Normale spantlast?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jasper-Lichtbron
    • Jun 2001
    • 2155

Normale spantlast?

Voor een nog te beginnen klus moest ik een lichtplannetje maken. Ik kreeg de opdracht om per spant niet meer dan 200kg in te tekenen. En dat is dan geen puntlast maar totaal last over de hele spant.
    Nu ben ik niet echt op de hoogte van de normale lasten, maar aangezien het hier om een gloednieuwe sporthal gaat vond ik 200kg totaal wel erg weinig (daar ben je zo aan). Ik heb me eraan kunnen houden door het gewicht erg strak te verdelen.

Ik vroeg me alleen af of zo'n last nou echt normaal is, of dat er een abtenaar heeft zitten slapen (what's new...) en het verkeerde nummertje heeft opgelezen. Het gaat trouwens om een nieuwbouw hal van ongeveer 50x35 meter, waarbij de spanten 35 zijn.

De organisatie zelf maakte trouwens nog een pakkende opmerking; als die last inderdaad max. 200 kilo is per spant zouden er dus ook geen 3 goedgebouwde dakbedekkers op mogen lopen...[?]

Daarbij nog een klein vraagje; omdat de boel nieuw is waren ze niet zo blij met ons idee om beamclamps te gebruiken. Nu meen ik hier gelezen te hebben dat je daar jute tussen mag steken zodat de verf netjes onbeschadigd blijft; klopt dat? En moet dat per se jute zijn?

Oh en PS: ik had natuurlijk even uit kunnen zoeken wie de architect is om alsnog achter de juiste gegevens te komen, maar het lukte me zo ook al om alles in te tekenen dus ben daar verder niet achteraan gegaan.
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

Normaal?
    Je bedoelt dus volgens 'de norm'?
    De norm(en) die we in de NEN 6700-serie tegenkomen als TGB's (Technische Grondslagen voor de Berekening van Bouwconstructies).
    Daarin staat heel veel over Belastingen - permanente en - tijdelijke
    en Vervormingen - elastische en - plastische.
    En bij tijdelijke belastingen horen dingen als sneeuw-, wind-, onderhouds-, en "show"- of "expo"-belasting...
    Maar als een bouwwerk nooit ontworpen is geweest om shows, expos enz in te houden (maar bijvoorbeeld als manege, kerk of opslag voor een groothandel of fabriek, of als dak boven een waterloopkundig laboratorium ) of een sporthal, dan is er géén expobelasting in meeberekend!

Dan houd je wind/sneeuw en de onderhouds-last over....
    die eerste is of/of en bedraagt 50kg/m². . . . .
    (althans in Nederland. In bijvoorbeeld Canada, Zweden en Zwitserland is dat anders!)
    Ligt er meer dan 50kg/m², dan mag (!) het gebouw in elkaar zakken = bezwijken zonder dat de constructeur aansprakelijk te stellen is.

Stel in jouw hal zitten de spanten om de 6m (een redelijk gangbare maat):
    35 x 6 = 210m² x 50kg => de sneeuwlast 10,5 ton!
    Let wel: Dat is gelijkmatig verdeelde statische belasting!
    Maar om op dat spant maar 200kg (~1/50e) aan showlast toe te laten is een volslagen idiote (maar ambtelijk wel uiterst veilige!!!!!) beperking.
    Wat betreft de dakbedekkers = onderhoudslast (gerekend moet worden met minimaal een lijnlast (van 100kg/m), dus 35 x 100 = 3500 kg! En we gaan geen dakonderhoud doen als er een puist sneeuw ligt, dus je mag ze niet bij elkaar optellen.
    Laat zo'n druiloor maar met de verantwoording van die opgave komen (de berekeningen moeten voldoen aan het Bouwbesluit en dus te controleren met de TGB's!).
    Ik heb ik de loop van de jaren hallen afgekeurd omdat de verantwoordelijke man (=soepkip) bijna niets aan de spanten toe wilde stond.
    En toen de shows niet door dreigden te gaan en de Hal-eigenaar aan die constructeur vroeg er eens ECHT serieus naar te kijken (= rekenen = inderdaad werken! = ook betaald worden!!) kon er plotseling veel meer aan!
    Wissikookwel!

Mijn vuistregel....
    reken uit wat er uit de sneeuwlast per knooppunt of gording-aansluiting op het spant voor kracht zou werken.
    Neem daar maximaal 10% in vertikale richting van, en je gaat hijsen heen.....
    en er zal geen gebouw van instorten tenzij er bouwfouten inzitten.
    (Als je 'bridles' gaat maken wordt het natuurlijk weer een ander en wat complexer verhaal...)

En als er bouwfraude inzit, dan kan je maar beter helemaal niet eens naar binnen gaan.
    Dus dat betekent in Nederland zo ongeveer hetzelfde als ....
    NIETS hijsen - alles op groundsupports!

