Distro's & fase-draaiers?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

    Distro's & fase-draaiers?

    Ik liep en maand of wat geleden tegen een rigging-'Willy-Wortel' aan die me vertelde dat hij per stuurkanaal op de distro (motor-besturingskast) een fase-draaier zou gaan inbouwen.
    En een week of twee geleden kreeg ik de vraag of een distro met een centrale richtingskeuze voor alle kanalen niet handig zou zijn, terwijl per kanaal alleen een al dan niet 'Go' kon worden ingesteld.

    Ikzelf heb begin jaren 80 (op overtuiging van een Amerikaan, waarvan ik dacht dat die het beter wist [B)]) drie van die eerstgenoemde kasten gebouwd, en vond het achteraf h-e-l-e-m-a-a-l niks [:0].
    Het gaf aanleiding tot allerlei fout gebruik:
    - hijsrichting tijdens de beweging veranderen met de fasedraaiers [V]
    - bekabelingsfouten in motorkabels, motormulti's en break-outs laten zitten, want da's wel op te lossen met 'per channel-phase-flips' [|)]
    - een ramp bij gebruik van 1 kast over meerdere rigs [xx(].

    Het andere systeem staat geen truss-kantelbewegingen toe met truss, dus dat heb ik nooit gemaakt. [)]
    Wie weet of er nog andere versies op de weg aan te treffen zijn voor [8] kanalen:
    1 x CEE-32A-5p-400V in,
    8 x CEE-16A-4p-400V,
    1 trage installatie-automaat over 8 kanalen,
    1 'up-off-down' preset per kanaal,
    1 'GO' dodemans-drukknop per 8 kanalen
    1 noodstop-schakelaar voor de hele kast.

    En wat de ervaringen daarmee zijn? [?]

    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe
  • Pieter Huijgen
    • Sep 2003
    • 766

    #2
    Ik ben ze wel regelmatig tegen gekomen. Op zich werkt het handig als je de sturing voor één enkele rig gebruikt. Zodra je dat ding naar de volgende rig rolt en aansluit, kan je weer opnieuw beginnen. M.i. is het nauwkeurig maken van kabels veel handiger, of kabels voorzien van een stekker met fasedraaier ingebouwd. (2 pennen die omkeerbaar zijn).
    Lid van het Front tegen zijlicht

    Comment

    • DJ_Robin
      • Jul 2001
      • 610

      #3
      Ik ken ze alleen voor de CM Lodestar(goed geschreven ?) takels.
      Echter ga je hier met socapex naar een breakout in de truss toe. Maar hier heb je wel gewoon 8 schakelaartjes die je op UP , OFF , DOWN kunt zetten. Ik vind dit echt de meest fijne controlers. lekker simpel en als je klaar ben met een gridje rijd je naar een ander en ben je binnen 3 minuten al weer aan het takelen (mist je zorgt dat je multies gelabeld zijn en alle crewmembers de takels op de zelfde volgorde op 1 , 2, 3, 4 van de breakout prikken.

      M.V.G
      EV step up to the next level // RX & X-Array powered by EV P3000 // processed by Lake Contour

      Comment

      • rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5430

        #4
        citaat:Geplaatst door DJ_Robin
        Maar hier heb je wel gewoon 8 schakelaartjes die je op UP , OFF , DOWN kunt zetten. Ik vind dit echt de meest fijne controlers.
        Kan het niet anders dan beamen.
        Wel een fasedraaier voor de gehele kast?
        En een automaat voor 8 takels tegelijk ipv 1 per takel?
        En een extra 32A-5p of 16A-4p CEE achterop?
        En een noodstop voor de gehele distro?
        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

        Comment

        • Rock On
          • Jan 2004
          • 250

          #5
          Hey Rinus,
          bij AED hebben ze zulk soort kasten, maar die hebben pr uitgang een automaat met hulpcontact, zodat bij een storing de stuurstroom wegvalt. Is veiliger als een trage automaat voor de hele kast. Het enige wat ik niet goed vind aan de kasten is dat ale er één bepaalde fase uit de voeding wegvalt, bij bediening de remmen wel los gaan, maar de motor natuurlijk geen draaimoment heeft. En als het grid zwaar genoeg is komt het onherroepelijk naar beneden. Maar volgens mij wordt daar aan gewerkt.
          "I do know everything, just not all at once. It's a virtual memory problem."

