Vraagje over swivel couplers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • niesten
    • Aug 2004
    • 115

Vraagje over swivel couplers

Ik heb sinds kort twee Showtec sunstrip stageblinders en deze reeds enkele keren gebruikt, maar telkens op de grond. (met de bijgeleverde pootjes)
    Nu hebben deze blinders ook 50mm stangen aan de zijkant om bijv. aan een truss te bevestigen.

Mijn vraag is nu hoe ik deze eigenlijk moet bevestigen?

De enige mogelijkheid die ik op dit moment zie is met twee swivel couplers. Dit is echter een prijzige oplossing (4 x couplers a 28Euro) voor een paar keer per jaar. Daarbij komt nog dat de couplers per stuk al minimaal 500kg kunnen/mogen hijsen. Beetje overdreven voor een blinder van nog geen 10 kg.

Weet iemand een andere/goedkopere oplossing die toch aan de diverse normen voldoet?

Roger Niesten

PS: Moet ik de max. belasting van couplers ook door 2 delen ivm de VF?

edit door mod: verplaatst naar rigging forum
    Sommige buttons op mijn lichttafel doen precies het tegenovergestelde: Full On = Black Out...
  • jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3150

Showtec heeft ze voor € 20,50. 32mm en 100 kg max.

Tis niet het beste merk maar hiermee houd je voldoende gewicht als veiligheids factor over en ze zijn al een paar euro goedkoper...

Comment

• jens
      • Aug 2004
      • 1067

Als je hem horizontaal ophangt aan een truss ken je toch deze gebruiken 1e kant om je truss de andere kant op de uiteinden....wel een safety omheen doen he die aan je lamp vast zit

en als je hem verticaal wil hangen ken je toch ook zelf beugels eraan maken

maak je een u boor je 2 gaten door je 50mm pijp bout er door en dan een truss klem

nou jah mischien heb je wat aan deze tips

Comment

• niesten
        • Aug 2004
        • 115

Passen die 32mm couplers dan ook om 50mm buis?
        Sommige buttons op mijn lichttafel doen precies het tegenovergestelde: Full On = Black Out...

Comment

• moderator
          Moderator
          • Apr 2001
          • 5950

C haak is volkomen ongeschikt voor deze toepassing!
          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• jens
            • Aug 2004
            • 1067

en waarom zou je dat niet doen als ik vragen mag.....de haak komt uiteraad verticaal te hangen....nou moet ik je zeggen dat de haak op de foto helemaal waardeloos is omdat die strippen die er in zitten veel te dik zijn en daardoor ken je amper die dingen normaal aandraaien

Comment

• moderator
              Moderator
              • Apr 2001
              • 5950

Als je welk eens een sunstrip van dichtbij had gezien dan had je niet zo gereageerd, bijzonder jammer en ik ga geen tijd steken in het uitleggen van het waarom niet, je hebt er immers niets aan, je werkt er niet mee.
              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Stijn Vanstiphout
                • Oct 2000
                • 1160

Heb eigenlijk alleen nog maar lightbattens/strips zien hangen met C-haken, maar dan wel zonder beschermstripjes. (EML, ...)

Waarom zouden deze ongeschikt zijn?

mvg,
                Stijn Vanstiphout,
                LVL Multimedia
                België

Multi camera productions | Large screen systems | Video walls | Plasma displays

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5430

2niesten,
                  ik heb met belangstelling zitten lezen,
                  maar
                  [:I] [?] [:I] [?] [:I]
                  geen idee wat een "Showtec sunstrip stageblinder op poot" is
                  heb je geen plaatje of een link? [?]
                  een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• jens
                    • Aug 2004
                    • 1067

die kleine driehoeken om ze plat neer te leggen

Comment

• Pieter Huijgen
                      • Sep 2003
                      • 766

Kan je aan die driehoeken geen trigger-clamp of niethammer haak bevestigen?
                      Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• LuxProDeo
                        • Feb 2003
                        • 245

Heb wel eens wat van deze Sunstrips gehuurd, daar zat het volgende materiaal bij t.b.v. inhangen in een trek / truss / buis:

Twee g-haken (1 per kant - voor op de trek) met daaraan gemonteerd ongeveer deze:

Voor om de buizen aan het uiteinde van de Sunstrip. "Ongeveer" omdat de opening volgens mij iets groter was, maar dit was wel weer gecompenseerd met een soort schuim aan de binnenkant, waardoor je de koppeling in het plaatje stevig op zo'n sunstrip uiteinde vast kon draaien. (De uiteindes van de striplight bestaan uit een stuk buis van 50mm.)

Uiteraard zat er dan ook nog een losse safety aan, in het midden van de strip, een steel die door de behuizing heen was gehaald.

Dat werkte prima, al moet ik zeggen dat ik ze voor wat anders gebruikt heb, namelijk om ze verticaal aan een staande 50mm buis vast te maken op ongeveer 15cm van de grond, was qua risico een wat andere situatie dan op 6m hoogte in een truss hangen. Of deze specifieke oplossing voldoet aan de normen om het boven personen op te hangen daar kunnen anderen hier beter over oordelen, maar dat zal waarschijnlijk volledig afhangen van de specificaties van het getoonde PVC onderdeel.

LuxProDeo

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5430

Dus als je een gat boort (laat boren) in die 50mm buis kun je zo'n sunstrip van 10kg aan twee standaard G-clamps goed voor 17kg elk ophangen?
                          Safety erbij en: "What the fuzz?"
                          Dat die dubbele C-clamp geen goed idee is lijkt me het risico op zijdelings eruit glijden.
                          Als dat te voorkomen is... Safety erbij en: "What the fuzz?"
                          en
                          tenslotte de oplossing met de clamps van LuxProDeo...
                          oplossingen genoeg dunkt mij zo....
                          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Pieter Huijgen
                            • Sep 2003
                            • 766

Rinus,

Wat betreft jouw 17 kg voor zo'n G-haak klopt best aardig Vanmiddag getest bij Mennens en wat blijkt: bij 170 kg belasting deformeert de haak. Viel me overigens 100% mee, want de verbuiging was nog geen 3mm. Ik heb overigens begrepen dat nu via Fairlight standaard G-haken te koop zijn die voorzien zijn van keuringscertificaat afgegeven door het liftinstituut.
                            Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• Orbis
                              • Feb 2004
                              • 217

Bij de showtec blinders is er in het voetplaatje toch standaard een gat om een bout door te steken voor een G-haak of iets dergelijks??

Of doen ze dat nu niet meer?
                              sex, drums & rock \'n\' roll

Comment

Working...