Jute gebruik je omdat het goedkoop flexibel en uitwisselbaar is, en indien in vele lagen op elkaar gevouwen een simpele hoekbescherming vormt voor steels of spansets (oeps: staalstroppen en rondstroppen).
    Voor balkklemmen zou ik wat voorzichtiger zijn met dik enof onregelmatig materiaal....
    hier kun je beter vilten- of rubberen plakjes van pakweg 3mm dik voor nemen.
    Jute zou ik hiervoor juist NIET gebruiken!

Als laatste:
    mijn ervaring is: bij nieuwbouw doet iedereen - van architect tot aannemer het in zijn broek...mochten er verborgen gebreken inzitten dan komen ze bij zo'n showlast tevoorschijn. Misschien dat ze daarom zo weinig toelaten. Saat een hal een paar jaar dan kan er bijna altijd veel meer.
    Ik heb in de loop der jaren heel wat hallen en halletjes geopend,
    en ook heel wat bouwkundigen en constructeurs leren kennen ..... het zijn net mensen!
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Jasper-Lichtbron
      • Jun 2001
      • 2155

De spanten zitten om de 5 meter zelfs, maar goed te horen dat mn instinct nog werkt! Heb me er netjes aan gehouden, en zal voor de clamps een stukje vilt oid nemen. We hebben waarschijnlijk nog wel schuim van een 3mm liggen voor cases, zou dat ook volstaan denk je? Wederom weer bedankt voor de erg verhelderende uitleg!

Comment

• jans
        • Feb 2003
        • 869

citaat:Geplaatst door (iCe)

Daarbij nog een klein vraagje; omdat de boel nieuw is waren ze niet zo blij met ons idee om beamclamps te gebruiken. Nu meen ik hier gelezen te hebben dat je daar jute tussen mag steken zodat de verf netjes onbeschadigd blijft; klopt dat? En moet dat per se jute zijn?
        Wat wordt met een beamclamp bedoeld? Wij gebruiken ze om kabelladders op te hangen aan HPE balken in fabrieksinstallaties.
        Hier mag max., afhankelijk van het type, 120 tot 400 kg aan hangen met een veiligheidsfactor van 4:1
        Hieronder een link naar de clamp die ik bedoel.

http://www.erico.com/products/CaddyMechBigUBC.asp
        Wordt dit bedoeld en mag dit gebruikt worden, persoonlijk zie ik niet waarom niet.
        Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• Overdrive
          • Feb 2002
          • 717

Denk dat Jasper deze bedoeld:

Ja toch? Niet dan? Echt wel!

Comment

• jans
            • Feb 2003
            • 869

citaat:Geplaatst door Overdrive

Denk dat Jasper deze bedoeld:

Ja toch? Niet dan? Echt wel!
            Dat vermoeden had ik al. Maar kan, en mag, de door mij getoonde spant klem ook gebruikt worden.
            In fabrieken hangen de kabelladers ook boven mensen en als daar de nodige kabels op liggen dan is honderd kilo ook niks.
            Vandaar mijn vraag.

Comment

• Jasper-Lichtbron
              • Jun 2001
              • 2155

Die bedoel ik inderdaad.

Comment

• som
                • Nov 2002
                • 787

citaat:Geplaatst door jans

citaat:Geplaatst door (iCe)

Wat wordt met een beamclamp bedoeld? Wij gebruiken ze om kabelladders op te hangen aan HPE balken in fabrieksinstallaties.
                Hier mag max., afhankelijk van het type, 120 tot 400 kg aan hangen met een veiligheidsfactor van 4:1

Wordt dit bedoeld en mag dit gebruikt worden, persoonlijk zie ik niet waarom niet.
                deze klemmen zijn voor eenmalig gebruik,
                en bedoeld om meerdere te gebruiken aan een lengte goot.
                Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5430

citaat:Geplaatst door jans

Hallo Jans,
                  typische dingen voor eenmalig gebruik en voor alleen statische belastingen.
                  Ik zou ze zelf [size=10]NOOIT[/size=10] gebruiken voor riggingdoeleinden, maar voor een vaste installatie van kabelgoten airco's, TL-bakken oid durf ik die 'gok' wel te wagen....
                  En als jij nou Erico eens belt en vragen of ze ook toelaten dat er takels aan bevestigd worden, dan vermoed ik zo maar dat hun antwoord voor jou niet bevredigend zou zijn.....
                  Mooi gezegd he?