          Comment

          • Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

            #6
            qua veilighieid : alle motoren een individuele motorbeveiligingsschakelaar met een uniform ingestelde maximale thermische waarde per type motor ( anders krijg je dat weer, een 2 tons taskel op een 5 tons besturing)
            en niet / geen trage installatieautomaat !!!!!!!!!!!!!

            en idd : gewoon een drukknoppenkast, met een voor-fase-correctie ( er gaan nu eenmaal nogal wat kabels met de produktie mee die alleen voor 380/220 gebruiktworden, en dus fase-onrein zijn )

            en dan kun je het verhaal uitbouwen met een 16, 24 of voor mij part 55 ( zie oude trekkenwand enschede!!) -voudige versie.

            enne die 3fasenbeveiliging hoort er natuurliojk per definitie in.

            eventueel met een plc te besturen, waardoor je
            a op afstand kunt werken (dunne draadjes, lees audio-multicore)
            b extra veiligheden kunt inprogrammeren. (truss a mag NIET bewegen als takel 5 moved..etc)

            peis van kak, naar mijn smaak....Wel 3maandelijks keuren natuurlijk....

            Comment

            • rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5430

              #7
              kijk Mac,
              daar beginnen de grenzen van mijn kennis zich te tonen...
              ...uniform ingestelde maximale thermische waarde per type motor...
              wat bedoel je precies?
              hebben alle motoren een 'eigen maximale' thermische waarde?
              en is er dan een probleem als op één kanaal soms een tweetonner en soms een kwarttonner (uiteraard flink verschillend in motorvermogen en getrokken amps...) moet worden aangestuurd.
              Want dat is de praktijk, en geen gedoe met aparte distro's voor aparte types motoren.
              Mocht dit wel zo zijn dan hebben we er een mooi item bij voor de NEN-evenemententechniek-werkgroepen electro en rigging.
              BTW: "fase onreine" kabels als onoverkomelijk accepteren is m.i. hetzelfde als vastgelopen wielen of verbogen spotbeugels maar blijven gebruiken.
              Elk systeem is zo goed en veilig als zijn zwakste schakel... en dat zijn we toch altijd zelf!

              En een trekkenwand (hoezo de oude in Enschede??) is niet zo goed vergelijkbaar want die is vast geinstalleerd, dus alles kan duidelijk op elkaar gedimensioneerd worden.
              Touring systems moeten veel uiteenlopender combinaties aankunnen.
              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

              Comment

              • Kevin_DM
                • May 2003
                • 577

                #8
                Nou Rinus, al onze stageco motorsturingen hebben toch ook op elk motorkanaal een fasedraaier zitten.
                ff opbouw van de sturingen opsommen:
                per motorkanaal:
                - automaatzekering
                - up-off-down button
                - up/down LEDJE (up rood, down groen)
                - 2 socapex connectors out per 4 motors (eentje voor spanning, eentje voor signaal), waarbij de benodigde break-out/ break-in kabels bij in de case zitten.
                - fasedraaier per kanaal, gemonteerd op achterzijde van sturing, boven de betreffende socapex connector.

                Verder de volgende algemene:
                - 1 GO button
                - 1 noodstop
                - 1 algemene automaat & 1 differentieel
                - 32A/ 380V in

                Verder volgende functies op de remote controls:
                - up-off-down button per kanaal
                - up/down ledje per kanaal
                - GO-button
                - noodstop (serie met de remote, dus als één van beiden ingeschakeld is, worden de stuurrelais en spanningsrelais naar de motors uitgeschakeld).

                deze fasedraaier staat er om verschillende redenen op, oa door:
                * regelmatig uitwisselen van cablage/ motors/ controllers tussen onze internationale vestigingen
                * regelmatig uitvoeren van reparaties aan kabels op tournee's, waardoor hier wel regelmatig fasefouten in zitten, alsook op de motors zelf

                @ MAC,
                zowel onze 500 kg motors als onze 3-tonners draaien op dezelfde motorsturingen, volgens mij dienden al deze beveiligingen toch inwendig in de motor te steken, en niet aangestuurd worden via de controller (over-load, temperature etc...)
                --- watt ever you want ---

                Comment

                • Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

                  #9
                  sorry maar helaas , toch maar vanaf de controller zekeren. Met een uitgevallen zekering die net aan het plafond hangt bereike je alleen maar meer trammelant.

                  en idd Rinus, een motor draait een bepaald vermogen. De 2 tonners hebben nu eenmaal minder pk's (kW's) dan de 5 tonners, en nemen dus minder stroom als nominaal. Die nominaal stroom bij vollast moet met een thermisch pakket worden bewaakt, omdat anders je spoel vastloopt (letterlijk verbranmdt) , of, nog erger : de motor kan gaan slippen. En dan komt het hele grid op je eigen Koperen Ko...En dat bewaak je dus.
                  Zie het als de rem van een oud fiat127-je tov de brembo's van de nieuwwe 7-serie.
                  Dus per motor-type een andere PKZ. De stroom moet worden ingesteld op de op het type-plaatje vermelde I-nom.

                  en die trekkenwand in enschede was een half-automaat, dwz dat er meeloop-lieren waren gemonteerd, en doie werden met 55 Op en 55 NEER -knopjes bediend.

                  denk dat een 8-parig systeem een 1400 euro kost, maar dan wel met CE-keurmerk erop.

