Distro's & fase-draaiers?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kevin_DM
    • May 2003
    • 577

    #16
    citaat:Geplaatst door rinus bakker

    En in Stockholm is een jaar of 12 geleden al eens een ongeluk gebeurd met draadloos gestuurde trussenbewegingen... was 'gegarandeerd' storingsvrij .... [8D] [B)]
    Maar het bleek dat die stuurfrequenties/pulsen (ofzo) ook door de Zweedse brandweer werden gebruikt.
    Dus ipv remote control bij het blussen was het een forse schade aan de trussen.

    Ik pas.
    Zit hier nu toevallig in de globe in stockholm, en verhaaltje is hier inderdaad ook boven gekomen, toen k hier ff bovenstaande discussie bovenhaalde bij huisrigger. Ben het voor de rest ook volledig bezig met Rinus z'n bedenkingen, op de gemiddelde tour moet de volledige rigging (incl prerig) meestal op 3-tal uren gebeurd zijn, en dit voor toch een 30 a 40 motors. Dit wil ik ze wel eens zien doen met voor elke motor andere schakelkasten, andere kabels etc, als je weet dat d'r dikwijls in één hijsbeweging zowel 500, 1000 als 2000 kg motors omhoog moeten gaan....
    --- watt ever you want ---

    Comment

    • rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5430

      #17
      Hallo Kevin,
      doe ze de groeten daar in Stcockholm. De laatste keer dat ik er was, was voor ook een pre-rig (voor Prince '85/6?) in het Johanneshof Isstadion, toen moest de Globe nog gebouwd worden.
      Met wat voor productie zit jij in de Globe?

      Wat betreft ons standpunt over de distro's, dat is duidelijk genoeg...
      Hoeveel trekken die Lodestars van 500, 1000 en 2000 kg eigenlijk bij houdstroom en inschakelstroom?
      Handig voor Mac om te weten ....

      En ik vraag me af wat er nog meer voor varianten bij de forummers "rond-karren".??
      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

      Comment

      • Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

        #18
        easy, je geeft een soort van dmx codering aan de stuurunit, (in de industrie heet dat bv profi-bus,) en die mag alleen bewegen als er een unieke noodstopfrequentie ontgrendeld wordt, ( en die is dan weer digitaal versleuteld), en die gaat via een plc. Soort van licht-sturing op MAC's bijvoorbeeld. Maar dan weer net ff anders.

        Ben er overigens wel voor om uitsluitend de motor te laten bewegen, en de sturing op de grond te houden, kun je altijd nog Manual Over-riden in geval van storing, oid. En uiteraard moeten de noodstoppen een apart circuit hebben (ook weer digitaal versleuteld) en die geeft de algehele hoofdstroom vrij. Geen noodstopvrijgave (of storing op die frequentie) : geen beweging.

        Maar dit is meer een uitgebreide filosofie, om tot een kast te komen moet er weer eens KOFFIE gedronken worden, ergens tussen Leek en Enschede........Programma van Eisen, Plan Van Aanpak, (PVE+PVA!) en dan naar een standaard syteem, met Marktonderzoek, Klantenbezoek, Marketingstrategie, etc. We willen we;l de ISO, NEN en CE erbij betrekken, natuurlijk.

        Comment

        • jans
          • Feb 2003
          • 869

          #19
          Ik heb geen ervaring met hijsen maaar vind dit een interresante disscusie en wat wat ideeën.
          Ik denk dat het niet logisch is om met aparte thermische pakketten te werken. Omdat het misschien slim is om de motoren te bewaken zou je, voortbordurend op ********'s idee van een plc besturing, op elke wcd een stroomtrafo kunnen zetten die de lopende stroom meet. Je zou softwarematig een programma kunnen maken waarin je voor je begint eenvoudig je takel kiest waarbij de motorstroom gekozen wordt en de PLC het hoofdrelais voor de betreffende takel uitschakeld indien de nominale stroom een bepaalde tijd te hoog is.
          @Rinus, een thermische beveiliging gaat er niet uit als gevolg van een aanloopstroom.
          Terwijl ik dit bedenk, kom ik erachter dat je natuurlijk gemakkelijk een verkeerd type kunt kiezen en dan helpt het nog niks.
          Maar ik laat het staan, misschien komt er nog iemand met een goed idee.