Comment

• jans
                    • Feb 2003
                    • 869

citaat:Geplaatst door rinus bakker

[quote
                    Hallo Jans,
                    typische dingen voor eenmalig gebruik en voor alleen statische belastingen.
                    Ik zou ze zelf [size=10]NOOIT[/size=10] gebruiken voor riggingdoeleinden, maar voor een vaste installatie van kabelgoten airco's, TL-bakken oid durf ik die 'gok' wel te wagen....
                    En als jij nou Erico eens belt en vragen of ze ook toelaten dat er takels aan bevestigd worden, dan vermoed ik zo maar dat hun antwoord voor jou niet bevredigend zou zijn.....
                    Mooi gezegd he?
                    Zeker mooi geformuleerd Rinus.
                    Nu was ik zelf niet zo zeker van mijn zaak als dat ik in mijn posting deed voorkomen en heb intussentijd ook nog even verder nagedacht. De maximale belasting die gegeven wordt is alleen voor een statische belasting. En alhoewel ik het andwoord al vermoed, zal ik ze voor de aardigheid toch eens bellen. Wordt vervolgd.

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5430

Dan hier maar weer "back-on-topic" van de 'normale' spantlasten.
                      en zet de uitkomst van jouw verhaal maar in een nieuw topic over
                      "Spantklemmetjes - van Erico" oid

Comment

• JBL-QSC-DBX
                        • Apr 2003
                        • 381

citaat:Ik heb in de loop der jaren heel wat hallen en halletjes geopend,
                        en ook heel wat bouwkundigen en constructeurs leren kennen ..... het zijn net mensen!
                        Bedankt voor je compliment Rinus...(het zijn net mensen...) ik mag me sinds mijn afstuderen in Juli ook bouwkundig ingenieur noemen. Maar je verhaal klopt wel in ieder geval. Let wel op dat je natuurlijk met puntlasten werkt, maar dat had je ongewtijfeld al in de gaten. Zoals Rinus ook al zei bij het werken met bridles krijg je kip in je balken. Bij grotere lasten is constructeur raadplegen dan wel aan te raden.

(iCe), succes ermee.
                        Timescape.nl

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5430

Hallo Joris,

1e: gefeliciteerd!
                          2e: Kip kun je ook al krijgen zonder bridles hoor. Kwestie van fors belasten .... en niet stabiliseren.
                          Ik doelde niet eens zo zeer op die vorm van instabiliteit, want dan zit je wel heel erg op het randje.

3e: Waar ik op doel is zoiets als dubbele buiging,
                          en mensen waarschuwen die geen idee hebben dat een profiel een sterke en zwakke as heeft.

4e: Ik ondersteun het idee van harte dat een constructeur geraadpleegd moet worden...
                          maar dan één keer om een goede boodschap voor een algemene rigging-gebruiksaanwijzing
                          voor een aantal verschillende belastingscombinaties,
                          en niet elke keer opnieuw voor elk hijs-akkefietje.

Sorry, dat ik daarmee een beetje aan je broodwinning knaag.
                          Maar er zijn nog zoveel sporthallen, theaters, beursgebouwen, evenementenhallen, maneges en soortgelijke panden
                          waar helemaal NIETS van bekend is dat je daar de komende vijf jaar nog handenvol werk aan zou hebben.

En dan graag serieuze berekeningen en niet blijven zeuren over die ene theoretische sneeuwlast
                          waar we statistisch gesproken dik honderd jaar op moeten wachten....
                          Als er echt zo'n pak sneeuw ligt gaat er toch geen mens de deur meer uit om bij zo'n evenement te komen kijken.
                          En voor die paar diehards en ijsberen die toch wel gekomen zijn...
                          shit he,
                          dan staat de PA gewoon gestacked.

Comment

• JBL-QSC-DBX
                            • Apr 2003
                            • 381

Moet je op alle punten gelijk geven Rinus. En niemand zal met mij te maken krijgen op het gebied van constructies, want dat is niet mijn afstudeerrichting geweest en ga ik me dus ook niet teveel mee bemoeien! Het zou inderdaad wat zijn zoals je zegt om bij de ingebruikname van een nieuwe hal waar redelijkerwijs ook eens een showtje georganiseerd gaat worden een soort van "rigging" certificaat te leveren. Dit door de constructeur waarop aangegeven welke spantlasten toelaatbaar zijn in deze constructie. Is uitermate handig voor de eigenaar, die makkelijk kan zien of een riggingplan mag in 'zijn' gebouw, en ook voor de licht cq geluidontwerper die met de spantlasten rekening kan houden tijdens het ontwerp van het plan. Misschien ook iets om in je standaardisatie verhaal mee te nemen Rinus?
                            Timescape.nl

Comment

• rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5430

Hallo Joris
                              HH,
                              die stond IDD al op de verlanglijst!
                              Dat verlanglijstje kan Sinterklaas in geen 10 jaar tegenop overigens!
                              groeten
                              Rinus

Comment

Working...