                  Comment

                  • rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5430

                    #10
                    AiAi,
                    5 tonners.... MAC die hebben ze bij Stageco niet eens (als we de megalieren buiten beschouwing laten, maar die draaien toch niet van een normale 8-way distro).
                    In het echte leven van deze en andere hijstechneuten varieert het gebruikte ("industriele") hijsvermogen van 250kg tot 2000kg en dan heb je 99,9% van alle takels in onze business gehad.
                    FF voor de duidelijkheid: er zijn twee typen motor-sturingen:
                    1. voor takels met inwendige relais (oa de Lodestars van CM): die worden bestuurd door het schakelen van de stuurstroom-richting, en hebben een vaste stroomkring naar de takel. Deze takels hebben ook de 'gemakkelijke' mogelijkheid om inwendige eindschakelaars in te bouwen die in de stuurstroomkring meelopen. Hier is de goede faserichting zeer belangrijk.
                    2. voor takels zonder ingebouwde relais. Hier zitten in de distrokast de omkeerrelais, en met de hoofdstroom wordt de looprichting van de takels bepaald.
                    In beide gevallen wil je niet dat je faseproblemen krijgt, dus dit onderstaande punt blijf ik staande houden.
                    Fase-propere bekabeling is voor rigging wat voor brouwerijen bier is: daar moet je niet mee knoeien.
                    En dat van die instelstroom... vergeet het maar: dat is theorie die in onze praktijk NIET zal werken. Dan moet er maar iets automatisch zelkmetend en instellend worden bedacht. Op de hand is dat onuitvoerbaar..
                    Lekker als je 100-200 takels in een productie hebt hangen....
                    Leuk als je voor elke luidspreker ofzo een andere instelling op je versterkeruitgang moet maken....
                    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                    Comment

                    • ronny
                      • Dec 2002
                      • 2139

                      #11
                      zo erg is het niet rinus

                      de instelling hoeft maar 1 maal te gebeuren op het thermische relais. Je stelt het in op de nominale stroom en het is in orde.

                      Het hoeft niet keer op keer opnieuw ingesteld te worden.

                      en dit kan ook gerust op de grond nog gedaan worden

                      mvg
                      ronny
                      niet zagen, gewoon doen!

                      Comment

                      • rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5430

                        #12
                        de nominale stroom van ..........
                        de 250, de 500, de 1000, of de 2000kg takel?
                        of de indicentele draaiunit, staalkabellier enz
                        er zit regelmatig een ander takel op zo'n kanaal, en als de instelling van een kwarttonner er nog op staat, dan hebbie toch een probleem met een tweetonner, of een 1 ton-snelloper?
                        of nieh dah?
                        Dus toch telkens als de speakers aangesloten worden de impedantie van de versterkeruitgangen aanpassen? ofzo?
                        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                        Comment

                        • ronny
                          • Dec 2002
                          • 2139

                          #13
                          citaat:er zit regelmatig een ander takel op zo'n kanaal, en als de instelling van een kwarttonner er nog op staat, dan hebbie toch een probleem met een tweetonner, of een 1 ton-snelloper?
                          of nieh dah?
                          yup heb je volledig gelijk in, zo had ik het nog niet bekeken. Jij verkiest dus een systeem dat automatisch ziet welke takel er aan hangt en dan dus ook weet welke nominale stroom er gekozen moet worden.

                          Zoiets lijkt mij niet echt te bestaan, zou ook nogal omslachtig worden.

                          Je zou dan een keuzeschakelaar kunnen plaatsen, maar dan kom je weer bij je eerste probleem dat dit omslachtig is en natuurlijk ook wel gevaarlijk wanneer je bij een 500kg takel de stroom van een 2ton takel instelt....[}]

                          dus ofwel wordt het iedere keer aanpassen, ofwel is er een andere oplossing, maar daar houd mijn "kennis" op[:I]

                          mvg
                          ronny
                          niet zagen, gewoon doen!

                          Comment

                          • Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

                            #14
                            daarom heeft de CEE verschillende uitvoeringen, zodat je op een sturing van zeg 10 ampere een andere stekker kunt nemen als voor een sturing van 15 ampere, bijvoorbeeld ( de 0, 3, 6, en 9 h versies).. Zitt het nokkie net ff anders.