          @********,
          Noodstoppen moeten voorzover ik weet altijd hardwarematig zijn uitgevoerd bijvoorbeeld met een Pilz-relais. Wat bedoel je met digitaal versleutelen?
          Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

          Comment

          • Kevin_DM
            • May 2003
            • 577

            #20
            Hey Rinus,


            Zit in Stockholm met riverdance (nog steeds, en denk de volgende 2 jaar nog).Crewchief van Flashlight is ondertussen Viktor Andersson (zal je wel kennen, groeten van hem).
            Heb hier wat houd- en inschakelstromen nl.:
            nominale inschakelstroom voor 500 kg CM is 4,6 a 4,8A, en bij vollast 5,2A en houdstroom zit op ongeveer 3,2A.
            Bij 1 ton motor heb ik niet direct specificaties bij hand, maar inschakelstroom bij vollast zit alleszinds ergens rond 6,3A.
            En 2-ton lodestar is gewoon 1tonner met ketting dubbel.


            Heb het hier trouwens net met Victor ook over gehad (die toch al dikke 20 jaar fulltime aan het touren is) en hij heeft toch ook nog nooit een motorsturing tegen gekomen met verschillende beveiliging en/of kabelsysteem per type motor...

            ff off-topic, Rinus, al in globe geweest ? Vind het zelf wel pracht van een venue, gigantische bol, met een binnenhoogte van 85m.
            --- watt ever you want ---

            Comment

            • rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5430

              #21
              [OFF-TOPIC]
              Gne gne,
              ik heb destijds met de 3 collega riggers (uit USA, UK en D) bijna een hele middag zitten praten met twee ingenieurs van het ontwerp- en adviesbureau voor de Globe, aan de hand van model en tekeningen die ze bij zich hadden.
              Maar tot nu toe ben ik er alleen maar over gevlogen, en helaas nog niet binnen geweest.
              En de groeten aan Victor... long time no see!
              [En nu weer... ] ON-TOPIC
              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

              Comment

              • som
                • Nov 2002
                • 787

                #22
                citaat:Geplaatst door **************

                easy, je geeft een soort van dmx codering aan de stuurunit, (in de industrie heet dat bv profi-bus,) en die mag alleen bewegen als er een unieke noodstopfrequentie ontgrendeld wordt, ( en die is dan weer digitaal versleuteld), en die gaat via een plc. Soort van licht-sturing op MAC's bijvoorbeeld. Maar dan weer net ff anders.

                Ben er overigens wel voor om uitsluitend de motor te laten bewegen, en de sturing op de grond te houden, kun je altijd nog Manual Over-riden in geval van storing, oid. En uiteraard moeten de noodstoppen een apart circuit hebben (ook weer digitaal versleuteld) en die geeft de algehele hoofdstroom vrij. Geen noodstopvrijgave (of storing op die frequentie) : geen beweging.

                Maar dit is meer een uitgebreide filosofie, om tot een kast te komen moet er weer eens KOFFIE gedronken worden, ergens tussen Leek en Enschede........Programma van Eisen, Plan Van Aanpak, (PVE+PVA!) en dan naar een standaard syteem, met Marktonderzoek, Klantenbezoek, Marketingstrategie, etc. We willen we;l de ISO, NEN en CE erbij betrekken, natuurlijk.
                siemens heeft een veiligheids plc, mag je noodstop over de profibus.
                scheelt toch weer een kabeltje
                Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

                Comment

                • Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

                  #23
                  we hadden het op dat moment over draadloos, en zal ongetwijfeld ook nog komen op profibus...

                  Wn uirteraard zal de rigeer nooi zijn takel 100% belasten , en de motor loopt geen 1`,5 uur, dus dat verbranden zal in de praktijk best meevallen, temeer daar de motoren iedere drie maanden een NEN3140-keuring moeten ondergaan
                  (volgens die NEN33140 tenminste).
                  Maar er moet wel een duidelijk verband zijn tussen de opgenomen stroom, en de thermische beveiliging. Dat met die trafoo's wordt dus een extra signaal van de motor-klemmen, waarin de motor zich identificeert al;s een 1, 2, of op 0,5-tons machine. Dan weet de PLC meteen over welk analoog signaal (ha, analoge PLC-ingangen, 4-20 mA??) hij welke trip-waarden mag berekenen...

                  Kijk, en dan moet er weer een aparte cursus hijsen met computers worden gegeven, met weer een nieuw certificaat, en dan wordt het al een bijzonder goed verkoopbaar kastje....

