma om filmmontage mee te doen, maar ik zie alleen niet de link met adobe premiere. Adobe premiere is bij mijn weten een pc-programma, FCP is een mac-programma.
        Waarom zou je de afleveringen niet op videoband zetten? Misschien dan wel wat ouderwetser, maar je kwaliteit blijft hoger dan wanneer je gaat comprimeren voor een cd. Bovendien kun je heel veel afleveringen op 1 videoband zetten, en de meeste mensen hebben toch wel een dvd-speler of een videorecorder, of beide. Dus kun je zo bij de meeste mensen wel terecht.

Verder wordt er gezegd dat DivX hetzelfde is als MPEG4. Ik heb, misschien wel omdat ik Mac-gebruiker ben, erg weinig ervaring met DivX. Maar DivX is toch echt niet hetzelfde als MPEG4. Het zou hooguit kunnen dat DivX gebruik maakt van MPEG4 codering.

Mvg, Johan
        (www.visualfreak.tk)

Comment

• musicjohn
          • Aug 2001
          • 1102

citaat:Ik ben in eerste instantie niet op zoek naar een apart programma voor de de compressie. De compressie-mogelijkheden in Adobe Premiere 6.5 zijn enorm.
          Ja, de opties zijn legio. Maar de kwaliteit helaas niet. Dat is althans mijn ervaring.

Het is heel makkelijk om een zware compressie technieken toe te passen binnen de mogelijkheden van Premiere, maar de nauwkeurigheid waarmee de rendering plaats vindt is uitermate triest.

Zoals ik al in een ander topic vermeld heb, goede rendering engines kosten zwaar geld, en vragen ontzettend veel tijd voor het proces.

Dan kan het ook niet anders dat een software pakket wat je voor 600 Euro koopt, en waarin een 30-tal compressie mogelijkheden zitten die in een wip en een scheet klaar zijn met het proces, dezelfde resultaten behaalt als één enkele rendering engine, voor slechts één soort compressie, die vervolgens 1500 Euro moet kosten en met het proces (ca. 1½ uur ruw materiaal) bijna 18 uur bezig is om te compressen.

Maar als je een goede (amateuristische) compressie techniek wilt toepassen waarbij het beeldmateriaal optimale kwaliteit behoudt (inclusief titels) probeer dan gewoon het WMV formaat van windows. Van alle "goedkope" opties ben ik hier nog altijd het meest over te spreken.

Als je het professioneel aan wilt pakken, kijk dan naar TEMPGenc encoder voor Mpeg-II

Kost wat, maar dan heb je ook wat. En wees niet teleurgesteld als de eerste pogingen niet het gewenste resultaat opleveren.

Renderen is een kunst. Alle instellingen moeten handmatig ingegeven kunnen worden en moeten precies kloppen. Frame-rates / Bit-rates / Profile & Level / DC Compomnent precision / Motion Search Precision / GOP Structures / Number of I - P - B pictures binnen een GOP / Floating Point DTC / Quantize Matrix / YCbCr of CCIR601 YUV output... Dat zijn allemaal factoren die in een (goede) rendering engine in te stellen zijn.

Bij alle compressie mogelijkheden binnen Adobe Premiere zijn GEEN van deze factoren te beinvloeden / wijzigen of handmatig in te stellen. Een standaard voorgebakken fabrieksinstelling, daar moet je het mee doen.

Het heeft mij zeker wel 2 maanden expirimenteren gekost (en een hoop gevloek, gezoek op internet en ge-chat op forums) voordat ik het resultaat bereikte wat ik zocht.

Maar nu ik dat dan allemaal uitgevogeld heb, durf ik rustig te zeggen dat mijn beeldmateriaal op DVD er in 8 van de 10 gevallen vele malen beter uit ziet dan het beeldmateriaal van officiele (gekochte) speelfilms die op DVD zijn uitgebracht.

Succes...

Greetzzz... [;)]

John

Wilt U de allernieuwste updates nu installeren? Klik dan <b>---&gt;&gt;&gt; HIER &lt;&lt;&lt;---</b>

Comment

• Rademakers
            • Jul 2003
            • 1281

Bedankt voor de reacties,

citaat:ik zie alleen niet de link met adobe premiere
            Binnen de groep(en) waarin ik werk, wordt óf gewerkt met Adobe óf met FCP (Inderdaad afhankelijk van Mac of PC, allebei zo met hun eigen voor-en nadelen).

citaat:Waarom zou je de afleveringen niet op videoband zetten?
            Ik ken vrijwel niemand met een videorecorder. Er zijn er ook genoeg zonder dvd-rom. Maar ze hebben vrijwel allemaal een pc/mac met cd-rom speler.

citaat:binnen Adobe Premiere zijn GEEN van deze factoren te beinvloeden
            In 6.5 is in ieder geval de frame-rate en de bit-rate in te stellen .
            Het zijn in ieder geval geen kant-en-klaar methodes meer, maar tot nu toe inderdaad weinig soeps. Al heb ik me weer een stapje dichter naar succes geëxperimenteerd .

Bij de lokale omroep krijgen ze gewoon het ruwe (.avi)materiaal. Maar door het op aanvaardbaar niveau als demo-materiaal te verspreiden kan het ook op een expo'tje terechtkomen. Uiteraard sowieso in mijn vriendenkring.
            Ze kunnen het dan nog altijd op dvd krijgen.

Aangezien ik momenteel druk bezig ben met het upgraden van mijn PA, kan ik me helaas geen grote uitgaven veroorloven (zover studenten dat uberhaupt kunnen [8)]).

Mvg Johan

Comment

Working...