                            en als je een sturing bouwt voor een 1 tonner moet idd de thermische beveiliging zeer waarschijnlijk anders staan dan bij de 2 tonner. (tenzij die dingen allemaal exact dezelfde elektromotor hebben, en de mtm door de tandwielbak (koppelomvormer, reduceerkast) gerealiseerd wordt, maar daar ben ik te weinig in thuis...)

                            Anders gezegd : het remsyusteem voor je caravannetje is een ander systeem als dat voor de oplegger. Klopt ook precies : die oplegger heeft ook een andere "trek-haak"....verwisseling is dus uitgesloten.
                            Of voor iedere takel een eenvoudige "thermische "kast bouwen, en daarvoor weer een besturingsunit zetten.


                            Daarom ben ik er voor om een unieke stuur-unit te bouwen per takel, en deze via een soort van afstandsbedienings-computertje (plc) te laten besturen. Gaat tegenwoordig al draadloos, wist je dat?

                            Comment

                            • rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5430

                              #15
                              We hebben het over motoren van pakweg (FF een oude verhuurlijst van ons - met heel oude Verlindetypes - erbij gepakt, maar de onderlinge afwijkingen zullen bij de meeste huidige merken vast wel vergelijkbaar zijn):
                              Type-Hijsvermogen-Hijssnelheid = Opgenomen nominale stroom bij 380V
                              hijsvermogen = zoals opgegeven voor de industriele toepassing
                              L116 - 160 kg - 16m/min = 1,7 A
                              L28 - 250 kg - 8m/min = 1,6 A
                              L58 - 500 kg - 8m/min = 3,0 A
                              L104 - 1000 kg - 4m/min = 3,7 A
                              L108 - 1000 kg - 8m/min = 5,7 A
                              L204 - 2000 kg - 4m/min = 5,7 A
                              Li1004- 1000 kg - 4m/min = 5,3 A
                              en de Lier en loopkat:
                              W513 - 500 kg - 13m/min = 4,5 A
                              EC2020- 2000 kg - 20m/min*= 1,25A [8)]
                              * draagvermogen =/= hijsvermogen & rijsnelheid =/= hijssnelheid.

                              Zijn er voor al die vermogens aparte CEE-stekkers? Get serious. [xx(]
                              Waarom zouden we dan nog wel per se op 1,5mm² aders in de kabels en multi's moeten blijven hangen? [?]
                              De CEE-forms zijn meestal/altijd 400V-16A-4p. [^]
                              En maken we dan weer allerlei engen verloopjes naar de Hartings/Socapexen of distro's?
                              Hoeveel opbouw-/ aanpassings-/ en afregeltijd gaan we per klus plannen voordat de eerste takel ook echt kan gaan hijsen? [)]

                              Tenslotte hebben we ook nog eens dat de inschakelstroom van de meeste hijsmotoren (heel korte tijd) 3-5x hoger ligt dan de nominale stroom....
                              Hoe regelen we dat in ...? Met een "piekstroom-limiter"? Of bestaat er iets dat daar op lijkt.

                              Onze trage zekeringsautomaten deden prima hun werk .
                              En als er echt stront aan de knikker was ....
                              = sluiting in kapotgetrokken of stukgewalste motorkabel door een heftruck [}],
                              = proberen om op één 32A CEE-outlet 16 takels tegelijk te laten oplopen [:I][:I][:I][:I] )
                              dan klapte de automaat er zeker wel uit.
                              En via een link kon dat in een latere versie ook met de automaten van de andere gelinkte distro-kasten.
                              Altijd handig als je in een keer pakweg 50 takels tegelijk wil laten oplopen.....
                              Maar ook tegelijk wilt laten stoppen als er bij eentje wat misgaat!

                              Maar ik ben altijd benieuwd naar een "unieke stuur-unit per takel"
                              - zoalng die ook op de weg ('on the road') werkbaar en betrouwbaar blijkt!
                              Zolang draadloos ook maar de zekerheid biedt van a-b-s-o-l-u-u-t storingsvrij,
                              want met draadloos internet hoor je nu al de diverse bedenkingen ontstaan.
                              En in Stockholm is een jaar of 12 geleden al eens een ongeluk gebeurd met draadloos gestuurde trussenbewegingen... was 'gegarandeerd' storingsvrij .... [8D] [B)]
                              Maar het bleek dat die stuurfrequenties/pulsen (ofzo) ook door de Zweedse brandweer werden gebruikt.
                              Dus ipv remote control bij het blussen was het een forse schade aan de trussen.

                              Ik pas.
                              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                              Comment

                              Working...