                  Comment

                  • som
                    • Nov 2002
                    • 787

                    #24
                    draadloos.. owh jah

                    profibus draadloos is er al wel dus kan je zoiets gaan gebruiken,
                    kost wel iets van 1700 euri per setje.[V]
                    het idee met kabelmeetspoel is wel okee, kan best nauwkeurig werken,de beteren hebben ook nog een adresje dus als je die in de takel bouwt kan een plc het ding herkennen en er een waarde aan toekennen.
                    analoog naar de plc via de bus en de software kan werken.

                    wel effies alle op's een plc cursus geven want niet ene bus of plc wil werken als de hardware niet geconfigureerd is.

                    gaat dus praktisch gezien ook niet wat worden.

                    wil je een controller bouwen zal die per kast/motor de stroom moeten meten
                    of de delen in de takel bouwen en een multikabeltje gaan gebruiken,
                    dit gaat weer tenkoste van de compabiliteit met andere bedrijven en is 'm dus ook niet.

                    wat mij het simpelste lijkt is een motorstroommeting (pkzm) met autoreset gewoon in de takel te bouwen en een centrale contoller zoals het orgineel van rinus maar dan wel met detectie voor 3 fasen want het blijft toch lastig met een rem die op 2 fasen wil werken en een motor die er 3 nodig heeft.


                    Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

                    Comment

                    • G-LiTe
                      • Apr 2004
                      • 196

                      #25
                      2 Kevin Off topic,

                      Op welke van de twee Riverdance sets zit jij, zit Wim Bleys bij jou in de crew?

                      Geert
                      Flashlight
                      Oneindig zijn 2 dingen: het heelal en de domheid van sommige individuen

                      Comment

                      • rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5430

                        #26
                        2 som,
                        oeps ja.... die fasedetectie op de distro ben ik vergeten te vermelden,
                        en ik weet dat op de Cyberhoisten en die nieuwe Prolyft-takel van Prolyte al allerlei digitale info vanuit de takel wordt doorgegeven.
                        Dus die mogelijkheden moeten er zeker zijn om de automaten te laten zien wat er voor takel aangehangen is.
                        Mar als je 1700 pl€uri voor zoiets moet neerleggen gaat dat nergen meer over, daarvoor koop je bijna alweer een nieuwe takel.
                        Dat is net zoiets als € 10.000,- neerleggen voor een GPS-systeem in een auto.
                        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                        Comment

                        • som
                          • Nov 2002
                          • 787

                          #27
                          1700 euri is wel voor een profibus w.l.
                          kheb geen idee wat voor taal de cybers praten.
                          zou kunnen dat die zenders wat goedkoper zijn.

                          weet je ook of die cybers automatisch met een controller praten?
                          of moet je ze eerst aanmelden zoals een bus.(=weer tijd op locatie)

                          als je naar de stromen kijkt die de takels in je lijst gebruiken -1,6 tot 5.7 a
                          (alleen deze klopt volgens mij niet;EC2020- 2000 kg - 20m/min*= 1,25A )
                          dan zou je kunnen gaan denken aan 8 stuks pkzm op 6a i.p.v. een trage installatie automaat (16a?), zit je net weer iets safer dan nu, en als die motor gaat roken tript de 6a echt wel.

                          Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

                          Comment

                          • Kevin_DM
                            • May 2003
                            • 577

                            #28
                            citaat:Geplaatst door G-LiTe

                            2 Kevin Off topic,

                            Op welke van de twee Riverdance sets zit jij, zit Wim Bleys bij jou in de crew?

                            Geert
                            Flashlight
                            Yep. Wim Bleys, Robin Kloppenburg, Marcel Binnenmarsch, Viktor Anderssen en met momenten Gary Hayes er nog bij. Toch al half belgische produktie
                            --- watt ever you want ---

                            Comment

                            • G-LiTe
                              • Apr 2004
                              • 196

                              #29
                              2 Kevin,

                              Doe Wim en Viktor de groeten van me en zeg dat Wim van de Scandinavische vrouwen afblijft; bij zijn vorige passage in die regio was dat niet zo goed gelukt

                              Geert.
                              Flashlight
                              Oneindig zijn 2 dingen: het heelal en de domheid van sommige individuen

                              Comment

                              • Kevin_DM
                                • May 2003
                                • 577

                                #30
                                citaat:Geplaatst door G-LiTe

                                2 Kevin,

                                Doe Wim en Viktor de groeten van me en zeg dat hij van de Scandinavische vrouwen afblijft; bij zijn vorige passage in die regio was dat niet zo goed gelukt

                                Geert.
                                Flashlight
                                Tsja, zoals de vrouwen d'r hier uitzien is dat wel ergens begrijpelijk...
                                --- watt ever you want ---

                                Comment

                                Working...